طراحی داخلی گالری سو یک گالری هنری به مساحت ۲۱۰ مترمربع است که قدمت آن به ۵۰ سال پیش برمی گردد و در محله ی چهارباغ خواجو در اصفهان واقع شده است. کالبد ساختمان به صورت دو طبقه ی دوبلکس است و طبقه ی همکف آن بازسازی شده است. کارفرمای روشن فکر و با ذوق، این پروژه را آغاز کرد و حمایت و پشتیبانی وی راه رسیدن به بیانی مشترک و مفاهمه میان خود و تیم طراحی را آسان کرد.
معماری: استودیو معماری حس فضا
معمار مسئول: حسین یزدانی
تیم طراحی: زهراحجازی
جوایز کسب شده: رتبــه ی دوم استودیو معماری حس فضا در گروه ساختمان های عمومی/ مرمت و بازسازی درسیــزدهمین جایـــزه معماری و معماری داخلی ایران، نیمه نهایی گروه بازسازی مسابقه معمار ۹۹
دسترسی سریع
وجود پله ها در مرکز فضا و فرم آن و همچنین موقعیت پروژه که جوار پل خواجو است، منجر به ایجاد فرم های قوسی در سازه شد. در طراحی و تناسبات، اصول تقسیم فضایی به شرح زیر تعریف شده است:
_ از یک طرف، برای جدا کردن فضاهای مختلف ، از فرم قوس با حداقل تغییرات در دهانه آن استفاده شد به طوری که همه نسبت ها به همراه اندازه دهانه قبلی و نسبت ارتفاع و عرض حفظ شود.
_ از طرف دیگر، با توجه به هندسه بدست آمده، فرم قوس بین دو فاصله بعدی قرار می گیرد تا آن ها را به هم متصل کند.
در بازسازی و طراحی داخلی گالری محدودیت های مختلفی وجود داشت: زمان و بودجه که به ناچار منجر به حداقل تغییرات در فضا شد. با استفاده از فرم های پایه و مینیمال و رنگ و بافت کم، مخاطب می تواند توجه بیشتری به آثار هنری نمایش داده شده در گالری داشته باشد. در حقیقت، خلوص فضا باعث می شود بازدیدکننده درک بهتری از آثار هنری داشته باشد. دلیل ایجاد کمترین تغییر استیجاری بودن ملک و همچنین بودجه محدود بوده است که خود منجر به چالش های زیادی در روند طراحی شده است.
راه حلی که در اینجا اندیشیده شد، طراحی بر اساس معماری پوسته ای بود. در این روش، شکل متفاوتی ایجاد شد که هزینه تولید را کاهش می داد. در بناهای تاریخی اصفهان هماهنگی وجود دارد که توسط برخی پارامترها مانند فرم ها، تناسبات، مقیاس، کنتراست و ترکیب رنگ ها که امضای این شهر می باشد، شکل گرفته است. با ایجاد یک فضای درون گرا، فضای درونی و بیرونی از هم جدا شدند که باعث ایجاد تضاد بین آنها و سطح کنجکاوی در بازدیدکننده شد. در واقع، این کنتراست از طریق ترکیب فضای قدیمی و طراحی شده ایجاد شده است.
با توجه به رویکردهای ذکر شد، هر دو محدودیت و ایده های طراحی مورد بحث قرار می گیرند:
۱. محدودیت زمانی در تحویل و ساخت طراحی
۲. اعمال کمترین تغییرات
۳. محدودیت بودجه در ساخت
– تغییرات عملکردی براساس نیاز کارفرما و تغییر کاربری ساختمان مسکونی به گالری
– انتخاب مواد ارزان قیمت با اجرای سریع (استفاده از پانل های کناف)
– خلاقیت در بازشوها، تنوع فرم ها و دیدگاه ها
– شفافیت و سیالیت مکانی و تعریف ورودی و انتهایی فضاها
– قابلیت تغییر پذیری و انعطاف پذیری در عملکردهای بازشوی پنجره
– گردش فضا با تعریف یک مسیر یک طرفه
– استفاده از طراحی مینیمال و حفظ عناصر اصلی در یک روش انتزاعی مطابق با عبارت “کمتر بیشتر است”
– طبقه همکف یکپارچه و از یک ماده ساخته شده است (بتن) برای نمایش خلوص فرم و گردش فضایی.
تحریریه دکوبوم
منبع:هنر معماری
صرفنظر از حوزه فعالیت، هر کسبوکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…
رنگها، ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان، طراحان و روانشناسان هستند و بهطور چشمگیری بر بهرهوری،…
رشد روزافزون شرکتها، تقاضا برای فضاهای اداری کوچک را بهشدت افزایش داده است. به همین…
در دنیای امروز که فضاهای کاری بهسرعت در حال کوچکتر شدن هستند، معماری داخلی فضاهای…
معماری داخلی فضاهای تجاری، تلفیقی هوشمندانه از زیباییشناسی، روانشناسی و عملکرد است که باهدف ایجاد…
معماری داخلی ساختمان تجاری نقش اساسی در ایجاد فضایی کاربردی و جذاب دارد. فضاهای تجاری…