فضا هایی با پلان باز، روند زندگی مدرن

این روند از کجا شروع شد

تا یک دهه قبل، خانه ها با این دید ساخته می شد که هر فضا، عملکردی متفاوت داشته باشد. در یک آشپزخانه غذا حاضر می کردید، پس این یک فضای جداگانه و مستقل (معمولا دارای درب وروی) بود. اتاق غذا خوری به صورت جداگانه و رسمی بود. اتاق نشیمن، فضایی برای پذیرایی از میهمان یا استراحت در نظر گرفته می شد و جدا و دور از آشپزخانه قرار می گرفت.

در سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ سازندگان خانه ، پلان های باز را به عنوان راهی مناسب برای طراحی و دکوراسیون شناختند، ایده ای که در آن از فضا های چهار گوش تفکیک شده ی کمتری استفاده می شد.

امروزه با توجه به نقش های متنوع والدین،  پدر و مادر، فضای نگهداری کودکان و پخت و پز را مشترک کرده اند.

فضا هایی با پلان باز، روند زندگی مدرن

فضا هایی با پلان باز، روند زندگی مدرن

مزایای فضا هایی با پلان باز

مفهوم زندگی در فضای باز ، به دلایل بسیاری محبوب و جذاب است. اول این که این گونه طراحی موجب می شود تا فضا های کوچک، بزرگتر و روشن تر به نظر برسند.یک آپارتمان با مساحت و پنجره های کوچک و آشپزخانه ای با فضای بسته را می توان با تبدیل دیوار آشپزخانه به یک کابینت جزیره یا میز غذا خوری، به فضایی روشن و دلباز تبدیل کرد.

می توانید با استفاده از این نوع طراحی هنگام گپ زدن با میهمانان، در آشپزخانه به انجام کار های خود بپردازید. جزیره یا میز غذا خوری را می توان به عنوان تقطه ی تمرکز فضا در نظر گرفت.

این امکان را دارید تا هنگام انجام کار ها در آشپزخانه، بر کودک خود نظارت داشته باشید. قرار دادن میز مطالعه جلوی دیوار یا قسمت پشتی کاناپه فضایی با کاربری متفاوت در نشیمن خود ایجاد کرده اید.

فضا هایی با پلان باز، روند زندگی مدرن

چالش های پلان های باز

استفاده از این نوع طراحی و دکوراسیون داخلی چالش هایی به همراه دارد. بهره گیری از فضای باز اندکی به خصوصی بودن فضا ها و عملکرد ها لطمه میزند.حرف زدن با تلفن در آشپزخانه درحالی که فرزند شما در نشیمن به تماشای تلویزیون می پردازد کار دشواری است.

حذف دیوار ها و تیغه های جداکننده ی بیشتر باعث می شود فضای کمتری برای تزیینات دیواری و قاب عکس ها، پنهان کردن سیم ها و همچنین تاسیسات الکتریکی داشته باشد.

به هم ریختگی و شلوغی اتاق در فضایی با طراحی باز به راحتی قابل مشاهده است. آشفتگی آشپزخانه به راحتی از نشیمن دیده می شود، پس این گونه طراحی، نابسامانی فضا را بیشتر از حالت های دیگر نمایش می دهد.

نکات طراحی و دکوراسیون فضا هایی با پلان باز

با استفاده از مبلمان، عملکرد فضا ها را از یکدیگر تفکیک کنید.برای مثال مبلی را پشت به میز کنسول، خارج از آشپزخانه قرار دهید تا با این روش مرز شروع نشیمن را مشخص کرده باشید. فضای نشیمن را با قرار دادن قالیچه ای در مرکز آن، به طور واضح مشخص کنید.

فضا هایی با پلان باز، روند زندگی مدرن

نورپردازی کمک می کند تا قسمت های مختلف اتاق از هم تفکیک شوند. فضای غذا خوری را با نصب لوستر، بالای میز شام مشخص کنید یا با نصب پنکه ی سقفی، بر بالای فضای نشیمن، آن را از دیگر قسمت ها متمایز کنید.

فضا هایی با پلان باز، روند زندگی مدرن

پیوستگی را در طراحی و دکوراسیون خود حفظ کنید

در طراحی خود یک نوع پیوستگی بصری ایجاد کنید برای مثال کفپوش ها و نورپردازی تمام قسمت های فضای خود را با هم هماهنگ کنید.

فضا هایی با پلان باز، روند زندگی مدرن

به هر بخش، ویژگی خاص و متمایز خود را بدهید

یک طراحی برجسته برای هر بخش در نظر بگیرید، با این کار علاوه بر معنا و مفهوم دادن به هر بخش از خانه، آن را جذاب تر و متنوع تر کرده اید. برای مثال دیواری از قاب عکس را در قسمت غذا خوری قرار دهید.

نصب لوستر های بزرگ در نشیمن یا چوب متفاوت در کفسازی آشپزخانه گریز های کوچکی اند که از یکنواخت شدن فضا جلوگیری کرده و فضا را شاد تر می کنند.

فضا هایی با پلان باز، روند زندگی مدرن

فضا را باز نگاه دارید

نکته ی اصلی طراحی دلنشین به این سبک، باز نگاه داشتن دید فضاست، از قرار دادن قفسه ها و مبلمان بلند و خیلی بزرگ که دید را محدود می کنند خودداری کنید.

تحریریه دکوبوم

منبع: freshome

 

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    2296 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم