مفهوم فضای اداری در چند دهه اخیر تغییرات بسیار زیادی کرده است. نسل جدیدی که وارد بازار کار میشوند، احساس نزدیکی چندانی با فضاهای کاری بسته نمیکنند. این نسل یاد گرفته و عادت کرده است که از هر جایی، به همه اطلاعات و افرادی که میخواهد دسترسی داشته باشد. محیطهای کاری که به اصطلاح باز گفته میشوند، خلاقیت و کار گروهی را بین اعضای یک تیم تقویت میکنند.
این محیطها به کارکنان اجازه میدهند که بدون قیدوبندهای محیط اداری سنتی با هم تعامل داشته باشند. در عین حال، بعضی مشاغل نیازمند فضاهای شخصی نیز هستند. هدف ما در این مقاله، مقایسه ساختمان اداری استارتاپی و پارتیشن بندی شده است. در ابتدا، به تعریف و معرفی ویژگیهای این دو نوع فضای کاری جدید میپردازیم. در نهایت، وجه تمایز و شباهت این دو نوع ساختمان اداری را بیان خواهیم کرد.
دسترسی سریع
چیدمان فضای کاری، نقش مهمی در بازدهی کارکنان دارد. هر نوع کسبوکاری نیز نیازمند طراحی داخلی مناسب خود است. قبل از آنکه کسبوکار خود را شروع کنید، باید بدانید که چه فضایی مناسب کسبوکار شما است و در عین حال، کارکنان شما با چه نوع فضایی احساس راحتی بیشتری میکنند.
استارتآپها، شرکتهای نوپایی هستند که برای تولید یا عرضه یک محصول جدید که بیشتر بر پایه فناوریهای جدید میباشند، تاسیس میشوند. معمولاً مفهوم خلاقیت و بازدهی در استارتاپها رابطه مستقیمی با کار گروهی دارد. به بیان سادهتر، کارکنان هر بخش از یک استارتاپ، علاوه بر انجام جدگانه فازهای عملیاتی مربوط به خود، به محیطی نیاز دارند که بتوانند افکار و ایدههای خود را با سایر کارکنان و بخشهای دیگر شرکت به اشتراک بگذارند.
بنابراین، برای فضای یک ساختمان اداری استارتاپی “چینش اداری گروه محور” یا “پلان باز” ایدهآلترین حالتها هستند. این نوع طراحی فضای داخلی، مناسب کسبوکارهایی است که کارکنان بیشتر کار خود را به صورت گروهی انجام میدهند. در ساختمانهای اداری استارتاپی فضای اختصاص دادهشده به هر تیم، بسته به تعداد کارکنان و ماهیت کاری که باید انجام شود، تغییر میکند. یکی از بزرگترین مزایای این نوع فضاهای اداری، بهحداقل رساندن نیاز به اتاقهای گردهمایی یا همان اتاقهای کنفرانس است.
قبل از بیان ویژگیهای مثبت و منفی یک ساختمان اداری استارتاپی، باید ببینیم پیکربندی پلان باز چیست.
در این نوع چینش، پارتیشنها و دیوارها کلاً حذف میشوند. در برخی طراحیها، برای جداسازی فضاهای شخصی از مبلمان استفاده میگردد. مهمترین مزیت چنین محیط اداری، انعطاف بالای آن در پیکربندی مجدد محیط است.
برای نمونه، شما میتوانید میزها را پهلو به پهلوی هم بچینید یا آنها را با نیمکت جایگزین کنید (یک میز و چند صندلی و نیمکت دور آن برای چند نفر). برخی اوقات از میزهای طویل یا کاناپه برای ایجاد محیطهای اشتراکی و گردهمایی استفاده میشود. عکس زیر یک نمونه از این طراحی فضای اداری را نشان میدهد.
با توجه به تعاریفی که از یک استارتاپ و فضای داخلی آن کردیم، ویژگیهای مثبت ساختمان اداری استارتاپی عبارتند از:
حالا که ویژگیهای مثبت ساختمان اداری استارتاپی را برشمردیم، بیایید با معایب این نوع فضاهای اداری هم آشنا شویم.
اولین و بزرگترین عیب فضاهای اداری استارتاپی، سر و صدای زیاد است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، وقتی یک گروه از انسانها کنار هم با هر هدفی جمع میشوند، سر و صداهایی که ایجاد میکنند، باعث آزار خواهد بود. صدای کشیده شدن صندلیها، نوشیدنی و غذا خوردن حین کار، فکر کردن با صدای بلند، حتی صدای کیبورد و آدامس جویدن هم میتواند ناراحتکننده باشد.
بیشتر بخوانید: طراحی ساختمان – اصول و نکات کاربردی
بهویژه اینکه ما در یک دنیای پر از استرس زندگی میکنیم و تحمل ما نسبت به محرکهای صوتی چندان بالا نیست. در چنین محیطهای کاری، تمرکز کامل تقریباً غیرممکن است مگر اینکه ذهنی تعلیم دیده داشته باشیم.
دومین عیب یک ساختمان اداری استارتاپی فقدان حریم شخصی است. بدون پارتیشن یا دیوار و درب بسته، شنیدن صدای دیگران و دیدن کارهایی که میکنند، ناخواسته اتفاق میافتد. به این مساله، کنجکاوی ذاتی بین همکاران در یک محیط کاری را هم اضافه کنید. چنین محیطهایی مستعد پخش سریع هر گونه خبر و شایعهای هستند.
احتمالاً بسیاری از شما با چینش اداری “اطاقکهای کاری” آشنا هستید. این نوع طراحی داخلی اداری، نوعی چینش اداری باز است که در آن از دیوارهای پارتیشنی در سه طرف برای ایجاد فضای کاری به شکل اطاقک یا “جعبه” استفاده میشود. یک نوع از این فضای اداری، ساختمانهای پارتیشن بندی شده نام دارد. معمولاً این نوع طراحی اداری را با دفاتر خصوصی برای کارکنان بلدمرتبه ترکیب میکنند.
پس یک ساختمان اداری پارتیشن بندی شده ساختمانی است که در آن هر کارمند یک اطاقک بدون درب مخصوص به خود دارد. برای هر یک از مدیران ارشد هم یک اتاق خصوصی در نظر گرفته میشود. ساختمانهای اداری پارتیشن بندی شده، چه از نظر هزینه و چه از نظر زمان، جزء مقرونبهصرفهترین طراحیهای اداری به شمار میروند.
ساختمانهای اداری پارتیشن بندی شده را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
در ادامه، با این دو نوع فضای اداری بیشتر آشنا خواهید شد.
در این نوع فضای کاری، هر کارمند یک اتاقک مخصوص به خود دارد. دیواره اتاقکها از دو طرف یا سه طرف با اتاقکهای دیگر مشترک است اما کارمندان برای تعامل با هم باید از اتاقکهای خود خارج شوند. در این نوع چینش اداری، صرفنظر از سرویسهای بهداشتی نیاز به اتاقهایی برای کاربردهای زیر است:
عکس زیر، یک نمونه از ساختمان اداری پارتیشن بندی شده اطاقکدار را نشان میدهد.
طراحان فضای داخلی اداری در تلاش برای مدرن کردن فضاهای اداری اطاقکدار، نوعی طراحی داخلی را عرضه کردهاند که با استفاده از پارتیشنهای کوتاه درست میشود. تنها تفاوت این دو نوع طراحی ساختمان اداری، در ارتفاع پارتیشنها است.
در واقع، دیوارههای هر اطاقک در این نوع طراحی بسیار کوتاه میباشد. پس کارمندان میتوانند بدون خارج شدن از فضای شخصی خود با هم ارتباط داشته باشند. همانند نوع اول، این نوع طراحی حاوی اتاقهای خصوصی و اتاقهای کنفرانس و گردهمایی است. نمونهای از این ساختمان اداری پارتیشن بندی شده را درتصویر زیر میبینید.
پارتیشنها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع کسبوکار و بودجه در نظر گرفته شده برای طراحی فضا بهکار برده میشوند.
این نوع از پارتیشنها مخصوص آن دسته از فضاهای اداری است که در آنها هر کارمند بدون احساس جدا ماندن از بقیه، فضای شخصی خود را دارد. نصب این نوع پارتیشنها زمان کمی میبرد و ساخت آنها به صورت سفارشی است.
یعنی میتوان به آنها لوگوی کسبوکار خود را اضافه کنید یا با رنگ مورد نظر خودتان سفارش دهید. یک نمونه از پارتیشن بندی شیشهای ثابت که در یکی از ساختمانهای اداری دبی بهکار رفته است را در عکس زیر میتوانید ببینید.
وقتی پای جداسازی کامل کارمندان از هم وسط میآید، پارتیشنهای سخت و یکپارچه (solid) بهترین انتخاب هستند. این پارتیشنها، جنسهای مختلفی مانند چوب، شیشه، فلز و… دارند و نصب آنها آسان است. یک نمونه را در شکل زیر ببینید.
از پارتیشنهای آکوستیک برای جلوگیری از ورود و خروج صدا از بخش موردنظر استفاده میشود. این نوع پارتیشنها میتوانند پارتیشنهای شیشهای یکجداره یا دوجداره ضدصدا یا پارتیشنهای ثابت باشند.
عایق صدای پارتیشنهای ضدصدای سخت و یکپارچه بهتر از انواع دوجداره میباشد و عایق صدای پارتیشنهای دوجداره نیز بهتر از انواع تک جداره است. یک نمونه از پارتیشن بندی آکوستیک اداری در شهر دبی را در عکس زیر میبینید.
بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان – قیمت ، مزایا و معایب
تا به اینجا، حتماً شما هم متوجه شباهتها و تفاوتهای این دو نوع ساختمان اداری شدهاید. یک نکته مهم وجود دارد که باید قبل از مقایسه ساختمان اداری استارتاپی و پارتیشن بندی شده به آن اشاره کنیم. طراحی داخلی استارتاپها، از نوع باز است که قابلیت پارتیشن بندی هم دارد. اما هر پارتیشن بندی را نمیتوان برای استارتاپها بهکار برد.
بهترین چینش فضای داخلی برای استارتاپها، پلان باز است که هم انعطافپذیری بالایی دارد و هم با ماهیت یک استارتاپ یعنی کار تیمی، متناسب است. این بدان معنا میباشد که بهتر است در طراحی ساختمان اداری استارتاپی تا حد امکان از پارتیشن بندی برای یک تیم استفاده نشود. اما میتوان محیطهای کاری بخشها یا تیمهای مختلف یک استارتاپ را با استفاده از پارتیشن از هم جدا کرد.
برای حفظ روحیه کار گروهی و در عین حال حفظ یک محیط خصوصی برای تیمها و بخشهای مختلف، بهترین نوع پارتیشن بندی، استفاده از دیوارهای شیشهای است. با توجه به مطالب ذکرشده، وقت آن میباشد که به مقایسه ساختمان اداری استارتاپی و پارتیشن بندی شده بپردازیم.
(توجه: در اینجا منظور ما از ساختمان اداری استارتاپی ساختمانهای اداری پلان باز است که بدون پارتیشن یا با حداقل پارتیشن ممکن طراحی و چیده میشوند.)
ساختمان اداری استارتاپی و همچنین برخی از انواع ساختمانهای پارتیشن بندی شده، جزء دفاتر مدرن هستند. مشخص است که امروزه، فضاهای اداری، فضاهایی با طراحی هدفمند هستند که بهصورت هدفمند نیز مبلمان میشوند. یک فضای مدرن، با بخشبندیها و حدود فیزیکی کمتر، خلاقیت کارکنان و همکاری و تعامل بین آنها را نیز تشویق و تقویت میکند. ساختمان اداری پارتیشن بندی شده برای صرفهجویی در هزینه و فضا طراحی شده است.
شکل مدرنتر این فضای اداری برای کسبوکارهای نوپایی که به آن استارتاپ میگویند، مناسب میباشد. هرچه میزان کار تیمی در یک استارتاپ بیشتر باشد، کارآمدی فضاهای اداری پلان باز هم برای آن بیشتر است. در این مقاله، علاوه بر مقایسه ساختمان اداری استارتاپی و پارتیشن بندی شده ویژگیهای این دو نوع ساختمان اداری مدرن را نیز بیان کردیم.
تحریریه دکوبوم
منابع:
https://www.startupguys.net/offices-customizable-office-partitions/
https://www.truspace.ca/blog/how-to-design-for-your-startup-office/
https://ceohangout.com/office-partitioning-in-the-modern-workplace/
https://mergeworks.com/blog/4-office-furniture-recommendations-for-your-startup-workspace/
https://www.collaborative-office.com/open-concept-desks-for-startups/
https://www.spacematrix.com/content/5-startup-office-design-elements-help-companies-gear-success
https://fitsmallbusiness.com/how-to-design-open-office-layout/
معماری داخلی ساختمان تجاری نقش اساسی در ایجاد فضایی کاربردی و جذاب دارد. فضاهای تجاری…
تاکید بر کیفیت به جای کمیت کار، سبب افزایش آزادی و انعطافپذیری در محیطهای اداری…
معماری داخلی دفتر کار اگر به شکل حرفهای انجام شود، مزایای متعددی مانند تقویت همکاری…
اتاق ناهار خوری برای ما فضای جذابی است زیرا اعضای خانواده هر روز در ساعات…
در طراحی این میز و صندلی عملکرد و زیبایی به خوبی با یکدیگر تلفیق شده…