از نمای بیرونی گرم و دلپذیر که با گیاهان سبز تزئین شده است گرفته، تا ساختمان چوبی رستورانی با تم جنگلی، یا نمای شیشه ای و آینه ای در ورودی دفتر مرکزی یک شرکت، طراحی نما یکی از جنبه های موثر برای ساختمان های تجاری است.
کلمه نما در واقع از کلمه فرانسوی facade گرفته شده است، نما در یک ساختمان رابط بین محیط خارجی و داخلی آن است که معمولاً یکی از ضلع های بیرونی ساختمان است، اما نه همیشه ضلع روبرویی ساختمان!
در معماری ساختمانهای اداری تجاری، نما اغلب مهمترین جنبه طراحی است زیرا عاملی جاذب محسوب می شود همینطور از منظر مهندسی، طراحی نما به دلیل سهم بزرگ آن در بهره وری انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است.
در این مقاله به طور مفصل به اهمیت نما در طراحی ساختمان های تجاری می پردازیم با وبسایت شرکت دکوبوم همراه باشید….
دسترسی سریع
تصور کنید در وسط یک خیابان شلوغ با رستوران های زیادی ایستاده اید که در مورد هیچ یک از آنها چیزی نمی دانید، به احتمال زیاد وارد کدام یک می شوید؟ به احتمال زیاد وارد ساختمانی با نمای چشمگیر خواهید شد اینطور نیست؟
نماهایی که به خوبی طراحی شده اند به موفقیت هر کسب و کاری کمک می کنند. از سوی دیگر، نماهای با طراحی ضعیف عملکرد ساختمان را نیز ضعیف نشان دهند.
در طراحی نما انتخاب متریال نما معمولاً به کاربرد و هدف ساختمان و همچنین الزامات برنامه ریزی بومی بستگی دارد که ممکن است ظاهر ساختمان را در ارتباط با همسایگان آن تحت تأثیر قرار دهد. آجرکاری اغلب برای مصالح نمای خارجی ترجیح داده می شود، اما ساخت و ساز مدرن با استفاده از دیوارهای فولادی سبک (به نام دیوارهای پرکننده) به طور موثر جایگزین آجرکاری سنتی شده است.
به عنوان مثال، استفاده از شیشه شفاف در ساختمان های تجاری مانند رستوران ها معمول است تا نگاهی اجمالی به فضای داخلی زیبا افراد بیشتری را به رستوران بکشاند.
انواع دیگر مصالح نما شامل تخته های بزرگ، پانل های فلزی، عایق و کاشی های سفالی می باشد. طیف گسترده ای از اشکال نما ممکن است با استفاده از فولاد سبک از جمله دیوارهای منحنی، پنجره های بزرگ و برجستگی هایی مانند سایبان های خورشیدی و بالکن ها ایجاد شود.
طرح های اولیه ای که در طراحی اولیه نما قرار می گیرند به این منظور است که نمای همه جانبه ای از تمام الزامات ایجاد شود که شامل هدف مورد نظر از نما، طراحی آن و همچنین محدودیت های قانونی و عملی مختلف مورد نیاز قبل از ساخت است.
اولین و مهمترین چیز این است که هدف نما را مشخص کنید. پس از انجام این کار، معیارهای عملکرد مربوط به نما تعیین می شود.
این معیارها سه عامل مهم در طراحی را در نظر می گیرند: طراحی، بودجه و نگرانی های نظارتی.
دلیل اصلی این امر ایجاد یک نقشه راه واضح است که هم توسط مشتری و هم معمار مورد توافق قرار گیرد.
اهمیت یک نمای خوش ساخت را می توان به لباس خوب تشبیه کرد. اولین برداشت کاربران مهمترین هستند. یک نما با طراحی و اجرای خوب بدون شک، بخش بسیار مهمی از طراحی ساختمان های تجاری است و باید با اهمیتی که شایسته آن است، به آن توجه شود.
اگر آماده شروع برنامه ریزی و طراحی پروژه های تجاری جدید هستید، تیم شرکت معماری دکوبوم با سال ها سابقه در زمینه طراحی و اجرای نما، همراه شما هستند از طریق شماره تماس زیر جهت مشاوره با کارشناسان دکوبوم همراه باشید…
تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۷۳۹۴۹۰
تحریریه دکوبوم
منبع: billwarch
در دنیای رقابتآمیز فروشگاههای لوکس، تجربه خریدی فراموشنشدنی، کلید موفقیت است. طراحان همواره در تلاشاند…
صرفنظر از حوزه فعالیت، هر کسبوکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…
رنگها، ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان، طراحان و روانشناسان هستند و بهطور چشمگیری بر بهرهوری،…
رشد روزافزون شرکتها، تقاضا برای فضاهای اداری کوچک را بهشدت افزایش داده است. به همین…
در دنیای امروز که فضاهای کاری بهسرعت در حال کوچکتر شدن هستند، معماری داخلی فضاهای…
معماری داخلی فضاهای تجاری، تلفیقی هوشمندانه از زیباییشناسی، روانشناسی و عملکرد است که باهدف ایجاد…