آشپزخانه به دلبل کاربری های روزمره در قیاس با همه فضاها و اتاق های خانگی، نیاز بیشتری به شیوه های طراحی نورپردازی دارد. آشپزخانه مکانی است که در آن وجود حساس نورپردازی های وظیفه ای دیداری با خطراتی که ابزارهای برنده و تیز، مایعت جوشان، ظروف و وسایل داغ پدید می آورند، مواجه است.

همه وظایف دیداری اصلی در نورپردازی آشپزخانه در سطح پیشخوان رخ می دهد، از جمله پیشخوان کار، ظرف شویی و محل طبخ غذا. وظیفه ی بعدی نورپردازی ایجاد دید کافی برای دسترسی به کابینت ها و قفسه های بالای پیشخوان است. اگرچه فراهم آوردن دید کافی برای دسترسی به کابینت های زیر پیشخوان نیز کار مهمی به شمار می رود، ولی شیوه های نورپردازی که این وظیفه را مورد توجه قرار دهد بسیار کم است و بیشتر این کابینت ها با نور محیطی روشن می شوند.

در آشپزخانه برای انجام کارها به سطح متوسطی از نور محیطی نیاز است. به دلیل این که یخچال ها و اجاق گاز ها معمولا یک چشمه نور در داخل خود دارند، وظایف نورپردازی مرتبط با آنها چندان نگران کننده نیست. از ایجاد سایه بر سطح کار در آشپزخانه اجتناب کنید. بدون نورپردازی قوی که مستقیما بر سطح کار تاکید داشته باشد، نورپردازی کلی و محیطی برای آشپزخانه سبب افتادن سایه افراد بر پیشخوان کار شده و فعالیت های آن را با مشکل مواجه می کند.

چراغ های فلورسنت زیر کابینتی تمام سطح پیشخوان را روشن می کنند. به منظور مخفی نگه داشتن چراغ ها بسیاری از کابینت ها را با لبه بیرونی می سازند که خطی صاف در زیر کابینت به وجود می آورد. هودهایی که بالای اجاق گاز در آشپزخانه نصب می شوند معمولا چشمه نوری خاص خود را دارند که به صورت خودکار نیاز به نورپردازی وظیفه ای سطح اجاق را برطرف می کنند. نور محیطی و نور کابینت هایی که به دیوار آشپزخانه نصب می شوند، به سادگی به وسیله ی چراغ های فلورسنت و یا چراغ های بازویی در جلوی درب کابینت ها تامیین می شود.

تحریریه دکو بوم

منبع: کتاب مبانی طراحی نورپردازی نوشته ی مارک کارلن

 

امتیاز دهید post
تحریریه دکوبوم

آخرین مطالب

معرفی ویلاهای افراد مشهور در جهان

یکی از مواردی که افراد مشهور به آن شناخته می‌شوند، خانه‌های شگفت‌انگیز آن‌هاست. بسیاری از…

3 روز پیش

طراحی ویلا در مناطق جنگلی + اصول و نمونه های جذاب

برای طراحی ویلا در مناطق جنگلی باید همیشه شرایط آب‌وهوایی منطقه را درنظر بگیرید. این…

1 هفته پیش

طراحی ویلای هوشمند + نمونه و ایده‌های جذاب

در طراحی ویلای هوشمند، تمرکز بر ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود محیط برای هر کسی…

1 هفته پیش

جدیدترین فناوری و روش های ایمن ‌سازی ویلا

امروزه، امنیت ویلای شما فراتر از قفل‌های محکم و همسایه‌های نگهبان است. آخرین پیشرفت‌ها، رویکردی…

2 هفته پیش

با جذاب ترین و خاص ترین ویلاهای ایران آشنا شوید

گردشگری در ایران، با دارابودن بافت غنی از تاریخ، فرهنگ و زیبایی‌های طبیعی، تجربه‌ای منحصربه‌فرد…

2 هفته پیش

اصول طراحی حمام و سرویس بهداشتی ویلا + نمونه

حمام، فقط یک اتاق معمولی در خانه نیست. این فضا، بیشتر شبیه به فضایی خصوصی…

3 هفته پیش