بنت قنسول یا گل کریسمس

بنت قونسول پوینستیا، یا گل کریسمس (نام علمی : Euphorbia pulcherrima) از خانواده فرفیونیان است.  بنت قنسول یک گیاه بسیار مهم از نظر تجاری است و از گونه‌های بومی کشور مکزیک است. این گیاه به دلیل برگ‌های سبز و قرمز خود و استفاده فراوان در تزئینات کریسمس بسیار مشهور است.

این درختچه زیبا در موطن اصلی مکزیک و آمریکای مرکزی و با قرار گرفتن در شرایط ایده آل، تا ارتفاع ۳ الی ۴٫۵ متر رشد می کند. در دمای زیر ۱۰ درجه  گیاه آسیب می بیند بنابر این به عنوان یک گیاه آپارتمانی عرضه می شود و در تولید آن سعی شده گیاه کوتاه در حدود ۴۵ الی ۶۰ سانتیمتر و برگ های فشرده و پرپشت بماند. این گیاه در روزهای کریسمس طرفداران خاصی دارد.

بنت قنسول

گل کریسمس در کشورهای مختلف

آزتک‌ها از این گیاه برای رنگرزی و درمان تب استفاده می‌کردند. امروزه در مکزیک و گواتمالا آن را به نام گل شب کریسمس می‌شناسند. در اسپانیا آن را گل عید پاک می‌نامند و در شیلی و پرو به نام تاج کوه‌های آند شناخته می‌شود. در ترکیه به علت علاقه بسیار آتاتورک به این گیاه، آن را گل آتاتورک می‌نامند. در انگلیسی نام این گیاه از نام نخستین سفیر ایالات متحده در مکزیک، جوئل رابرت پوینست، گرفته شده چرا که او کسی بود که در سال ۱۸۲۵ این گیاه را به آمریکا معرفی کرد. در عربی آن را بنت القنصل، به معنای دختر کنسول، می‌شناسند که اشاره به همان سفیر آمریکا در مکزیک دارد.

افسانه ی گل کریسمس

رابطه این گیاه با کریسمس به قرن ۱۶ میلادی در مکزیک برمی‌گردد، جایی که افسانه‌ها داستان دختری به نام پِپیتا یا ماریا را نقل می‌کنند که به علت فقر نمی‌توانست هدیه‌ای برای شب تولد مسیح تدارک ببیند، او به واسطه الهامی که از فرشتگان گرفته بود، گیاهان هرز کنار جاده را جمع کرد و به عنوان پیشکش در جلوی محراب کلیسا قرار داد. معجزه‌ای رخ داد و شکوفه‌های قرمز از میان گیاه رشد کردند و علف‌ها به بنت قونسول مبدل شدند. از قرن ۱۷ میلادی فرانسیسکویی‌ها در مکزیک شروع به استفاده از این گیاه برای تزیینات جشن‌ کریسمس کردند. امروزه در آمریکای شمالی، بنت قونسول به گستردگی در تزیینات کریسمس منازل، کلیساها، دفاتر و فروشگاه‌ها به کار برده می‌شود. در ایالات متحده آمریکا روز ۱۲ دسامبر روز ملی بنت قونسول است.

بنت قنسول

رنگ

گل این گونه سفید رنگ می‌باشد، ولی از آنجایی که در میان برگ‌هایی به رنگ سرخ، سفید، عنابی و گاهی صورتی مخفی است، این گل‌های کوچک سفید، جلب توجه نمی‌نماید و تصور می‌کنند همین برگ‌های سرخ در واقع گل اصلی می‌باشند.

آبیاری

به آب کافی و خاک مرطوب نیاز دارد. آبیاری باید در حدی باشد که حتماً از منافذ زیرین گلدان آب اضافی بیرون آید،بهتره که آب رو به مدت ۲۴ ساعت در هوای اتاق قرار بدین و سپس از اون برای آبیاری استفاده کنید. آبیاری بیش از اندازه و خشکی کشیدن منجر به ریزش برگ ها می شود. بنابراین زمانی که گیاه را می خواهید آب دهید سطح خاک را بررسی کنید و اگر سطح خاک نیمه خشک- نیمه مرطوب بود این عمل را انجام دهید.

بنت قنسول

نور

گیاه بنت قنسول به مکانی پر نور و روشن نیاز دارد اما به دور از نور مستقیم. پنجره های جنوبی و نورگیر ها بهترین مکان برای قرار دادن گلدان است. نور کم محیط باعث کم رنگ شدن و زرد شدن برگ ها و ریزش برگ های گیاه به خصوص برگ های پایینی و کدر شدن رنگ برگ  های رنگین این گیاه می شود.معمولا افرادی که این گل را دارند از این موضوع که چرا تغییر رنگ و یا گل نمی دهد ناراحت اند.علت آن این است که بنت قنسول گیاهی است که ذوستدار روز کوتاه است.به این معنی که تمایل دارد تاریکی شب را احساس کند اما به دلیل روشن بودن چراغ های خانه تا پاسی از شب چنین اتفاقی صورت نمیگیرد و در رشد گیاه مشکل ایجاد میکند.برای رفع این مشکل بهتر است در فصل پاییز و زمستان که روزها ها کوتاه اند گل را داخل پلاستک کشکی قرار دهید و بعد از خاموشی چراغ ها،پلاستیک را بردارید.

گیاه بنت قنسول

دما

بهترین دما برای گیاه بنت قنسول ۲۱-۱۹٫۵ درجه سانتیگراد در طی روز و ۱۶٫۵-۱۵٫۵ درجه سانتیگراد در طی شب است. دمای محل نگهداری گیاه نباید زیر ۱۰ درجه باشد.هر مقدار که دما از ۲۲درجه گرم تر شود عمر گل های این گیاه نیز کمتر می شود.در نتجیه بهترین دما برای این گل ۱۵ تا ۲۴ درجه ی سانتی گراد است زیرا که دمای بالا مانع از گل دهی و دمای پایین کندی رشد می شود.

خاک

از خاکی با زهکش خوب استفاده کنید. نوع خاک باید به صورتی باشد که بعد از آبیاری گل آلود و غرقاب نماند. مثلاً مخلوطی از پیت موس+ پرلایت و یا خاک برگ +کوکوپیت برای این گیاه مناسب است. این گیاه زمانی که گل دارد نیازی به کوددهی ندارد.

تکثیر

گیاه بنت قنسول را می توان با قلمه چوب نرم تکثیر کرد. البته ساقه های که گلدار بودند اصلاً مناسب تهیه قلمه نیستند، بلکه بعد از قطع ساقه های گل (سرزنی) و جوانه زنی مجدد ساقه ها می توان از ساقه های جدید که رشد رویشی دارند قلمه تهیه کرد.
اگر بخواهید بنت قنسول خود را برای سال بعد نگه دارید در اوایل  بهار گیاه را سربرداری کنید. بهتر است بر روی هر ساقه ۴-۳ برگ باقی بماند یا ۱۵-۱۰ سانتیمتر از ساقه را باقی بگذارید و بقیه را قطع کنید. آخرین سربرداری ها باید در اواخر مرداد باشد. نتیجه این کار بدست آوردن گیاهی پرپشت است.

رای گل دادن گیاه با شروع فصل پاییز دمای محل گیاه باید حدود ۱۵ درجه شود و در طول روز به مقدار کافی نور دریافت کند و مهم ترین شرط لازم، میزان تاریکی مطلق شبانه ۱۴ – ۱۲ ساعت در شبانه روز برای گیاه است. با فراهم شدن چنین شرایطی ۱۰ – ۸ هفته بعد برگ های انتهایی گیاه تغییر رنگ می دهد یا در اصطلاح گیاه به گل می نشیند.
تحریریه دکوبوم

منبع:beytoote.com

 

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    5209 بازدید

    داغ ترین مطالب هفته

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم