قبل از استخدام طراح داخلی باید چه چیزهایی بدانیم؟

استخدام یک متخصص (طراح داخلی)  برای اینکه روی پروژه منزل مسکونی شما کار کند می تواند مزایای بسیاری داشته باشد. زمانی که می دانید چه تغییراتی می خواهید انجام دهید ولی نمی دانید که چگونه این کار را انجام دهید، زمانی که نمی دانید اصلا از کجا باید شروع کنید و یا اینکه شاید اصلا زمان برای انجام این تغییرات ندارید، در همه این حالات یک طراح داخلی یا دکوراتور داخلی می تواند به ایده های شما جهت داده  و این ایده ها را تبدیل به یک خروجی منحصر به فرد کند. دکوراتورها می توانند تجربه و خلاقیت شان را در طراحی منزل شما به کار گیرند و یک فضای آرامش بخش و دعوت کننده که منحصر به شما و عزیزان شماست به وجود آورند.

اگرچه استخدام یک طراح حرفه ایی راهکاری عالی برای حل مسئله طراحی است اما آنها نمی توانند جادو کنند و به یکباره تمام مسائل را حل کنند. در واقع بخشی اساسی از پروسه طراحی، شما هستید. برای اینکه در این زمینه به بهترین نتیجه برسید، سعی کنید نکاتی را که در ادامه آورده شده است را پیش از آنکه طراح یا دکوراتور انتخاب کنید، در نظر بگیرید:

طراح داخلی یا دکوراتور؟

پیش از اینکه از کمک یک متخصص استفاده کنید باید تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو نوع تخصص متناسب با نیاز شماست، طراح داخلی یا یک دکوراتور داخلی؟ برخی افراد متوجه تفاوت این دو تخصص نمی شوند، اگرچه شباهت های بسیاری بین فعالیت این دو وجود دارد اما درحقیقت این دو تخصص بسیار متفاوت از یکدیگر می باشند. طراحی داخلی نقشی اساسی در طراحی حقیقی یک فضا ایفا می کند. این کار می تواند به معنای جابه جایی دیوارها، بزرگ تر کردن پنجره ها یا درها، جابه جایی محل پلکان و شاید تغییر کل پلان فضا باشد تا فضا بتواند به لحاظ عملکردی بهتر کار کند ( و اینکه طراح با معماران یا پیمانکاران همکاری می کند تا نتیجه موردنظر در طراحی حاصل شود). اما دکوراتور داخلی تنها در زمینه مبلمان کردن و دکور کردن فضایی که از قبل طراحی و تکمیل شده است فعالیت می کند. طراح داخلی معمولا نقشی را که دکوراتور داخلی ایفا می کند، را نیز می تواند بر عهده بگیرد اما دکوراتورها نمی توانند بخش طراحی فضا را انجام دهند.

سبک موردنظر خود را مشخص کنید.

انتخاب سبک می تواند خیلی پیچیده باشد و نکته ای است که بسیاری از افراد با آن به مشکل بر می خورند. اما نترسید، لازم نیست که یک سبک خاص را انتخاب کنید و تا ابد همه چیز را مطابق این سبک برنامه ریزی کنید. انتخاب  سبک بیشتر جهت کشف این است که شما به چه چیزهایی علاقه دارید، سپس ببینید که چه اشتراکاتی بین علائق مختلف شما وجود دارد و در نهایت به این شمای کلی، در قالب چند واژه، یک عنوان بدهید. ممکن است به این نتیجه برسید که سبک مورد علاقه شما خیلی خوب منطبق بر سبک هایی است که از قبل در معماری و طراحی داخلی مطرح شده اند و یا اینکه ببینید که سبک موردعلاقه شما در نهایت ترکیبی از المان های سبک ها مختلف شده است (که وقوع این مورد آخر احتمال بیشتری دارد. ) مزیت اینکه به علایق و سبک خود یک عنوان اختصاص بدهید این است که این نام می تواند راهگشای دکوراتور فضای شما (و یا حتی خود شما) باشد تا بتوانید ارزیابی کنید که چه چیزی دوست دارید و چگونه قصد دارید المان های مختلف را کنار هم گردآوری کنید. انتخاب یک عنوان مانند “مدرن و جهانی” یا “شیک و صنعتی” یا ” شهری و پر زرق و برق” یک تصویر ذهنی ایجاد می کند که خیلی بهتر می تواند منظور شما را بیان کند و آن را به حقیقت نزدیک تر نماید.

برای پروژه خود بودجه مشخصی تعیین کنید.

سخت ترین بخش یک پروژه دکوراسیون این است که بودجه مشخصی تعیین کنید و به آن وفادار بمانید. حقیقت این است که تغییر دکوراسیون می تواند برای شما خیلی گران تمام شود به ویژه زمانی که منبع الهام شما خانه هایی است که به صورت حرفه ای دکور شده اند و در کتاب ها و مجلات تصویر آنها را می بینید. باید به یاد داشته باشید که خلق چنین فضاهایی به هیچ عنوان ارزان تمام نمی شود. اگر می خواهید هزینه را مشخص کنید، این موضوع را فراموش نکنید، اگرچه در بیشتر موارد تعیین یک بودجه به صورت واقع گرایانه خیلی حائز اهمیت است. در مورد هزینه ها با خود صادق باشید و مشخص کنید که چه مقدار می خواهید برای این پروژه هزینه کنید. این کار باعث می شود که کیفیت پرداخت های نهایی و نوع خدماتی که برای طراحی و دکوراسیون لازم دارید متناسب با بودجه شما مشخص شود. به یاد داشته باشید که برای متخصصان طراحی نیز چارت مشخصی نسبت به هزینه ها وجود ندارد و شما باید قدم به قدم هزینه ها را ارزیابی و محاسبه کنید. هزینه طراح و دکوراتور گاهی براساس ساعت محاسبه می شود و با توجه به میزان تجربه آنها، تخصص آنها و موقعیت ملک متفاوت است. زمانی که با یک طراح قرار می گذارید حتما مطئن شوید که در مورد مسائل مالی مذاکره نمایید و نحوه پرداخت هزینه ها مشخص گردد. و اینکه در نظر داشته باشید هزینه مبلمان و وسائل جدا از دستمزد طراح و یا دکوراتور است. اگر به این نتیجه رسیدید که اینگونه هزینه شما خیلی زیاد می شود، می توانید به جای آنکه تمام پروژه را به یک طراح بسپارید برای انجام مقاطع مختلف از آنها چند ساعت وقت مشاوره بگیرید و بقیه کار را خودتان انجام دهید.

در مورد متخصصان طراحی تحقیق کنید.

اینکه تعیین کنید با چه کسی می خواهید کار کنید کمی نیاز به تحقیق و بررسی دارد. اگر ایده ای ندارید که از کجا شروع کنید می توانید از وب سایت هایی که فهرستی از متخصصان ارائه می دهند شروع کنید. در این وبسایت ها می توانید براساس موقعیت ملک خود، متخصص طراحی موردنظرتان را پیدا کنید. خوب است که کمی زمان بگذارید و با طراحی کار کنید که سبک او را می پسندید. اگرچه این وظیفه طراح و دکوراتور است که به شما کمک کند سبکی که می خواهید در پروژه شما تحقق یابد اما همیشه خوب است که به متخصصی مراجعه کنید که نمونه هایی در  سبک مورد نظر شما در رزومه خود دارد. روش دیگر برای یافتن متخصص موردنظر این است که به مغازه مبلمان فروشی مورد علاقه خود بروید و از فروشندگان آنها بپرسید که معمولا با کدام طراح کار می کنند. اگر با طراحی که معمولا از این مغازه خرید می کند، کار کنید می توانید شانس زیادی داشته باشید که به نتیجه دلخواه خود و متناسب سلیقه تان برسید. بعلاوه همیشه در انتخاب طراح  و دکوراتور می توانید از کمک جامعه صنفی حرفه معماری و طراحی داخلی نیز استفاده کنید.

با دکوراتور خود مصاحبه کنید.

اینکه فقط طراحی پیدا کرده اید که سبک کاری او مطابق سلایق و علائق شماست به این معنا نیست که باید او را برای کار خود انتخاب کنید. کار کردن با دکوراتورها خیلی شخصی است و مهم است که شخصیت های شما به هم نزدیک باشد و بتوانید به راحتی با هم کار کنید. در نهایت این طراحان و دکوراتور ها هستند که زیبایی موردنظر شما را به فضای زندگی شما و عزیزانتان می آورند. بنابراین طراح  باید شما را بیشتر بشناسند، اینکه چگونه زندگی می کنید و چگونه از خانه خود استفاده می کنید. در بسیاری موارد آنها در مورد مسائل خیلی خصوصی زندگی شما نیز سوال می کنند. شما نیز باید زمان زیادی را با این افراد بگذرانید و با آنها به فروشگاه ها و مراکز فروش مبلمان و سایر محصولات وابسته به طراحی سر بزنید. اگرچه لازم نیست که دوستی صمیمی بین شما دو نفر اتفاق بیافتد اما لازم است که با هم راحت باشید و بتوانید روابط کاری خوبی با هم برقرار کنید. اگر با شخص طراحی مصاحبه کردید و در این زمینه احساس کردید نمی توانید توافق کنید، خوب است که به سراغ گزینه بعدی بروید.

یک مجموعه از تصورات خود در مورد طرح نهایی فضایتان، بسازید.

اینکه سبک مورد علاقه خود را مشخص کنید و آن را به دکوراتور و طراح خود انتقال دهید، به واسطه استفاده از یک کالکشن می تواند خیلی راحت تر باشد. برای ساخت این مجموعه از عکس های مجلات، نمونه پارچه ها، عکس هایی که خودتان گرفته اید، سمپل های کاغذ دیواری و غیره می توانید استفاده کنید. بعلاوه این کار را به صورت آنلاین نیز با استفاده از شبکه مجازی پینترست یا شبکه های مجازی مشابه، می توانید انجام دهید.

ایده این کار این است که منابع الهام خود را جمع آوری کرده و مشخص کنید که دوست دارید چه وسایل و المان هایی در خانه شما وجود داشته باشد. این المان ها شامل رنگ، نقش، بافت، انواع مبلمان، طرح چیدمان مبلمان و غیره می شود. بنابراین طراح شما به شما کمک می کند که چگونه از اشیا موردعلاقه خود در طراحی منزلتان استفاده کنید، البته به گونه ای که خروجی، چشم نواز باشد. بعلاوه طراح می تواند به شما کمک کند که المان هایی که نمی توانند با مابقی فضا خوب کار کنند را تشخیص دهید و آنها را از طرح خود حذف کنید. ارائه این مجموعه به طراح می تواند به او کمک کند که تصوری از علائق شما داشته باشد و این مجموعه را منبع الهام خود در طراحی قرار دهد.

مشخص کنید که چه چیزهایی برای شما مهم تر هستند و در اولویت قرار دارند.

پیش از اینکه طراح یا دکوراتور شروع به کار روی پروژه شما بکند می بایست برای او مشخص کنید که اولویت های شما چه هستند. همه آدم ها وسائلی دارند که نمی توانند از آنها دل بکنند و برای آنها ارزش زیادی قائل هستند. حال می تواند این وسیله یک میراث خانوادگی باشد یا یک شی هنری گرانبها یا یک مبلمان خاص و یا حتی یک سوغاتی خیلی خنده دار. به خانه خود بروید و به دنبال وسائلی بگردید که حتما می خواهید در خانه جدید شما نیز حضور داشته باشند. زمانیکه با دکوراتور خود مشورت می کنید مطمئن شوید که او  می داند چه چیزهایی برای شما اهمیت دارد تا بتواند از آنها استفاده کند. گاهی یک وسیله ارزشمند و خاص می تواند کل ایده طراحی را شکل دهد. در عین حال لازم است که طراح بداند کدامیک از وسائل شما را می تواند نادیده بگیرد و شما بدون آنها هم می توانید زندگی کنید. ما عادت داریم که خیلی از چیزهایی را که شاید واقعا نیاز هم نباشد به دیوار آویزان کنیم یا روی قفسه ها بگذاریم. آماده شوید که باید از این به بعد قید بعضی از این وسائل تزئینی را بزنید و آنها در فضای جدید خانه شما جایی نخواهند داشت. سعی کنید معقول رفتار کنید و به ایده دکوراتور خود اطمینان کنید. گاهی بعضی از این اشیا بهتر است که یا به کسانی که نیاز دارند بخشیده شوند و یا اینکه در سطل بازیافت انداخته شوند.

تحریریه دکوبوم

منبع: thespruce.com

امتیاز دهید post

۲ نظرات

  • مجتبی اسکندری فروردین ۱۵, ۱۳۹۷ در ۱۳:۰۴

    سالام
    خیلی عالی
    باذکر منابع و نویسنده مطلب رو پرینت گرفتیم و روی میز فضای انتظار دفتر معماری آرشام قرار دادیم

    پاسخ
    • Ghazaleh Ezzeddin فروردین ۱۵, ۱۳۹۷ در ۱۳:۴۳

      خوشحالیم که برایتان مفید بوده با تشکر از همراهی شما با دکوبوم

      پاسخ

نظر خود را به اشتراک بگذارید

2010 بازدید

آخرین اخبار دکوراسیون

    ویدیو های دکوراسیون داخلی

      دکوراسیون آشپزخانه

        چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

          خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

            کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم