نمای مغازه رومی یکی از سبک‌های طراحی نمای ساختمان تجاری به شمار می‌رود که از المان‌های معماری روم باستان الهام گرفته است. این سبک نما با استفاده از ستون‌ها، قوس‌ها، صراحی‌ها، قرنیز‌ها و مجسمه‌های سنگی، حس شکوه و تجمل را به ساختمان می‌بخشد. در طراحی این نوع نما، باید تقارن و هماهنگی ظاهر سازه رعایت شود و مواد ساختمانی مناسب برای اجرای آن به‌کار ببرید.

۳۰ مدل نمای مغازه رومی

نمای رومی را می‌توان در طراحی مغازه به کاربرد. این سبک نما یک سبک معماری کلاسیک و زیبا است که می‌تواند بر جذابیت و زیبایی مغازه شما بیفزاید. البته باید در نظر داشته باشید که نمای رومی با هر نوع فعالیت و محصولی سازگار نیست و باید با مخاطب و بازار هدف شما همخوانی داشته باشد.
برای مثال، اگر مغازه شما در زمینه فروش لوازم آرایشی، لباس، کتاب یا آثار هنری فعالیت می‌کند، ممکن است نمای رومی برای شما مناسب باشد. اما اگر مغازه شما در زمینه فروش لوازم‌خانگی، لوازم الکترونیکی، اسباب‌بازی یا خوراکی فعالیت می‌کند، ممکن است انتخاب نمای رومی گزینه مناسبی برای شما نباشد. چندین نمونه از نمای مغازه رومی در ادامه، معرفی شده‌اند.

۱. فروشگاه Fendi طراحی شده توسط پیتر مارینو، شهر نیویورک

این فروشگاه لباس جدید توسط معمار محبوب مد، پیتر مارینو طراحی شده است. از خیابان، نمای باشکوه با ستون‌های مرتفع و طاق‌های گسترده که از سنگ تراورتن ساخته شده‌اند، عظمت تاریخی کاخ دلا سیویلتا ایتالیای رم را یادآوری می‌کند.

۲. فروشگاه بولگاری در کوالالامپور

فروشگاه بولگاری در کوالالامپور با نمای جدیدی افتتاح شد. ویترین فروشگاه اولین مورد از سری طرح‌های نمای MVRDV برای این برند لوکس است. این نمای بتنی و رزینی، رگه‌هایی همانند نمای مرمری ایجاد می‌کند. برای بیش از یک قرن، بولگاری با الهام از هنر رومی و ترکیب آن با هنر معاصر، بر دنیای طراحی ایتالیایی تاثیر گذاشته است. گرچه نمای این ساختمان در نگاه اول ممکن است رومی به نظر نرسد، اما المان‌های به‌کاررفته در آن همان المان‌های معمول طراحی‌های رومی با کمی چاشنی طراحی مدرن هستند.

۳. فروشگاه Fendi در روم

گونائل نیکولاس، مأمور بازسازی Palazzo Fendi، فروشگاه برند ایتالیایی لوکس در مرکز رم شد. Palazzo Fendi که در قرن هفدهم ساخته شد، در ابتدا یکی از اقامتگاه‌های خانواده اشرافی Boncompagni-Ludovisi در پایتخت ایتالیا بود. این بوتیک جدید که تقریباً ۱۰۰۰ مترمربع را پوشش می‌دهد، با الهام از معماری رنسانس ایتالیایی ویگنولا طراحی شده است.

۴. شعبه لندن فروشگاه هری وینستون

علی‌رغم اینکه این فروشگاه در یک فضای بسته قرار دارد، اما طراحان نمای ساختمان آن، ظاهری بسیار لوکس و شکیل را برای این ساختمان طراحی کرده‌اند. ستون‌های بلند سفیدرنگ در طرفین درب ورودی و طرح‌های پیچ‌وتاب دار این درب، نشان از المان‌های نمای مغازه رومی دارند. نمای تمام شیشه آن، به این سازه ظاهری مدرن و درعین‌حال مینیمال بخشیده است.

۵. طراحی کلاسیک و رومی فروشگاه لویی ویتون، نروژ

نمای بیرونی شعبه رسمی این برند در پایتخت نروژ، ترکیبی از شکوه و مدرنیسم را به ارمغان آورده است. نمادهای رومی به حد کافی در این نما به‌کاررفته‌اند تا به آن ظاهری مجلل ببخشند. اما رنگ خنثی ساختمان، به آن چهره‌ای مدرن هدیه داده است.

۶. شعبه نیویورک برند شنل

علی‌رغم اینکه طراحی نمای بیرونی این سازه به‌شدت ساده به نظر می‌رسد، اما همچنان می‌توان المان‌های نمای مغازه رومی مانند ستون‌های بلند و طاق‌های گرد را در طراحی این ساختمان یافت. این امر، نمایی ساده و درعین‌حال شیک را ارائه می‌دهد.

۷. فروشگاه Calvin Klein در نیویورک

تقارن در طراحی و سادگی نما، دو فاکتور اصلی نمای مغازه رومی در این سازه هستند. برخلاف اکثر نماهای رومی معمول، این ساختمان رنگ خاکستری دارد که به آن ظاهری حرفه‌ای و مدرن بخشیده است.

۸. فروشگاه برند Minotti در وین

طراحی نما ساختمان فروشگاه برند Minotti در وین، از طرح‌های متقارن با تندیس‌های رومی بهره برده است. ستون‌های اطراف در ورودی، اصلی‌ترین المان‌های رومی این سازه هستند.

۹. نمای مغازه رومی برند ورساچه در میلان

این فروشگاه مجلل و چشم‌نواز در مرکز مد جهان مستقر شده است. علی‌رغم تمام المان‌های نمای مغازه رومی که در طراحی این سازه به‌کاررفته‌اند (مانند طاق‌ها و گچ‌بری‌های رومی)، پنجره‌های قدی ویترین‌های آن باعث می‌شوند سازه امروزی‌تر به نظر برسد.

۱۰. فروشگاه جواهر Boucheron در مسکو

در نگاه اول، ممکن است هیچ‌چیزی در این طراحی نمایانگر بناهای رومی نباشد. اما در واقع، نمای ساختمان این مغازه ترکیبی از هنر معاصر و المان‌های طراحی رومی است. طرح‌های متقارن دو طرف که همانند دو ستون طرفین آن را پوشش داده‌اند، مهم‌ترین المان‌های نمای مغازه رومی را یادآوری می‌کنند.

۱۱. فروشگاه هرمس در اسلو، نروژ

نمای بیرونی این فروشگاه، از بناهای رومی و طراحی‌های سنتی این سبک الهام گرفته است. استفاده از سنگ تراورتن نیز بر شکوه و اصالت بنا افزوده است.

۱۲. بوتیک برند Chole

این بوتیک، نمونه دیگری از طراحی‌های کلاسیک رومی است. ستون‌های بلند و متقارن و گچ‌بری‌های بالای ستون‌ها و طاق‌ها، همگی نشان‌دهنده طرح‌های رومی هستند.

۱۳. فروشگاه لندن برند Bvlgari

علی‌رغم نمای نسبتا مدرنی که پنجره‌های قدی و تابلوی سنگ مرمر سیاه این مغازه ارائه می‌دهند، قسمت بالایی مغازه کاملاً با استفاده از المان‌های رومی طراحی شده است. ستون‌های باریک و ظریف نما، به جذابیت و اصالت سازه افزوده‌اند.

۱۴. شعبه مسکو برند دیور

فروشگاه دیور در مسکو در یکی از طبقه‌های یک مجتمع تجاری واقع شده است. طراحی‌های گرد و بدون زاویه این نما، ظاهری مینیمال و درعین‌حال باشکوه به آن بخشیده‌اند. ستون‌های دو طرف درب ورودی و طرح نرده‌ها، سازه‌های رومی را یادآوری می‌کنند.

۱۵. شعبه مسکو فروشگاه Dolce & Gabbana

شعبه مسکو Dolce & Gabbana یکی دیگر از فروشگاه‌های لوکس این برند است که با بهره‌گیری از معماری مدرن، سعی در ایجاد ظاهری باشکوه و بااصالت داشته است.

۱۶. شعبه میلان فست‌فود مک‌دونالد

اگر چه اکثر شعبه‌های این فست‌فود ظاهری معمولی همانند دیگر فست‌فودها دارند، اما شعبه میلان مک‌دونالد از این قاعده مستثنی است. این برند سعی داشته است با الهام‌گیری از معماری اکثر ساختمان‌های شهر، ساختمانی مشابه آنها طراحی کند.

۱۷. بوتیک Ralph Lauren در مسکو

باز هم المان‌های معماری رومی، صحنه‌ای زیبا و چشم نوار آفریده‌اند. اما این بار استفاده از رنگ آبی در طراحی بیرونی ساختمان و ترکیب آن با سادگی سفیدرنگ سازه، بر جذابیت این نمای مغازه رومی افزوده است.

۱۸. فروشگاه عروس کلاینفلد، شهر نیویورک

المان‌هایی مانند ستون‌های بلند و گچ‌بری‌های رومی در این سازه استفاده شده‌اند، اما در نگاه اول توجه شخص را به خود جلب نمی‌کنند. این موضوع باعث شده است ساختمان علاوه بر سادگی، مدرن و اصیل به نظر برسد.

۱۹. Gallery of the Madeleine در پاریس

برخلاف اکثر نماهای رومی که از سنگ سفیدرنگ یا سنگ تراورتن به رنگ کرم استفاده می‌کنند، این سازه ظاهری تیره‌رنگ دارد. این تابوشکنی، ظاهری چشمگیر و درعین‌حال حرفه‌ای به مغازه بخشیده است.

۲۰. فروشگاه Ralph Lauren در نیویورک

طراحی متقارن، گچ‌بری‌های رومی و طاق‌های بلند، مهم‌ترین المان‌های معماری رومی به‌کاررفته در این ساختمان هستند.

۲۱. فروشگاه آرمانی در میلان

این سازه ترکیب فوق‌العاده‌ای از سادگی، مدرنیسم و درعین‌حال معماری رومی است.

۲۲. فروشگاه Burberry

ستون‌ها و گچ‌بری‌های رومی این سازه، مهم‌ترین المان‌های طراحی رومی آن هستند. پنجره‌های سیاه‌رنگ آن نیز تعادل رنگ خوبی را با نمای بیرونی سفیدرنگ این سازه ایجاد کرده‌اند.

۲۳. شعبه پاریس برند شنل

اگرچه در ساخت نمای این مغازه از سنگ تراورتن استفاده نشده است، اما رنگ و ظاهر آن، یادآور نمای مغازه رومی است.

۲۴. شعبه پاریس برند شنل

با اینکه خبری از ستون‌های بلند و طاق‌های معروف معماری رومی در این سازه نیست، اما مجسمه‌های تمام‌قد سبک یونان باستان، ظاهری اصیل و درعین‌حال زیبا به این سازه بخشیده‌اند.

۲۵. فروشگاه لویی ویتون در میلان

نمای این مغازه ترکیب کلاسیک دیگری از المان‌های رومی است. طرح‌های متقارن و هندسی طاق‌های این سازه، بر زیبایی آن افزوده‌اند.

۲۶. رستوران Wayfare Tavern در سانفرانسیسکو

از لحاظ روان‌شناسی، استفاده از رنگ قرمز برای رستوران‌ها بهترین گزینه است؛ زیرا این رنگ، تمایل افراد برای صرف غذا را افزایش می‌دهد. اما این سازه، این اصل را کاملاً زیر سوال برده است. ترکیب نمای تیره و المان‌های رومی این ساختمان، آن را به محیطی مرموز تبدیل کرده است که کنجکاوی عابرین را برای کشف اتفاقات درون آن برمی‌انگیزد.

۲۷. سالن زیبایی bloom در چلتنهام، انگلیس

اگرچه انتخاب چنین رنگی برای یک سالن زیبایی ممکن است پرریسک به نظر برسد، اما نتیجه کار چشم‌نواز و بااصالت به نظر می‌رسد. ترکیب معماری رومی و رنگ تیره ساختمان، ظاهری خلاقانه و جدید را به ارمغان آورده است.

۲۸. فروشگاه Club Français du Vin

اگرچه پنجره‌های قدی این سازه به آن ظاهر امروزی‌تری بخشیده‌اند، اما ستون‌ها و گچ‌بری مثلثی شکل درب ورودی، کاملاً تداعی‌کننده ساختمان‌های رومی است.

۲۹. فروشگاه کفش Pretty Ballerianos

تنها المان‌های رومی به‌کاررفته در این ساختمان، دیوارهای ستون‌مانند اطراف ویترین‌ها و گچ‌بری بالای طاق‌های آنها هستند.

۳۰. نمونه نمای مغازه رومی

اگرچه ممکن است این طرح در نگاه اول همانند دیگر سازه‌های رومی به نظر نرسد، اما استفاده از سنگ تراورتن و طراحی متقارن و ستون‌مانند آن، ساختمان‌های با معماری رومی را تداعی می‌کنند.

جمع‌بندی

نمای مغازه رومی یک گزینه مناسب برای آن دسته از تجار و کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند با استفاده از زیبایی المان‌های روم باستان، تاثیرگذاری و جذب مشتری بالایی داشته باشند. این سبک نما نشان‌دهنده قدرت، اعتبار و اصالت است. با انتخاب نمای رومی برای مغازه خود، ساختمان خود را به یک اثر هنری تبدیل خواهید کرد.

منابع

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)
تحریریه دکوبوم

آخرین مطالب

طراحی داخلی تجاری با تمرکز بر تجربه مشتری

صرف‌نظر از حوزه فعالیت، هر کسب‌وکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…

2 روز پیش

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی اداری

رنگ‌ها، ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان، طراحان و روان‌شناسان هستند و به‌طور چشمگیری بر بهره‌وری،…

7 روز پیش

طراحی داخلی اداری برای فضاهای کوچک

رشد روزافزون شرکت‌ها، تقاضا برای فضاهای اداری کوچک را به‌شدت افزایش داده است. به همین…

7 روز پیش

معماری داخلی فضاهای اداری کوچک با حداکثر بهره‌وری

در دنیای امروز که فضاهای کاری به‌سرعت در حال کوچک‌تر شدن هستند، معماری داخلی فضاهای…

2 هفته پیش

معماری داخلی فضاهای تجاری

معماری داخلی فضاهای تجاری، تلفیقی هوشمندانه از زیبایی‌شناسی، روانشناسی و عملکرد است که باهدف ایجاد…

3 هفته پیش

راهنمای معماری داخلی ساختمان تجاری

معماری داخلی ساختمان تجاری نقش اساسی در ایجاد فضایی کاربردی و جذاب دارد. فضاهای تجاری…

2 ماه پیش