معرفی گیاهان آپارتمانی (قسمت چهارم)

سانسِوِریا

مهمترین ویژگی های این گیاهِ به راستی چشمگیر و گیرا، نگهداری آسان و شهرت روزافزون این گیاه به “نامیرا” بودن است. علاوه بر این سانسوریا تمیز کننده هوا نیز هست و نگهداری آن در آپارتمان بسیار مفید است.

زادگاه سانسوریا مناطق گرمسیری غرب آفریقا و دارای ساقه های زیرزمینی(ریزوم) است و برگ ها از یک ریزوم ضخیم به طور ایستاده و  سیخ با فرم رویشی طوقه وار می رویند.

طول این برگ ها به طور معمول ۹۰-۷۰ سانتیمتر است و ۵ سانتیمتر پهنا دارند. رنگ برگ ها سبز تیره است و طرح دار هستند. تفاوت در این طرح و رنگ برگ ها حاصل ارقام مختلف این گیاه است. از این ارقام دو رقم آن بسیار متداول است:

رقم پوست ماری که به خاطر طرح برگ های آن نامگذاری شده و رقم لارنتی(laurentii)با لبه های زرد رنگ در دو سوی برگ که به آسانی قابل شناخت است. رقم moon shine  که سانسوریا مهتابی هم به آن گفته شده دارای برگ های نقره ای و بدون طرح است و رقم خاصی به حساب می آید.

میزان نور محیط در نقش و رنگ برگ ها تاثیر زیادی دارد و کمرنگ و پر رنگ شدن آن ها را باعث می شود. حتی نور کم می تواند لبه های زرد رقم لارنتی را هم محو کند.

معرفی گیاهان آپارتمانی (قسمت چهارم)

معرفی گیاهان آپارتمانی (قسمت چهارم)

نیازمندی های محیطی

خاک:

نسبت به خاک سختگیر نیست و خاکی با بافت متوسط و زهکش خوب برای آن مناسب است. ترکیبی از خاک معمولی + خاک برگ که مقداری شن یا پرلیت به آن اضافه شده باشد، ایده ال است. احتیاج به کوددهی زیاد ندارد و در صورت کوچک ماندن برگ ها، در فصل رشد ماهی یکبار با کودهای گیاهان آپارتمانی تغذیه شود.

آبیاری:

به آبیاری زیاد حساس است و در ماه های گرم هفته ای ۲-۱ بار آبیاری کافی است و هر چه هوا خنک تر و نور کمتر باشد، آبیاری را باید کاهش داد. آبیاری در زمستان هر ۳-۲ هفته یکبار کافی است. به غبارپاشی هم نیاز ندارد.

نور:

هر چه محیط پر نورتر باشد رشد این گیاه بهتر است و حتا برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی می توان آن را در مقابل نور مستقیم آفتاب هم قرار داد. البته به جز روز های گرم.

به سایه هم مقاوم است. ولی رشد آن کم و حتی متوقف می شود.

دما:

دمای ایده آل آن برای رشد ۲۷-۱۸ درجه هست. به گرمای بیشتر مقاوم است و اگر خاک آن خشک باشد سرما را هم حتی تا دمای ۵ درجه هم تحمل می کند.

 

تکثیر

قلمه برگ آسانترین راه پرورش این گیاه است. هر چند در این روش برگ های گیاهان حاصل از تکثیر ارقام ابلق مثل لارنتی سبز می شوند. روش دیگر تکثیر، تقسیم ساقه های زیر زمینی (ریزوم ها) است.

برای قلمه برگ می توان یک برگ را به قطعات ۱۰-۷ سانتیمتری تقسیم کرد. انتهای هر برگ را به پودر ریشه زایی آغشته کرد و این تکه ها را تا نصف ارتفاع آن ها در بستر سبکی کاشت. با مرطوب نگه داشتن خاک و قلمه ها در دمای ۲۳-۲۱ درجه، ریشه دهی حدود ۴-۳ هفته طول می کشد. رویش برگ های جدید از این قلمه ها ۴-۳ ماه طول می کشد.

معرفی گیاهان آپارتمانی (قسمت چهارم)

تحریریه دکوبوم

منبع: golvagiah

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    3313 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم