اهداف نهایی دکوراسیون، چیدمان و طراحی داخلی داروخانه افزایش رضایت مشتری و کاهش خطاهای توزیع است.
به صورت کلی میتوان گفت جذب تعداد زیادی مشتری برای افزایش فروش ، داشتن ورودی مناسب برای کالاهای ورودی و فضای ذخیره انبار، دفتر و محل استراحت کارکنان. عواملی در جهت بهبود ظاهر عمومی و به حداقل رساندن رفت و آمد مشتری در محوطه داروخانه از موارد مهم در طراحی داروخانه محسوب می شوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تاثیرات دکوراسیون بر فروش و جذب مشتریان مطلب زیر را بخوانید:
به گفته وب سایت Honest Apothecary، طراحی خوب داروخانه باید با حذف مراحل غیر ضروری، گردش کار را نیز بهینه کند. علاوه بر این، طراحی باید با استانداردهای طراحی برای افراد دارای معلولیت مطابقت داشته و تضمین کند ورودیها، راهروها، پیشخوانها و صندلیها میتوانند مشتریانی را که از واکر، ویلچر یا سایر وسایل حرکتی استفاده میکنند، در خود جای دهد.
دسترسی سریع
بازشو پذیرش باید در مرکز فضا قرار داشته باشد و به اندازه کافی بزرگ باشد تا یک یا چند ایستگاه کاری کامپیوتر، تلفن و فضای کافی برای کار راحت را در خود جای دهد. وب سایت Store Planning Associates توصیه می کند که حداقل ۸ فوت فضای پیشخوان برای مناطق کاری فراهم کنید.
بر اساس گزارش مرکز سلامت، وقفه ها و حواس پرتی ها در طراحی داروخانه ۴۵ درصد از خطاهای تجویز نسخه را تشکیل می دهند. برای مبارزه با این مسائل و حذف اقدامات غیر ضروری، بهتر است اطاقک های تحویل دارو از پانل های صوتی آکوستیک یا بافل های صوتی آویزان در پشت میز تحویل و نزدیک به انبار دارو قرار داده شوند.
توصیه میشود که فضایی بین ۲۰۰ فوت مربع تا ۴۰۰ فوت مربع برای نگهداری داروها و لوازم در نظر گرفته شود.
پنجره تحویل دارو و یک پنجره مشاوره جداگانه را دور از محل تحویل قرار دهید. برای انجام این کار، یک منطقه انتظار مشتری در جلو و بین قسمت های تحویل و انبار ایجاد کنید. در قسمت انتظار، راهروهای فروشگاه را به گونهای پیکربندی کنید که عمود بر پیشخوان داروخانه قرار گیرند تا به راحتی برای داروسازان و دستیاران امکان پاسخگویی و دید به مشتریان باشد.
علاوه بر این اندازه کافی فضای همراستا بر جلوی هر دو پنجره برای یک خط انتظار در نظر بگیرید. پارتیشن های مانع صوتی را در دو طرف پنجره مشاوره قرار دهید تا خصوصی تر شود و بیماران احساس بهتری داشته باشند.
بسیاری از افراد و همینطور طراحان هنوز هم تأثیراتی را که تم رنگی داروخانه روی مشتریان دارند را دست کم میگیرند و یا رنگ های سفید و بژ را انتخاب میکنند تا حس کلینیکی بیشتری را انتقال دهند اما در سال های اخیر برندهای مشهور چند رنگ پر جنب و جوش را در ترکیب قرار می دهند.
یک طرح رنگ ایده آل جذاب باعث می شود مشتریان احساس راحتی بیشتری کنندو مدت زمان بیشتری را در ان بمانند.
از طرف دیگر، یک طرح رنگی با طراحی ضعیف نیز می تواند تأثیر معکوس داشته باشد و این موارد قطعا تکمیل کننده هم هستند.
در زیر نکات و روش هایی وجود دارد که باید هنگام برنامه ریزی یک تم رنگی برای تناسب و طراحی داروخانه خود در نظر بگیرید.
با توجه به اینکه داروخانه مکانی است، مشتریان معمولاً برای مسائل پزشکی شخصی به آنجا مراجعه می کنند و مایلند مراقبت خود را به دست داروسازان بسپارند.
با در نظر گرفتن این موضوع، رنگهای طراحی داخلی داروخانه باید محیطی آرام و قابل اعتماد را برای مشتریان ایجاد کنند.
برای جلوگیری از یک محیط ناآرام و پر هرج و مرج، خود را به سه رنگ محدود کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که انتخاب رنگ شما باعث نمی شود داروخانه شما کوچک یا بسته به نظر برسد.
در ادامه با نمونه طراحی داخلی داروخانه در سبک های مختلف همراه باشید….
تحریریه دکوبوم
منبع: bizfluent
صرفنظر از حوزه فعالیت، هر کسبوکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…
رنگها، ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان، طراحان و روانشناسان هستند و بهطور چشمگیری بر بهرهوری،…
رشد روزافزون شرکتها، تقاضا برای فضاهای اداری کوچک را بهشدت افزایش داده است. به همین…
در دنیای امروز که فضاهای کاری بهسرعت در حال کوچکتر شدن هستند، معماری داخلی فضاهای…
معماری داخلی فضاهای تجاری، تلفیقی هوشمندانه از زیباییشناسی، روانشناسی و عملکرد است که باهدف ایجاد…
معماری داخلی ساختمان تجاری نقش اساسی در ایجاد فضایی کاربردی و جذاب دارد. فضاهای تجاری…