مراکز تجاری تفریحی شامل مراکز روباز و سرپوشیده هستند که افراد بسیاری برای تهیه محصولات مورد نیازشان و همچنین تفریح و سرگرمی، به آنجا میروند. این مراکز نقش بسیار مهمی در اقتصاد شهرها ایفا میکنند و میتوانند بر رونق گرفتن یک منطقه تاثیرگذار باشند. طراحی مجتمع تجاری تفریحی اصول و ضوابطی دارد که رعایت آنها باعث ایجاد مرکزی پرطرفدار و سودآور میشود.
دسترسی سریع
چنانچه قصد طراحی ساختمان و انواع مجتمعهای تجاری تفریحی، اداری، ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون را دارید میتوانید با مهندسین شرکت معماری آرل تماس بگیرید. شرکت آرل با متخصصین مجرب خود آماده ارائه مشاوره رایگان و هرگونه همکاری با شما عزیزان خواهد بود.
مشاورین شرکت معماری آرل در روند پروژه، شما را همراهی میکنند و اطلاعات کاملی درباره بایدها و نبایدهای طراحی به شما ارائه میدهند. آنها طرح دلخواه شما را با استانداردهای باکیفیت و بهروز دنیا ترکیب میکنند تا مجتمعی سودآور، حرفهای و قابلرقابت با نمونههای موفق احداث شود.
برای طراحی مجتمع تجاری تفریحی و استفاده از مشاوره تخصصی گروه معماران آرل میتوانید از طریق شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید:
تلفن : ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱
آدرس مجموعه: تهران – نیاوران – سهراه یاسر – ساختمان آوا – پلاک ۲۵۰ – طبقه سوم – واحد ۳۱
مراکز تجاری و تفریحی اهمیت ویژهای در شهرسازی و فضاهای معماری شهری دارند. این مراکز بهتنهایی میتوانند قطب اصلی جاذبههای شهری بهحساب آیند. مجتمعهای تجاری تفریحی محل مناسبی برای رویدادهای سالانه، تعاملات اجتماعی، ایونت های تفریحی و آموزشی هستند. طراحی این مراکز نیاز به شناخت طیف گستردهای از افراد جامعه که میخواهند در محیطی مناسب خرید و تفریح کنند، دارد.
هدف اصلی طراحی مجتمع تجاری تفریحی فراهم کردن مکانی برای برآورده کردن احتیاجات روزمره زنان، مردان، کودکان و همچنین ایجاد فضایی برای تفریح و سرگرمیهای هیجانانگیز است. این مراکز به اقتصادهای محلی کمک زیادی میکنند و فرصتهای شغلی متنوعی را در اختیار افراد منطقه میگذارند.
موقعیت مکانی، پارکینگ، تعداد فروشگاهها، تعداد طبقات، تعداد سوپرمارکتها، ابزارهای تفریحی، رستورانها و … از عواملی هستند که در هنگام طراحی مجتمعهای تجاری تفریحی باید در نظر گرفته شوند. این عوامل شامل موارد زیر است:
محل قرارگیری مجموعه تفریحی تجاری در فرآیند توسعه و پیشرفت آن بسیار اهمیت دارد. مناطق مرکزی شهر بسیار شلوغ هستند و به دلیل ترافیک، دسترسی به آنها ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل، مراکز خرید در بیشتر موارد در حومه شهر قرار دارند.
یک مجموعه تفریحی تجاری مکان مناسبی برای تفریح تعطیلات آخر هفته است. برنامهریزی و طراحی جزئیات و در نظر گرفتن وضعیت آینده منطقه، در طراحی مجتمع تجاری تفریحی تاثیر زیادی دارد. شما باید بررسی کنید آیا آن منطقه و مناطق مجاور آن در حال توسعه هستند یا نیستند. اگر منطقه در حال توسعه باشد، دسترسی در سالهای آینده آسانتر خواهد شد. اگر مرکز خرید در حومه شهرها قرار میگیرد، باید بررسی کنید آیا دسترسی به بزرگراههای اصلی وجود دارد. همچنین در زمان طراحی، باید مواردی را بررسی کنیم که عبارتاند از:
از مسائل ضروری در طراحی مجتمع تجاری تفریحی شناخت نیاز مخاطب است. مهم است اشخاصی که به مرکز خرید میروند، بهراحتی در میان فروشگاهها و سایر بخشهای مجتمع حرکت کنند و تجربه کاربری عالی داشته باشند. فروشگاههای اصلی و مهم باید در موقعیت مناسبی قرار گیرند. مهم است که مردم در طبقات پایین، نمای فروشگاههای طبقات بالا را ببینند و همین مسئله در طبقات دیگر نیز ایجاد شود. این موضوع به این دلیل است که ترغیب شوند از طبقات دیگر بازدید کنند.
همچنین، آسانسور و پلهبرقی باید در مکان مناسبی قرار گیرند. دسترسی آسان بین طبقات با استفاده از پلهبرقی بسیار مهم است. مردم باید در هنگام حرکت با پلهبرقی، به فروشگاهها توجه کنند تا زمان خریدشان طولانیتر شود و در طبقات مختلف پخش شوند.
رمپها یا سایر موارد کمکی به معلولان باید در هنگام طراحی در نظر گرفته شوند تا افرادی که محدودیت فیزیکی دارند، بهراحتی وارد مجتمع تجاری تفریحی شوند. فراهم کردن تعداد بالای سرویس بهداشتی در طراحی مجتمع تجاری اهمیت زیادی دارد. از آنجا که روزانه هزاران نفر به مراکز خرید میروند، بهتر است برای راهنمایی آنها به سمت سرویس بهداشتی، تابلوهای مشخص نصب شود تا آنها را به سمت سرویس هدایت کنند. به خروجیهای اضطراری نیز توجه کنید. قطع برق، آتشسوزی، سرقت یا دیگر حوادث، تهدیدهایی هستند که باید برای آنها برنامهریزی کنید و آماده باشید.
از اصلیترین بخشهای مجتمع تفریحی و تجاری، پارکینگها هستند. نیاز اساسی هر مشتری، وجود پارکینگ در این مراکز است. افراد مایل هستند بدون پیادهروی طولانیمدت به بخش پارکینگ برسند و به وسیله نقلیه خود دسترسی داشته باشند.
نکته مهم در طراحی مجتمع تجاری تفریحی تفکیک پارکینگ فروشگاه داران از پارکینگ مشتریان است. زیرا این موضوع، از ازدحام بیش از حد جلوگیری میکند. بر اساس استاندارد شهرسازی و مراکز، بهتر است در ازای هر ۱۸ مترمربع یک پارکینگ مناسب وجود داشته باشد.
با بررسیهای مراکز تجاری تفریحی مشخص شده است که نیمی از افراد، برای استفاده از بخشهای تفریحی به مراکز خرید میروند. بخشهای تفریحی در هر مرکز متناسب با منطقه و ویژگیهای آن مجتمع تجاری تعریف و طراحی شدهاند. بهطورکلی مراکز تجاری شامل امکانات تفریحی مثل:
از مهمترین نکات مجتمعهای تجاری تفریحی، طراحی اصولی و جذاب کافهها، فودکورتها و رستورانها است. ترکیبی از این عوامل، گزینه و امکانات بیشماری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار میدهد. نکته جذابی که میتوانید در طراحی مجتمع تجاری خود ایجاد کنید، استفاده از رستورانهای معروف است. این موضوع امکان تجمع بیشتر افراد را در مجتمع شما فراهم میکند. همچنین دکوراسیون کافی شاپ و فودکورتها را طبق رفتارشناسی مشتری طراحی کنید تا افراد با ورود به آن محیط، احساس آرامش خاطر و راحتی بیشتری داشته باشند.
نمای تجاری ساختمان، اولین چیزی است که افراد مشاهده میکنند. ورودی مجتمع یکی از بخشهایی است که ارتباط بین قسمت داخلی و خارجی را برقرار میکند. به همین دلیل، طراحی فضای سبز به همراه نورپردازی و آبنما یا نقاشی دیواری، دید خوبی از مجتمع ارائه میدهد. همچنین حضور فروشگاهها و کافهها در خارج مجتمع، تاثیر بسیار خوبی در جذب افراد دارد.
برخی از نمونههای معروف طراحی مراکز تجاری تفریحی در دنیا به شرح زیر هستند:
در قلب دبی، امارات متحده عربی، بزرگترین مرکز خرید جهان قرار دارد. بیش از ۱۲۰۰ فروشگاه از جمله برندهای مد روز، جواهرات لوکس، لوازم الکترونیکی و دکوراسیون خانه در آن فعالیت میکنند. این مرکز خرید صرفا برای خرید کردن طراحی و ساخته نشده است. در اینجا یک سالن سینما، یک آکواریوم، یک پارک واقعیت مجازی، یک پارک موضوعی سرپوشیده و یک پیست یخ در اندازه المپیک دیده میشود.
بیش از ۲۰۰ رستوران و کافه برای انتخاب در این مرکز خرید وجود دارند که هم غذاهای محلی و هم غذاهای بینالمللی سرو میکنند و گزینههای متنوعی را به بازدیدکنندگان ارائه میدهند.
مرکز خرید Golden Resources Mall یا جین یوان یک مرکز خرید بزرگ در پکن، منطقه Haidian چین است. این مجتمع تجاری تفریحی یکی از بزرگترین مراکز خرید جهان بهحساب میآید. این مجتمع تجاری تفریحی دارای بیش از ۱۰۰۰ مغازه در شش طبقه است که شامل برندهای لباس گرانقیمت، جواهرات لوکس، لوازم الکترونیکی و دکوراسیون منزل میشود.
مرکز خرید گلدن ریسورسز علاوه بر خرید، گزینههای سرگرمی متنوعی مانند مجموعه سینما، پیست اسکیت و فضای بازی کودکان را ارائه میدهد. بیش از صد رستوران و کافه در این مرکز خرید غذاهای محلی و بینالمللی سرو میکنند.
مرکز خرید برتر، SM Megamall، در شهر Mandaluyong فیلیپین است. این مرکز خرید یکی از بزرگترین مراکز خرید آسیای جنوب شرقی محسوب میشود. در طراحی مجتمع تجاری تفریحی اس ام مال یک فروشگاه بزرگ، یک سوپرمارکت و بیش از ۱۰۰۰ فروشگاه، از جمله برندهای بینالمللی و محلی، فعالیت میکنند.
پیست اسکیت، پاساژ، سالن تئاتر IMAX و پردیس سینمایی تنها تعدادی از گزینههای سرگرمی موجود در این مرکز خرید هستند. بیش از ۲۰۰ رستوران و غرفه غذا با غذاهای محلی و بینالمللی در SM Megamall برای کسانی که به دنبال لذت بردن از غذا هستند، فعالیت میکنند.
در بانکوک، تایلند، یک مرکز خرید بزرگ به نام CentralWorld وجود دارد که یکی از بزرگترین مراکز خرید جهان است. یک فروشگاه بزرگ، یک سوپرمارکت و بیش از ۵۰۰ فروشگاه، از جمله برندهای بینالمللی و محلی، این مرکز خرید را تشکیل میدهند.
سنترال ورلد علاوه بر خرید، گزینههای سرگرمی متنوعی از جمله مرکز کارائوکه، سالن بولینگ، پیست اسکیت و مجموعه سینما ارائه میدهد. بیش از صد رستوران و کافه، غذاهای تایلندی و بینالمللی را سرو میکنند و گزینههای متنوعی برای غذاخوری ارائه میدهند. این مرکز خرید در طول سال میزبان نمایشهای مد، کنسرتها و فستیوالهایی است که آن را به مقصدی محبوب برای مردم محلی و گردشگران تبدیل کردهاند.
به طور کلی، هرکسی که میخواهد فرهنگ پر جنبوجوش بانکوک را ببیند و در خرید غوطهور شود، باید به CentralWorld برود. این یک مکان عالی برای گذراندن روز با دوستان یا خانواده است؛ زیرا مکانهای زیادی برای خرید، غذا خوردن و تفریح دارد.
مجتمع خلیج فارس، مرکز خرید عظیمی در شیراز، ایران، است که یکی از بزرگترین مراکز خرید جهان محسوب میشود. این مجموعه بیش از ۲۵۰۰ فروشگاه دارد که لوازم الکترونیکی لوکس، برندهای مد روز، جواهرات لوکس و دکوراسیون منزل را میفروشند.
مجتمع خلیج فارس شیراز علاوه بر فروشگاههای مختلف، دارای یک سالن بولینگ، شهربازی و مجموعه سینما است. بیش از ۲۵۰ رستوران و کافه در این مرکز خرید وجود دارد که غذاهای داخلی و بینالمللی را ارائه میدهند.
در مرکز شهر شیراز، مجتمع خلیج فارس با وسایل نقلیه عمومی بهراحتی قابلدسترسی است. این مرکز خرید یک مقصد معروف برای مردم محلی و گردشگران است و تجربه خرید و تفریح قابلتوجهی را ارائه میدهد.
مرکز خرید اس ام مال آسیا یا MOA یک مرکز خرید پرتحرک در شهر پاسای فیلیپین است. این مرکز خرید نیز یکی از بزرگترین مراکز خرید آسیای جنوب شرقی محسوب میشود. یک فروشگاه بزرگ، یک هایپر مارکت و بیش از ۶۰۰ فروشگاه شامل برندهای بینالمللی و محلی، در این مرکز خرید وجود دارند.
علاوه بر خرید، MOA طیف وسیعی از گزینههای سرگرمی از جمله سالن بولینگ، پیست اسکیت روی یخ در اندازه المپیک، شهربازی سرپوشیده، تئاتر IMAX و مجموعه سینما را در اختیار شما قرار میدهد. بیش از ۲۰۰ رستوران و کافه، غذاهای محلی و بینالمللی را به علاقهمندان به غذا ارائه میکنند.
طراحی مجتمع تجاری تفریحی نیاز به بررسی مخاطب، قدرت اقتصادی و عادات فرهنگی یک منطقه دارد. در نظر گرفتن تمامی جزئیات مانند فضای پارکینگ، سرویسهای بهداشتی، دسترسی به طبقات، تعبیه آسانسورها، استفاده از رمپها و … جزء اصول اولیه برای ساخت یک مجموعه تجاری تفریحی هستند.
منابع:
در دنیای رقابتآمیز فروشگاههای لوکس، تجربه خریدی فراموشنشدنی، کلید موفقیت است. طراحان همواره در تلاشاند…
صرفنظر از حوزه فعالیت، هر کسبوکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…
رنگها، ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان، طراحان و روانشناسان هستند و بهطور چشمگیری بر بهرهوری،…
رشد روزافزون شرکتها، تقاضا برای فضاهای اداری کوچک را بهشدت افزایش داده است. به همین…
در دنیای امروز که فضاهای کاری بهسرعت در حال کوچکتر شدن هستند، معماری داخلی فضاهای…
معماری داخلی فضاهای تجاری، تلفیقی هوشمندانه از زیباییشناسی، روانشناسی و عملکرد است که باهدف ایجاد…