معرفی گیاهان آپارتمانی (قسمت اول)

در هر بخش از معرفی گیاهان آپارتمانی دکوبوم می خواهیم  گیاهان آپارتمانی به همراه شیوه ها و فضای نگهداری مناسب آن را مورد بررسی قرار دهیم که در این بخش به معرفی گیاه آکالیفا می پردازیم.

آکالیفا برگ مسی

نام علمی  Acalypha wilkesiana  

نام انگلیسی:   Copperleaf, Jacob’s Coat, Fire-Dragon

آکالیفا برگ مسی

این گیاه در زادگاه خود، درختچه ای چند ساله وهمیشه سبز است که می تواند تا ۳ متر ارتفاع رشد کند و همین اندازه هم گستردگی دارد. در مناطق عاری از سرما این گیاه، گیاهی باغی است ولی در مناطق سردتر گیاه را در گلدان می کارند و در فصل سرد به جایی گرمتر انتقال می دهند و یا کلا به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می کنند.

تمایل رشد ساقه های گیاه به مرکز گیاه است و درختچه ای گسترده و متراکم پدید می آورد.

شاخصه این گیاه چند رنگی برگ ها است. رنگ برگ ها در ارقام مختلف گیاه متفاوت است و در آن ها آمیخته ای از رنگ های مسی، سبز، صورتی، زرد، نارنجی و کرم  را می توان دید.

شکل برگ ها غالبا گرد یا بیضی است و لبه برگ ها دندانه دار است و در بعضی از ارقام سطح برگ ها تخت و در بعضی موج دار است.

گل ها جنبه زینتی ندارد و در شاخ و برگ گیاه گم می شود.

برای زیباتر شدن گیاه آن را هرس می کنند تا به جای یک ساقه اصلی چندین ساقه داشته باشد و به شکل بوته ای در آید.

از ارقام معروف این گیاه که تصاویرشان با ذکر نام در گالری آمده است، می توان به رقم مارگیناتا (Marginata) اشاره کرد که برگ های آن به رنگ مسی و سبز است و حاشیه برگ ها صورتی است یا رقم ماکروفیلا(Macrophylla) که برگ های بزرگی دارد و برگ هایش الوان و به رنگ های برنز، کرم، زرد و قرمز است و یا رقم موزاییکا (Musaica) است که لکه های قرمز و نارنجی دارد و در آخر رقم گادزفیانا(Godseffiana) که برگ های باریک و افتاده با لبه های کرم دارد.

نیازمندی های محیطی

خاک

به خاکی با بافت سبک تا متوسط و زهکش خیلی خوب نیاز دارد. مخلوط خاک برگ + پیت ماس + ماسه  ترکیب خاکی مناسب برای آن است.

آبیاری

گیاهانی که در فضای باز و نور بیشتر قرار داشته باشند به آبیاری بیشتری احتیاج دارند و خاک گلدان آن ها باید همیشه مرطوب باشد. گیاهانی که در آپارتمان نگهداری می شوند به آبیاری کمتری احتیاج دارند و در فواصل آبیاری بهتر است که سطح خاک کمی خشک شده باشد.

نور

در صورت نگهداری این گیاه در آپارتمان، آن را در مکانی با نور زیاد قرار دهید. هر چند در نوری متوسط هم گیاه رشد می کند ولی رنگ برگ ها در نور زیاد خوشرنگ تر می شود. اگر گیاه را در فضای باز نگهداری می کنید، گلدان را در مکانی نیم سایه که از نور آفتاب بعد از ظهر بدور باشد قرار دهید.

دما

برای صدمه نخوردن به شاخ و برگ گیاه که وجه زیبایی گیاه است، دمای محل نگهداری این گیاه از ۱۳ درجه کمتر نشود. هر چند این گیاه در دمای کمتر هم زنده می ماند. رطوبت و غبار پاشی به بالندگی گیاه کمک می کند مخصوصا در آپارتمان که غبارپاشی روزانه نیاز دارند.

تکثیر

در هر زمانی می توان از نوک ساقه های گیاه به طول ۱۰-۷ سانتیمتر قلمه گرفت. قلمه ها را در بستری سبک می کارند. ۵-۴ هفته طول می کشد تا قلمه ها ریشه دهد.

تحریریه دکوبوم

منبع: golvagiah

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    2147 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم