چگونه در طراحی داخلی به فرم خوب برسیم؟

چگونه در طراحی داخلی به فرم خوب برسیم؟

تا حالا برایتان پیش‌آمده که به مکانی بروید که علی‌رغم زیبایی آن، آن را چندان راحت و کاربردی نیابید؟ طراحی داخلی نه‌تنها یک هنر است بلکه علم نیز شناخته می‌شود و دارای عناصر مهمی است که بدون آن‌ها معنی پیدا نمی‌کند. فرم، رنگ، نور، خط، الگو، بافت و فضا، هفت عنصر فرآیند طراحی داخلی هستند. برای دستیابی به فرم خوب طراحی داخلی باید تعادل را بین تمامی این عناصر هفتگانه برقرار کنید و بدانید که عملکرد فضا بسیار مهم‌تر از فرم و زیبایی آن است. بنابراین فرم موردنظر خود را ابتدا باید با عملکرد فضا تطبیق دهید سپس اجرا کنید.

هفت عنصر طراحی داخلی

باید بدانیم که طراحی داخلی یک علم است که اصول و قوانین خاص خود را دارد. خانه شما پناهگاه خصوصی شماست، جایی که می‌توانید در آن خلوت کنید و خودتان باشید. به همین دلیل است که همه‌چیز باید درست باشد. هفت عامل در فرآیند طراحی داخلی تاثیرگذار هستند که اغلب این عناصر را به نام هفت عنصر طراحی داخلی می‌شناسند. این عناصر به‌اختصار عبارت‌انداز:

۱. رنگ

رنگ‌ها نمایانگر و زیبایی بخش دنیای اطرافمان هستند. انواع مختلف رنگ‌ها و تناژ مختلف هرکدام از آن‌ها تاثیرات متفاوتی را روی روحیه و نگرش افراد می‌گذارند.

۲. نور

نور هم یکی از این عناصر است که می‌تواند از طریق مستقیم، غیرمستقیم یا بازتابش حاصل شود.

۳. فرم

فرم نشان‌دهنده سه‌بعدی بودن تمامی اشیای موجود در فضا است.

۴. خط

تمامی اشکال و فرم‌ها خطوطی دورشان دارند که جداکننده آن‌ها از هم و از محیط اطراف می‌باشد و مرز آن‌ها را مشخص می‌کند.

۵. الگو

با تکرار هدفمند خطوط، فرم‌ها و اشکال به یک الگو دست پیدا می‌کنیم. با الگو می‌توان پویایی را به محیط وارد کرد.

۶. بافت

در هنگام مشاهده و لمس یک شی به بافت آن پی می‌بریم.

۷. فضا

فضا به استفاده از فضای تقسیم‌نشده یا استفاده از فضاهای متعدد اشاره دارد که تمرکز کلی برای طراحی داخلی را تشکیل می‌دهد.

فرم

فرم یکی از عناصر طراحی داخلی می‌باشد که از اهمیت خاصی برخوردار است. درواقع فرم ستون فقرات هر طراحی داخلی می‌باشد. فرم چیزی نیست جز شکلی که درواقع اساس هر طراحی داخلی است. فرم یک طرح کلی از چیز یا شی‌ء‌ سه‌بعدی در فضا را ارایه می‌دهد. شما می‌توانید با ترکیب یک یا چند شکل به فرم مدنظر خود دست پیدا کنید. سپس می‌توانید با افزودن عناصر دیگر طراحی داخلی مانند الگوها، رنگ‌ها، بافت‌ها و غیره، فرم خود را بیشتر تقویت کنید.
فرم در حقیقت آغاز هر پروژه‌ای است. بدون تعیین فرم امکان تهیه طرح طراحی داخلی وجود ندارد. فرم شامل طول، عرض، ارتفاع، جرم و همچنین حجم است. از طول و عرض و از بالا به پایین قابل‌اندازه‌گیری می‌باشد. تمام این اندازه‌گیری‌ها در هنگام آماده‌سازی فرم خوب طراحی داخلی ضروری است. فرم همچنین شامل وجود نور و تاریکی می‌باشد و باوجود آن‌ها، سایه‌های مختلف روی سطوح اجسام مشخص می‌شود. فرم‌ها می‌توانند یک‌شکل مستقل باشند یا می‌توانند با ترکیب دو یا چند شکل ایجاد شوند.
حال که دانستیم فرم چیست بیایید در مورد انواع فرم‌ها و اینکه برای رسیدن به فرم خوب چه‌کاری باید انجام دهید بیشتر بیاموزیم.

انواع فرم در طراحی داخلی

در مبحث طراحی داخلی و دکوراسیون، فرم‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند که به شرح زیر می‌باشد:

فرم‌های طبیعی یا ارگانیک

فرم ارگانیک بیشتر از طبیعت الهام گرفته‌ شده است و به شکلی اطلاق می‌شود که در طبیعت به شکل زنده طبیعی خود وجود دارد. فرم‌های طبیعی ابعاد دقیقی ندارند و استفاده از آن‌ها جلوه‌ای طبیعی به محیط اطراف می‌دهد.

فرم در طراحی داخلی

فرم‌های هندسی یا غیرآلی

فرم‌های هندسی مربوط به اشکال هندسی ساخته دست بشر است و شامل اشکال غیرزنده می‌باشد. این فرم‌ها دارای زوایایی هستند و ظاهری مدرن، پیچیده، ظریف، تمیز و کنترل‌شده به محیط و فضا می‌بخشند. برخی از این فرها عبارت‌انداز: مربع، مثلث، لوزی و غیره.

فرم‌های هندسی یا غیرآلی

فرم‌های باز

این نوع از فرم‌ها، خطوط یا طرح کلی اشیا در طراحی خانه هستند که می‌توانید به آن‌ها نگاه کنید و با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده هستند. به‌عنوان‌مثال، یک تابلو نقاشی روی دیوار یا مبلمان و غیره.

فرم‌های بسته

فرم‌های بسته، خطوط یا فرم‌هایی هستند که با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نیستند. به‌عنوان‌مثال، داخل یک کابینت چوبی دربسته در محل زندگی شما.

فرم خوب طراحی داخلی

برای رسیدن به یک فرم خوب طراحی داخلی، شما باید اطمینان حاصل کنید که تمام عناصر طراحی داخلی به‌درستی استفاده‌شده و با خود فرم موردنظر ترکیب ‌شده است.
برای دستیابی به یک فرم مطلوب برای طراحی داخلی، ایجاد هارمونی کلی و تسلط بر هر ۷ عنصر مهم طراحی داخلی کافی نخواهد بود. باید در مورد هر ۷ اصل طراحی داخلی که تمام فرآیندهای طراحی را در برمی‌گیرد، اطلاعات داشته باشید و هم آن‌ها را در قبال یکدیگر به‌خوبی به کار ببرید. در این صورت نتیجه نهایی می‌تواند طراحی کامل و مطلوب باشد.
درواقع در فرآیند تولید یک فرم خوب طراحی داخلی، بخش بزرگی از تمام مراحل طراحی مربوط به حس زیبایی شما و قرار دادن چیزها در جای مناسب خواهد بود. اگر حس بهتری داشته باشید، راحت‌تر و سریع‌تر به خواسته‌های خود یا مشتری خواهید رسید.
نکته‌ای که باید در نظر گرفت این می‌باشد که اگر کسی را برای امر طراحی داخلی استخدام می‌کنید یا اگر قرار است با کسی مشورت کنید، فردی را انتخاب کنید که سبک‌کاری‌اش با سبک موردنظر و دلخواه شما هماهنگی داشته باشد. مثلا اگر طراحی داخلی مینیمالیسم می‌خواهید، یک طراح سنتی را استخدام نکنید.

فرم خوب طراحی داخلی

فرم خوب طراحی داخلی باید از عملکرد پیروی کند.

اگر با هر طراح داخلی صحبت کنید، قطعا این جمله بارها و بارها به گوشش خورده است و خودش هم اغلب استفاده می‌کند: ” فرم باید از عملکرد پیروی کند”. درواقع این جمله، یک رویکرد رایج در طراحی داخلی است که معمولا توسط اکثر طراحان داخلی اتخاذ می‌شود. این شعار در قرن نوزدهم توسط لوئیس سالیوان، معمار آمریکایی ابداع شد. اکنون بعد از گذشت حدود ۱۲۰ سال هنوز هم موفق‌ترین و حرفه‌ای‌ترین طراحان داخلی رابطه بین فرم و عملکرد و نحوه پیروی فرم از عملکرد در فرآیند طراحی داخلی را درک می‌کنند. از همین طریق می‌توانند به فرم خوب طراحی داخلی برسند.
بر طبق این شعار، شکل یا طرح کلی ساختمان باید به‌وضوح بر اساس عملکرد ساختمان تعریف شود. طراحی داخلی شباهت زیادی به آشپزی دارد. شما نمی‌توانید فقط یک دسته از مواد مختلف را کنار هم بریزید و منتظر نتایج شگفت‌انگیز باشید. تمامی مواد در کنار هم ترکیبی خوشمزه و دلپذیر ایجاد می‌کنند.
هردوی فاکتورهای فرم و عملکرد به یکدیگر وابسته هستند و هنگام طراحی داخلی، طراحان باید این را درک کنند. به‌این‌ترتیب طراح داخلی هنگام طراحی باید عملکرد فضای موردنظر را در نظر بگیرد و بر این اساس می‌توان طرح کلی فضا را ترسیم و به انجام رساند.

مثال‌هایی در رابطه با پیروی فرم از عملکرد

به‌عنوان‌مثال شکل و فرم قفسه کتاب باید به‌گونه‌ای طراحی شود که وظیفه آن‌که حمل کتاب است به‌درستی انجام گیرد.

پیروی فرم از عملکرد

یا اگر یک استادیوم ورزشی سرپوشیده را در نظر بگیریم، عملکرد آن باید ایجاد فضایی مناسب برای تعداد زیادی از تماشاگران برای تماشای یک بازی یا یک رویداد ورزشی باشد. بر طبق این عملکرد، فرم خوب طراحی داخلی برای این استادیوم، یک منطقه بزرگ در وسط برای اجرای برنامه موردنظر خواهد بود که با صندلی‌هایی که به‌صورت پلکانی چیده شده‌اند احاطه ‌شده است. در این حالت هزاران تماشاگر در یک‌زمان قادر خواهند بود به تماشای یک بازی بپردازند و لذت ببرند.

فرم خوب طراحی داخلی برای این استادیوم،

به‌طور مشابه، وقتی نوبت به طراحی دکوراسیون داخلی خانه شما می‌رسد، طراح داخلی شما باید عملکرد فضا یا منطقه‌ای را که قرار است طراحی شود، در نظر داشته باشد. درواقع در ابتدا باید کاربرد فضا و سپس فرم مشخص شود.
برای داشتن فرم خوب طراحی داخلی، تعادل کامل بین فرم و عملکرد را برقرار کنید. اگرچه فرم باید از عملکرد پیروی کند ولی طراحی بیش‌ازحد کاربردی بدون فرم یا بالعکس می‌تواند کل جذابیت طراحی را مختل کند.

اهمیت پیروی فرم از عملکرد

برای درک اهمیت پیروی فرم از عملکرد به‌منظور رسیدن به یک فرم خوب طراحی داخلی، در نظر بگیرید که در خانه‌ای به‌جای قرارگیری آشپزخانه‌ در مجاورت قسمت غذاخوری، فضای غذاخوری در یک طبقه و آشپزخانه در طبقه دیگر باشد. در چنین وضعیتی روند چیدن میز هرروز چقدر دست‌وپا گیر می‌شود. حتی اگر زیباترین آشپزخانه مملو از لوازم جانبی مدرن را هم داشته باشید، این اشتباه در طراحی تمام جذابیت خانه شما را از بین می‌برد.
به طور مثال، در اتاقی بدون وجود مبلمان و وسایل ضروری و کاربردی، تعداد زیادی اشیا و تابلوهای تزیینی وجود داشته باشد. چنین اتاقی عملا مورداستفاده نخواهد بود. در این بخش به ۷ دلیل برای پیروی فرم از عملکرد اشاره می‌کنیم.

شلوغ نشدن فضا

با پیروی فرم از عملکرد، فضای در دسترس شما شلوغ نمی‌شود. شما باید عاقلانه روی دکوراسیون خانه سرمایه‌گذاری کنید و فقط قطعاتی را خریداری نمایید که به قابلیت استفاده از فضا می‌افزایند. به‌عنوان‌مثال، اضافه کردن وسایل دکوری یا فرش اضافی ممکن است در اتاق نشیمن غیرضروری باشد.

فضا را قابل زندگی می‌کند

حال تصور کنید که عادت دارید هرروز صبح از خواب بیدار شوید و ابتدا به آشپزخانه بروید. اما اگر آشپزخانه شما دور از اتاق‌خواب شما قرارگرفته باشد، ممکن است هرروز که از خواب بیدار می‌شوید انجام این کار را راحت نبینید. همین نکته به‌ظاهر ساده باعث می‌شود که کم‌کم علاقه شما برای زندگی در آن خانه از بین برود.
یا تصور کنید آشپزخانه‌ای دارید که به‌طور کارآمد طراحی نشده است. به‌عنوان‌مثال، اگر کابینت‌هایی دارید که متناسب با قد شما طراحی نشده‌اند، ذخیره‌سازی و پخت‌وپز روزانه برای شما تبدیل به امری دردسرساز می‌شود.

ارزش ملک را بیشتر می‌کند

اگر طراح داخلی شما در کنار رعایت عوامل زیبایی‌شناسی، به حفظ ارزش‌های عملکردی نیز پرداخته باشد و ملک شما را کاربردی طراحی کرده باشد، ارزش ملک شما بالاتر می‌رود. همه ما ممکن است روزی تصمیم بگیریم که خانه خود را عوض کنیم. در چنین مواقعی تزیینات و دکوراسیون داخلی شما موردتوجه خریدار قرار نمی‌گیرد، زیرا با خود به خانه جدید می‌برید. در وقت فروش خانه، ساختارهای عملکردی آن به چشم خریدار می‌آید. بنابراین اگر اصولی طراحی‌شده باشد و فرم خوب طراحی داخلی اجرا شده باشد، ارزش ملک شما بالاتر خواهد بود.

ثابت ماندن عملکرد در گذر زمان

عوامل زیبایی‌شناسی یا تزیینات یک ملک ممکن است در گذر زمان تغییر کند و یا عوامل به‌روزتری وارد عرصه طراحی داخلی شود. درواقع زیبایی طراحی داخلی این است که هرگز یک حرکت دایمی نیست. اما برای رسیدن به یک فرم خوب طراحی داخلی باید بدانید که عملکرد فضا بعید است که به این راحتی تغییر کند. بنابراین تمرکز بر عملکرد فضا ارزش بیشتری به ملک شما می‌بخشد، پس روی آن تاکید کنید.

امکان حرکت راحت را فراهم می‌کند.

اتاق نشیمن احتمالا پراستفاده‌ترین اتاق در خانه است. اگر اتاق نشیمن شما آن‌قدر مملو از مبلمان یا وسایل دکوری می‌باشد که مانع راه رفتن شما می‌شود، حرکت موثر در اتاق نشیمن بدون آسیب رساندن به انگشتان پا برای شما دشوار می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه

تمرکز بر عملکرد به‌جای زیبا کردن مکان می‌تواند به کاهش هزینه‌های تزیینات غیرضروری کمک کند. اگر وارد فرآیند طراحی شوید و درک کنید که هدفتان برای دستیابی به چه چیزی و برای چه کسی است. در این صورت هزینه کمتری برای اقلامی که به آن‌ها نیاز ندارید خرج می‌کنید. همچنین هوشمندانه‌تر روی آن موارد سرمایه‌گذاری خواهید کرد که در درازمدت باقی خواهند ماند.

ایجاد رضایت در بازدیدکنندگان

وقتی در فضای شما هم فاکتور زیبایی و هم فاکتور کاربردی بودن رعایت شود، مهمانان و بازدیدکنندگان از آن فضا نیز احساس بهتری درباره گذراندن وقتشان در آنجا خواهند داشت.

ااهمیت پیروی فرم از عملکرد

جمع‌بندی

طراحی داخلی یکی از هنرهایی است که علاقه‌مندان زیادی دارد. این هنر عناصر خاص خود را دارد که یکی از آن‌ها فرم است. طراحان داخلی می‌توانند با طراحی و اجرای فرم‌های مختلف بر زیبایی فضا بیفزایند. اما نکته‌ای که باید به آن دقت شود، الزام داشتن یک فرم خوب است. برای داشتن فرم خوب طراحی داخلی، باید بین تمامی عناصر طراحی داخلی تعادل برقرار شود. از طرف دیگر باید فرم از عملکرد پیروی کند، زیرا فرم مستقل از عملکرد نیست.

منابع

foyr
mymove

tilen.space

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1140 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم