۱۰ نکته کاربردی در طراحی فضاهای خیلی کوچک

زندگی در استودیو آپارتمان ها با محدودیت در متراژ می توانند فضایی دنج ایجاد نمایند قطعا کاربران فضا تمایل به ماندن در خانه ای شلوغ و فضایی که فاقد امکانات مورد نیاز باشد ندارند. از آنجایی استودیوها دارای محدودیت هایی هستند، طراحی آنها چالشی محسوب می شود مخصوصا اگر به عملکرد حوزه های مختلفی که به شیوه زندگی شما بستگی دارد، توجه شود این چالش بیشتر می شود. به منظور تبدیل استودیو آپارتمان خود به یک فضای عالی، بایستی صبور ،مجرب و خلاق باشید در ادامه با نکاتی کاربردی برای طراحی چنین فضاهایی با دکوبوم همراه باشید….

استودیو آپارتمان ها معمولا فضای بدون تقسیم بندی در حوزه های فضا هستند و دیواری برای مجزاسازی فضا ندارند. به همین دلیل یکی از چالش های طراحی ترکیب اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، آشپزخانه و حتی اتاق خواب است و گاهی تفکیک حوزه های کاربردی منزل برای جلوگیری از تداخل فعالیت ها می تواند دشوار باشد اما با طراحی خوب، می توانید با حفظ زیبایی، عملکرد فضا را نیز ارتقاء بخشید.

۱-طراحی مناسب

قبل از شروع به طراحی استودیو بایستی به خوبی برنامه ریزی کنید و به تمامی حوزه های ضروری و منطبق بر سبک زندگی و نیازها تفکر کرده و درباره چگونگی تقسیم بندی حوزه ها تصمیم گیری نمایید زیرا دانستن موارد ذکر شده می تواند به سمت مناسبی شما را هدایت کرده و در طراحی را در مسیر مناسبی قرار دهد.

۲- انتخاب متریال ها

اگر نمی خواهید برای ادامه طراحی به مشکل برخورد کنید بایستی به تمامی موارد مورد نیاز فکرکرده و با توجه به مدل و سبک طراحی استودیو، متریال ها را نیز انتخاب کنید این کار درمورد هزینه ها نیز به شما کمک خواهد کرد تا برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید ضمن اینکه با نگاهی عملکردی معیارهای زیبایی شناسی را نیز مورد توجه قرار دهید.

۳-ایجاد فضای کافی برای ذخیره سازی

قطعا در صورت محدودیت فضایی در استودیو آپارتمان ها نیاز به فضای ذخیره سازی کافی برای پنهان کردن اشیاء و ایجاد فضای بیشتر برای ذخیره سازی لباس ها، ظروف و وسایل ضروری بیشتر حس می شود شما می توانید در انتخاب مبلمان از مبلمان چندمنظوره و کمجا برای ایجاد فضای بیشتر و سازماندهی فضایی و کمدهای پنهان بیشتری برای ذخیره سازی استفاده نمایید.

۴-استفاده از آینه و شیشه

داشتن آینه در داخل اتاق آن را بزرگتر و گشوده تر نشان می دهد برای اینکار می توانید از انواع مختلف آینه ها استفاده کنید همچنین می توانید از شیشه برای درب های کابینت خود استفاده کنید، در واقع هر چیزی با عناصر شیشه ای می تواند مفید باشد در زیرا فضا را بازتر کرده و انعکاس نور تاثیرات چشمگیری بر فضا خواهد داشت.

۵-بهره گیری از نور طبیعی

در فضاهای کوچک اجازه دهید تا حداکثر نور طبیعی وارد فضا شود از تورها و پارچه های نازکتر که نور را از خود عبور می دهند بهره گیرید و از  پرده های خیلی ضخیم که اتاق را تاریک می کنند اجتناب نمایید زیرا نور تاثیر بسزایی بر عملکرد موثر در فضاهای کوچک دارد و حوزه ها را کاربردی تر می نماید با استفاده هوشمندانه از فضا در طراحی حوزه هایی مانند قسمت خواب را دور از پنجره ها و نور قرار دهید و قسمت نشیمن را در اولویت قرار دهید.

۶-استفاده از مبلمان هوشمند

مبلمانی را انتخاب کنید که برای استودیوی شما مناسب و کاربردی هستند مبلمان کمجا و چند منظوره که کاربردهای متفاوتی در طول شبانه روز ایجاد می کنند مانند تخت خوابی که در دیوار پنهان می شود و یا تبدیل به میز کاری در طول روز می گردد نیز ایده ای مناسب برای فضاهای کوچک  محسوب می شود همچنین می توانید تخت را روی پلت فرمی قرار دهید و در قسمت زیرین فضاهای ذخیره سازی بیافزایید و یا زیرپله ها ایده خوبی برای ذخیره سازی و عدم به هم ریختگی در فضاست.

۷-ایجاد نقطه کانونی

درخانه های دارای ی شومینه قسمت خوبی به عنوان نقطه کانونی می باش  اما اگر  استودیو دارای شومینه نباشد می توانید یک نقطۀ کانونی با قرار دادن نقاشی بر روی دیوار یا قرار دادن دکورهای دیگر در یک طرف دیوار ایجاد کنید. شما همچنین می توانید از تلویزیون به عنوان نقطه کانونی استفاده کنید.

۸-استفاده از پارتیشن برای ایجاد حریم خصوصی

دربعضی از استودیوها امکان استفاده از پارتیشن وجود ندارد زیرا  فضا کوچکتر می شود اما حتی در چنین خانه هایی هم پارتیشن بندی قسمت خواب و استراحت با افزایش حریم شخصی عملکرد بهتری در فضا ایجاد میکند برای جلوگیری از کوچک تر نشان دادن فضا به جای استفاده از پارتیشن های صلب و جاگیر از شیشه یا پرده و المان های سبک تر در فضا بهره گیرید.

۹-استفاده از یک تم واحد در کل فضا

استفاده از یک تم واحد در کل دکوراسیون فضا  باعث می شود که آن را متحد و بزرگ تر نمایش داده و بهتر است از  تزئینات غیر ضروری و زیاد اجتناب کنید سبک مینیمال برای فضاهای کوچک مناسب تر خواهد بود و فضا را ساده،شیک تر و سازماندهی شده نشان می دهد.

۱۰-از رنگ های روشن استفاده کنید.

با استفاده از رنگ های تیره استودیو شما کوچک تر می شود برای جلوگیری از آن، از رنگ های روشن استفاده کنید تا در کنار نور کافی فضا را گسترش داده و آرامش بیشتری ایجاد کنید.

تحریریه دکوبوم

منبع: homedesignlover

امتیاز دهید post
غزاله عزالدین

آخرین مطالب

روش ‌های کاهش هزینه در طراحی و ساخت ویلا + نکات مهم

هنگام طراحی خانه، مشکل رایجی وجود دارد که در آن برآوردها ارائه می‌شود و پروژه…

2 روز پیش

طراحی ویلا با احترام به حفظ محیط‌زیست

هدف اصلی طراحی ویلا با احترام به حفظ محیط‌زیست، کاهش مصرف انرژی، انتشار کربن و…

1 هفته پیش

معرفی ویلاهای افراد مشهور در جهان

یکی از مواردی که افراد مشهور به آن شناخته می‌شوند، خانه‌های شگفت‌انگیز آن‌هاست. بسیاری از…

2 هفته پیش

طراحی ویلا در مناطق جنگلی + اصول و نمونه های جذاب

برای طراحی ویلا در مناطق جنگلی باید همیشه شرایط آب‌وهوایی منطقه را درنظر بگیرید. این…

2 هفته پیش

طراحی ویلای هوشمند + نمونه و ایده‌های جذاب

در طراحی ویلای هوشمند، تمرکز بر ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود محیط برای هر کسی…

3 هفته پیش

جدیدترین فناوری و روش های ایمن ‌سازی ویلا

امروزه، امنیت ویلای شما فراتر از قفل‌های محکم و همسایه‌های نگهبان است. آخرین پیشرفت‌ها، رویکردی…

3 هفته پیش