اهمیت طراحی داخلی در محیط های اداری

اهمیت طراحی داخلی در محیط های اداری

در دنیای مدرن، رقابت میان کسب‌وکارها دوچندان شدت یافته است. بنابراین لازم است راندمان کاری کارمندان بالا برود. در عین‌حال می‌بایست به سلامت آن‌ها توجه داشته باشیم. طراحی داخلی می‌تواند در دستیابی به این اهداف و دیگر الزامات محیط‌های کاری، کمک شایانی کند. اما دقیقا طراحی داخلی در محیط های اداری چگونه باید باشد؟

نقش طراحی داخلی در محیط های اداری

طراحی محیط های اداری هم برای کارمندان و هم مراجعه‌کنندگان بسیار مهم است. کارمندان بیشتر وقتشان را در اداره می‌گذرانند. بنابراین شرایط محیط باید کاملا برایشان مناسب باشد. همچنین ظاهر محیط باید دل‌چسب باشد، فضاهای نشستن و راه رفتن راحت باشند و کارمند را به خود جذب کنند. تنها در این صورت است که میزان بهره‌وری شغلی و راندمان کاری‌شان بالا خواهد رفت. مراجعه‌کنندگان نیز در نگاه نخست، از روی نحوه طراحی دفتر کار است که به کیفیت فعالیت‌ها پی می‌برند. نحوه طراحی داخلی در محیط های اداری می‌تواند برند تجاری را به مشتری معرفی کند. همچنین می‌تواند میزان حرفه‌ای بودن یا موفق بودن کسب‌وکار را به او بنمایاند.

طراحی داخلی دفتر کار می‌تواند بر حال افراد حاضر در آن، رفتار آن‌ها، انگیزه و خلاقیتشان اثر بگذارد. به همین دلیل، طراحی داخلی امروزه دیگر امری دل‌بخواهی نیست و هر تجارت موفقی باید به آن توجه کند.

نقش طراحی داخلی در محیط های اداری

ضروریات طراحی داخلی در محیط های اداری

روند طراحی داخلی فضای کاری در سال‌های اخیر، تغییر عمده‌ای داشته است. بسیاری از اداره‌ها می‌کوشند محیطی با طراحی داخلی آرام‌بخش، سرد و مدرن داشته باشند. این نوع طراحی داخلی اگرچه محیط‌های اداری را حرفه‌ای‌تر نشان می‌دهد، اما گاه اثر مثبتی روی بازدهی کارمندان نمی‌گذارند. برای اثرگذاری بهتر فضای اداری، باید جنبه‌های فراوانی لحاظ شوند.

۱.پاسخگویی به تمام نیازهای حرفه‌ای به کمک طراحی داخلی محیط ‌های اداری

فضای اداری باید پاسخگوی تمامی نیازهای کارمندان و مراجعه‌کنندگان باشد. طراحی داخلی برای دست‌یابی به این هدف، از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه رایج شده است که فضای اداری را کاملا باز و ساده طراحی کنند. البته چنین طرحی برای برخی ادارات کارآمد خواهد بود. اما ساده‌انگارانه است که بخواهیم ما نیز بدون ملاحظه دقیق قبلی، فورا طراحی داخلی دفتر کار خود را به این سمت ببریم. زیرا چنین طرحی همیشه به نفع راندمان کاری نیست.

شرکت‌ها معمولا انواعی از کارمندان با شرح وظایف مختلف را به کار می‌گیرند. برخی از آن‌ها به فضای ساکت‌تری برای تفکر و فعالیت شغلی نیاز دارند. درحالی‌که برخی دیگر بنا به وظایفشان باید دائما با همکاران و مراجعه‌کنندگان گفتگو کنند. باید توجه داشت که مسئله اصلی، سلیقه شخصی کارمندان نیست. بلکه نوع وظایف کاری‌شان ایجاب می‌کند که فضای کاری آن‌ها به‌طور متناسب طراحی شود. 

۲.ترکیب انواع فضا برای پاسخگویی به نیازها

بهترین رویکرد این است که طراحی داخلی در محیط های اداری با استفاده از انواع فضای باز و بسته انجام گیرد. طراحی داخلی باید انعطاف‌پذیر و چند کاربری باشد. امروزه دیگر میزهای اختصاصی کار مانند گذشته طرفدار ندارند. بلکه ترکیبی از میزهای بلند همگانی برای همکاری، در کنار فضای کوچک بسته و بی‌صدا، بهترین گزینه است.

استفاده از اتاق‌های ملاقات رسمی و غیررسمی در طراحی داخلی فضاهای اداری، روش دیگری است که کاربرد فضا را بالا می‌برد. می‌توان فضاهایی نیز برای استراحت، تامین نیازهای انسانی مانند خواب، غذا و نوشیدنی یا حتی برای ورزش و یوگا و موسیقی در نظر گرفت. بدین ترتیب، روحیه و انرژی کارمندان بالا می‌رود و بازدهی کار بیشتر خواهد شد.

ضروریات طراحی داخلی در محیط های اداری
طراحی داخلی در محیط های اداری

۳.کمک طراحی داخلی به ادغام فناوری‌های روز در فضای اداری

فناوری‌های مدرن، به‌ویژه فناوری‌های ارتباطی و الکترونیکی مانند رایانه‌ها و لوازم جانبی آن‌ها، لازم است در فضای اداری استفاده شوند. به کمک طراحی داخلی، می‌توان آن‌ها را هرچه بهینه‌تر درون فضای دفتر جایگذاری کرد. آنگاه کارمندان دسترسی سریع‌تر و کارآمدتری به فناوری‌های موردنیاز خود خواهند داشت. درنتیجه، بازدهی کاری‌شان بسیار بالا می‌رود.

بسیاری از افراد، ازجمله کارمندان ادارات، این روزها از رایانه‌های همراه مانند لپ‌تاپ استفاده می‌کنند. زیرا می‌توانند اطلاعات کاری را همه‌جا با خود به همراه ببرند. طراحی داخلی در محیط های اداری می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که افراد بتوانند بیشترین استفاده را از رایانه همراه کنند. فراهم کردن فضا و لوازم ویدئوکنفرانس و صفحات و تخته‌های بزرگ برای ارائه مطلب با رایانه، ازجمله راهکارها هستند. قرار دادن انواع پریز و خروجی برق و در نظر گرفتن انواع خروجی فیش رایانه‌ای در همه فضاها نیز بسیار کمک می‌کند. به‌طورکلی، لازم است فناوری‌های نوین را در طراحی داخلی فضاهای اداری لحاظ کنیم.

۴.نزدیک ساختن انسان و طبیعت به کمک طراحی داخلی در محیط های اداری

بدیهی است که زندگی مدرن، بین ما انسان‌ها و طبیعت فاصله انداخته است. به‌ویژه برخی مشاغل، به دلیل ساعات کاری بالایی که دارند، سبب می‌شوند ارتباط کارمندان با طبیعت کم شود. اما به کمک طراحی داخلی طبیعت‌محور، می‌توان این مشکل را برطرف کرد. یک سبک طراحی داخلی به نام طراحی داخلی بیوفیلیک وجود دارد که در آن، بر استفاده از گیاهان، فضای سبز و عناصر طبیعی در محیط کار تمرکز می‌شود. البته تمرکز در این سبک، تنها بر خود گیاهان نیست. بلکه رنگ‌های الهام گرفته از طبیعت و بافت‌های مشابه با محیط‌های طبیعی نیز توصیه می‌شوند. همچنین نور طبیعی بیشتر از نور مصنوعی به کار برده می‌شود. با این روش، میزان آرامش در کارمندان افزایش می‌یابد.

نزدیک ساختن انسان و طبیعت به کمک طراحی داخلی در محیط های اداری
نزدیک ساختن انسان و طبیعت طراحی داخلی در محیط های اداری

۵.طراحی داخلی با تمرکز بر همکاری

کارمندان تمام‌وقت معمولا دست‌کم ۸ ساعت از روز را در اداره می‌گذرانند. در این مدت، آن‌ها نیاز دارند به‌خوبی با همکاران خود ارتباط برقرار کنند و فعالیت شغلی کاملی داشته باشند. لوازم محل کار باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که تجربه‌ای بی‌نقص برای ارتباط میان کارمندان فراهم کنند. می‌توان مکان‌هایی برای گفتگو و تبادل‌نظر میان کارمندان طراحی کرد؛ آن‌هم با روش‌هایی چون چیدن مبل‌های راحتی در فضاهای مخصوص یا ایجاد دیگر انواع فضای گفتگو.

۶.ایجاد هوشمندانه فضای ذخیره‌سازی کافی به کمک طراحی داخلی در محیط های اداری

ادارات و دفاتر ازجمله فضاهایی هستند که به فضای ذخیره‌سازی بالایی نیاز دارند. زیرا در این فضاها باید انواع پرونده بزرگ، اسناد، پوشه و تجهیزات نگهداری شوند. طراحی داخلی می‌تواند نقش عمده‌ای در تامین چنین فضاهایی ایفا کند. راه‌حل، همیشه کابینت‌های بزرگ فلزی یا قفسه‌های شلوغ نیست. بلکه می‌توان با روش‌های هوشمندانه کاری کرد که محیط های اداری با وجود فضاهای ذخیره‌سازی کافی، یکدست‌تر و منظم‌تر به نظر برسند.

۷.انگیزه بخشی در فضای اداری برای افزایش بازدهی کاری

محیط دفتر کار باید کارمندان را به کار بیشتر، خلاقانه‌تر و باکیفیت‌تر تشویق کند. قرار دادن پوسترهای انگیزشی روی دیوار یا کشیدن دیوارنماهای متنی و تصویری ازجمله راهکارها هستند. می‌توان در دکوراسیون دفتر کار نیز اشیایی را در نظر گرفت که به کارمندان انگیزه می‌دهند.

ایجاد هوشمندانه فضای ذخیره‌سازی کافی به کمک طراحی داخلی در محیط های اداری
انگیزه بخشی در فضای اداری به کمک طراحی داخلی در محیط های اداری

مهم‌ترین نکات برای طراحی داخلی در محیط های اداری

برای دستیابی به یک طراحی داخلی مناسب در فضاهای اداری، رعایت برخی نکات ضروری هستند؛ در این بخش به معرفی این نکات خواهیم پرداخت.

۱.استفاده بهینه از فضا

هنگام انجام دکوراسیون و طراحی داخلی فضای اداری، باید در میزان استفاده از فضای موجود، دقیق عمل کرد. این مسئله به‌ویژه برای دفاتر کوچک اهمیت پیدا می‌کند، اما برای محیط‌های اداری بزرگ نیز حائز اهمیت است. نباید تنها روی زیبایی محیط تمرکز کنیم. بلکه باید از کمترین مساحت، بیشترین استفاده ممکن را داشته باشیم. همچنین در صورت توان، بهتر است چند فضای کاری خالی را برای کارمندانی که در آینده به ما ملحق می‌شوند در نظر بگیریم.

اندازه را در فضای اداری نباید از قلم انداخت. اگر میزها یا اتاق‌های کارمندان خیلی کوچک باشند، آنگاه برای آن‌ها آزاردهنده خواهد بود. اگر هم بیش‌ازحد بزرگ باشند، ممکن است دیگر فضاهای موردنیاز مانند فضای رفت‌وآمد را اشغال کنند.

۲.استفاده از طرح مناسب برای چینش

طراحی داخلی در محیط های اداری می‌بایست بر اساس نوع نیاز افراد حاضر در آن‌ها صورت گیرد. برای مثال، اگر کارمندان فقط با رایانه کار می‌کنند، می‌توانیم تعداد زیادی از آن‌ها را در یک فضای اداری کاملا باز کنار هم قرار دهیم. اما اگر بنا به شغلشان نیاز به تماس تلفنی مکرر دارند، بهتر است در اتاق یا محفظه‌های بسته جدای از دیگر کارمندان باشند. 

۳.توجه به راحتی اثاثیه

هنگام خرید لوازم دفتر کار، نخستین اولویت ما باید راحتی آن‌ها باشد. شاید کارمندان روی میز و صندلی‌های سفت معمولی هم بنشینند و چیزی نگویند. اما اگر صندلی‌شان خیلی راحت نباشند، نمی‌توانند برای مدت طولانی آن را تحمل کنند. درنتیجه، راندمان کاری‌شان پایین خواهد آمد.

پس راحتی همیشه اولویت نخست است. بعدازآن می‌توانیم به جنبه‌هایی چون زیبایی و حرفه‌ای بودن اثاثیه دفتر کارمان نیز توجه کنیم.

توجه به راحتی اثاثیه و اهمیت طراحی داخلی در محیط های اداری
توجه به راحتی اثاثیه طراحی داخلی در محیط های اداری

۴.استفاده از رنگ‌های روشن

خیلی‌ها رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، سفید، سیاه یا قهوه‌ای را برای دفتر کار خود ترجیح می‌دهند. زیرا محیط را حرفه‌ای‌تر نشان می‌دهد. اما از سوی دیگر، این رنگ‌ها روحیه کارمندان و مراجعه‌کنندگان را تضعیف می‌کنند. بنابراین باید در کنارشان از رنگ‌های جذاب و روشن استفاده کرد، مانند سبز، زرد، قرمز یا بنفش. زیرا چنین رنگ‌هایی، انرژی کارمندان را افزایش می‌دهند و راندمان کاری‌شان را بالا می‌برند.

۵.طراحی داخلی در محیط های اداری با توجه به برند

این روزها، صاحبان کسب‌وکار از هیچ فرصتی، حتی از طراحی فضای کاری، برای تبلیغ برند خود نمی‌گذرند. معمولا نوع رنگ‌بندی، اجزای قرار گرفته و محیط کار و حتی اثاثیه آن را هماهنگ با تم لوگوی برند انتخاب می‌کنند. برای مثال، یک شرکت تکنولوژی‌های رایانه‌ای را در نظر بگیرید که رنگ لوگویش، زرد و بنفش است. صاحب این شرکت می‌تواند دیوارها را با ترکیبی از این دو، رنگ کند. همچنین از اثاثیه فلزی یا دکوراسیون فلزی در کنار نورهای متنوع استفاده کند تا محیط کاری‌اش مدرن به نظر بیاید.

طراحی داخلی در محیط های اداری با توجه به برند
2طراحی داخلی در محیط های اداری با توجه به برند

۶.توجه ویژه به ورودی برای طراحی داخلی در محیط های اداری

ورودی محیط های کاری از نظر طراحی دارای اهمیت ویژه‌‌ای است. زیرا نخستین چیزی است که مراجعه‌کنندگان از محیط کار می‌بینند. طراحی ورودی باید به‌گونه‌ای باشد که همه را به ورود به محیط کار دعوت کند. همچنین باید بیشترین اطلاعات ممکن را درباره نوع فعالیت شغلی، در اختیار افراد قرار دهد. بدین منظور، می‌توانیم از یک سردر مناسب استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم طراحی درب ورودی را متناسب با نوع فعالیت حرفه‌ای‌مان تعیین کنیم. فضای کافی برای رفت‌وآمد افراد نیز باید در نظر گرفته شود.

محل میز پذیرش مراجعه‌کنندگان و سالن انتظار را باید کاملا جذاب و راحت طراحی کرد. همچنین می‌توانیم جهت معرفی تجارت خود، تصاویری از دستاوردهای شرکت، لوح‌های تقدیر، کارمندان شایسته و غیره در سالن انتظار بگذاریم. قرار دادن امکاناتی چون آب‌خنک، سرویس بهداشتی با دسترسی آسان، تابلوهای راهنما و تلفن در سالن انتظار، خالی از لطف نخواهد بود.

۷.رنگ‌شناسی محیط‌های اداری

رنگ محیط کار را باید با توجه به نوع فعالیت حرفه‌ای کارمندان تعیین کرد. ثابت شده است که رنگ، اثر چشمگیری بر روان انسان می‌گذارد. برای مثال، رنگ آبی روحیه کار تیمی را افزایش می‌دهد و درعین‌حال، فضا را پاک و آرامش‌بخش می‌سازد. رنگ سبز میزان خلاقیت را در میان کارمندان بالا می‌برد و هماهنگی دیداری در محیط ایجاد می‌کند. همچنین میزان اضطراب را کاهش می‌دهد. رنگ‌های زرد و نارنجی برای آن دسته از محیط‌های اداری مناسب‌ هستند که کارمندان باید انرژی بالایی داشته باشند. رنگ سفید در ترکیب با نور طبیعی می‌تواند فضا را بزرگ و تمیز جلوه دهد. همچنین تمرکز و خلاقیت را بالا می‌برد.

البته توصیه می‌شود به‌جای یک رنگ از ترکیب چند رنگ استفاده شود. معمولا رنگ‌های تند را در ترکیب با رنگ‌های خنثی به کار می‌برند تا هم جلوه بهتری داشته باشند و هم اثر مخربی نگذارند. خوب است رنگی که به کار می‌بریم، زیاد براق نباشد تا محیط کار از حالت حرفه‌ای خارج نشود.

توجه ویژه به ورودی برای طراحی داخلی در محیط های اداری
رنگ‌شناسی محیط‌های اداری

توصیه‌های کارآمد برای طراحی داخلی در محیط های اداری

در این بخش به چند توصیه مهم در خصوص طراحی داخلی یک فضای اداری می‌پردازیم.

۱.نورپردازی محیط‌ های اداری با چراغ

چراغ‌های دفتر کار نباید بیش‌ازحد روشن یا تاریک باشند. خوب است از ترکیبی از چراغ‌های با نور محیطی یا پخش‌شونده در کنار چراغ‌های نور مستقیم و چراغ‌های رومیزی استفاده کنیم.

۲.رنگ سالن انتظار

رنگ سالن انتظار و پذیرش باید روشن باشد. زیرا به مراجعه‌کنندگان حس فضای وسیع را منتقل می‌کند. رنگ‌های تیره باعث هراس و سردرگمی مراجعه‌کنندگان و کارمندان متقاضی استخدام می‌شوند. اما رنگ روشن به آن‌ها اطمینان خاطر می‌دهد.

۳.چیدمان محیط‌ های اداری

طراحی داخلی در محیط های اداری باید به‌صورت انعطاف‌پذیر و چندکاره صورت گیرد. چیدمان وسایل، دکوراسیون و طراحی فضاها می‌بایست به‌گونه‌ای انجام شوند که با کمترین زحمت بتوان آن‌ها را برای کاربری دیگری مورداستفاده قرار داد.

۴.سقف آکوستیک

سقف‌های آکوستیک نوعی سقف هستند که با هدف کاهش اکو و سروصدای اضافی در محیط طراحی می‌شوند. این سقف‌ها معمولا حفره‌ها و هندسه‌ای دارند که صداگیر هستند. بنابراین حس صمیمیت را به محیط خواهند بخشید.

توصیه‌های کارآمد برای طراحی داخلی در محیط های اداری
سقف آکوستیک و اهمیت طراحی داخلی در محیط های اداری

۵.پارتیشن‌های شیشه‌ای

شیشه یکی از موادی است که می‌تواند طراحی داخلی در محیط های اداری را مدرن نشان دهد. همچنین به دلیل عبور نور، به‌طورکلی فضا را بزرگ‌تر می‌نمایاند. اگر در محیط کاری نیاز به قسمت‌بندی داریم، می‌توانیم از پارتیشن‌های شیشه‌ای استفاده کنیم. بدین ترتیب هم برای کارمندان حریم خصوصی ایجاد کرده‌ایم و هم فضای کار را باز گذاشته‌ایم.

۶.استفاده از میزهای نشست‌وبرخاستی

نشستن طولانی‌مدت پشت میز کار می‌تواند آثار مخربی روی سلامتی انسان بگذارد. هرچند دادن وقت استراحت به کارمندان و ایجاد فضاهای استراحت راهکار مناسبی است، اما همیشه ممکن نیست. به‌تازگی لوازم جدیدی معرفی شده‌اند که مشکل نشستن طولانی‌مدت را حل می‌کنند. یکی از این‌ها، میزهای نشست‌وبرخاستی هستند. این نوع میزها دارای دو ارتفاع هستند که قابل تنظیم است. صندلی‌هایشان نیز ارتفاع قابل تنظیم دارند. افراد می‌توانند با تغییر این تنظیمات، در حالت مختلف پشت میز کار کنند و از خستگی جسمی خود جلوگیری کنند.

طراحی داخلی در محیط اداری استفاده از میزهای نشست‌وبرخاستی
2طراحی داخلی در محیط اداری استفاده از میزهای نشست‌وبرخاستی

جمع‌بندی

طراحی داخلی در محیط های اداری می‌بایست پیش از هر چیز با توجه به نوع حوزه کاری صورت گیرد. دفاتر کار مدرن معمولا دارای ترکیبی از فضاهای همکاری محور با طراحی باز و فضاهای کاری خصوصی با طراحی بسته هستند. رنگ‌بندی آن‌ها با توجه به لوگوی برند و نیز کمک به حفظ روحیات کارمندان صورت می‌گیرد. همچنین لازم است به میزان فضاهای ذخیره‌سازی در محیط کار توجه داشته باشیم. توجه به راحتی اثاثیه، ادغام فناوری‌ها در فضای کار و استفاده بهینه از فضا ازجمله موارد ضروری در این ‌باره هستند.  

منابع

atilaminates

luxerior

binsalemdesign

styl-inc

hipcouch

officeblindsandglazing

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1299 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم