طراحی فروشگاه اپل آی تک،آتلیه معماری فیروزمندان

طراحی فروشگاه اپل آی تک، ساختمانی سه طبقه، واقع در نبش یکی از محورهای اصلی شهر جدید لار و تنها بنای تجاری سه طبقه‌ی این محور می‌­باشد. کارفرما پس از ۸ سال فعالیت در این زمینه، تصمیم داشت فعالیت خود را گسترش دهد و بنای مذکور را جهت فروشگاه جدید خود انتخاب کرده بود.

مشخصات پروژه:

نام پروژه: طراحی داخلی اپل استور آی تک
عملکرد: تجاری
دفتر طراحی: آتلیه معماری فیروزمندان
آدرس پروژه: فارس، لار، شهرجدید، بلوار جوان
زیربنا: ۱۶۰متر مربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: آذر ۱۳۹۸- شهریور ۱۳۹۹

    
جانمایی ساختمان و ویترین آن به گونه‌­ایست که ­عمق کم فروشگاه و عریض بودن ویترین باعث شده است، عابران سواره و پیاده به‌آسانی قادر به مشاهده‌ی کامل فروشگاه در طبقه‌ی همکف باشند.

این مسئله به این میزان شایان توجه می‌­باشد که حل آن در دید و منظر شهری و همچنین یافتن الگویی استاندارد و همگام با تکنولوژی مورد نظر در فضای داخلی به نحوی که کارفرما قادر باشد در آینده، در دیگر شعب خود نیز آن را تکرار نماید، از چالش­‌های پیش روی ما در طراحی داخلی به­ شمار می­‌رفت.

برنامه فیزیکی اپل استور:

در راستای رسیدن به الگوی مورد نظر و ایجاد تعاملات اجتماعی بیشتر مابین خریدار و کارکنان؛  در طراحی فروشگاه طبقه‌ی همکف، شوروم اصلی، طبقه‌ی اول شامل بخش لوازم جانبی و تعمیرات تخصصی و طبقه‌ی دوم به بخش اداری و تولید محتوا اختصاص داده شد و همچنین ضمن ایجاد خوانایی هرچه بیشتر و پرهیز از شلوغی، ترکیب رنگ خاکستری (ام دی اف طرح استیل) به­ عنوان رنگ­ اصلی زمینه‌ی فروشگاه، میزها با ام ­دی ­اف طرح چوب (ام­ دی‌ ­اف روکش طبیعی چوب) در تمامی طبقات و سرامیک‌­های خاکستری رنگ در کف و بدنه، جهت حفظ هماهنگی کل مجموعه مورد استفاده قرار گرفت.


به جهت سهولت در سازماندهی محصولات و خرید مشتریان، تقسیم‌بندی مجزا مطابق با هر کالا، در دکور صورت گرفت و به مرکز فروشگاه نیز، میز لایو، جهت تست و نمایش محصولات جدید و مشاوره‌ی خرید اختصاص یافت که صندلی­‌های آن به شکلی ایده‌­آل، در تطابق بیشتر با فضا­­، طراحی و ساخته شده است و در پاسخ به روشنایی مجموعه، نورهای متمرکز به منظور نورپردازی شاخص محصولات و نور گسترده جهت کنترل سایه­‌ها و تامین نور کلی محیط در مرکز و قرینه میز لایو، تامین گردید.

جلب مشتریان در فروشگاه:

با هدف دستیابی به فضایی با حس طراوت و نشاط و همچنین جلب توجه بیشتر عابران؛ در راستای دید ورودی به فروشگاه، در قسمت پشت میز فروش، با استفاده از دیوار سبز و فضای بیرون از فروشگاه (پیاده‌رو) کاشت دو نخل زینتی در نظر گرفته ­شد. راه‌پله‌ی مجموعه، به ­عنوان تنها دسترسی عمودی در پشت دیوار سبز، قسمتی از ویترین را در بر گرفته که از خیابان نیز قابل رویت می‌باشد؛ به­ همین سبب، جهت حفظ هارمونی رنگ در فضا، از ام­‌دی‌ا­ف طرح چوب در کفپوش پله، رنگ خاکستری در جداره‌­های آن و نورپردازی خطی در زیر دستگیره‌ی مسیر، جهت برانگیختن حس کنجکاوی کاربران استفاده گردید.


طبقه‌ی اول، چیدمان محصولات در تطابق با الگوی طراحی طبقه‌ی همکف (شوروم) تکرار شده است و همچنین جهت حفظ آرامش، اتاق تعمیرات به شکلی مخفی، در قسمت انتهای فروشگاه و پشت یکی از طبقات محصولات با تعبیه‌ی درب ورودی هم­خوان با جداره‌ها، در نظر گرفته شده است. طبقه‌ی دوم که به بخش اداری و تولید محتوا اختصاص خواهد یافت، در فاز بعدی طراحی مجموعه قرار دارد که در طراحی و اجرای آن، فضایی پویا و همگام با الگوی اصلی فروشگاه، مدنظر می‌باشد.

تحریریه دکوبوم

منبع: aoapedia

 

امتیاز دهید post
غزاله عزالدین

آخرین مطالب

طراحی داخلی تجاری با تمرکز بر تجربه مشتری

صرف‌نظر از حوزه فعالیت، هر کسب‌وکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…

2 روز پیش

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی اداری

رنگ‌ها، ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان، طراحان و روان‌شناسان هستند و به‌طور چشمگیری بر بهره‌وری،…

7 روز پیش

طراحی داخلی اداری برای فضاهای کوچک

رشد روزافزون شرکت‌ها، تقاضا برای فضاهای اداری کوچک را به‌شدت افزایش داده است. به همین…

7 روز پیش

معماری داخلی فضاهای اداری کوچک با حداکثر بهره‌وری

در دنیای امروز که فضاهای کاری به‌سرعت در حال کوچک‌تر شدن هستند، معماری داخلی فضاهای…

2 هفته پیش

معماری داخلی فضاهای تجاری

معماری داخلی فضاهای تجاری، تلفیقی هوشمندانه از زیبایی‌شناسی، روانشناسی و عملکرد است که باهدف ایجاد…

3 هفته پیش

راهنمای معماری داخلی ساختمان تجاری

معماری داخلی ساختمان تجاری نقش اساسی در ایجاد فضایی کاربردی و جذاب دارد. فضاهای تجاری…

2 ماه پیش