رنگ های آنالوگ در دایره رنگ و کاربرد آن ها در طراحی داخلی

رنگ، اغلب به عنوان یکی از جنبه های مهیج طراحی داخلی محسوب می شود در واقع قانون الزامی محدود کننده ای برای آن وجود ندارد مسلما ابزارهای متعددی وجود دارد که به شما برای درک ارتباط رنگ ها و ترکیب های رنگی متناسب کمک کند اما بهترین ابزار چشم انسان می باشد در کنار آن بهترین کمک و ابزار برای شروع، معمولا استفاده از چرخه رنگ ها یا دایره رنگ است.

اغلب از رنگ های کمرنگ، ملایم و یا متضاد صحبت بیشتری می شود اما چرخه رنگ دارای طیف وسیعی از رنگ ها می باشد که برای چشم انسان قابل مشاهده است با این حال که استفاده از دایره رنگ پیچیده به نظر می رسد اما یادگیری اصول آن کارکرد آن را آسان می نماید و به شما در انتخاب رنگ ها از میان رنگ های اصلی، مکمل و آنالوگ که قسمت های اصلی این چرخه را تشکیل می دهند کمک زیادی خواهد نمود.

رنگ های آنالوگ همان رنگ های مشابه هستند. پیدا کردن این رنگ ها در چرخه رنگ بسیار آسان است. کافیست چرخه رنگ را در نظر بگیرید سپس، به سمت چپ و راست هر رنگ توجه نمایید در واقع این رنگ ها، رنگ هایی هستند که در چرخه ی رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این رنگ ها از این رو ایجاد هارمونی می کنند که کمی از رنگ کناری را در خود دارند. محبوب ترین نمونه از رنگ های مشابه را می توان در طبیعت بسیار یافت تغییر رنگ برگ ها در فصل پاییز و یا رنگ گلبرگ های یک گل، رنگ طلوع و غروب خورشید درآسمان از این دسته محسوب می شوند.

رنگ های آنالوگ با ایجاد تعادل و گاهی با کنتراست با رنگ های دیگر در دکوراسیون و طراحی داخلی کاربرد داشته و ترکیب می شوند برای درک این ترکیبات در ادامه با دکوبوم همراه باشید….

تعادل

به دلیل ارتباط رنگ های آنالوگ با طبیعت و وجود این رنگ ها در پالت رنگی مشابه، اغلب احساساتی آرام و هماهنگ را منتقل می کنند.

هنگام استفاده از این رنگ ها در دکوراسیون ، انتخاب و تمرکز بر یک رنگ و انتخاب آن به عنوان رنگ اصلی اتاق کمک می کند تا بتوانید سایه ها و تم های هماهنگ آن را وارد فضا کنید برای انتخاب می توانید از رنگ های اصلی (قرمز، زرد یا آبی) یا گروه رنگ های فرعی انتخاب نمایید.

کنتراست

از دیگر روش های به کارگیری رنگ های مشابه در دکوراسیون استفاده از کنتراست می باشد زیرا به کارگیری رنگ های مشابه ممکن است فضایی بسیار خنثی و ملایم ایجاد نماید اما در نقاطی از دکوراسیون که نیاز به ایجاد نقطه کانونی، تغییر در رنگ و یا ایجاد تمایز فضایی می باشد می تواند بسیار کارامد و تناسبات رنگی را به همراه ایجاد نقاط تمرکز آگاهانه بیشتر نماید.

از سوی دیگر می توان با به کارگیری تعادل و کنتراست به طور همزمان و به صورت تلفیقی در دکوراسیون داخلی استفاده نمود که از این طریق علاوه بر ایجاد احساس آرامش، با ایجاد کنتراست از یکنواختی جلوگیری کرده و در عین حال رنگ های بیشتر و مورد علاقه خود را نیز در فضا بگنجانید.

تحریریه دکوبوم

منبع: thespruce

 

۲/۵ - (۱ امتیاز)

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    5410 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم