چگونه برای دکوراسیون اتاق خواب، بهترین رنگ را انتخاب کنیم؟

شاید بتوان گفت زمانی که می خواهید اتاق خود را تغییر دکوراسیون بدهید، اولین سوالی که پیش می آید این است که چه رنگی برای این فضا مناسب ترین است؟ البته که این سوال حقیقتا سوال به جا و درستی است اما متاسفانه هیچ جواب مشخص و قطعی برای آن وجود ندارد. در نهایت بهترین رنگ برای اتاق شما، رنگی است که خودتان بیش از سایر رنگ ها دوست دارید. رنگ های ملایم عموما برای رنگ دیوار اتاق خواب مناسب تر هستند چرا که اکثر انسان ها می خواهند در اتاق خواب خود آرامش داشته باشند. البته که برخی از رنگ ها می توانند، خیلی بهتر، این حس آرامش را به وجود آورند. در عین حال دانش روانشناسی رنگ، که به مطالعه تاثیر رنگ ها بر روی انسان ها می پردازد، می تواند راهنمای بسیار مناسبی برای انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون اتاق خواب شما باشد.

رنگ بنفش:

اگر چه این رنگ که از سال های دور با واژه اشرافیت همراه بوده است، اما پرده های مختلف آن می توانند آرامش بخش، شیک و جالب توجه باشند. از رنگ بنفش تیره مثل رنگ بادمجانی یا رنگ پوست آلو سیاه برای ایجاد چند نقطه تمرکز در اتاق خود می توانید استفاده کنید. پرده های ملایم تر از رنگ بنفش مانند سوسنی نیز می توانند هم آرامش بخش باشند هم فضایی زنانه تر و شاداب تر خلق کنند. پرده های درخشان تر و جیغ تر از رنگ بنفش برای اتاق کودکان مناسب هستند و یا اگر به دنبال ایجاد فضایی دراماتیک هستید می تواند از این طیف رنگ به عنوان چاشنی فضا و ایجاد نقاط تاکید استفاده کنید.

رنگ آبی:

بیشتر افراد معتقدند آبی رنگ مورد علاقه آنهاست. این رنگ بعلاوه یکی از متداولترین رنگ های مورد استفاده برای محیط اتاق خواب است. علت این امر حس متانت و آرامشی است که در این رنگ نهفته است و بعلاوه می توان از قابلیت انطباق و ست کردن این رنگ با سایر رنگ ها نیز به همین نتیجه رسید. از رنگ آبی می توانید در کنار هر رنگ دیگری استفاده کنید و رنگ آبی مکمل آن رنگ ها خواهد شد. استفاده از رنگ آبی در کنار سایر رنگ ها، آن ها را درخشان تر کرده و بعلاوه در مورد رنگ های جیغ، می تواند این رنگ ها را تحت کنترل خود در بیاورد. اگر به دنبال یک سبک نسبتا شیک و پیچیده هستید، از پرده های سرمه ای و آبی کاربنی می توانید استفاده کنید.

استفاده از رنگ آبی ملایم در طراحی اتاق خواب، جز انتخاب های کلاسیک تر طراحی این فضاها بوده و می تواند فضایی عالی برای استراحت فراهم آورد. پرده های روشن تر رنگ آبی می توانند ریلکس تر و غیر رسمی تر باشند، درحالی که پرده های تیره رنگ آبی سنگین تر و چشم گیر تر هستند. تنها نکته منفی در استفاده از رنگ آبی برای طراحی یک اتاق این است که اگر نور کافی برای فضا تامین نشود، این رنگ به صورت پرده های خاکستری دیده می شود.

رنگ سبز:

این رنگ که همیشه سرزندگی و تازگی را با خود همراه دارد، خود عین حیات و رشد است و حس سرزندگی و سلامت همیشه با آن عجین است. این رنگ می تواند انتخاب مناسب دیگری برای فضای اتاق شما باشد. استفاده از پرده های روشن تر این رنگ مانند لیمویی می تواند به خوبی با سایر رنگ ها ست شود و یک پالت رنگی مناسب به دست دهد.

رنگ زرد:

این رنگ، رنگ بازیگوشی، شیطنت و البته بیگناهی است. رنگ زرد سرشار از حس گرما و درخشش نور آفتاب است. این رنگ برای فضاهای نشیمن و آشپزخانه بسیار مناسب است اما شاید بتوان گفت انتخاب مناسبی برای فضاهای آرام تر مانند اتاق خواب نمی باشد. اگر به دنبال دکور کردن اتاقتان با رنگ های شاد هستنید، از نتاژهای مات تر رنگ زرد مانند رنگ خردلی، طلایی یا کره ای می توانید استفاده کنید. همچنین می توانید یک رنگ زرد ملایم پاستلی انتخاب کنید اما توجه داشته باشید که استفاده از رنگ زرد درخشان و جیغ را در اتاق خود، تنها محدود به چند المان کرده و در حد چاشنی از این رنگ استفاده کنید.

رنگ نارنجی:

این رنگ گرم، زنده و شاداب است و خلاقیت و اشتها و همه حواس انسان را بر می انگیزد و تحریک می کند. این کار باعث می شود رنگ نارنجی رنگ مناسبی برای دکور کردن آشپزخانه باشد اما به همین دلیل انتخابی پر ریسک برای فضای اتاق خواب است. اگر رنگ نارنجی را برای دکوراسیون فضای خود انتخاب کرده اید، می توانید از پرده های پررنگ آن مثل رنگ پوست کدو حلوایی یا رنگ خرمالویی استفاده کنید، یا کلا از نارنجی هایی که کمی قهوه ای در خود دارند بهره ببرید مثل رنگ تراکوتا یا رنگ زنگ آهن. شاید هم کلا بهتر است از نتاژهای ملایم این رنگ استفاده کنید مانند رنگ پوست زردآلو یا اصلا رنگ هلویی. اگر به دنبال استفاده از نارنجی جیغ هستید تنها به کاربرد آن در حد چند المان در فضا اکتفا کنید.

رنگ قرمز:

این رنگ خاص در چرخه رنگ، رنگ آتش، رنگ عشق و رنگ هیجان می باشد. بهتر است از این رنگ نیز تنها در حد چاشنی در فضای خود استفاده کنید و این رنگ را به عنوان رنگ غالب فضای اتاق خواب خود انتخاب نکنید. با این حال اگر حرارت عشق باعث شده که بخواهید تمام فضا و دیوارها را به رنگ قرمز در آورید بهتر است کمی خود را کنترل کرده و از پرده های مات تر این رنگ استفاده کنید مثلا شرابی، بورگاندی، آجری، خرمایی و یا حتی رنگ سرخ گل رز می توانند انتخاب های مناسبی باشند. پرده های خیلی گرم این رنگ مانند آلبالویی، رنگ توت فرنگی یا رنگ قرمز آبنبات یا حتی رنگ قرمز کپسول آتش نشانی، همگی مناسبند که فقط در حد چاشنی و به عنوان مثال برای روتختی یا قاب عکس های روی دیوار استفاده شوند.

رنگ صورتی:

این رنگ که هم خانواده رنگ قرمز است ولی به نوعی ملایم تر از این رنگ می باشد، از ترکیب قرمز و سفید به دست می آید. این رنگ به صورت کلاسیک برای اتاق خواب دختران استفاده می شود اما بسیاری از پرده های رنگ صورتی می توانند خیلی عالی با فضای اتاق خواب کار کنند. رنگ های گلبهی و صورتی چرک نیز همه از خانواده صورتی و مناسب بزرگسالان می باشند. بعلاوه زنانه بودن رنگ صورتی یکی از عوامل شهرت این رنگ است. رنگ صورتی پاستلی نیز گزینه مناسب دیگری برای اتاق خواب شما می تواند باشد اما اگر متاهل هستید و اتاق شما باید برای همسرتان نیز رنگ مناسبی داشته باشد، ممکن است با مخالفت هایی در زمینه استفاده از رنگ صورتی برای اتاق تان مواجه شوید.

پرده های درخشان تر رنگ صورتی مانند ارغوانی، یا رنگ صورتی باربی یا رنگ صورتی آدامس یا حتی رنگ صورتی خیلی جیغ می توانند صرفا برای ایجاد نقطه تاکید هایی در طراحی فضای شما مناسب باشند اما این رنگ ها را هرگز روی کف یا دیوار اتاق خواب مستر به کار نبرید.

رنگ قهوه ای:

این رنگ، رنگ زمین است، رنگ خاک و رنگ قهوه ای می تواند فضا را متعادل کند، آرامش بخشد و همینطور فضا را به مکانی برای راحتی و آسایش تبدیل کند. این ویژگی های رنگ قهوه ای باعث شده است به یکی از متداول ترین رنگ ها برای دکوراسیون فضای اتاق تبدیل شود. شما می توانید کل فضای اتاق خود را با استفاده از پالت رنگ قهوه ای دکور کنید و درعین حال فضایی متناسب برای استراحت به وجود آورید. بعلاوه اینکه این رنگ به راحتی با سایر رنگ ها ست شده و می توانید از رنگ های متفاوت با کنتراست بالا نسبت به این رنگ، برای ایجاد کمی هیجان در فضا استفاده کنید. از رنگ شکلاتی تیره گرفته تا رنگ قهوه ای برنزی، غالب اوقات امکان اشتباه کردن در استفاده و انتخاب رنگ قهوه ای برای طراحی یک فضای استراحت وجود دارد.

رنگ خاکستری:

اگرچه این رنگ شاید برای فضای اتاق خواب خیلی دلگیر به نظر برسد اما امروز به عنوان یکی از کلیدی ترین رنگ های سبک های روز شناخته می شود. رنگ خاکستری آرام و مطیع است اما در عین حال پیچیده نیز می باشد. یک اتاق کاملا خاکستری نمی تواند آرامش بخش باشد اما شما می توانید کماکان به عنوان رنگ اصلی فضای اتاق خود از رنگ خاکستری با موفقیت بهره ببرید. نکته کار این است که در کنار این رنگ به عنوان رنگ اصلی، در بخش هایی از فضا از یک رنگ خنثی دیگر یا یک رنگ خالص و یا شاید حتی سفید می بایست استفاده کنید.

رنگ مشکی:

در هر اتاقی از المان هایی به رنگ مشکی استفاده می شود. این رنگ پرکاربرد یک زیرکار مناسب برای نور است، رنگ های پاستلی را غنا می بخشد، رنگ های خنثی را از حالت معمولی بودن در می آورد، پالت های متلون و پر از رنگ های متفاوت را هارمونی می بخشد و بعلاوه اینکه در کنار رنگ سفید یک پالت کلاسیک را تشکیل می دهد که مدت هاست مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال اگر می خواهید فضایی با حال و هوای قدیمی بسازید یا فضایی دراماتیک و عاشقانه به وجود آوردید، می بایست استفاده از رنگ مشکی را به چند المان کوچک و در حد چاشنی محدود کنید.

رنگ سفید:

رنگ سفید، رنگ خالص، بی ادعا و نشانگر پاکی و تازگی و آرامش است. امکان ندارد که با انتخاب رنگ سفید، رنگ اشتباهی را برای فضای اتاق خود انتخاب کرده باشید. این رنگ با ماهیت خود که بی رنگی است، برای کاربرد در کنار هر رنگ دیگری مناسب است. خواه این رنگ ها خنثی باشند، خواه رنگ های جیغ، شاید رنگ های تیره و حتی رنگ های پاستلی. از رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی فضای خود می توانید استفاده کنید و البته همینطور به عنوان رنگی که فقط چاشنی فضاست نیز می توانید سفید را انتخاب کنید. در هر صورت این رنگ، یک رنگ کلاسیک بوده و همیشه مورد استفاده قرار می گرفته است. تنها نکته در استفاده از رنگ سفید این است که از رنگ های خیلی سفید و سفید خالص برای فضای خود استفاده نکنید چرا که سفیدی بیش از حد آن نمی تواند حس خوبی به وجود بیاورد.

تحریریه دکوبوم

منبع: thespruce.com

امتیاز دهید post

۲ نظرات

نظر خود را به اشتراک بگذارید

2873 بازدید

آخرین اخبار دکوراسیون

    ویدیو های دکوراسیون داخلی

      دکوراسیون آشپزخانه

        چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

          خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

            کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم