از کبریت فروشی تا مبلمان معروف ایکیا (IKEA)

آیکیا یا ایکیا شرکت لوازم خانگی سوئدی و چندملیتی است، که در زمینه طراحی، تولید و فروش مبلمان آماده، تخت‌خواب، میز و سایر لوازم اصلی و فرعی منزل فعالیت می‌کند.

این شرکت بزرگ‌ترین خرده‌فروش مبلمان در سطح جهان است. دفتر مرکزی شرکت آیکیا در شهر دلفت، هلند قرار دارد.

از کبریت فروشی تا مبلمان معروف ایکیا (IKEA)

اینگوار کامپراد، موسس این شرکت زمانی که یک پسر جوان بود، با دوچرخه‌اش دور محله می‌گشت و به همسایه‌ها کبریت می‌فروخت. اینگوار کوچک دریافته بود که اگر کبریت‌ها را به شکل دسته‌ای و تعداد زیاد بخرد و آنها را به شکل دانه‌ای بفروشد سود خوبی به دست خواهد آورد. در ضمن او دریافته بود که اگر کبریت‌هایش را با حداقل سود و قیمت ارزان بفروشد، همگی زود فروش خواهند رفت و او می‌تواند خیلی زود اقدام به خرید مجدد با  سود متناسب کند. او عاشق خرید و فروش شده بود پس به مرور فروش ماهی، اجناس تزئینی درخت کریسمس و برخی اقلام مصرفی را هم تجربه کرد. حتی از بازار بالقوه‌ای چون همکلاسی‌های خود نیز نمی‌گذشت و به آنها خودکار و مداد می‌فروخت. اینگوار با وجود اینکه همواره در رویای فروشندگی به سر می‌برد، در مدرسه نیز دانش‌آموز ممتازی بود. نوجوانی او در سال‌های جنگ جهانی دوم گذشت، زمانی که مردم از نظر مالی در تنگنا بودند و می‌خواستند هر وسیله ای را به ارزان‌ترین قیمت خریداری کنند تا نیازشان را برطرف کنند.او تاسیس اولین فروشگاه را در سال ۱۹۴۳در سن ۱۷ سالگی به خاطر ممتاز شدنش در مدرسه از پدرش پاداش گرفت. وی که به خوبی شرایط بازار آن روز را درک می‌کرد، فروشگاه مبلمان کوچکی تاسیس کرد. وی نام فروشگاهش را بسیار ساده و ابتدایی انتخاب کرد. به این صورت که با ترکیب حروف اول نامش ، نام مزرعه خانوادگی‌ که در آن بزرگ شده بود‌ و روستای نزدیک محل سکونتش‌ آن نام را ساخت. بعدها که معلوم شد، او از بیماری دیسلکسیا «اختلال در به خاطر‌سپاری کلمات» رنج می‌برده است، احتمال دادند یکی از علل انتخاب این روش در نامگذاری همین بیماری او بوده است.

گسترش فروشگاه‌ها آی‌کیا در ابتدا محصولاتی چون خودکار، کیف پول، قاب عکس، رومیزی و ساعت را به فروش می‌رساند. سپس در دهه ۱۹۶۰ فروشگاهی در نروژ و دانمارک تاسیس کرد تا برای اولین بار کسب و کارش را خارج از سوئد گسترش داده باشد. در سال ۱۹۷۴ این شرکت برای اولین بار به فروش مبلمان خانگی پرداخت. در همین سال بود که اینگوار کمپراد کسب و کار خود را از مرز قاره‌ها هم عبور داد و تا استرالیا رفت. این روند ادامه داشت تا در ۱۹۸۷ به بازار‌های آمریکا و انگلیس هم وارد شد و آنقدر ادامه داد تا امروز حدود ۳۰۰ شعبه در ۳۶ کشور دنیا برند آی‌کیا را عرضه کنند.

از کبریت فروشی تا مبلمان معروف ایکیا (IKEA)

ویژگی محصولات این شرکت به خاطر طراحی‌های نوآورانه و مدل‌های متمایزش در جهان شناخته شده است. محصولات آی‌کیا به شکلی طراحی شده‌اند که قابل مونتاژ هستند و به شکل کم جا بسته‌بندی می‌شوند. این کار از یک سو باعث کاهش هزینه و خسارات حمل و نقل  و از سوی دیگر موجب کارآیی بیشتر انبار فروشگاه می‌شود. همچنین سبب سهولت در حمل بعد از خرید برای مشتریان می شود.

گردانندگان این شرکت از نظر تنوع محصولات، خود را مشتری‌مدار می‌دانند، چرا که بر این عقیده هستند که محصولات این شرکت برای مردم هر سرزمین و فرهنگ سازگار است‌ و می‌توان از این محصولات در تمامی ‌منازل، چه بزرگ و چه کوچک، به طور مناسب استفاده کرد.

از کبریت فروشی تا مبلمان معروف ایکیا (IKEA)

نیروی پیش برنده در موفقیت این شرکت همواره دیدگاه پیشتاز کمپراد بوده است. وی طراحانی را استخدام می‌کند که در طول سالیان جوایز زیادی دریافت کرده‌اند. کمپارد بر این باور است که موجودیت کمپانی‌اش نه تنها برای بهتر کردن زندگی مردم، بلکه برای بهتر کردن خود مردم است.

از کبریت فروشی تا مبلمان معروف ایکیا (IKEA)

 نحوۀ تبلیغات آی‌کیا هر ساله در حدود ۲۰۰ میلیون نسخه کاتالوگ آی‌کیا در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در تبلیغات و کاتالوگ‌های این شرکت سعی شده حس اعتماد به نفس به مخاطب داده شود. بسیاری از فروشگاه‌های اصلی آی‌کیا دارای رستوران‌هایی است که غذای سوئدی را به صورت سلف‌سرویس به مشتریان عرضه می‌کنند. کمپراد به رغم ثروتش، حتی خانه خودش را هم با محصولات آی‌کیا مبله می‌کند. خلاقیت تبلیغاتی برون قاره‌ای و جذاب این شرکت با رعایت قوانین هر منطقه، توانایی تمرکز روی بازار هدف جهانی خود را به وجود آورده است و این بدون هماهنگی یکپارچه میان آژانس‌های تبلیغاتی مختلف در کشور‌های گوناگون امکان‌پذیر نخواهد بود. این شرکت در خصوص تبلیغاتش از سال ۱۹۹۱ تاکنون ۵۰ جایزه از جشنواره کن دریافت کرده است یکی از دلایل موفقیت تبلیغات آی‌کیا، استفاده بجا از تبلیغات محیطی پارتیزانی( کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع)است.

از کبریت فروشی تا مبلمان معروف ایکیا (IKEA)

لازم به ذکر است این سازمان سنت دیرپایی بنا کرده که در فعالیت‌های بشردوستانه و توسعه جامعه مشارکت داشته باشد‌ و تمام فروشگاه‌هایش را به حمایت از جنبش‌های خیرخواهانه محلی تشویق می‌کند. این شرکت همچنین یکی از حامیان یونیسف و دیگر مراکز خیریه در سطح بین‌المللی است.

از کبریت فروشی تا مبلمان معروف ایکیا (IKEA)

نکته قابل توجه و هوشمندانه در هنگام ورود به سالن‌های عرضه کالای فروشگاه‌های آی‌کیا ، اجبار برای عبوراز پیچ و خم دکورها و لوازم مربوط به اتاق خواب، حمام یا آشپزخانه برای رسیدن به مقصد اصلی است حتی برای کسانی که قصد خرید ندارند به طور ناخودآگاه تا رسیدن به بخش مورد نظر، سبد خریدشان ازکالاهای ایکیا پر شده است! این روش به نام «عبور گروئن»برای اولین بار توسط ویکتور گروئن معمار اتریشی، برای فروشگاه آی‌کیا، طراحی شد. همچنین به خاطر چیدمان آرامش‌بخش و مدرن فروشگاه‌ها، حتی کسانی که علاقه‌ای به خرید ندارند نیز به آنجا مراجعه می‌کنند.

گردآورنده: تحریریه دکوبوم

 

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    5206 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم