گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاه اول: گیاه مرجان، فرفیون زینتی، تاج خار

تاج خار زیبا با گل های ریز و خارهای بزرگش بسیار مقاوم است که عادت رشدی آن به صورت درختچه ای و بوته ای است و تا ارتفاع۱۸۰ سانتیمتر هم می تواند رشد کند. سرعت رشد آن کند است و ارتفاع آن در صورت کاشت در گلدان بین ۹۰-۶۰ سانتیمتر می شود. برگ های جدید گیاه بر روی ساقه های جوان و جدید گیاه شکل می گیرد و قسمت های مسن تر گیاه به تدریج چوبی و کم برگ خواهد شد. برگ ها حدود ۴ سانتیمتر طول و ۱.۵ سانتیمتر پهنا دارند. گل های حقیقی آن کوچک هستند و برگچه های کوچکی که رنگین هستند و ما به نام گل می شناسیم، پهنایی بیش از یک سانتیمتر دارند و اکثرا به رنگ قرمز هستند.

شرایط نگهداری:

خاک: در بیشتر خاک ها به خوبی رشد می کند به شرطی که زهکش آن عالی باشد. مخلوطی مساوی از خاک باغچه، خاک برگ و  شن مناسب برای این گیاه است.

کوددهی: کود بیش از اندازه باعث کاهش گلدهی و بلندی و نازکی ساقه های جوان می شود . برای کوددهی از بهار تا پاییز می توان هر دو هفته یکبار از کودی مثل ۵-۱۰-۵ با نصف غلظت معمول آن استفاده کرد. تابستان بهترین زمان تعویض گلدان این گیاه است.

آبیاری: این گیاه در فصول رشد به آبیاری در حد متوسط و حتی کمتر از آن احتیاج دارد. درفواصل میان آبیاری، بایستی سطح خاک گیاه تا عمق چند سانتیمتری خشک شود. همچنین در فصول سرد که گیاه رشد چندانی ندارد آبیاری هر ۳-۲ هفته یکبار انجام شود. از آبیاری بیشتر ار حد نیاز گیاه بپرهیزید چرا که وجود رطوبت ماندگار در خاک منجر به پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه می شود.

نور: برای گلدهی به نور کامل آفتاب احتیاج دارد و به طور کلی به حداقل ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. در مناطق با آب و هوای گرم، بهتر است گیاه را در مکانی قرار دهیم که از آفتاب بعد از ظهر در امان باشد.

تکثیر: متداول ترین روش تکثیر این گیاه، استفاده از قلمه چوب نرم است. در طی فصول بهار و تابستان می توانید از قسمت انتهایی ساقه های جوان قطعاتی به طول ۱۰-۷ سانیتمتر جدا کنید و انتهای قلمه ها را در آب قرار دهید تا جریان شیره سفید از قلمه ها متوفق شود سپس قلمه ها را برای ۴-۳ روز درمکانی خشک و به دور از نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

گیاه دوم: آلوئه گورخری

آلوئه گورخری از گیاهان گلدار چندساله در خانواده سریشیان (Xanthorrhoeaceae) است. این گونه گیاهان بین ۶ تا ۱۲ سانتی متر قطر دارند و ارتفاع آن ها معمولا تا ۱۵ سانتی متر می رسد. Haworthia Attenuate ساقه ندارد و برگهای آن ضخیم و نوک‏ تیز است و گل های آن زنگوله‏ ای ‏شکل به رنگ سفید مایل به سبز و به صورت خوشه ‏ای هستند و عموماً به خاطر شرایط آب و هوایی کشور ما در تابستان ظاهر می‏گردند هرچند ممکن است در هر زمانی به شکوفه بنشینند.


شرایط نگهداری:

خاک: خاک سبک که شامل دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک تمیز و ضد عفونی شده (خاکبرگ و خاک رس) باشد برای هاورتیا گورخری مناسب است.

کوددهی: گیاه هاورتیا را با کود مایع به میزان دو گرم در لیتر هر چهار هفته یکبار از اردیبهشت تا شهریور ماه تغذیه نمایید.

آبیاری: به آب زیاد احتیاج ندارد، اجازه بدهید خاک خشک شود بعد از خشک شدن کامل خاک به آن آب بدهید.

نور: روشنایی را بسیار دوست دارد. اگر خانه­ ی شما کم نور است در فصول گرم حداقل برای مدت دو هفته گیاه را به خارج از ساختمان ببرید تا از نور کافی بهره­ مند شود سپس آن را به جای خود بازگردانید.

تکثیر: بهترین روش برای ازدیاد هاورتیا استفاده از پاجوش­های آن است. در بهار با کاشت مجدد پاجوش در مخلوطی از ماسه و خاک و یا با کاشت بذر در بهار در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد میتوانید این گیاه را تکثیر نمایید.

تحریریه دکو بوم

منبع: دانشنامه گل و گیاه

امتیاز دهید post
تحریریه دکوبوم

آخرین مطالب

معرفی ویلاهای افراد مشهور در جهان

یکی از مواردی که افراد مشهور به آن شناخته می‌شوند، خانه‌های شگفت‌انگیز آن‌هاست. بسیاری از…

4 روز پیش

طراحی ویلا در مناطق جنگلی + اصول و نمونه های جذاب

برای طراحی ویلا در مناطق جنگلی باید همیشه شرایط آب‌وهوایی منطقه را درنظر بگیرید. این…

1 هفته پیش

طراحی ویلای هوشمند + نمونه و ایده‌های جذاب

در طراحی ویلای هوشمند، تمرکز بر ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود محیط برای هر کسی…

2 هفته پیش

جدیدترین فناوری و روش های ایمن ‌سازی ویلا

امروزه، امنیت ویلای شما فراتر از قفل‌های محکم و همسایه‌های نگهبان است. آخرین پیشرفت‌ها، رویکردی…

2 هفته پیش

با جذاب ترین و خاص ترین ویلاهای ایران آشنا شوید

گردشگری در ایران، با دارابودن بافت غنی از تاریخ، فرهنگ و زیبایی‌های طبیعی، تجربه‌ای منحصربه‌فرد…

3 هفته پیش

اصول طراحی حمام و سرویس بهداشتی ویلا + نمونه

حمام، فقط یک اتاق معمولی در خانه نیست. این فضا، بیشتر شبیه به فضایی خصوصی…

3 هفته پیش