مکمل رنگ زرد در معماری داخلی

مکمل رنگ زرد در معماری داخلی

رنگ‌ها از نظر فیزیولوژیکی بر ما تاثیر می‌گذارند. بنابراین نمی‌توانیم تاثیر انواع رنگ‌ بر روح و روان خود را منکر شویم. رنگ زرد یکی از همین موارد است. هنرمندان، گرافیست‌ها و طراحان گرافیک در طول سال‌ها تجربه به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که چه رنگ‌هایی مکمل رنگ زرد در معماری داخلی به‌حساب می‌آیند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این راهنمای ضروری را برای آشنایی با رنگ زرد و مکمل‌های آن در معماری داخلی برای شما عزیزان تهیه کنیم.

چرا روان‌شناسی رنگ در معماری داخلی کاربرد دارد؟

روان‌شناسی رنگ مطالعه بین رنگ و رفتار انسان است. به‌عبارت ‌دیگر علم روان‌شناسی رنگ را به‌عنوان محرک ادراک، احساسات و عواطف در انسان توصیف می‌کند. اگرچه هر رنگ از فرهنگی به فرهنگ دیگر معنای متفاوت دارد. اما بیشتر آن‌ها به‌طور گسترده‌ای توسط انسان‌ها به یک اندازه درک می‌شوند. به‌عنوان ‌مثال، رنگ سفید را در فرهنگ‌های غربی نماد آرامش می‌شمارند. ولی در فرهنگ‌های شرقی آن را نماد از دست ‌دادن می‌دانند.

رنگ قرمز در فرهنگ‌های غربی نشان پرخاشگری شمرده می‌شود. اما همین رنگ در فرهنگ چین نشان از اقبال خوب دارد. در عین ‌حال قرمز، رنگ عشق به‌حساب می‌آید چه در فرهنگ شرقی و چه در فرهنگ غربی. در این مقاله به بررسی مکمل رنگ زرد در معماری داخلی خواهیم پرداخت.

مکمل رنگ زرد در معماری داخلی سفید. زرد

قدرت رنگ زرد

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که « مکمل رنگ زرد در معماری داخلی چیست؟» بیایید درباره اهمیت رنگ زرد و اینکه چرا این رنگ در طراحی و معماری این‌قدر سروصدا به پا کرده است کمی با هم صحبت کنیم.

زرد رنگی است متنوع، جذاب و زنده که می‌تواند به‌عنوان بخشی از هر هویت بصری یا تلاش هنری به‌سرعت توجه‌ها را به خود جلب کند و ارزش امتحان‌کردن را داشته باشد. رنگ زرد می‌تواند احساسات قوی را در افرادی برانگیزد که آن را می‌بینند. اگر این رنگ در خانه شما به‌عنوان بخشی از استراتژی معماری داخلی مورداستفاده قرار بگیرد، انتخاب مناسبی برای جلب‌توجه‌ها خواهد بود و نگاه مهمانان را به یک فضای خاص در یک مکان جلب می‌کند.

زرد پررنگ گرم و شاد است و اغلب با خود احساس شادی و خلاقیت به همراه می‌آورد. به همین دلیل اغلب در سایه‌های روشن‌تر به‌عنوان یک رنگ مکمل به‌جای رنگ اصلی استفاده می‌شود. سایه‌های ملایم‌تر رنگ زرد نیز می‌توانند در محیط‌های مختلف از پس‌زمینه یک وب‌سایت شاد گرفته تا جایگزینی برای رنگ سفید در پالت رنگ، به خوبی کار کنند. با رنگ زرد ملایم خواهید توانست جلوه ای کرمی و مجلل به یک تصویر ببخشید یا ایده‌هایی از بهار و گل‌ها را تداعی کنید.
برخی از بهترین راه‌های استفاده از رنگ زرد عبارت‌اند از:
• برای ایجاد کنتراست پرجنب‌وجوش در زمان ترکیب با رنگ‌های تیره.
• به‌عنوان یک نقطه کانونی، رنگ یا هایلایت در یک قطعه هنری.
• به‌عنوان روشی برای الهام بخشیدن به شادی و انگیزه.
• برای برجسته‌کردن خلاقیت.

مکمل رنگ زرد در معماری داخلی

رنگ زرد به‌عنوان یک‌رنگ نسبتا متنوع می‌تواند با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و سایه‌ها به‌خوبی کار کند. رنگ‌های زرد می‌توانند از طلایی باشکوه و مجلل تا رنگ‌های روشن تقریبا نئونی متغیر باشند. وقتی در حال تصمیم‌گیری برای انتخاب مکمل رنگ زرد در معماری داخلی هستید، مهم‌ترین تصمیمی که باید بگیرید این نکته خواهد بود که آیا می‌خواهید آن‌ها را به‌عنوان یک ترکیب استفاده کنید یا برای ایجاد کنتراست.

از نظر فنی در چرخه رنگ، گزینه‌های مکمل دو رنگ هستند که با یکدیگر تضاد دارند. این بدان معناست که واضح‌ترین رنگ‌های مکمل برای زرد، آبی و بنفش خواهند بود. این دو رنگ‌ به‌خوبی با رنگ زرد کار می‌کنند. زیرا در بخش خنک‌تر طیف رنگ قرار می‌گیرند و کنتراست مستقیمی با سایه‌های بسیار روشن و گرم رنگ زرد ایجاد می‌کنند.

مکمل رنگ زرد در معماری داخلی 2

۱. بنفش و زرد

تاثیر دقیقی که هنگام استفاده از رنگ‌های بنفش و زرد در کنار هم به دست می‌آورید، به تن رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، بستگی خواهد داشت. ترکیب رنگ‌های آبی، بنفش و زرد می‌تواند زیبایی چشم‌نواز، خلاقانه و جذابی ایجاد کند. درحالی‌که سایه‌های روشن زرد با بنفش تیره به حلق حال و هوای تابستانی منجر می‌شود، رایج‌ترین ترکیب برای بیشتر افراد، رنگ طلایی و بنفش پررنگ و تیره است. حتما استفاده از رنگ بنفش به‌عنوان مکمل رنگ زرد در معماری داخلی را در برنامه طراحی خود قرار دهید.

رنگ‌های طلایی و بنفش به‌خوبی با هم کنار می‌آیند. زیرا هر دوی آن‌ها رنگ‌هایی هستند که اغلب حس تجمل و لذت را تداعی می‌کنند. رنگ‌های نرم زرد آمیخته با بنفش استایل زیبایی بهاری را به نمایش می‌گذارند و بیشتر مردم را به یاد رنگ‌هایی می‌اندازند که در گل‌های تازه جوانه‌زده ظاهر می‌شوند.

مکمل رنگ زرد در معماری داخلی-زرد-بنفش

۲. آبی و زرد

آبی و زرد یکی دیگر از ترکیب رنگ‌های جالب هستند. طیف‌های غنی رنگ آبی با رنگ سبز می‌توانند حسی تقریبا گرمسیری را به زیبایی‌شناسی در ترکیب با رنگ زرد ببخشند. از طرف دیگر، سایه‌های روشن‌تر رنگ آبی اغلب با حس ثبات و اعتماد همراه است، در حالی ‌که رنگ زرد به مفاهیم انگیزه و خلاقیت مرتبط می‌شود. این بدان معناست که یک شرکت یا برند طراحی قطعا خواهد توانست از استفاده هم‌زمان رنگ آبی و زرد بهره‌مند شود.

طیف‌های شدیدتر رنگ آبی که با رنگ زرد ترکیب شده‌اند جلوه‌ای طبیعی را به همراه خواهند داشت. چراکه ما را به یاد خورشید در آسمان یا ستاره‌هایی می‌اندازند که در طول شب پراکنده شده‌اند. همچنین ترکیب رنگ‌های زرد و آبی با هم می‌تواند حس جذاب و خوشایندی ایجاد کند. شبیه به چیزی که شاید انتظار دارید آن را در یک آشپزخانه شیک کلبه‌ای مشاهده کنید.

مکمل رنگ زرد در معماری داخلی ابی و زرد

رنگ‌های ترکیبی که با رنگ زرد همخوانی دارند

با توجه ‌به اینکه آبی و بنفش از نظر فنی رنگ‌های مکمل رنگ زرد در چرخه رنگ هستند نباید این طور تصور کرد که رنگ دیگری به‌عنوان مکمل رنگ زرد در معماری داخلی وجود ندارد. اگر نگاهی دقیق‌تر به چرخه رنگ‌ها بیندازید حتما متوجه خواهید شد که اغلب رنگ‌ها و طیف‌های آن‌ها در کنار رنگ‌هایی به‌خوبی جواب می‌دهند که به آن‌ها نزدیک‌تر هستند.

آبی به‌خوبی با بنفش و سبز ترکیب خواهد شد، همان‌طور که مثلا رنگ قرمز با رنگ نارنجی و بنفش به‌خوبی ترکیب می‌شود. بیشتر رنگ‌ها در کنار سایه‌های متضاد یا برجسته مانند سیاه‌وسفید به‌خوبی کار می‌کنند. در اینجا چندرنگ ترکیبی دیگر را معرفی خواهیم کرد که با رنگ زرد همخوانی دارد و مکمل آن به‌حساب می‌آید.

۱. زرد و سبز

رنگ زرد و سبز در چرخه رنگ دقیقا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. آن‌ها را برای کار با هم در مجموعه‌ای از کاربردهای خلاقیت و طرح‌های هنری به کار می‌بریم. زرد روشن و سبز تیره یک زیبایی‌شناسی لوکس، مرموز و ظریف ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانید نقاطی از رنگ زرد را در میان رنگ سبز تیره برای برجسته‌کردن بخش‌هایی از یک نقاشی یا پالت استفاده کنید.

رنگ سبز روشن و زرد در کنار هم انگیزه و خلاقیت را نشان‌. می‌دهند این ترکیب آفتاب و چمن سبز را به یاد ما می‌آورد. بنابراین اگر به دنبال ایجاد زیبایی طبیعی‌تری هستید با استفاده از این عناصر رنگی به ترکیب ایده‌آل خود خواهید رسید. رنگ‌های متمایل به زرد را که با رنگ سبز ترکیب شده‌اند نیز می‌توان مکمل رنگ زرد در معماری داخلی به‌حساب آورد.

زرد سبز - مکمل رنگ زرد در معماری داخلی

۲. زرد، نارنجی و قرمز

در چرخه رنگ‌ها سه ‌رنگ زرد، نارنجی و قرمز تقریبا به‌طور طبیعی با یکدیگر همخوانی دارند و یکدیگر را پوشش می‌دهند. این سه ‌رنگ گرم‌ترین رنگ‌ها در طیف بصری هستند. بنابراین اگر می‌خواهید فضایی پر از گرما و انرژی جذاب ایجاد کنید به سراغ این ترکیب‌های عالی بروید. اگر به‌دنبال رنگی هستید که در برندینگ به‌خوبی با رنگ زرد هماهنگ باشد، رنگ‌های زرد و نارنجی کمی روشن می‌توانند برای ایجاد یک طراحی پر جنب‌وجوش و پر انرژی به شما کمک کنند.
از آنجایی‌ که رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز همگی انرژی مشابهی دارند. در برخی موارد نیز می‌توانند بسیار اذیت‌کننده به نظر برسند. مثلا می‌توان با به ‌کارگیری رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز در کنار یکدیگر به خلق طرح زیبای غروب خورشید پرداخت.

اغلب اوقات این ترکیب رنگ‌ها در کنار رنگ‌های متضاد در طراحی داخلی و به‌عنوان مکمل رنگ زرد در معماری داخلی ظاهر می‌شوند.

در صنعت غذایی و رستوران‌ها از رنگ زرد و قرمز با هم اغلب برای ایجاد حس گرسنگی استفاده می‌کنند. به همین دلیل مشاهده این ترکیب در صنعت غذا بسیار رایج است. بر اساس برخی مطالعات، رنگ قرمز باعث ایجاد هیجان و میل می‌شود و حتی می‌تواند متابولیسم بدن را تسریع کند. از طرف دیگر در بیشتر اوقات ما رنگ زرد را با حس‌های مثبت و شادی مرتبط می‌دانیم. بنابراین به نظر می‌رسد رنگ‌های قرمز و زرد با هم یک راه عالی برای جذب مشتری در رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها باشد.

مکمل رنگ زرد در معماری داخلی نارنجی قرمر

۳. زرد و صورتی

اگرچه رنگ صورتی کمی غیرمتعارف‌تر از ترکیب‌های رنگی دیگری به چشم می‌آید که تاکنون درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم. اما اگر به‌دنبال رنگ‌هایی هستید که مکمل رنگ زرد در معماری داخلی باشند، صورتی را باید یکی از بهترین انتخاب‌ها بدانید. در ترکیب رنگ با زرد، صورتی اغلب برای انتقال حس زنانگی و پروراندن استفاده می‌شود. این دو سایه اغلب با شکوفه دادن گل‌ها در بهار و تابستان همراه است. سایه‌های ملایم زرد و صورتی در کنار هم حال و هوای رمانتیک فوق‌العاده‌ای به وجود می‌آورند.

رنگ زرد و صورتی در کنار هم می‌توانند زیبایی‌شناسی عالی برای انتقال دوستی و مراقبت ارائه دهند. معمولا برای جلوگیری از زیاد شدن تاثیر رنگ‌های زرد و صورتی روشن، طراحان یک‌ رنگ روشن را با یک رنگ نرم‌تر ترکیب می‌کنند. برای مثال، دیدن صورتی پررنگ با سایه ملایم و زرد ملایم یا زرد نئون با صورتی پاستلی رایج‌تر است. دو رنگ پر جنب‌وجوش در ترکیب می‌توانند به‌سرعت باعث خستگی بصری شوند.

- زرد صورتی مکمل رنگ زرد در معماری داخلی

۴. زرد و قهوه‌ای

زرد و قهوه‌ای هر دو رنگ‌های نسبتا گرمی هستند. به‌طور معمول سایه‌های زرد و طلایی را در انواع خاصی از رنگ قهوه‌ای مشاهده می‌کنید، به‌خصوص اگر از عناصر چوبی در طراحی خود کمک بگیرید. وقتی صحبت از انتخاب ترکیب رنگ با زرد به میان می‌آید، قهوه‌ای اغلب انتخاب خوبی برای انتقال حس پیچیدگی و ظرافت به نظر می‌رسد. قهوه‌ای و طلایی در طیف وسیعی از تنظیمات از طراحی داخلی گرفته تا برندسازی به زیبایی در کنار هم به کار می‌‌روند.

از طرف دیگر رنگ‌های زرد و قهوه‌ای پاستل می‌توانند یک منظره ساحلی ایجاد کنند. این دو رنگ همچنین برای ایجاد انواع دیگر جلوه‌های طبیعی و خاکی ایده‌آل خواهند بود. رنگ زرد و بژ ترکیب رنگی خوبی هستند. زیرا سایه‌های بژ رنگ‌های زرد زیادی در خود دارند. سایه‌های زرد و بژ که با رنگ‌های کرمی مایل به سفید ترکیب می‌شوند، اغلب انتخاب خوبی برای ایجاد حس آرامش‌بخش و خنثی در یک فضا به‌شمار می‌روند.

زرد و قهوه‌ای مکمل-رنگ-زرد-در-معماری-داخلی.docx

۵. زرد، سیاه و خاکستری

بدون درنظرگرفتن رنگ سفید، زرد روشن‌ترین رنگ در طیف بینایی شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید کنتراستی با رنگ زرد ایجاد کنید به یک سایه تیره نیاز خواهید داشت.

رنگ خاکستری اغلب با پیچیدگی همراه است، بنابراین با ترکیب‌شدن آن با رنگ زرد می‌تواند یک ظاهر بسیار جذاب و مدرن در یک اتاق یا یک استراتژی برندینگ را به وجود آورد. ترکیب رنگ زرد و خاکستری ملایم با یکدیگر جایگزینی مدرن برای ترکیب رنگ‌های خنثی مانند زرد و سفید یا زرد و قهوه‌ای خواهد بود.

سیاه و خاکستری مکمل رنگ زرد در معماری داخلی

۶. زرد و سفید

در نهایت، زرد و سفید ترکیب رنگی فوق‌العاده و طبیعی را خلق می‌کنند. زرد و سفید، روشن‌ترین رنگ‌ها در طیف رنگی هستند و هر دو برای القای احساسات شادی، شادی، انگیزه و خلوص عالی عمل می‌کنند. استفاده از رنگ زرد و سفید در کنار هم یک راه عالی برای ایجاد حس شادی و راحتی در یک فضا خواهد بود. این رنگ‌ها همچنین اغلب مفاهیمی مانند جوانی و سرزندگی را به همراه می‌آورند.

ترکیب تن‌ها و سایه‌های مختلف زرد و سفید خواهند توانست به انتقال بسیار روان رنگ‌ها بیانجامد. به‌عنوان‌ مثال، رنگ زرد و سفید پاستلی تقریبا می‌توانند به‌صورت یکپارچه با هم ترکیب شوند و بافت و عمق بیشتری به طرح بدهند. از طرف دیگر، زرد روشن و سفید خالص کنتراست قابل‌توجه‌تری دارند.

زرد طلایی و سفید در کنار هم ترکیبی عالی می‌سازند. در زمان مخلوط‌کردن رنگ‌های زرد و سفید باید دقت کنید که این دو رنگ خیلی به هم نزدیک نباشند. زیرا ممکن است تاثیرگذاری هر کدام کاهش یابد.

سفید مکمل رنگ زرد در معماری داخلی

چرا مکمل رنگ زرد در معماری داخلی اهمیت دارد؟

رنگ زرد نماد جنب‌وجوش فراوان و سرشار از انرژی به‌حساب می‌آید. زرد، رنگ خورشید و هسته گل‌هاست. بنابراین این رنگ، عنصری برای افراد خوش‌بین و اتاق‌های شاد خواهد بود. در معماری داخلی، رنگ زرد به افراد انرژی می‌دهد و روحیه آن‌ها را بالا می‌برد.

خواص روانی اصلی رنگ زرد چیست؟

در رنگ زرد نیز همانند هر رنگ دیگری ویژگی‌های روانی مثبت و منفی وجود دارد. ویژگی‌های مثبت رنگ زرد عبارت‌اند از: ایجاد حس خوش‌بینی و اعتمادبه‌نفس. احاطه ‌شدن با رنگ زرد بیش از حد معمول نکات منفی مانند بی‌منطقی و اضطراب را به همراه خواهد آورد.

عدم استفاده از رنگ زرد در اتاق

بهتر است از رنگ زرد در اتاق‌خواب استفاده نکنید. رنگ زرد از نظر روان‌شناختی با احساسات ارتباطات دارد. خوابیدن در اتاقی که با رنگ زرد تزیین می‌شود به این معنا است که با گذشت زمان عصبانی و ناراحت از خواب بیدار خواهید شد. حتی زمانی که در خواب به سر می‌برید، خواص روانی این رنگ هنوز همراه شماست. دیوارها در اتاق‌خواب باید از سطح آرام‌تری برخوردار باشند تا هنگام خواب حواس را بیش از حد تحریک نکنند. یک اتاق زردکم رنگ، پس از یک روز خسته‌کننده کاری مکانی گرم و راحت برای استراحت شما در اختیارتان می‌گذارد.

مکمل رنگ زرد در معماری داخلی اتاق خواب

جمع‌بندی

چندین رنگ خارق‌العاده وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان مکمل رنگ زرد در معماری داخلی استفاده کنید. بزرگ‌ترین چالش برای اکثر مردم گرفتن این تصمیم است که آیا می‌خواهند عناصر طبیعی زرد را تکمیل کنند یا این سایه‌روشن را برای تضاد به کار ببرند. رنگ‌های مکمل رسمی زرد، رنگ‌های آبی و بنفش هستند. اما این رنگ به‌خوبی با طیفی از رنگ‌های نارنجی، قرمز، سفید، صورتی، سبز و قهوه‌ای ترکیب شود و کار کند.

اگر می‌خواهید از گرمای طبیعی درون رنگ زرد بهره ببرید، بهترین گزینه استفاده از رنگ‌های نزدیک به این سایه در چرخه رنگ است. قرمز و نارنجی برای برجسته‌کردن گرما در زرد عالی خواهند بود. رنگ قهوه‌ای نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. اگر می‌خواهید یک افکت گرادیان ایجاد کنید به سراغ رنگ‌های سبز و نارنجی بروید. اما ترکیب رنگ زرد با سفید طیفی از سایه‌های کرمی به وجود می‌آورد.

hkinteriors

fabrikbrands

thedesignsheppard

hommes.studio

hkinteriors

homesandgardens

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1627 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم