نور پردازی اتاق نشیمن
اغلب اتاقهای نشیمن نیاز به راه حل های انعطاف پذیر برای طراحی نورپردازی دارند، به دلیل این که عمکرد این فضاها برای فعالییت های متعددی که دائم در حال تغییر هستند، می باشد. نور پردازی در یک اتاق نشیمن نوعی باید به راحتی، برای گفت و شنودهای گروه های کوچک، گردهمایی های دوستانه بزرگ تر که گاهگاهی به همراه خوردن و نوشیدن نیز هست و فعالییت های انفرادی نظیر مطالعه، گوش کردن موسیقی و تماشای تلوزیون جوابگو باشد. کمتر اتفاق می افتد که به طور نمونه یک اتاق نشیمن، احتمالاً در یک کنج میز تحریر یا بخش اداری، یک مکانی برای بازی های تخته یا ورق، یک مجموعه کتابخانه ای بزرگ یا یک مجموعه هنری برای نمایش عمومی داشته باشد.
فعالییت های بصری در یک اتاق نشیمن از اصلی و ساده تا پیچیده و فوق العاده فنی، تغییر میکند، بستگی به اندازه و اهداف مورد نظر برای اتاق دارد. به طور معمول فرض بر این است که شدت روشنایی محیطی در تمام مناطق اتاق، همیشه به اندازه کافی برای آسایش و راحتی مطابق با نیازهای شخصی در سرتاسر فضا وجود دارد. به طور نمونه، اتاق نشیمن نشان داده شده، یک نمونه وسیع است اما اندازه مناسب ومبلمان چند منظوره، نشان دهنده این است که فعالییت های بصری موجود با یکدیگر مطابقت و تناسب دارند.
راه حل نور پردازی نشان داده شده در آدرس های ذیل برای فعالییت های بصری باید مطابق روش هایی که در ادامه آمده است، باشد:
از آنجایی که انعطاف پذیری در نور پردازی اتاق های نشیمن ضروری است، اغلب تجهیزات نورپردازی، باید توسط سوییچ های دایمر قابل کنترل باشند. به کمک دایمرها، نورپردازی اتاق می تواند تنظیم شود تا نور با کیفیت مناسب در همه اوقات و موقعیت ها وجود داشته باشد انتخاب چراغ ها و لامپ ها باید بر اساس شرایط ذیل باشد:
چراغ های دیوارکوب: نسبت مستقیم-غیر مستقیم؛ نورکار(مطالعه) برای صندلی های مجاور، درجه ای از تابش در تراز چشم/یا درخشش.
چراغ های دیوارکوب جهت دار: بر روی سطح یا توکار نصب می شوند، انتشار نور (بستگی به نقوش دارد، اگر مشخص باشد).
آباژور های رومیزی: نسبت مستقم-غیر مستقیم، حباب های پخشی ، درجه ای از تابش در تراز چشم/یا درخشش.
آباژورهای ایستاده: نسبت مستقیم-غیرمستقیم، نورکار ( مطالعه ) برای صندلی های مجاور، جباب پخشی، درجه ای از تابش در تراز چشم/ یا درخشش.
لامپ انتخابی در همه موارد باید لامپ های فلورسنت یا التهابی، با توان مبنی بر انتخاب شخص باشد.
کیفیت طراحی یا سبک چراغ های انتخابی باید اصولا بر اساس کیفیت یا سبک طراحی جزییات و متریال های طراحی معماری و طراحی داخلی از شمعدان های بلورین سنتی ( دیوارکوب) و فانوس های پرتوافکن ( قابل انتقال) تا متریال های چوبی، پلاستیکی و فلزی معاصر تا متریال های تک باشد. اما این عناصر منتخب برای چراغ، درکارهای هنرمندانه دچار اشکال می شوند، زیرا این چراغ ها با المان های زیبایی شناسانه نا محسوس و ذوق و سلیقه و سبک و سیاق سروکار دارند.فقط تجربیات طولانی در یک فرآیند سعی و خطا در طول انجام چندین پروژه، طراحان را در اخذ تصمیمات زیبایی شناسانه آگاه خواهد ساخت.
تحریریه دکوبوم
منبع: اصول و مبانی نور پردازی ( مارک کارلن)
دایرهها به عنوان یک شکل هندسی اساسی، دارای کیفیتی گیرا و هماهنگ هستند. طراحی داخلی…
طراحی داخلی آینده نگر به عنوان یک رویکرد نوآورانه، فناوریهای پیشرفته، متریال هوشمند و اصول…
وقتی صحبت از ایجاد فضاهایی میشود که تجسم راحتی، عملکرد و زیبایی هستند، بسیاری از…
نورپردازی، قلب تپنده فضاهای تجاری است و نقش بهسزایی در ایجاد فضایی دلنشین و کارآمد…
در دنیای رقابتآمیز فروشگاههای لوکس، تجربه خریدی فراموشنشدنی، کلید موفقیت است. طراحان همواره در تلاشاند…
صرفنظر از حوزه فعالیت، هر کسبوکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…