مجتمع تجاری مجموعهای از ساختمانها است که به فروش محصولات و خدمات تجاری اختصاص دارد. این فضای تجاری برای جذب مشتریان بیشتر از مغازهها، رستورانها و سایر موسسات تشکیل شده است. نوع طراحی مجتمع تجاری برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر و موفقیت پروژه بسیار مهم است. برای طراحی این مراکز باید هم به نیاز بازدیدکننده توجه داشت و هم خواستههای صاحبان کسب و کارها را در نظر گرفت. علاوه بر معماری ساختمان فروشگاهها، انتخاب سبک طراحی دکوراسیون نیز بسیار مهم است.
دسترسی سریع
چنانچه قصد طراحی ساختمان یا یک مجتمع تجاری را دارید، میتوانید در مرحله اول از کارشناسان مجرب شرکت آرل مشاوره رایگان دریافت کنید. مشاوران این مجموعه میتوانند با در نظر گرفتن نیازهای شما و بررسی محدودیتها و پتانسیل موجود در فضا، ایدههایی خلاقانه و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.
آرل به شما کمک خواهد کرد سبکی متناسب با نیازهای تجارت و کسب و کار خود را انتخاب کنید. بهرهگیری از دانش روز در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون، آرل را به شرکتی خوشنام در این حوزه تبدیل کرده است. کارشناسان آرل با توجه به بودجه شما، ایدههای خلاقانه و منطبق با ترندهای روز دنیا را به شما پیشنهاد میکنند.
برای طراحی مجتمع تجاری و استفاده از مشاوره تخصصی گروه معماران آرل، میتوانید از طریق شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید:
تلفن : ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱
آدرس مجموعه: تهران – نیاوران – سهراه یاسر – ساختمان آوا – پلاک ۲۵۰ – طبقه سوم – واحد ۳۱
برای اینکه مجتمعهای تجاری قدرت جذب بازدیدکنندگان و مشتریان بالایی داشته باشد و افراد زیادی را به سمت مجموعه جذب کنند، باید از چند ویژگی برخوردار باشند. همه این ساختمانها ویژگیهای یکسانی ندارند، اما مجموعههای تجاری برتر شباهتهای زیادی به یکدیگر دارند. پنج مورد از مهمترین ویژگیهایی که در هنگام ساخت و طراحی مجتمع تجاری باید به آنها توجه کرد، به شرح زیر هستند:
برای جذب بیشتر خریداران، مهم است که مکانی مناسب با دسترسی عالی را انتخاب کنید. داشتن فضای بزرگ برای پارک خودرو، اهمیت زیادی برای یک مجتمع تجاری دارد. به این ترتیب میتوانید از فروش کالاها و خدمات خود سود بیشتری کسب کنید. اولین کاری که باید هنگام جستجوی مکانی برای کسب و کار خود انجام دهید، این است که بدانید کدام محیط ممکن است برای نوع بیزینس شما بهترین نتیجه را داشته باشد.
یک مجتمع تجاری چیزی بیش از مجموعهای از فروشگاهها است. برای مثال، اگر مردم به دنبال برندهای سطح بالا هستند، ممکن است طراحی لوکس مناسب باشد. از سوی دیگر، اگر خریداران مقرونبهصرفهای را هدف قرار میدهید که زمان محدودی در اختیار دارند، ظاهر مرکز خرید خود را سادهتر کنید تا بر سرعت و کیفیت مرکز تمرکز کنید. این موضوع همچنین میتواند به کاهش هزینههای مربوط به نگهداری و تمیز کردن کمک کند.
امروزه مجتمعهای تجاری بیشتر از یک مکان برای خرید هستند. آنها اغلب مجتمعهای تفریحی همهجانبه به حساب میآیند. در مراکز خرید امروزی، چیزی برای ارائه همه افراد وجود دارد. هدف اصلی آنها علاوه بر میزبانی انواع مختلف مشاغل زیر یک سقف، ارائه یک تجربه خرید کامل به مصرفکنندگان است. یک مجتمع تجاری مدرن بهگونهای تکامل یافته است که طیف گستردهای از خدمات را برای کل خانواده ارائه دهد.
هدف یک مجتمع تجاری این است که به مشتریان اجازه دهد به چندین خردهفروش در یک مکان دسترسی داشته باشند. به همین دلیل، ضروری است که تمامی تمهیدات ایمنی از قبل اندیشیده شوند.
برای اینکه مجتمع تجاری که قصد طراحی آن را دارید، کسلکننده و بیروح به نظر نرسد، باید نکاتی را قبل از طراحی بررسی و برای آن برنامهریزی و طرحریزی کنیم.
مجتمع تجاری باید از اصل مهم عملی بودن پیروی کنند. مرکز خرید یک محل تجاری عمومی است و هدف آن، تامین نیازهای خرید روزانه مردم در نظر گرفته میشود. هنگام انتخاب مواد و متریال دکوراسیون و طراحی، لازم است موادی را تهیه کنید که برای فروشندگان و خریداران کاربردی باشند. باید به سراغ ابزاری بروید که از کیفیت خوب و کارایی بالا برخوردار باشد تا بتوان برای مدت طولانی به نحو احسن از آنها استفاده کرد.
بهتر است از محصولاتی که بیشازحد فانتزی هستند، برای دکوراسیون استفاده نکنید. زیرا باعث میشود فضا کسلکننده به نظر رسد و درعینحال کارایی کمتری نیز خواهد داشت.
صرفنظر از اینکه چه سبکی را برای طراحی انتخاب میکنید، در نهایت شما باید محیطی آرام و راحت را برای مخاطب ایجاد کنید. اگر سعی دارید از سبکهای تلفیقی بهره ببرید، بهتر است یکی را به عنوان سبک پایه و اولیه در نظر بگیرید و سبک بعدی را با سبک اصلی ادغام کنید. سعی کنید در طراحی مجتمع تجاری بین طبقات هارمونی وجود داشته باشد.
سبکهای دکوراسیون زیادی برای مجتمعهای تجاری وجود دارند که باید با توجه به محصولات عرضه شده، سبکی مناسب انتخاب شود. سبکهای محبوبتر مراکز خرید عموما سبکهای اروپایی، ساده، مدرن و … هستند که مطابق با فضای آرام و دلپذیری که امروزه افراد دوست دارند، خواهند بود.
باید به خوبی بدانید که یک مجتمع تجاری به چه فضایی نیاز دارد. در این مراکز، نیاز است محیطی را برای استراحت افراد در نظر بگیرید. علاوه بر این باید به خوبی بتوانید از فضاهای پرت و غیرقابلدسترس نیز به نحوی استفاده کنید. محل مناسب برای قرارگیری ستونها، پلهها و فضاهای بیرونی را از قبل تعیین کنید و فضای واسط بین محیط بیرونی و داخلی را به زیباترین و کاربردیترین شکل ممکن طراحی کنید.
به طور کلی لازم نیست طراحی مرکز خرید خیلی فانتزی و پیچیده باشد. با در نظر گرفتن علم روانشناسی مشتری، مهمترین نکته این است که فضایی روشن و راحت را به تصویر بکشید.
در پیشخوانهای مراکز خرید لوکس، کیفیت و رنگ میتوانند سنگینتر باشند و رنگهای طلایی، قهوهای مایل به قرمز و سفید به عنوان رنگهای اصلی انتخاب شوند. در طراحیهای مدرن میتوان از رنگهای سبز، زرد و سیاهسفید به عنوان رنگهای اصلی استفاده کرد. در این سبک، بهتر است بیشتر از نور طبیعی بهره ببرید و ابزار تجملاتی را از طراحی خود حذف کنید.
در طراحی مجتمع تجاری باید هر طبقه به ترکیب خاصی از کالاها اختصاص داشته باشد تا هر گروه از مشتریان بتوانند علاقهمندی خود را پیدا کنند. در این صورت میتوان سطح عملیاتی هر طبقه را نیز ارزیابی کرد و بهرهوری بیشتری داشت.
چیدمان غیرمتمرکز به مراکز تجاری کمک میکند که جریان مردم بهطور یکنواخت در هر طبقه کنترل شوند. سالنهای غذاخوری، استراحت و تفریحی را باید در مجموعه پخش کرد تا از تجمع افراد در یک محیط خاص جلوگیری شود.
از ایجاد فضاهای طولانی و راهروهای گسترده پرهیز کنید. درعینحال از تقاطع استفاده کنید، دید باید گسترده شود تا از پدیده انسداد گذرگاهها جلوگیری شود. طرحبندی شبکه جادهای که در تمام جهات گسترش مییابد، باعث میشود مشتریان در هنگام خرید کالا، کارآمدتر و سریعتر شوند.
باید در مورد نحوه بهکارگیری نورپردازی در مراکز خرید آگاه باشیم. زیرا محصولات مراکز خرید زیاد، متنوع و یکنواخت هستند. برای جلوگیری از خستگی چشم و سردرگمی باید اصول نورپردازی را به خوبی اجرا کنیم. نورپردازی در مجتمعهای تجاری بسیار رایج است. اما بهطورکلی، نور کانال باید ملایم باشد و خیلی تند نباشد. زیرا انعکاس نور ممکن است چشم مخاطب را خسته کند. در ویترینها که محصولات در آنها قرار دارند، میتوان از نور بیشتری برای برجسته کردن کالاها استفاده کرد.
هدف اول در طراحی مجتمع تجاری ایجاد یک استقبال گرم و به یاد ماندنی از مخاطبان است. علاوه بر این، پس از ورود، آنها باید با فضایی راحت و محیطی امن و کارآمد روبهرو شوند. هنگام استفاده از نور برای ارتقای معماری و راهنمایی بازدیدکنندگان در ساختمان، طراح باید دقت داشته باشد که توجه را از مغازهها زیاد دور نکند.
از آنجایی که نور تنها وظیفه روشنایی را بر عهده ندارد و بر روانشناسی و رضایت افراد نیز تاثیر میگذارد، سطح و میزان نور داخلی و رنگهای روشن باید متعادل باشند. این موضوع به این دلیل است که اطمینان حاصل شود بازدیدکنندگان مدت طولانیتری در ساختمان میمانند، احساس راحتی میکنند و بیشتر خرید خواهند کرد.
تحقیقات نشان میدهند که درصد زیادی از انرژی مورد استفاده در ساختمانها برای روشنایی استفاده میشود. مصرف انرژی در مجتمعهای تجاری با حجم و تعداد زیاد بازدیدکننده رابطه مستقیم دارد. علاوه بر این، داشتن نور روز تا حد امکان در فضاهای عمومی و اجتماعی منجر به کاهش مصرف انرژی میشود. بنابراین بهتر است تا حد زیادی از نور طبیعی استفاده شود و از طراحی ساختمانی سراسر پوشیده خودداری کنیم.
فضاهای مختلفی در یک مجتمع تجاری وجود دارند. هرکدام از این فضاها به دلیل جزئیات و عملکردهای معماری نیاز به راهحلهای نورپردازی خاصی دارند. قبل از تعیین الزامات فنی، طراح باید نور، ظاهر و احساس فضا را با پرسپکتیو در نظر بگیرد. وسایل بصری مانند آویزها، دیوارکوبها و دستگاههای نورپردازی پویا ظاهری جذاب ایجاد میکنند.
تیم طراحی باید بتواند روی هر منطقه اصلی بهطور جداگانه کار کند و از طرفی به نورپردازی یکپارچه دست یابد. زیرا تمام فضاها به هم متصل هستند. این فضاها عبارتاند از:
یکی از شاخصههای طراحی مجتمع تجاری دانستن سرانه و اصول و ضوابط احداث است. قبل از طراحی باید به مراجعین و افراد توجه داشت و نیازها، دسترسیها و راحتی آنها را در اولویت قرار داد. با رعایت کردن برخی از این نکات میتوان یک ساختمان تجاری استاندارد و بینقص طراحی کرد. این نکات شامل موارد زیر است:
افراد باید بهراحتی به ساختمانهای تجاری دسترسی داشته باشند. وجود پیادهرو باعث میشود افراد تمرکز ویژهای بر مغازهها داشته باشند و ویترینها از پیادهرو قابل دید باشند.
پارکینگ مغازهداران و کارکنان باید جدا از پارکینگ مشتریان باشد. برای هر مغازه باید تقریبا ۱۰۰متر مربع زمین برای پارکینگ در نظر گرفت و نیاز افراد را برای بازدید از ساختمان لحاظ کرد. بیشترین مسافت بین خریداران از خودرو یا ا اتوبوس تا فروشگاههای بزرگ و مهم باید ۲۰۰ متر باشد. همچنین دسترسی به پارکینگ باید بدون هیچ مشکلی برای افراد فراهم شود.
نمای بیرونی یک مجتمع تجاری جذابیت و اطلاعات حیاتی را به مشتریان بالقوه منتقل میکند. چراکه نمای بیرونی اولین چیزی است که دیده میشود و میتواند مشتریان را کنجکاو کند یا فراری دهد. طراحیهای برجسته مراکز تجاری همیشه چند نکته مشترک دارند، اکثر آنها بزرگ و مجلل هستند.
اگر طراحی بیرونی تاثیر درستی بگذارد، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان وارد مجتمع شوند. عناصر طراحی میتوانند به عنوان قلابهایی برای برانگیختن کنجکاوی و جذب افراد عمل کنند. مجموعهای از ابزارهای ارتباط بصری برای دستیابی به یک نمای موفق بیرونی عبارتاند از:
یکی از مهمترین ویژگیهای طراحی مجتمع تجاری برندسازی است. اهمیت نمایش نام تجاری و لوگو را دستکم نگیرید. یک مجتمع تجاری بدون لوگو و نام تجاری، ناشناس خواهد بود. در مجموعههای تجاری میتوان از برندهای موجود در مجتمع استفاده کرد و علاوه بر تبلیغ آنها، باعث زیباتر شدن نمای بیرونی شد.
جزئیات سهبعدی بدون در نظر گرفتن سبک معماری، ظاهری پویا به مجتمع خواهند داد. این جزئیات سهبعدی شامل مجسمهها و آبنما میشود. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که استفاده از نورپردازی منحصربهفرد، یک عامل کلیدی در طراحی نمای بیرونی مجتمع تجاری به حساب میآید.
یکی از اصول اولیه جذب مشتری در مجتمع تجاری، ایجاد جذابیت بصری است. استفاده از پنجره در مراکز تجاری میتواند در تصویر ذهنی مخاطب تاثیر خوبی بگذارد. تصاویر رنگارنگ، پیامهای تبلیغاتی و … همگی برای ایجاد یک حس خوب از یک برند، عالی هستند. تزئینات دیگر مانند گیاهان فصلی نیز ظاهر بیرونی مجموعه را تکمیل میکند.
روشهای ویژهای برای طراحی یک مجتمع تجاری وجود دارند. با توجه به ماهیت فعالیت، نوع محصولات و خدماتی که ارائه داده میشوند، دکوراسیون و معماری ساختمان باید تعیین شود. طراحی مجتمع تجاری از اصولی برخوردار است که برای به نتیجه رسیدن آن، بهتر است از متخصصین و مهندسین مجرب در این زمینه کمک بگیرید. کارشناسان شرکت معماری آرل با توجه به بودجهبندی پروژه، برترین ایدهها را با شما به اشتراک خواهند گذاشت.
منابع:
در دنیای رقابتآمیز فروشگاههای لوکس، تجربه خریدی فراموشنشدنی، کلید موفقیت است. طراحان همواره در تلاشاند…
صرفنظر از حوزه فعالیت، هر کسبوکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…
رنگها، ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان، طراحان و روانشناسان هستند و بهطور چشمگیری بر بهرهوری،…
رشد روزافزون شرکتها، تقاضا برای فضاهای اداری کوچک را بهشدت افزایش داده است. به همین…
در دنیای امروز که فضاهای کاری بهسرعت در حال کوچکتر شدن هستند، معماری داخلی فضاهای…
معماری داخلی فضاهای تجاری، تلفیقی هوشمندانه از زیباییشناسی، روانشناسی و عملکرد است که باهدف ایجاد…