مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی

رنگ طلایی در هر دکوراسیون و معماری داخلی که باشد سبب زنده شدن و جلوه کردن آن فضا خواهد شد. این رنگ، نمادی از ثروت و احترام است. ترکیب ماهرانه تناژی از طلایی با رنگ‌های عمیق دیگر معمولی‌ترین اتاق‌ را به فضایی سلطنتی تبدیل می‌کند. اگر طلایی را به‌عنوان رنگ برجسته انتخاب می‌کنید، احتمالا دو رنگ دیگر هم نیاز خواهید داشت. برای داشتن محیطی دل‌نشین‌تر، همخوانی آن دو رنگ با هم و همخوانی آن‌ها با طلایی را بررسی کنید. در این مقاله ده رنگ مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی معرفی‌شده است.

ویژگی‌های رنگ طلایی در فضای داخلی

روان‌شناسی رنگ‌ها، طلایی را با افراد با اعتمادبه‌نفس، قاطع و قوی پیوند می‌دهد. علت تمایل بیشتر خانم‌ها نسبت به آقایان در انتخاب این رنگ را در این می‌دانند که توانایی احساس کردن هماهنگی رنگ‌ها در خانم‌ها بسیار بیشتر از مردان وجود دارد و در این امر با ظرافت عمل می‌کنند.

کتی دین، طراح داخلی می‌گوید افراد رنگ طلایی را باید با احتیاط به ‌کار ببرند تا معنای خود را در معماری داخلی محیط به‌سرعت از دست ندهد. او توصیه می‌کند از رنگ‌های براق و قدیمی برای ایجاد حس اصالت استفاده کنید و آن را به‌صورت ترکیب با روکش‌های گچی مات و رنگ‌های کم‌درخشش به خدمت بگیرید تا به پیچیدگی خاص خود برسد.

از رنگ طلایی می‌توان برای واردکردن بافت به طرح بهره برد. رنگ‌های فلزی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای واردکردن یک گرمای واقعی به فضای شما خواهند بود. طلا و برنز از نظر بافتی به‌طرز شگفت‌انگیزی جلوه می‌کنند. زیرا علاوه بر رنگ، درخشندگی را نیز به محیط می‌افزایند. این رنگ‌های گرم عمیق همه‌کاره هستند و با سطوح براق و همچنین با مواد طبیعی مانند آجرکاری در معرض دید، فوق‌العاده به نظر می‌رسند.

مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی ویژگی‌های رنگ طلایی .jpg

مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی

در حالی‌ که بسیاری از طراحان و کارشناسان رنگ طلایی را رنگی خنثی می‌دانند، اما شاید در عمل پیدا کردن رنگ‌هایی که با آن همخوانی داشته باشند در وهله اول دشوار به نظر برسد. با این حال اگر با شناختی که از رنگ‌ها و مکمل‌هایشان دارید و با توجه به انتظارتان از طرح فضا اقدام کنید، رنگ طلایی را رنگی فوق‌العاده برای تزیین محیط زندگی یا حتی محیط کار خود خواهید یافت.

رنگ طلایی به‌عنوان یک رنگ همسایه دوستانه برای بسیاری از تناژهای رنگی شناخته می‌شود. از رنگ‌های خنثی مانند سفید و خاکستری گرفته تا رنگ‌های تند مانند قرمز، سبز و آبی می‌توان به‌عنوان مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی بهره‌برداری کرد.

سفید و طلایی

ترکیب دو رنگ سفید و طلایی خورشید به‌درستی یکی از زیباترین ترکیبات رنگی محسوب می‌شود. این گونه رنگ‌آمیزی تقریبا در هر گوشه منزل یا محیط کار مناسب به نظر خواهد رسید. ترکیب رنگ سفید و طلایی ممکن است تصاویری از زرق‌وبرق دوران رجنسی را تداعی کند، اما امروزه در طراحی مدرن بسیار استفاده می‌شود و با بافت‌های طبیعی زیادی ترکیب می‌شود. این ترکیب به محیط اطراف عمق و تجمل می‌افزاید.

اگر ایده کاربرد رنگ سفید و طلایی را با هم دوست دارید، اما نگران هستید که کمی زشت باشد از پارچه‌ها کمک بگیرید. به‌عنوان ‌مثال می‌توانید از مبلمانی استفاده کنید که در بافت منسوجاتش از نخ طلا استفاده‌ شده است یا دسته‌های مبل یا دیگر اکسسوری‌ها را با رنگ طلایی در نظر بگیرید. در این حالت هیچ‌چیز خیلی روشن و پررنگ نیست و رنگ طلایی کاملا لطیف و ملایم در کنار رنگ‌های دیگر جلوه می‌کند.

سفید و طلایی مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی

مشکی و طلایی

تام روت، موسس شرکت معماری TR Studio می‌گوید: «رنگ طلایی را از بسیاری جهات می‌توان یک رنگ خنثی در نظر گرفت که با بسیاری از رنگ‌های دیگر جفت می‌شود، اما من فکر می‌کنم زمانی که با رنگ‌های بسیار تیره مانند زغالی، قهوه‌ای شکلاتی یا سبز زیتونی، بادمجانی و سرمه‌ای ترکیب شود، پیچیده‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد.»

وقتی می‌گوییم یکی از رنگ‌های مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی رنگ سیاه است، می‌تواند تصاویر ذهنی نسبتا وحشتناکی را به ذهن متبادر کند. اما رنگ سیاه عمیق، تکمیل‌شده با رنگ‌های طلایی (اگر درست به‌کاربرده شوند)، همان تجسم سبک و شیکی را به محیط می‌بخشد که افراد زیادی طرف‌دار آن هستند. از ترکیب این دو رنگ می‌توان به‌صورت منسوجات تیره با نخ‌های طلایی یا قسمت‌هایی با چاپ درخشان، مبلمان سیاه با اتصالات فلزی دیدنی و ظروف و سایر اکسسوری‌ها در محیط اطراف استفاده کرد.

مشکی-و-طلایی-مکمل-رنگ-طلایی-در-معماری-داخلی

قرمز و طلایی

برای آسیایی‌ها ترکیب قرمز و طلایی از دیرباز نمادی از ثروت و قدرت شمرده می‌شد. اروپایی‌ها نیز این پالت را دوست دارند. قرمز و طلایی فضای داخلی یک آپارتمان مدرن را گرم و شیک می‌سازد. اما نباید دچار زیاده‌روی شد. رنگ قرمز، اگر بیش ‌از حد لازم در محیط به کار برود، احتمالا باعث پرخاشگری می‌شود. فراوانی رنگ طلایی نیز می‌تواند اتاق را غمگین کند.

لورا فرناندز، طراح ارشد و معمار داخلی توصیه می‌کند: «اگر می‌خواهید ظاهر حداکثری‌تری داشته باشید، رنگ طلایی در کنار رنگ‌های غنی و جسور می‌تواند عالی به نظر برسد. قرمز تیره یا شرابی، آبی سلطنتی و سبزهای جنگلی حسی انحطاط‌آمیز را به فضا می‌بخشند و لهجه‌هایی از رنگ طلایی رگه‌هایی از تجمل را بر آن می‌افزاید.»

بنفش و طلایی

یکی دیگر از ترکیب رنگ‌های زیبا به‌عنوان مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی ترکیبی از بنفش و طلایی است. بنفش برای مدت طولانی به‌عنوان یک رنگ منحصرا سلطنتی به نظر می‌آمد. پارچه‌های به رنگ بنفش بسیار گران بودند. اما امروز در دسترس همه قرار دارد.

اگر تصمیم گرفته‌اید اتاق خود را با رنگ‌های بنفش و طلایی تزیین کنید، به سراغ سایه‌ها و تناژ مختلف رنگ بنفش مانند رنگ دوژور، اسطوخودوسی و همچنین رنگ یاسی بروید. به یاد داشته باشید ترکیب بنفش و طلایی فضای داخلی شما را زیبا، مجلل اما سرد خواهد کرد. اگر نمی‌خواهید حال‌و‌هوای فضایتان سرد شود به‌جای رنگ بنفش از رنگ آلویی کمک بگیرید.

صورتی و طلایی

رنگ صورتی می‌تواند هم بسیار دخترانه و فانتزی باشد و هم بسیار شیک و باوقار. این موضوع به تناژی برمی‌گردد که از این رنگ انتخاب می‌کنید. اگر صورتی‌های تند را به کار ببرید، حس دخترانه بودن محیط بیشتر می‌شود. ولی اگر بخواهید محیط را رسمی‌تر و شیک‌تر کنید از صورتی‌های چرک یا گردوغباری یا در اصطلاح از صورتی خاکستری کمک بگیرید.

ترکیب رنگ صورتی گردوغباری برای مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی به فضای موردنظرتان جذابیت فرانسوی می‌بخشد. در این مورد باید توجه شود که رنگ غالب در محیط باید صورتی باشد و از رنگ طلایی برای رگه‌های داخل دکوراسیون استفاده کنید، مانند دسته مبلمان، قاب آینه، پایه‌های میز قهوه، حاشیه روی پرده‌ها و… . صورتی رژ گونه‌ای و سفالی نیز می‌توانند به‌راحتی با طلایی ترکیب شوند و زیبایی خیره‌کننده‌ای را به وجود بیاورند.

سبز و طلایی

یکی دیگر از بهترین رنگ‌های مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی را به‌جرات می‌توان سبز معرفی کرد. رنگ‌های سبز و طلایی جفت‌هایی هستند که نه‌تنها امروزه طرف‌داران زیادی دارند، بلکه از دیرباز نیز موردتوجه دکوراتورها و معماران داخلی بوده‌اند. این ترکیب به‌ویژه برای آشپزخانه‌ها، به‌راحتی جایگزین رنگ‌های دریایی می‌شود و کمی زرق‌وبرق به فضا تزریق می‌کند.

وقتی که رنگ‌های طلایی یا برنزی متالیک در کنار رنگ سبز عمیق ظاهر می‌شوند، گرمای آن را افزایش می‌دهند و به آن درخشندگی می‌بخشند. سایه‌ها و تناژ مختلف رنگ سبز مانند سبز زمردی، سبز جنگلی، سبز زیتونی، پسته‌ای، سبز مایل به زرد همگی می‌توانند نقش یک جفت خوب را برای رنگ‌های طلایی یا برنجی بازی کنند.

رنگ‌های خنثی و طلایی

گاهی برخی افراد دوست ندارند رنگ طلایی را در فضای داخلی محیط زندگی یا کارشان با رنگ دیگری ترکیب کنند. از آنجا که بهتر است رنگ طلایی را به‌صورت خالص در معماری داخلی استفاده نکنیم، در این موارد توصیه می‌شود که آن را با رنگ‌های خنثی دیگر ترکیب کنند. اگرچه که ترکیب طلایی با رنگ‌هایی مانند خاکستری، بژ یا سفید بسیار چشم‌نواز است، باید به این نکته توجه کرد که برای ترکیب رنگ خاکستری با طلایی، تناژ گرم‌تر خاکستری را به کار ببرید.

انتخاب خاکستری‌های سردتر مانند خاکستری نقره‌ای برای ترکیب با طلایی ممکن است نتیجه چندان مطلوبی به همراه نداشته باشد. ترکیب رنگ خاکستری گرم با رنگ طلایی علاوه بر اینکه بسیار مدرن و شیک خواهد بود، فضایی با گرمای غیرقابل مقایسه و درخشندگی غنی ایجاد می‌کند و به محیط زرق‌وبرق می‌دهد.

مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی رنگ‌های خنثی و طلایی

آجری یا تراکوتا و طلایی

تراکوتا را نوعی سفال معرفی می‌کنند که از خاک رس تهیه و در کوره پخته‌ می‌شود. رنگ تراکوتا همان رنگ آجری با تم کمی سرخ است. این رنگ می‌تواند با رنگ‌های گرم متالیک مانند تناژ گرم رنگ طلایی هماهنگی خوبی نشان دهد. به کار بردن این رنگ به‌عنوان مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی نتیجه‌ای باورنکردنی ایجاد می‌کند.

هنگام استفاده از طلایی در کنار رنگ تراکوتا یا آجری که ته‌مایه نارنجی دارد، لایه‌هایی را با چوب‌هایی با رنگ گرم مانند ساج در نظر بگیرید. طرح را با رنگ‌های سبز آبی یا یشمی نیز تزیین کنید تا بتوانید کمی جلوه‌ای خنک داشته باشید.

مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی آجری یا تراکوتا و طلایی

آبی و طلایی

باکمال تعجب، تعداد کمی از کارشناسان معماری داخلی از رنگ آبی به‌عنوان رنگ هم‌خوان با طلایی نام می‌برند. اما باید گفت که درجات و سایه‌های مختلف رنگ آبی هم‌نشین خوبی برای درخشش رنگ فلزات مانند رنگ طلایی به‌حساب می‌آید. با این ‌حال بهتر است برای برداشتی مدرن از این طرح، رنگ‌های آبی روشن‌تر و سبز آبی را انتخاب کنید.

مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی آبی و طلایی

زرد و طلایی

وقتی بحث انتخاب یک رنگ به‌عنوان مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی می‌شود کمتر کسی به فکر ست کردن رنگ طلایی با رنگ زرد می‌افتد. برای این کار می‌توان از درجات مختلف رنگ زرد یا حتی رنگ خردلی کمک گرفت.

مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی زرد و طلایی

جمع‌بندی

رنگ طلایی در هر جا ظاهر شود القاکننده تجمل، شکوه و ثروت خواهد بود. رنگی است که در کنار هر رنگ دیگری زرق‌وبرق و تشریفات را به آن می‌بخشد. این رنگ جزء رنگ‌های خنثی شمرده می‌شود. همچنین با طیف وسیعی از رنگ‌ها مانند سفید، مشکی، قرمز، بنفش، صورتی، سبز، خاکستری، آجری، آبی و حتی زرد و خردلی می‌توان آن را ست کرد.

تنها باید برای انتخاب بهترین مکمل رنگ طلایی در معماری داخلی در وهله اول نتیجه نهایی و هدف کلی از فضای داخلی را شناخت و بعد شناخت کافی از هم‌نشینی رنگ‌ها داشت.
hackrea

livingetc

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    3582 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم