انتخاب موکت مناسب برای دکوراسیون هتل

هتل مکانیست که افراد زیادی به دلایل مختلف در آن رفت و آمد دارند و این جریان هرگز پایانی ندارد. میهمانان هتل هر روز در حال کشیدن چمدان های چرخ دار خود روی زمین هستند و گاه و بیگاه اشیاء نوک تیزی را روی موکت می اندازند. میهمانان در روزهای بارانی نیز خراب کاری بیشتری به بار می آورند. از همین روی، استفاده از موکت های تجاری که مقاومت و دوام بیشتری دارند شدیدا توصیه می شود. آگاهی از انواع مناسب موکت برای هتل بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا، هنگام انتخاب موکت برای هتل باید ۵ مورد زیر را مدنظر قرار دهید. . آیا نوع موکت انتخابی برای فضای موردنظر مناسب است؟  . آیا موکت انتخابی بادوام است؟ . آیا نگهداشت آن آسان است؟ . چه قیمتی دارد؟ . آیا موکت انتخابی جذابیت ظاهری دارد؟
مواردی که ذکر شد در درجه اول اهمیت قرار دارند، اما موارد دیگری مانند مدت زمان تحویل موکت، بسته بودن یا باز بودن هتل برای نصب آن، قابلیت نصب تدریجی آن برای جلوگیری از تأثیر منفی بر کسب و کار و غیره را نیز باید مدنظر قرار دهید. نکاتی که در ادامه ذکر می شوند شاید کمی تخصصی باشند اما اگر بخواهید بهترین انتخاب را داشته باشید، اطلاعات ارزشمندی هستند.


میزان مقاومت در برابر آتش
موکت ها به ندرت سرمنشأ آتش سوزی هستند. با این حال، زمانی که آتش سوزی گسترش پیدا کند، موکت ها نیز دستخوش حریق می شوند. در ادامه دو درجه بندی جهانی در خصوص مقاومت در برابر آتش به زبان ساده تشریح می شود. درجه بندی نخست توسط آزمون اتاق دود NBS تعیین می شود. دود – قسمت مرگبار آتش سوزی محسوب میشود؛ بنابراین، داشتن موادی که در زمان آتش سوزی گسترده بتوانند میزان دود را کاهش دهند،حائز اهمیت است. تمامی موکت ها باید نمره ۴۵۰ یا کمتر را در آزمون اتاق دود NBS کسب کنند، در غیر این صورت از لحاظ قانونی در آمریکا مجوز تولید دریافت نخواهند کرد. اگر موکتی بخواهند وارد بازار شود باید در این آزمون نمره قبولی بگیرد. به درجه بندی دوم موسوم به آزمون پنل تابشی ۶۴۸- ASTM E (قابلیت پخش آتش) است. نتیجه این آزمون برای موکت های تجاری یا کلاس ا یا کلاس || است. از موکت کلاس ا باید در راهروها، ورودی یا و خروجی های مراکز درمانی و بهداشتی مانند بیمارستان ها، و نیز ندامتگاه های نوساز استفاده کرد. از موکت کلاس II می توانید برای مکانهایی مانند خروجی های ورودی ها و راهروهای هتل ها استفاده کرد و توجه داشته باشید که مقررات ساخت وساز محلی می توانند بر این درجه بندی ها تقدم پیدا کنند.


دوام
مکان هایی مانند هتل با رفت وآمد زیادی مواجه هستند. از همین روی، باید موکت هایی بادوام برای این مکان ها انتخاب کنید. بنابراین از موکت هایی که موسوم به موکت های تجاری هستند که به طور ویژه برای مکان هایی با رفت و آمد زیاد طراحی و تولیدشده اند استفاده نمایید تعیین میزان دوام موکت، سه فاکتور نقش دارند. • رنگ • تراکم • نقش و طرح


تراکم
شما می توانید مشخصات موکت مورد نظر خود را براحتی به دست بیاورید. بسیاری از فروشگاه ها و تولید کنند گان  رقم وزن سطحی (face weight) موکت را به شما می گویندکه وزن نخ خاب به اونس در هریارد مربع بیان می شود  این رقم برای موکت های تجاری معمولا بین ۱۶ اونس در یارد مربع تا۴۰ اونس است. به وزن سطحی، وزن نخ خاب نیز اطلاق می شود. وزن نخ خاب برابر با تراکم نیست. شما باید پیش از انتخاب موکت مناسب، این مفهوم را درک کنید؛ به این دلیل که می توان مقداری نخ را برداشت و آن را کوتاه و فشرده کرد، یا می توان همان مقدار نخ را برداشت و آن را بلند اما سست و پفکی کرد. نخ خاب کوتاه و فشرده، با این که وزن سطحی آن با موکت نوع دیگر یکسان می باشد، دارای دوام بسیار بیشتری است. اگر به برچسب مشخصات موکت نگاه کنید، وزن سطحی موکت را مشاهده خواهید کرد. حالا میدانید که به دنبال این رقم نیستید. بنابراین، به نگاه کردن ادامه دهید تا رقمی را که مقابل آن نوشته «تراکم» و واحد آن وزن به انس در یارد مکعب است را پیدا کنید. رقم دیگری نیز می بینید که تراکم وزنی است، اما این رقم را احتیاج ندارید. رقم تراکم باید بین ۲۰۰۰ تا ۱۰٫۰۰۰ باشد. این رقم برای موکت های تجاری از ۴۰۰۰ شروع میشود. اگر نتوانستید تراکم نخ خاب را پیدا کنید، نگران نباشید. اگر وزن نخ خاب و ضخامت نخ خاب را داشته باشید، می توانید آن را محاسبه کنید. تراکم مساوی است با وزن نخ خاب ضربدر ۳۶ تقسیم بر ضخامت نخ خاب. وزن نخ خاب به صورت اونس در یارد مربع بیان می شود. ضخامت نخ خاب نیز به صورت اینچ بیان میشود.
حالا که تراکم را به دست آوردیم، باید چه کار کنیم؟ راهنمای استفاده از آن به شرح ذیل است: ۴۰۰۰۰ به بالا برای رفت و آمد متوسط ۵۰۰۰۰ به بالا برای رفت و آمد زیاد ۶۰۰۰۰ به بالا برای رفت و آمد خیلی زیاد ۷۰۰۰۰ به بالا برای رفت و آمد فوق زیاد این درجه بندی ها برای موکت های تجاری بانخ خاب حلقه ای (loop pile) هستند. اگر می خواهید یک موکت تجاری بانخ خاب برش خورده (cut pile) انتخاب کنید، به ارقام بالا ۵۰۰ واحد اضافه کنید. اگر می خواهید که موکت بانخ خواب برش خورده از لحاظ دوام با موکت بانخ خواب حلقه ای برابری کند، باید تراکم بالاتری را انتخاب کنید. موکت های بانخ خاب حلقه ای بادوام تر هستند.
این ارقام صرفا برای راهنمایی شما هستند. در موارد خاص باید از افراد کارشناس کمک بگیرید. برای مثال، راهروی های فرودگاه با رفت و آمد فوق العاده بالای افراد، چمدان های چرخ دار، ویلچرها و وسایل نقلیه سبک مواجه هستند. این یکی از وضعیت های خیلی خاص است که هیچ درجه بندی ای نمی توان برای آن تعیین کرد. عبارت درجه بندی رفت و آمد زیاد» به چه معناست؟
به این معنا که نخ خاب موکت در مکان های با رفت و آمد زیاد طی طول عمر مشخص شده، دچار گوریدگی یا له شدگی بیش از اندازه نمیشود.


رنگ
تصمیم گیری در مورد رنگ مناسب نیز بخشی از فرآیند انتخاب موکت برای هتل است. اگر موکتی را انتخاب کنید که مناسب رفت و آمد فوق زیاد است اما رنگ آن سفید باشد، مصیبت به بار خواهد آمد. رنگ های بسیار روشن چرک و آلودگی را نشان می دهند. از سوی دیگر، رنگهای خیلی تیره نیز می توانند چرک و آلودگی را پنهان کنند، اماپرز را نشان میدهند. رنگ های نسبتا تاریک برای اکثر اماکن تجاری مناسب هستند.
هنگام انتخاب رنگ موکت، به رنگ خاک منطقه خود دقت کنید. اگر هتل شما در یک منطقه ساحلی واقع شده و مسافران شن و ماسه رنگ روشن را با خود به داخل هتل می آورند، بهتر است از رنگهای روشن تر استفاده کنید.


نقش و نگار
زمانی که از موکت های نقش دار استفاده می کنیم، احتمال مخفی شدن خاک و رد به جای مانده از رفت و آمد را بالا می بریم.
سهولت در نگهداشت
نگهداشت موکت تجاری باید آسان باشد. موکت های تجاری مسطح و متراکم هستند تا استفاده از جاروبرقی راحت باشد. اگر در انتخاب یک موکت بادوام با رنگی مناسب موفق عمل کرده باشد، موکتی خواهید داشت که نگهداشت آن آسان است.
قیمت
موکت های تجاری باید بادوام باشند، در نگهداشت آنها نباید دچار مشکل شوید و نیز قیمت پایینی داشته باشند. داشتن این ویژگیها به معنای از دست دادن عنصر لوکس بودن است. موکت های تجاری خیلی شیک و اعیانی نیستند. از همین روی، قیمت آنها پایین است. خریداری موکت به اندازه نیاز نیز می تواند به پایین آوردن هزینه ها کمک کند. موکت های نقش دار نیز از موکت های تکرنگ گران تر هستند؛ بنابراین اگر می خواهید کمتر هزینه کنید، به دنبال گزینه های ساده تر باشید.
جذابیت ظاهری
شاید سالها پیش استفاده از موکت در هتل مساوی با بدمنظر  نمودن آن مکان بود، اما خوشبختانه چنین چیزی دیگر صحت ندارد. ۵۰ سال پیش انتخاب های شما محدود بودند و تنها رنگ موجود قهوه ای نازیبا بود. اما امروزه صدها مدل، صدها رنگ و انواع نقشها را پیش روی خود می بینید و انتخاب موکت مناسب برای هتلتان، تماما توسط شما انجام خواهد گرفت.

تحریریه دکوبوم

منبع: مجله ایرانا -سال دوازدهم – کتاب تجهیزات هتل

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    5336 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم