شناخت شش بافت محبوب پارچه در دکوراسیون

پارچه ها در رنگ ها، طرح ها و بافت های متنوعی و به عنوان یکی از مهم ترین متریال های کاربردی در زندگی روزانه محسوب می شوند زیرا از لباس ها گرفته تا دکوراسیون آنها را به کار می بریم و برای انتخاب نوع جنس و پارچه برندهای با کیفیت را بسته به نیاز انتخاب می کنیم.

موضوع پارچه در دکوراسیون فقط به طرح و رنگ خلاصه نمی شود بلکه جنس و بافت آن در درجه اولویت اصلی است در دکوراسیون برای روکش مبلمان، پرده،ملحفه تختخواب، کوسن یا روتختی از پارچه های مختلف استفاده می کنیم و این پارچه ها بسته به طرح بندی و ضخامت و نیاز کاربردی دارای بافت های متنوع هستند.

بافت های رایج مصرفی در پارچه های دکوراسیون اصطلاحا تارو پودی نامیده می شوند  بدین معنی که تار و پودهای نخ های تشکیل دهنده پارچه به صورت منظم و یا  یک در میان و به فرم های مختلف روی هم و یا بدون گره بافت پارچه را تشکیل می دهند مدل های بافت و گره خودرن تار و پودها، طرح بندی های متفاوتی ایجاد می نماید در ادامه با مشاهده شش بافت رایج کاربردی در دکوراسیون با دکوبوم همراه باشید….

بافت ساده (Plain Weave): در بافت ساده یا تافته که از همه رایج تر است، یک رشته پود در الگویی متناوب از روی یک رشته تار عبور می کند و سطحی صاف و هموار را ایجاد نموده، بادوام و ارزان است. پارچه های معمول آن کتان، پرکال (percale)، وال (voile)، شیفون (chiffon)، ارگانزا (organza) و تافته (taffeta) است که غالبا در پرده ها، روکش مبلمان و ملحفه های خواب به کار می رود.

بافت ساتن (Satin Weave): با عبور یک رشته پود از روی حداقل چهار و حداکثر هشت رشته تار شکل گرفته و به همین دلیل سطحی صاف و درخشان را به وجود می آورد. بافت ساتن، بافتی تزیینی است که به دلیل رشته های آزاد آن، نخ کش می شود. هنگامی که بافت با الیاف کوتاه تر و یا عمودی مانند کتان بافته شود، ساتین (sateen) نامیده میشود. پارچه های معمول آن ساتن و ساتین است که غالبا در پرده ها و پشتی ها به کار می رود.

بافت سبدی (Basket Weave):گونه ای از بافت ساده است که با دولایه رشته عبوری در یک الگوی متناوب ساخته می شود و در نهایت به سبد شباهت می یابد. پارچه ای معمول آن آکسفورد و چلوار است که غالبا در ملحفه های خواب و بالش ها به کار می رود.

بافت سرژه (Twill weave): به آن بافت جناغی یا کجراه هم می گویند بافتی مقاوم با طرح قطری که از انتقال افقی رشته های پود در ردیف های پیاپی به دست می آید. این بافت طرح های تیغ ماهی(houndstooth)  ،دندان سگی (herringbone) و شورون (chevron) را شکل می دهد. پارچه های معمول آن گاباردین gabardine ، فاستونی راه راه (tweed)، سرژه (serge) و کتان دنیم (denim) است که در اثاثیه داخلی منزل و پشتی ها به کار میرود.

بافت ژاکارد (Jacquard Weave): این بافت بر روی دار مخصوص ژاکارد بافته میشود که هر دسته از رشته های تار را به فاصله مشخص از یکدیگر تنظیم نموده و امکان بافت طرح های پیچیده تری را فراهم می آورد و برای تولید پارچه های طرح دار به کار میرود. پارچه های معمول آن ابریشم زرباف (brocade)، حریر گلدار (damask) و پرفای نقش دار (tapestry است که غالبا در اثاثیه داخلی منزل و آویزهای دیواری به کار می رود.

بافت لنو (Leno Weave): شبکه ای باز که از یک جفت رشته پود ایجاد میشود و از رو و زیر رشته های تار به شکل ∞ عبور می کند. پارچه های معمول آن تور (gauze) و مارکیز (marquisette) است که در پرده ها و ملحفه ها به کار می رود.

تحریریه دکوبوم

منبع: برگرفته از کتاب مرجع و مشخصات فنی طراحی داخلی

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    8019 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم