آنچه باید درباره طراحی نورگیرها بدانید!

آیا از یک اتاق کسل کننده و کم نور رنج می برید که باعث می شود احساس کنید در فضایی گیر افتاده اید؟ هیچ راهی بهتر از روشنایی یک اتاق تاریک و تیره به وسیله طراحی نورگیرها وجود ندارد. نورگیرها می توانند فضایی با ظاهر مرده را زنده کنند و حس باز بودن را در فضا ایجاد کنند.

با تأمین نور طبیعی خورشید در صورت نیاز ، نورگیرها در انواع و اقسام مختلف و از انواع سنتی تا طرح های نوآورانه متفاوت هستند. به عنوان مثال ، یکی از نمادین ترین و جذاب ترین طرح های نورگیر جهان در بالای دهلیز موزه Solomon R. Guggenheim اثر فرانک لوید رایت قرار دارد .

استفاده آگاهانه از نور خورشید یکی از اصلی ترین ابزارهایی است که معمار می تواند در هر طرحی از آن استفاده کند. در این مقاله ، ما اصول اولیه طراحی موفق نورگیر را در اختیار شما قرار می دهیم و همچنین برخی از اشتباهات رایج مردم را هنگام نصب آنها برجسته می کنیم با وبسایت دکوبوم همراه باشید…

پنجره سقفی در خانه

تفاوت پنجره سقفی و نورگیر چیست؟ 

یک پنجره سقفی یک پنجره معمولی است که در سقف نصب شده است ، در حالی که نورگیرها می توانند کاربردی تر بوده و تکنیک های مختلف نصب را امکان پذیر سازند ، از این رو نتایج مختلفی را در طراحی ایجاد می کنند.

درباره پنجره های سقفی بیشتر بدانید:

پنجره های سقفی ؛ ایده جالب برای اضافه کردن نور به داخل دکوراسیون

اصول اساسی طراحی نورگیرها

۱-نورگیرها باید به درستی جهت یابی شوند

ویژگی های خاص آب و هوایی سایت نقش مهمی در جهت گیری پنجره ها و بازشوها دارد. انتخاب بهترین مکان روی سقف بسیار مهم است. متداول ترین جهت برای نورگیر این است که به سمت شمال متمایل می شود زیرا در بیشتر روز نور غیر مستقیم را فراهم می کند و در بیشتر موارد سایه ای از تابش نور را ایجاد نمی کند.

نورگیرهای جهت دار جنوبی می توانند باعث گرم شدن بیش از حد فضا شوند. به طور مشابه ، جهت غربی نیز ممکن است در طول بعد از ظهر به دلیل مسیر خورشید ، گرما را افزایش دهد. در آب و هوای شمالی ، از نورگیرهای رو به جنوب می توان برای گرمایش غیرفعال در زمستان استفاده کرد. با این حال ، بهتر است تمهیداتی انجام دهید تا خطر داغ شدن بیش از حد نداشته باشید.

۲- طراحی نورگیرها باید با ساختمان ادغام شوند

یکی از رایج ترین اشتباهات در طراحی پنجره های سقفی ، نصب یک نورگیر با شکل نامربوط هندسی عجیب و غریب است که به نظر می رسد به بقیه ساختمان بی ربط است.  طراحی نورگیرها باید مکمل معماری باشند.

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد ، یکی از موفق ترین نورگیرها  در موزه فرانک لوید رایت است  اما آیا تا به حال فکر کرده اید که راز زیبایی آن چیست؟ این راز در هماهنگی آن با بقیه طرح ها نهفته است که منحنی های مارپیچ ساختار بتنی منحنی را به شکل گرد تکمیل می کند.

نورگیرها بسیار بیشتر از یک اکسسوری برای ساختمان ها هستند. آنها اجازه می دهند تا همه فضا نور زیادی دریافت کند و چشم بازدیدکنندگان را به داخل و بالا جلب می کند و آنها را به کاوش در فضای داخلی دعوت می کند.

۳-هرچه بزرگتر بهتر

برای استفاده و طراحی  نورگیر جسور باشید. نورگیر زمانی کارآمدتر است که اجازه دهد حداقل نیمی از اتاق نور طبیعی خورشید را دریافت کند. در نتیجه ، شما باید از نورگیر خود حداکثر استفاده را کنید و آن را به اندازه ای بزرگ کنید که بزرگترین قسمت ممکن از فضا را روشن کند.

 کتابخانه ملی اسرائیل

یک نمونه عالی از این مورد کتابخانه ملی اسرائیل  است که دارای یک نورگیر مقعر بزرگ است. نورگیر نه تنها برای سطح زمین بلکه برای طبقه دوم ، امکان روشنایی کامل را فراهم می کند.

هنگامی که از یک روش کنترل خورشیدی کارآمد مانند شیشه سه جداره استفاده کردید ، دیگر نیازی به نگرانی در مورد افزایش گرما ندارید. علاوه بر این ، می توانید صفحه های چوبی یا الگوهای زیبا را بر روی پنجره های سقفی برای خانه ها نصب کنید.

نکته ای که می توانید حتی برای نورگیرهای کوچک مورداستفاده قرار دهید این است که قاب نورگیر را از داخل بردارید تا از نظر بصری بزرگتر به نظر برسد و حالتی روح افزا در فضای داخلی ایجاد کند.

۴-مراقب افزایش گرمای ناخواسته باشید

یکی از رایج ترین معایب تاسیسات نورگیر که فروشندگان به شما نمی گویند این است که اگر طراحی نورگیرها  شرایط ویژه آب و هوایی را در نظر نگیرد ، افزایش حرارت نورگیر ممکن است باعث شود ۳۵ تا ۴۵ درصد هزینه بیشتری برای تهویه مطبوع صرف کنید. همین امر در مورد از دست دادن گرمای زمستانی نیز صدق می کند.

برای حل این مشکل ، باید از شیشه های کم مصرف استفاده کنیدرایج ترین انواع آنها شیشه های پلاستیکی است.

۵- شیشه حکاکی شده

استفاده از شیشه های حکاکی شده یا شیشه های مات ، حریم خصوصی بیشتری ایجاد میکند زیرا دید را پنهان می کند ، اما هنوز اجازه می دهد نور غیر مستقیم فیلتر شده از آن عبور کند. شیشه های طرحدار مات راهی عالی برای ایجاد الگوهای هنری روی سطح شیشه است و معمولاً با استفاده از مواد اسیدی یا ساینده روی شیشه انجام می شود.

شیشه مات طرحدار

۶-. قانون ۱۰ درجه

زاویه نورگیر به اندازه جهت مهم است. در سقف کم عمق یا مسطح ، یک نورگیر باعث افزایش شدید گرما در تابستان می شود علاوه بر این ، در زمستان فقط کمی نور اضافی ایجاد می کند. قانون ۱۰ درجه می گوید که در هر کجا که ممکن است ، یک ساختمان باید طوری طراحی شود که ابعاد بلندتر در ۱۰ درجه از جهت جنوبی واقع شود.

رنگ و شدت نور

 اگر هدف شما جمع آوری هر چه بیشتر گرما و انرژی است ، این قانون را در نظر بگیرید.

۷-نورگیرها می توانند به عنوان خنک کننده غیرفعال دو برابر عمل کنند

با بهره گیری از مزایای نورگیر  علاوه بر نورپردازی  میتوانید از ان به عنوان خنک کننده خانه نیز استفاده کنید  فراموش نکنید این موضوع بیشتر در مورد شهرهای جنوبی که آب و هوا در بیشتر سال گرم است ، صدق می کند.

در این حالت ، در ماه های گرم تابستان ، نورگیر به خانه اجازه می دهد تا گرمای اضافی را از دست بدهد و شانس راحتی حرارتی را برای ساکنان افزایش می دهد. در این موارد  احتمالاً جهت نورگیر  به سمت شمال یا شرق خواهد بود ، تا نتیجه معکوس نداشته باشد و باعث گرم شدن بیش از حد نشود.

تحریریه دکوبوم- غزاله عزالدین

منبع: arch2o

 

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    2325 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم