دکوراسیون و طراحی داخلی مطب زنان و زایمان

طراحی داخلی کلینیک های درمانی و بیمارستان ها به دلیل اینکه با سلامتی افراد در ارتباط هستند بسیار مهم می باشند و بایستی برای طراحی به ضوابط و استانداردها و نکاتی برای عملکرد موثرتر فضا و بهداشت توجه نموده و به اولویت بندی و سیرکولاسیون فضا پرداخت.

در طراحی کلینیک های درمانی، عملکرد فضایی و ارتباط و دسترسی ها از مهم ترین عواملی هستند که یک طراح باید بتواند با طراحی هوشمندانه خود، پلان عملکرد و دسترسی ها را ساماندهی کند بیمارستان ها به طور کلی دارای سه قسمت عمومی، کلینیک و قسمت کارکنان هستند.

از نکات لازم برای طراحی محوطه فضای درمانی در نظرگیری محل مشخص و قابل دسترس برای عبور و مرور آمبولانس و دید مناسب از جهات مختلف می باشد از نظر ورودی ها هر درمانگاه می بایست درب ورودی اصلی مستقل از سایر طبقات و واحد های دیگر نیز داشته باشد.

بهترین جهت برای اتاق های درمانی و جراحی بین شمال غربی و شمال شرقی است. نمای بخش پرستاری نیز در جهت جنوب به جنوب شرقی مناسب است زیرا آفتاب صبحگاهی دلپذیر، گرمای کم، مزاحمت کم نور آفتاب، هوای ملایم در عصر ها، اتاق هایی که رو به شرق و غرب هستند به نسبت دارای آفتاب گیری بیشتری هستند اگر چه از آفتاب زمستانی بهره کمتری می‌‌برند.

درباره کلینیک های درمانی و بیمارستان های مرتبط با زنان از آن جا که مراجعه کنندگان مادرانی هستند که گاها با بیماری های مختلف و یا در انتظار متولد شدن فرزند هستند پس مطب های زنان و همینطور کلینیک ها و بیمارستان های مرتبط با زنان و زایمان از نظر فضای داخلی بایستی  با طراحی مناسب استرس ها را کاهش داده و دسترسی ها و تجهیزات کافی برای زنان باردار را  مانند آسانسور ها یا مکان هایی برای نشستن را دارا باشند استفاده از آبنماها و گیاهان نیز ایده خوبی برای کاهش اضطراب و پویا تر نمودن فضا محسوب می شود که این تاثیرات با استفاده از رنگ ها و فرم های مناسب و نور پردازی می تواند موثر تر عمل کرده و به سلامت و آرامش مراجعه کنندگان کمک نماید .

این بیمارستان زنان و زایمان با رویکردی نو با چشم انداز جدید و مفهومی نوآورانه طراحی و اجرا شده است. در این بیمارستان هدف اصلی معماری بهره گیری از بتن و رنگ به عنوان جزئیات معماری بوده و همچنین به عنوان جزء اصلی طراحی از سایه های رنگی سبز و زرد به عنوان نمادی از بهره وری و زندگی جدید که نمود کاربری این بیمارستان با تولد نوزادان و آغاز دوران جدیدی از زندگی برای زوجین می باشد.

این بیمارستان با متراژ  ۱۳۶۰۰ متر مربع در تفلیس، جورجیا با پلانی مثلثی شکل طراحی شده است و این طرح را در نما نیز به چشم می خورد که با طراحی متفاوت نما در هر طرف و دارای ۶ طبقه و ۲ طبقه زیرزمین برای تاسیسات و پارکینگ می باشد.

از متریال بتن در داخل و خارج و در قسمت های عمومی نیز استفاده شده است.

محور اصلی فضاهای داخلی شامل حوزه های عمومی، کافه تریا، سالن اجتماعات، داروخانه ها، دفاتر اداری در طبقه سوم قرار گرفته است و در زیر طبقه سوم با تمرکز بر حوزه های تخصصی قسمت های انبارهای ذخیره سازی پزشکی، ۱۰ واحد برای مراقبت مادران، ۴ اتاق عمل، اتاق های کمکی و اتاق های بخش با ۱۰۰ تخت خواب قرار گرفته است در ادامه با تصاویر بیشتر و پلان های این مجموعه با دکوبوم همراه باشید….

تحریریه دکوبوم

منبع: architonic ، archiobjects

۵/۵ - (۱ امتیاز)

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    8219 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم