یک ساختمان تجاری میتواند کاربردهای متنوعی از بیمارستان تا مرکز خردهفروشی داشته باشد. واژه تجاری شامل هر چیزی است که به انجام یا ارائه خدمات مربوط میشود، بنابراین ساختمانهای تجاری شامل دفاتر، مغازهها، رستورانها، انبارها و غیره میشوند. این مقاله بیشتر بر خردهفروشی و فضای اداری متمرکز است؛ زیرا هر دو این موارد اهمیت ملاحظات کلیدی معماری تجاری را نشان میدهند. رعایت مولفههای صحیح معماری در طراحی ساختمان تجاری میتواند به ارتقای برند و جذب مشتریان کمک کند.
دسترسی سریع
چنانچه قصد طراحی ساختمان (تجاری یا مسکونی) را دارید، میتوانید در مرحله اول از کارشناسان مجرب شرکت آرل مشاوره رایگان دریافت کنید. مشاوران این مجموعه میتوانند با در نظر گرفتن نیازهای شما و بررسی محدودیتها و پتانسیل موجود در فضا، ایدههایی خلاقانه و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.
آرل به شما کمک خواهد کرد سبکی متناسب با نیازهای تجارت و کسب و کار خود را انتخاب کنید. بهرهگیری از دانش روز در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون، آرل را به شرکتی خوشنام در این حوزه تبدیل کرده است. کارشناسان آرل با توجه به بودجه شما، ایدههای خلاقانه و منطبق با ترندهای روز دنیا را به شما پیشنهاد میکنند.
برای طراحی ساختمانهای تجاری و استفاده از مشاوره تخصصی گروه معماران آرل میتوانید از طریق شماره تماسهای زیر با ما در ارتباط باشید:
تلفن : ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱
آدرس مرکزی شرکت معماری آرل: تهران – نیاوران – سهراه یاسر – ساختمان آوا – پلاک ۲۵۰ – طبقه سوم واحد ۳۱
قبل از قرار دادن قلم روی کاغذ و شروع یک طراحی، جنبههای زیادی وجود دارند که باید ابتدا در نظر بگیرید. معماری تجاری یک اصطلاح گسترده است که بسیاری از ساختمانها را شامل میشود؛ از مغازههای کوچک تا انبارهای بزرگ. هیچ طرح واحدی وجود ندارد که تمامی ساختمانها را در بر بگیرد. در اینجا، برخی از ملاحظات و نکات مهم برای طراحی ساختمانهای تجاری آورده شدهاند.
تنها هدف طراحی ساختمان تجاری قرار دادن یک خدمت، هدف یا محصول است. یک طرح باید هدف ساختمان و تمام الزامات آن را در نظر بگیرد. اگر بیشازحد بخواهید در جزییات دقیق شوید، ممکن است برخی الزامات اساسی را نادیده بگیرید.
در گام اول، استفاده از فضا و کاربران را در نظر داشته باشید. چه کسانی و چرا با ساختمان تعامل خواهند داشت. هر معمار ساختمان تجاری باید چشمانداز و نیازهای مشتری خود را ارزشگذاری کند و با آنها مشورت کند. اگر به طراحی مغازه نیاز دارند، از انبار و روشهای نمایش متمایز غافل نشوید. در طراحی یک فضای اداری، تعداد بخشهای مجزا و فضاهای مشترک را در نظر بگیرید. درک چگونگی استفاده از یک ساختمان تجاری عامل تعیینکننده در طراحی آن محسوب میشود.
طراحی ساختمان را نمیتوان برای همه کاربریها تکرار کرد. یک معمار باید فضاهای منحصربهفرد و سفارشی برای هر پروژه ایجاد کند. برخی از ساختمانهای تجاری دارای کاربران و طرحهایی واضح هستند که این موارد را منعکس میکنند. بیمارستانها عموما به چندین طبقه و مناطق تعیینشده برای بخشهای مختلف نیاز دارند تا خدمات و کارمندان را گروهبندی کنند. ساختمانهای اداری یا خردهفروشی معمولا با این قالب سازگار نیستند. ایجاد فضاهای چندمنظوره را نیز باید مدنظر قرار دهید.
پلان طبقه باید افرادی را که در ساختمان تردد میکنند، در نظر داشته باشد. به عنوان مثال، باید بدانید پلان باز کاربردیتر خواهد بود یا اضافه کردن طبقات. آیا در صورت وقوع فاجعه، مسیر خروج آسانی از ساختمان وجود دارد؟ پاسخ به این سوالات نحوه چیدمان داخلی تجاری را مشخص میکند.
نحوه تعامل مردم با یک ساختمان تجاری، بسیار متفاوت است و توجه به آن باید در خط مقدم هر طراحی قرار گیرد. اگر در حال طراحی یک مغازه تجاری هستید، ممکن است بخواهید یک ساختمان جذاب برای جلب توجه طراحی کنید. کاربر این نوع ساختمان، مشخص است. شما میخواهید مشتریان بالقوه را جذب و آنها را برای خرید محصولات ترغیب کنید. طراحی ساختمانهای اداری ممکن است فضاهای باز، نور طبیعی و جریان هوا را برای تاثیرگذاری مثبت بر سلامت روان و انگیزه کارکنان در نظر بگیرد.
طراحی ساختمان تجاری باید منعکسکننده نحوه تعامل کاربران با ساختمان باشد. نوع معماری میتواند تاثیر روانی بر کارکنان یا مشتریان داشته باشد. چه برای کسانی که تنها یک بار از آن دیدن میکنند یا برای کسانی که هر روز در آن کار میکنند.
راهروهای طولانی و تاریک و غرفههای کوچک به روحیه کارمندان کمکی نمیکنند و فضاهای غیر دعوتکننده باعث آرامش مشتریان نمیشوند. ساختمانهای تجاری به نور طبیعی فراوان و منبع مناسبی از هوای تازه نیز نیاز دارند. وقتی صحبت از کاربران میشود، نباید ایمنی آنها را از نظر دور داشت.
محیط اطراف ساختمان باید در طراحی آن تاثیر داشته باشد. یکی از نکات مهم در طراحی یک ساختمان تجاری این است که آیا ساختمان باید از محیط اطراف خود متمایز باشد یا به آن متصل شود. برای شرکتی که به دنبال جذب مشتری یا حفظ سبک تثبیتشده خود است، منحصربهفرد بودن ممکن است اهمیت داشته باشد. با این حال، طراحی یک ساختمان تجاری مطابق با محیط اطراف نیز ممکن است سودمند باشد.
جزییات ظریف طراحی، مانند روکشهای چوبی به ایجاد نماهای چشمگیر کمک میکنند. روکش چوبی نه تنها پوشش طبیعی جذابی ایجاد میکند، بلکه کربن خنثی است (آلودگی تولید نمیکند). بنابراین مادهای عالی برای چشمگیر کردن طراحی ساختمان تجاری با حفظ ارزشهای محیطی است.
فضای بیرونی بهاندازه فضای داخلی تاثیرگذار است؛ در نظر داشته باشید که فضای بیرون و درون را ترکیب کنید و طبیعت را در طراحی یک ساختمان تجاری بگنجانید. استفاده از فضای باز نه تنها بیشترین استفاده را از فضای موجود میبرد، بلکه میتواند از نظر بهرهوری نیز مقرونبهصرفه باشد. معماری درون بیرونی (INSIDE OUTSIDE ARCHITECTURE) گرایش محبوبی است که از طبیعت بیرون نهایت استفاده را میبرد. در عین حال، انزوای درون را حفظ میکند.
دسترسی یک عامل حیاتی است که باید در طراحی ساختمانهای تجاری مورد توجه قرار گیرد. طراحی هر ساختمان تجاری باید امکان دسترسی آسان به ورودی اصلی را فراهم کند. چیدمان ساختمانی باید امکان پارک ماشین در جلو و دو طرف را فراهم کند.
ساختمان باید برای همه بدون توجه به تواناییهای فیزیکی آنها، قابلدسترسی باشد. این شامل ویژگیهایی مانند رمپ ویلچر، آسانسور و سرویسهای بهداشتی قابلدسترس است. معماران تجاری باید اطمینان حاصل کنند که طرحهای آنها با مقررات دسترسی مطابقت دارد تا دسترسی برابر را برای همه مشتریان و کارکنان فراهم کند.
محل فونداسیون در املاک تجاری باید هزینه اجرا را در نظر بگیرد:
اگر منطقه مستعد بلایای طبیعی است، باید ساختمانی مقاوم را طراحی کرد. تمام احتمالات را باید در نظر گرفت.
در طراحی یک فروشگاه تلاش کنید فضا با محصول ارائه شده هماهنگی داشته باشد. این کار باعث میشود توجه مشتریان به فروشگاه جلب شود. اگر قرار است محصولات بهداشتی در فروشگاه عرضه شوند، میتوانید از نور طبیعی به همراه نور سبز استفاده کنید. برای فروش ابزارآلات، طراحی شما باید محیطی صنعتی را القا کند.
یک فضای منحصربهفرد با ویژگیهای متمایز ایجاد کنید تا چشم مشتریان سرگردان به آن جلب شود. در طراحی ساختمان تجاری میتوانید از گوشههای منحنی، رنگهای جسورانه و نورهای نئون گرفته تا متریال مختلف مانند چوب یا فلز بهره ببرید. یکی از مزایای ساختمانهای تجاری این است که برای ایدههای خلاقانه محدودیتی وجود ندارد.
یک ساختمان تجاری قابل توجه نه تنها مشتریان را جذب میکند، بلکه نشاندهنده برند نیز خواهد بود. اگر شرکتی میخواهد خود را به عنوان یک شرکت آیندهنگر معرفی کند، طراحی فروشگاه یا دفتر مرکزی آن باید منعکسکننده این مفهوم باشد. شرکتهایی که به دنبال ترویج ارزشهای پایدار هستند، ممکن است به دنبال طرحهای دوستدار محیطزیست برای ساختمان تجاری خود باشند. همچنین از مواد سبز و راهحلهای گرمایش طبیعی برای به حداقل رساندن آلودگی استفاده کنند. طرح یک ساختمان تجاری، بهویژه برای خردهفروشیها و نمایشگاهها، میتواند خیالپردازانه و جسورانه باشد و به ایجاد و القای برند یک شرکت کمک کند.
پروژههای معماری تجاری معمولا دارای بودجههای سختگیرانهای هستند که باید رعایت شوند. معمار باید از نزدیک با مشتری کار کند تا اطمینان حاصل شود که طرح در حد بودجه پروژه است. در طراحی ساختمان تجاری باید هزینه مصالح و نیروی کار در نظر گرفته شود. معمار باید بین ایجاد کاربردی بودن و زیبا بودن ساختمان، تعادل ایجاد کند تا بودجه تنها به یک جنبه اختصاص داده نشود.
میزان بودجه در نظر گرفته شده در طراحی ساختمان تجاری محدودیتهایی روی ایدههای پیشنهادی اعمال میکند. طبیعتا بودجه بیشتر به معنی دستیابی به طرحهایی بلندپروازانهتر است. هنگام طراحی یک ساختمان تجاری، باید چندین تحلیل هزینه مختلف را در نظر بگیرید.
هزینههای سختافزاری در احداث یک ساختمان تجاری عبارتاند از:
این هزینهها شامل تضمین مجوزها، بیمه و مالیاتهای متحمل شده است.
پس از احداث ساختمان، نصب کابل، اینترنت، خطوط تلفن و تابلوهای شرکت هزینه اضافی دارد.
این هزینهها شامل سیستمهای گرمایش و سرمایش، برق، آب و نگهداری ساختمان است.
معماران تجاری باید درک کاملی از قوانین و مقررات ساختمان داشته باشند. آنها باید اطمینان حاصل کنند که طراحی ساختمان تمام قوانین و مقررات مربوط به ساختمان را رعایت میکند. عدم رعایت قوانین ساختمانی میتواند منجر به تاخیرهای پرهزینه و حتی اقدامات قانونی شود. معماران تجاری باید با هرگونه تغییر در قوانین و مقررات ساختمانی آشنا باشند تا از مطابقت طرحهایشان اطمینان حاصل کنند.
پایداری در حال تبدیل شدن به یک موضوع مهم در معماری تجاری است. ساختمانهای تجاری مقدار قابلتوجهی انرژی و منابع مصرف میکنند و طراحی پایدار میتواند به کاهش اثرات زیستمحیطی آنها کمک کند. معماران تجاری میتوانند اصول طراحی پایدار را در ساختمانهای خود بگنجانند، مانند استفاده از سیستمهای روشنایی و گرمایش با انرژی کارآمد، ترکیب منابع انرژی تجدیدپذیر و استفاده از مصالح پایدار.
فناوری نقش مهمی در معماری تجاری ایفا میکند. استفاده از فناوری میتواند به بهبود عملکرد و کارایی ساختمانهای تجاری کمک کند. به عنوان مثال، فناوری ساختمان هوشمند میتواند برای کنترل سیستمهای گرمایش، تهویه و روشنایی، کاهش مصرف انرژی و بهبود آسایش ساکنان مورد استفاده قرار گیرد. معماران تجاری باید با آخرین فناوریها آشنا باشند و بتوانند آنها را در طرحهای خود بگنجانند.
انعطافپذیری در حال تبدیل شدن به یکی از ملاحظات مهم در معماری تجاری است. طراحی ساختمان تجاری باید انعطافپذیر باشد تا بتواند با نیازهایی که به مرور زمان برای ایجاد تغییرات به وجود میآیند، سازگار شود. برای مثال، یک ساختمان اداری ممکن است نیاز به تغییرات در سطوح کارکنان یا تغییرات در نحوه انجام کار داشته باشد. یک فروشگاه خردهفروشی ممکن است نیاز به تغییر طرحبندی خود داشته باشد تا خطوط محصول یا استراتژیهای بازاریابی جدید را در خود جای دهد.
معماران تجاری میتوانند ساختمانهایی را طراحی کنند که انعطافپذیر و سازگار باشند و به کسبوکارها اجازه رشد و تغییر در طول زمان را میدهند.
طراحان ساختمان تجاری، نقش اساسی در شکلدهی به منظر شهری و ایجاد ساختمانهای کاربردی و زیباییشناختی دارد. معماران تجاری باید برای درک نیاز مشتریان از نزدیک با آنها همکاری کنند و ساختمانی ایجاد کنند که نیازهای آنها را برآورده کند.
مراحل مختلفی در فرآیند طراحی وجود دارند که برای هر کدام اهداف و مقاصدی تعیینشده است.
این مرحله شامل بیشتر تحقیقات، برنامهریزی و ایدهپردازی پروژه میشود.
در طول این مرحله، تیم طراحی باید کارهای زیر را انجام دهد:
در مرحله پیش طراحی، همکاری بین معمار و مالک پروژه ضروری است. آنها با هم بهترین راه را برای حرکت رو به جلو و در عین حال رسیدن به تمام اهداف تعیینشده در بودجه تعیین میکنند.
مرحله طراحی شماتیک، زمانی است که تمام اطلاعات و تصمیمات مطرح شده در مرحله پیش طراحی به نقشههای فیزیکی تبدیل میشوند. تیم طراحی، سایت و پلانهای طبقاتی را که طبق چشمانداز نگارش شده برنامهریزی شدهاند، مشخص میکند.
در این مرحله، تیم طراحی جزئیات معماری پروژه را بررسی خواهد کرد. این زمانی است که تیم متریال را برای طراحی داخلی و نمای بیرونی ساختمان انتخاب میکند.
این مرحله همچنین برنامهها را برای اطمینان از مطابقت با استانداردهای پایداری و بهرهوری انرژی و مطابقت با مقررات بررسی میکند.
نقشههای رسمی مورد نیاز برای صدور مجوز و ساخت و ساز در این مرحله تکمیل میشوند. نقشههای ساخت و ساز نهایی باید شامل تمام جزئیات مورد نیاز برای پیمانکاران جهت تکمیل پروژه باشند.
پیش از شروع پروژه، باید تیم ساخت و ساز مناسب را برای اجرای طرح پیدا کنید. مناقصه ساخت و ساز و مذاکره، پیمانکاران انتخابی شما را تعیین میکند. پس از شروع ساخت – اگر با مشکل مواجه شدید – ممکن است طراحی مجدد لازم باشد. تیم طراحی آماده پاسخگویی به سوالات پیمانکاران خواهد بود تا از پایبندی تیم ساخت به طرح اطمینان حاصل شود.
افراد دخیل در پروژه عبارتاند از:
بدیهی است که پروژه بدون نیازهای مالک پروژه وجود نخواهد داشت. با این حال، مالک پروژه باید نیازها و دیدگاههای خود را به روشنی برای بقیه افراد بیان کند تا کار خود را به طور مؤثر انجام دهند.
در طراحی ساختمان تجاری معمار بخش عمدهای از کار را بر عهده دارد. دانش و تخصص آنها به آنها قدرت میدهد که بهترین عناصر طراحی را برای استفاده در هر پروژه تعیین کنند. آنها نمیتوانند این تصمیمات را بدون مشورت با صاحب پروژه برای درک نیازها و خواستههای آنها اتخاذ کنند.
معمار نمودارها و شماتیکها را بررسی میکند. آنها همچنین به پیمانکار با RFI، توضیحات ساخت و ساز یا تغییرات طراحی کمک میکنند.
مهندسان سازه، مکانیک و برق با اطمینان از پایداری طرح و مقاومت در برابر تمام بارها به معمار کمک میکنند. مهندسان همچنین به طراحی معمار کمک میکنند تا تمام نیازهای لولهکشی، الکتریکی و مکانیکی فضاهای تجاری برآورده شوند.
پیمانکاران مسئول اجرای برنامههایی هستند که کل تیم طراحی از جمله مشاوران سازه و MEP تعیین کرده است.
اجرای یک ساختمان تجاری نیازمند دریافت مجوزهای مختلفی است. این مرحله یکی از مراحل مهم و زمانبر در پروژه بهحساب میآید.
پاسخ به این سوال دشوار است. ممکن است اتفاقهای مختلفی روی زمان تکمیل طراحی اثر بگذارند. هر پروژه از نظر حیطه کاری، اندازه و پیچیدگی منحصربهفرد است.
جدول زمانی معمول برای پروژههای تجاری به شرح زیر است:
این فرآیند معمولا حدود دو هفته تا یک ماه طول میکشد. پایان دادن به این مرحله متکی به ارتباط مالک پروژه و معمار است.
پس از اینکه معمار کاملا مطمئن شد که نیازها و خواستههای صاحب پروژه را درک میکند، میتواند روند خلاقیت خود را آغاز کند. معمولا دو تا چهار ماه طول میکشد تا یک طرح شماتیک تکمیل و توسط صاحب پروژه تایید شود.
مهندسان و پیمانکاران برای تجسم جزئیات و سایر فرآیندهای توسعه، این فرآیند را پیش میبرند. مالک پروژه باید تمام سطوح، مصالح و نماها را انتخاب کند. طول این فرآیند به قاطعیت مالک پروژه در این مناطق بستگی دارد.
این فرآیند نباید خیلی طول بکشد؛ زیرا تمام اطلاعات آماده استفاده برای نقشهها هستند. ممکن است نیاز به تنظیم بر اساس بررسی مجوز داشته باشد.
موارد مهم دیگری مانند دریافت مجوزهای مختلف و … وجود دارند که میتوانند زمان طراحی ساختمان تجاری را طولانیتر کنند.
کل زمان تکمیل یک پروژه طراحی تجاری حداقل پنج ماه و حداکثر یک یا دو سال طول میکشد. برخی از مراحل میتوانند همپوشانی داشته باشند یا پشت سر هم انجام شوند. اما برخی دیگر به تکمیل مرحله قبل از آن بستگی دارند. همانطور که پیشتر ذکر شد، طول یک پروژه بهاندازه و پیچیدگی آن بستگی دارد.
طراحی ساختمان تجاری با طراحی یک اقامتگاه متفاوت است. هنگامی که یک مسکن طراحی میکنید، تنها هدف شما این است که صاحب خانه را خوشحال کنید. طراحی تجاری نیاز به تدبیر و در نظر گرفتن عوامل مهم بیشتری دارد.
طراحی یک ساختمان تجاری نیازمند برنامهریزی بیشتر برای کارآمدی آن است. داشتن یک تیم طراحی باتجربه و آگاه برای اطمینان از تکمیل ماهرانه هر مرحله بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل است که پیشنهاد میکنیم برای طراحی ساختمانهای تجاری از تیم حرفهای آرل کمک بگیرید. متخصصین این مجموعه با در نظر گرفتن میزان بودجه در نظر گرفته شده، بهترین ایدهها را با شما به اشتراک میگذارند.
منابع:
معماری داخلی ساختمان تجاری نقش اساسی در ایجاد فضایی کاربردی و جذاب دارد. فضاهای تجاری…
تاکید بر کیفیت به جای کمیت کار، سبب افزایش آزادی و انعطافپذیری در محیطهای اداری…
معماری داخلی دفتر کار اگر به شکل حرفهای انجام شود، مزایای متعددی مانند تقویت همکاری…
اتاق ناهار خوری برای ما فضای جذابی است زیرا اعضای خانواده هر روز در ساعات…
در طراحی این میز و صندلی عملکرد و زیبایی به خوبی با یکدیگر تلفیق شده…