دکوراسیون داخلی

طراحی نمای ساختمان تجاری

نمای یک ساختمان تنها پوسته بیرونی سازه نیست، بلکه بیانگر چیزی است که در داخل ساختمان می‌گذرد. اهمیت طراحی نمای ساختمان تجاری در این است که می‌تواند به معرفی برند و کسب و کار فعال در آن، کمک کند. علاوه بر این، نمای یک ساختمان روی ظاهر محله و خیابان نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین ضروری است که نما را متناسب با محیط اطراف و فعالیت تجاری درون آن طراحی کنیم.

اهمیت نمای ساختمان در معماری

به لایه بیرونی یک بنا، نمای ساختمان گفته می‌شود. طراحان هنگام طراحی نما موارد زیادی را در نظر می‌گیرند. نمای ساختمان نه تنها برای خود سازه، بلکه برای محیط اطراف، ساکنان آن و حتی شهر نقش مهمی ایفا می‌کند.

زیبایی‌شناسی و هویت

یک نما باید مناسب و کاربردی به نظر برسد. اما نمای مناسب چیست؟ طیف وسیعی از مواد موجود است که پتانسیل انتقال پیامی در مورد ساختمان و صاحبان آن را دارد. آینه‌ها می‌توانند به ساختمان کمک کنند تا با محیط اطراف خود ترکیب شود. استفاده از شیشه در نما ساختمان‌های تجاری باعث می‌شود درون آنها به راحتی دیده شود. دیده شدن داخل ساختمان، صاحبان کسب و کار را افرادی صادق معرفی می‌کند. این مسئله می‌تواند اعتماد مردم را نسبت به آن تجارت جلب کند. استفاده از سنگ طبیعی می‌تواند قدرت و دوام را منتقل کند.

محافظت از ساختار و فضای داخلی ساختمان

طراحی نما ساختمان تجاری مناسب نقش مهمی در حمایت از ساختمان و کمک به انطباق آن با مقررات سازه‌ای دارد. یک نمای استاندارد می‌تواند به محافظت از سازه در برابر آب و هوای شدید مانند طوفان‌ها کمک کند.

عایق؛ بهره‌وری انرژی و آکوستیک

نمای ساختمان نقش مهمی در بهره‌وری انرژی ساختمان‌های جدید دارد. یکی از کاربردهای مهم نما، جلوگیری از تاثیرگذاری بیش از حد آفتاب است. نما باید به‌گونه‌ای طراحی شود که دمای داخل ساختمان را معتدل نگه دارد.
حتی یک دیوار پرده‌ای لعاب‌دار می‌تواند در کاهش گرما و نور نفوذی به داخل ساختمان موثر باشد. علاوه بر این، مانند عایق عمل می‌کند و نه تنها جلوی سر و صدای را می‌گیرد بلکه به بهبود بهره‌وری انرژی در کل ساختمان کمک می‌کند.

تهویه

تهویه طبیعی مورد دیگری است که به تنظیم دما و رطوبت داخل ساختمان کمک می‌کند. هنگام طراحی نما ساختمان تجاری باید به سراغ مصالح و طرح‌هایی رفت که به تهویه هوای داخل ساختمان کمک کنند.

وظایف نما

خودتان را در وسط یک خیابان شلوغ پر از رستوران تصور کنید. اگر اطلاعات قبلی در مورد هیچ یک از رستوران‌ها نداشته باشید، تمایل بیشتری به ورود به کدام‌یک خواهید داشت؟ به احتمال زیاد گزینه‌ای را انتخاب خواهید کرد که نمای آن برای شما جذاب باشد. هر کسب و کاری از نماهای جذاب سود می‌برد. از طرف دیگر، نماهایی با طراحی ضعیف ممکن است نشان‌دهنده ضعف آن تجارت یا کسب و کار باشند. موارد زیر، اهداف نما هستند:

  • ایجاد ارتباط بین تنظیمات داخلی و خارجی.
  • ساختن تصویری از ساختار، اهداف و چشم‌انداز کسب و کار.
  • امکان دسترسی به نور کافی و پیوند بصری به بیرون.
  • کنترل جریان هوا، مقاومت در برابر باد و باران
  • امکان باز شدن پنجره‌ها برای تهویه هوا
  • عایق صدا و حرارت
  • مهار کردن اشعه UV خورشید

انواع نما برای ساختمان‌های تجاری

انتخاب نمای بیرونی ساختمان تجاری تاثیر بسزایی در منحصربه‌فرد بودن ساختمان از نظر زیبایی و عملکرد دارد. در اینجا، چند نمونه از انواع نمای ساختمان تجاری آورده شده است:

نمای استیل

در طراحی نما ساختمان تجاری به سبک مدرن می‌توان طیف وسیعی از قطعات فولادی را به کار گرفت. بسیاری از رنگ‌ها و بافت‌های سطحی را می‌توان با نمای فولادی ترکیب کرد. با بهره‌گیری از نمای استیل برای ساختمان، بارهای وارده بر سازه نیز کاهش می‌یابند. علاوه بر این، نصب نمای فولادی با سرعت بیشتری انجام می‌شود. سرعت نصب بیشتر، هزینه‌های پروژه را نیز کاهش می‌دهد.

نمای دیوار پرده‌ای (Curtain Walling Facade)

اصطلاح دیوار پرده‌ای به سیستم‌های روکش فلزی سبک و لعاب‌دار اشاره دارد که مستقیما توسط یک چارچوب ساختاری حفظ می‌شوند. ماژول‌های به هم پیوسته یا در کارخانه به صورت پنل ساخته می‌شوند یا به صورت قطعات مجزا در محل مونتاژ خواهند شد.

نماهای سفالی

پنل‌های سفالی را می‌توان به‌سادگی برای پوشاندن دیوارهای بیرونی یا نمای هر ساختمان مورد استفاده قرار داد. این فناوری زیبا علاوه بر این که دوام بالایی دارد، برای ساختمان به عنوان عایق عمل می‌کند.

نمای فولادی و شیشه‌ای

فولاد و شیشه در کنار هم ترکیب فوق‌العاده‌ای را تشکیل می‌دهند و اغلب در نماها و سقف‌های ساختمان‌های تجاری چند طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. چارچوب ساختاری اصلی در نما ممکن است داخلی یا خارجی باشد. معمولا از قطعات فولادی عمودی جداگانه برای پشتیبانی از پنل‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود.

نمای شیشه‌ای

در طراحی نما ساختمان تجاری شیشه یکی از پرکاربردترین مواد به حساب می‌آید. نماهای شیشه‌ای مدرن با استفاده از براکت‌های فولادی تولید می‌شوند. در بیشتر موارد، این براکت‌ها با واشر نئوپرن به پنل‌های شیشه‌ای متصل می‌شوند.

۵ مزیت نمای شیشه‌ای در معماری تجاری

اولین برداشت شما از نمای شیشه‌ای، که در حال تبدیل شدن به یک عنصر معمولی برای بسیاری از ساختمان‌ها است، می‌تواند از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر باشد. نماهای شیشه‌ای، تنها اهمیت ظاهری ندارند. مزایای زیاد آن‌ها باعث شده‌اند به انتخابی بی‌نظیر برای طراحان و معماران تبدیل شوند.

صرفه‌جویی در انرژی

نماهای شیشه‌ای اجازه می‌دهند نور طبیعی بیشتری وارد ساختمان شود و نیاز به نور مصنوعی را کاهش دهند. اکنون شیشه می‌تواند گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها را به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی تنظیم کند که هم برای رفع نیازهای انرژی و هم برای صرفه‌جویی در هزینه مفید است.

صرفه‌جویی در هزینه

نمای شیشه‌ای برای صرفه‌جویی در هزینه‌های برق مقرون‌به‌صرفه است. با استفاده از شیشه می‌توان هزینه کلی پروژه را نیز کاهش داد؛ زیرا هزینه تولید شیشه به نسبت مصالح دیگر ارزان‌تر است.

انعطاف‌پذیری

شیشه انواع مختلفی دارد. معمولا از شیشه شفاف برای نمای ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شود. از آنجایی که می‌توان شیشه‌های نیمه شفاف تولید کرد، معماران اکنون آزادی بیشتری در طراحی نما ساختمان تجاری دارند.

اقتدار و دوام

یک نمای شیشه‌ای ساختاری بسیار قدرتمندی دارد و می‌تواند در برابر آب و هوا ایمن بماند. نمای شیشه‌ای در آب و هوای مختلف، یکپارچگی و جذابیت خود را برای مدت طولانی‌تری نسبت به مصالح ساختمانی معمولی حفظ می‌کند.

ظاهر جذاب

ظاهر یک نمای شیشه‌ای، عنصر مهمی از جذابیت آن است. ساختمان‌های تجاری که در نمای آن‌ها از شیشه استفاده شده است، در بین ساختمان‌های هم جوار چشمگیرتر به نظر می‌رسند.

عواملی که قبل از طراحی نما ساختمان تجاری باید در نظر گرفت

پیش از طراحی نما برای یک ساختمان چند عامل مهم را باید مد نظر قرار داد:

ارتفاع

ارتفاع یک جنبه مهم است که در ساخت نمای ساختمان تجاری باید در نظر گرفته شود. ساختمان‌های بلندتر امروزی از بتن، آجر و سنگ در نمای خود بهره می‌گیرند.

نور

نور یک عنصر حیاتی مهم در طراحی ساختمان به حساب می‌آید. چراکه که انسان‌ها برای نور طبیعی در محیط‌های کاری اهمیت زیادی قائل‌ هستند. نور طبیعی در حال حاضر، تمرکز اصلی در طراحی مدرن محسوب می‌شود.

محل

طراحی نما ساختمان تجاری باید متناسب با موقعیت مکانی آن انجام شود. می‌توانید از سبک و محدوده قیمتی خاصی استفاده کنید تا پروژه شما با نمای اطراف ترکیب شود.

آب و هوا

هنگام تصمیم‌گیری در مورد یک مکان، آب و هوا را نیز باید در نظر گرفت. شما نیاز به نمایی دارید که بتواند آب و هوای محل ساختمان را تحمل کند.

نمونه‌های موفق در طراحی نما ساختمان تجاری

نمای ساختمان عنصری است که بیش از فضای داخلی، اهمیت زیبایی شناسانه دارد. با این حال، آنچه که بسیار جذاب است، نوآوری‌ها در طراحی نما ساختمان‌ها است. در این بخش، به سراغ چند نمونه از طراحی‌های خلاقانه در زمینه نمای ساختمان می‌رویم. برخی از آن‌ها به دلیل جلوه‌های بصری غیرمعمول یا مواد استفاده شده و برخی دیگر به دلیل استفاده از فناوری‌های مدرن یا سازگاری با محیط‌زیست متمایز شده‌اند.

۱. نمای پرینت سه‌بعدی بیوپلاستیک – آمستردام، هلند

  • مکان: آمستردام، هلند
  • معمار: DUS Architects و Heijmans

معماران DUS و Heijmans این ساختمان تجاری موقت را برای جلسات اتحادیه اروپا طراحی کردند. طراحی نوآورانه نما به شکل بادبان‌های قایقی سفید است که تضاد زیبایی با نیمکت‌های آبی‌رنگ ایجاد شده در فرورفتگی‌های زیر بادبان‌ها دارد. صندلی‌ها به صورت پارامتریک و با استفاده از پلاستیک زیستی پرینت سه‌بعدی طراحی شده‌اند.

قالب‌های نیمکت‌های پلاستیکی برای استحکام بیشتر با بتن پر شده‌اند. این یکی از اولین بارهایی است که عناصر چاپ شده با پرینت سه در این اندازه مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند. نیمکت‌هایی که بخشی از این طرح ابتکاری نما هستند، موفقیت بزرگی به دست آوردند. آن‌ها مشتاقانه مورد استفاده رهگذران قرار می‌گیرند و فضای عمومی کوچکی را ایجاد می‌کنند.

۲. نمای دیوار سبز – هتل اواسیا، سنگاپور

  • مکان: سنگاپور
  • معمار: WOHA

Oasia Hotel یک آسمان‌خراش سبز است که توسط معماران WOHA طراحی شده است. این ساختمان هشت ضلعی در قاعده به یک دایره تبدیل می‌شود که باعث می‌شود شکل آن آشکار نباشد. در ارتفاعات این برج از پنل‌های آلومینیومی مشبک قرمز رنگ استفاده شده است تا به پوشش گیاهی اجازه دهند از نما بالا برود.

بیش از ۲۱ گونه گیاهی مختلف روی این ساختمان رشد می‌کنند. این امر باعث شده است که در بیرون، باغی در مرکز شهر تشکیل شود و در داخل ساختمان دمای اتاق‌های هتل کاهش یابد. پنل‌های آلومینیومی قرمز ترکیب شده با گیاهان سبز تصویر فوق‌العاده‌ای را خلق کرده‌اند و همچنین به ایجاد حریم خصوصی برای مهمانان هتل نیز کمک کرده‌اند.

۳. پنل‌های خورشیدی شفاف – فرانسه

  • مکان: لیون، فرانسه
  • معمار: Kengo Kuma Associates

پنل‌های فتوولتائیک، با وجود مزایای زیست‌محیطی، معمولا به عنوان عنصری تلقی می‌شوند که زیبایی‌شناسی ساختمان را خراب می‌کنند. به همین دلیل، معمولا در طراحی نما ساختمان تجاری از آن‌ها استفاده نمی‌شود. اما ساختمان BEPOS که توسط Kengo Kuma Associates طراحی شده است، یک مثال نقض به حساب می‌آیند.

نمای جنوبی این ساختمان با دو لایه پنل فتوولتائیک شیشه‌ای توسط Sadev پوشانده شده است که بر حسب فصول، توان تولیدی را تنظیم می‌کنند. این طراحی نوآورانه نما باعث حفظ لعاب بزرگ در ساختمان و ورود نور طبیعی خورشید می‌شود.

۴. نمای فلزی مشبک – دفاتر شهرداری منطقه لاک، فرانسه

  • مکان: منطقه لاک، فرانسه
  • معمار: معماری Gilles Bouchez

این پروژه یک روش خلاقانه در طراحی نما ساختمان تجاری محسوب می‌شود. در اینجا، از پنل‌های فلزی مشبک سفید به عنوان راهی برای کنترل نور بیش از حد خورشید در ضلع جنوبی ساختمان استفاده شده است.

ایده طراحی این بود که یک سایه خورشیدی ایجاد شود که از گرمای بیش از حد جلوگیری کند و در عین حال نور کافی برای داخل ساختمان نیز تامین شود.

حفره‌های دایره‌‌ای شکل تصادفی با قطرهای مختلف، یک اثر روشنایی غیرمعمول در داخل ساختمان ایجاد می‌کنند. این راه‌حل پیوند زیبایی، عملکرد و اقتصاد است.

۵. نماهایی که هوا را تمیز می‌کنند – مکزیکوسیتی

  • مکان: مکزیکوسیتی، مکزیک
  • معمار: Elegant Embellishments

Torre de Especialidades یک ساختمان جدید بیمارستانی است که نمای خلاقانه آن می‌تواند هوا را تمیز کند. این امر به لطف رنگ دی‌اکسید تیتانیوم اختراع شده توسط Elegant Embellishments که نمای این ساختمان را می‌پوشاند، امکان‌پذیر است. با اتصال نور خورشید و دی‌اکسید تیتانیوم، آلودگی به مواد شیمیایی ایمن مانند آب تبدیل می‌شود.

علی‌رغم این جنبه اکولوژیکی نوآورانه، نما نیز از نظر بصری فوق‌العاده است و به عنوان یک روکش، از ساختمان در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

۶. نمای شش‌ضلعی – هند

  • مکان: هند
  • معمار: Studio Ardete

Hexalance با نمای نوآورانه خود که توسط Studio Ardete طراحی شده است، به عنوان یک بافر عمل می‌کند و در روزهای گرم ساختمان را خنک می‌کند. این نما از سه لایه تشکیل شده است. اولین لایه، پرده‌ای شیشه‌ای است. دومی، لایه‌ای بتنی با دهانه‌های شش‌ضلعی است که با اشکال منحصربه‌فرد به لایه‌های دیگر اتصال می‌یابد. لایه سوم این نما نیز از قاب‌های فلزی شش‌ضلعی تشکیل شده است که روی اشکال آنها، گیاهانی دیده می‌شوند.

۷. نما چاپی – کتابخانه دانشگاه فنی براندنبورگ، آلمان

  • مکان: کتبوت، آلمان
  • معمار: Herzog & De Meuron

این پروژه طراحی شده توسط Herzog & De Meuron نمای شیشه‌ای منحنی خارق‌العاده‌ای دارد که روی پلانی به شکل آمیب طرح‌ریزی ‌شده است. علیرغم منحصربه‌فرد بودن شکل ساختمان، طراحی نمای مبتکرانه آن مدیون حروف سفید چاپ شده از حروف الفبای جهان است که به عملکرد یک کتابخانه اشاره دارد و نشان‌دهنده تنوع کتاب‌های آن است.
حروف چاپ شده، از فاصله دور یک الگوی سفید یکنواخت ایجاد می‌کنند که بر اثر تاریخی ساختمان تاکید می‌کند. این حروف در فاصله نزدیک، شکل‌ها و ترکیب‌بندی‌های انتزاعی را به تصویر می‌کشند.

جمع‌بندی

اهمیت طراحی نما ساختمان تجاری فارغ از موارد بنیادی مانند بهره‌وری انرژی، محافظت از سازه و غیره به اعتباری است که به آن تجارت می‌دهد. نمای ساختمان مانند لباسی است که در وهله اول روی بیننده تاثیر می‌گذارد.

منابع:

۵/۵ - (۱ امتیاز)
تحریریه دکوبوم

آخرین مطالب

طراحی داخلی تجاری برای فروشگاه های لوکس

در دنیای رقابت‌آمیز فروشگاه‌های لوکس، تجربه خریدی فراموش‌نشدنی، کلید موفقیت است. طراحان همواره در تلاش‌اند…

11 ساعت پیش

طراحی داخلی تجاری با تمرکز بر تجربه مشتری

صرف‌نظر از حوزه فعالیت، هر کسب‌وکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…

6 روز پیش

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی اداری

رنگ‌ها، ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان، طراحان و روان‌شناسان هستند و به‌طور چشمگیری بر بهره‌وری،…

2 هفته پیش

طراحی داخلی اداری برای فضاهای کوچک

رشد روزافزون شرکت‌ها، تقاضا برای فضاهای اداری کوچک را به‌شدت افزایش داده است. به همین…

2 هفته پیش

معماری داخلی فضاهای اداری کوچک با حداکثر بهره‌وری

در دنیای امروز که فضاهای کاری به‌سرعت در حال کوچک‌تر شدن هستند، معماری داخلی فضاهای…

3 هفته پیش

معماری داخلی فضاهای تجاری

معماری داخلی فضاهای تجاری، تلفیقی هوشمندانه از زیبایی‌شناسی، روانشناسی و عملکرد است که باهدف ایجاد…

4 هفته پیش