پروژهی طراحی شوروم VIP مبلمان آیسان با هدف تغییر نحوهی ارائه و فروش مبلمان و ایجاد یک گالری با مجموعههایی کامل و متنوع از مبلمان طراحی و اجرا شد.
دسترسی سریع
نام پروژه-عملکرد: مجموعهی vip شوروم مبلمان «آیسان»- گالری مبلمان
شرکت-دفتر طراحی: گروه معماری مشیر
گروه گرافیک: محمد کامل زاهدی، مریم شهابی حقیقی
آدرس پروژه: شیراز، خیابان زرگری ، نبش کوچهی ۱۸
مساحت کل-زیر بنا: ۷۵۵/۸۱ مترمربع، ۴۵۸/۷۲ مترمربع
روند طراحی با اولویت قرار گرفتن موارد زیر آغاز شد: ۱- درک مشهود تغییر شیوهی برخورد با مسئلهی نمایش مبلمان. ۲-ایجاد زونهای تعریف شده برای هر سِت کامل مبلمان. ۳- تعریف سیرکولاسیون حرکتی به نحوی که همانند یک گالری هر زون به صورت کامل دیده شود. ۴- ایجاد هیجان بصری در طول مسیر و دیدهای متفاوت در هر زون
برای چیدمان مبلمان مجموعه در دو طبقه، طراح، هفت زون مبلمان در طبقهی همکف و چهار زون مبلمان برای فضای نیمطبقه در نظر گرفته است. به نحوی که برای دسترسی به این زونها، بیننده میبایست از مسیرهایی استفاده کند که معمار پروژه برای او تعریف کرده است.
مسیرها گاهی از کنار زونها و گاهی نیز از دل زونها عبور میکنند تا بیننده شاهد یک روند اصولی با درک هیجان حاصل از قیاس باشد و حتی بتواند به صورت منطقی محصولات را با هم مقایسه کند. طرح کلی فضا بر پایهی ایجاد ارتباط بین خریدار و اثر ارائه شده بوده و معمار برای خلق فضای دلنشین گالری تا حد امکان از اضافهگویی پرهیز کرده است و در همین راستا شاهد قرارگیری دو عنصر ساده اما کلیدی در کل مجموعه خواهیم بود.
اول وجود پارتیشنهایی با ارتفاع ۱.۵ متر که علاوه بر تعریف سیرکولاسیون حرکتی، محدودهی زونها را نیز مشخص میکنند. ارتفاع کوتاه این پارتیشنها برای دید وسیعتر ناظر در نظر گرفته شده تا با ایجاد هیجان بصری واسطهی دید محدود از زونهای دیگر شود.
دوم حضور باکسهایی با ارتفاعهای متفاوت که در وهلهی اول نقاط کانونی و مرکز دید هر زون بوده تا محصولات تکمیلکننده را به نمایش گذارد و در وهلهی دوم، بدنهای را تشکیل دهد تا نمایانگر شکوه و ارتباط فضاهای موجود در هر دو طبقه باشد. این امر باعث شده تا ابعاد، جایگاه و همچنین محصول قرار گرفته شده در باکسهای هر زون، متفاوت و منحصربهفرد دیده شود. برای تقویت هیجان بصری در هر زون باکسها با ابعاد متفاوت و رنگ مناسب، در طراحی شوروم در نظر گرفته شدند.
این امر باعث شد تا ناظر در حال گردش در مسیر تعریف شده مدام با صحنههای متفاوت رو به رو شود. کانسپت پروژه در راستای پاسخ به چالش پروژه بوده است که آن نمایش صحیح مبلمان مجموعه در قالب باکسهای کوتاه و بلند است. باکسها با ترکیبی که از خود به جا گذاشتهاند، تاثیر بسیار زیادی در ایجاد هیجان بصری داشتهاند.
تحریریه دکوبوم
منبع: هنر معماری
صرفنظر از حوزه فعالیت، هر کسبوکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…
رنگها، ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان، طراحان و روانشناسان هستند و بهطور چشمگیری بر بهرهوری،…
رشد روزافزون شرکتها، تقاضا برای فضاهای اداری کوچک را بهشدت افزایش داده است. به همین…
در دنیای امروز که فضاهای کاری بهسرعت در حال کوچکتر شدن هستند، معماری داخلی فضاهای…
معماری داخلی فضاهای تجاری، تلفیقی هوشمندانه از زیباییشناسی، روانشناسی و عملکرد است که باهدف ایجاد…
معماری داخلی ساختمان تجاری نقش اساسی در ایجاد فضایی کاربردی و جذاب دارد. فضاهای تجاری…