اگر قرار باشد روزی بر روی سیاره مریخ زندگی کنید باید تخت خواب بزرگ، بالش نرم و تشک راحت را به فراموشی بسپارید. آن هم فقط به یک دلیل ساده: هزینه ارسال تخت خواب و متعلقاتش به مریخ گران تمام میشود!
آیکیا به مریخ میرود!
شرکت تولیدکننده لوازم خانگی سوئدی آیکیا به فکر حل این مشکل افتاده و در صحرای یوتای آمریکا شرایطی شبیه سیاره مریخ طراحی کرده است. ایکیا با آماده سازی اقامتگاه ایستگاه تحقیقاتی صحرایی مریخ، فضا را هم در سیطره خود گرفت. در این پروژه ایکیا اقامتگاه های کوچکِ ایستگاه تحقیقاتی صحرایی مریخ در یوتا را مجددا طراحی کرده و فضای داخلی آن را با اثاثیه کم جا پر کرده است.هدف از این اقدام، طراحی و ساخت مبلمان کوچک و کم حجم است که شرایط را برای زندگی در مریخ راحتتر کند.
رابرت جانسون، طراح مشهور آیکیا و تیمش به مدت چند روز در کپسولی که این شرکت در صحرای یوتا مستقر کرده زندگی کردند. آنها پس از طی دوران اقامت به این نتیجه رسیدند که مبلمانی که در زمین استفاده میکنیم به هیچ عنوان بر روی کره مریخ قابل استفاده نیست. به گفته طراحان آیکیا، مبلمان آینده باید کم حجم، سبک و چند منظوره ساخته شوند.
اول کارایی بعد زیبایی
آیکیا تنها شرکتی نیست که به فکر تولید مبلمان برای استفاده در مریخ افتاده است. «مارتین دیزاین» نیز از جمله شرکتهایی است که قصد دارد در طراحی مبلمان «فضایی» سهیم باشد. بر اساس برآورد این شرکت ارسال هر ۴۵۰ گرم بار به مریخ هزینهای معادل ۲ هزار و ۶۰۰ دلار دربر خواهد داشت. به دلیل همین هزینه سرسام آور شرکتها ناچارند امکاناتی را طراحی و تولید کنند که هم سبک و هم چند منظوره باشند.
کریستین لیو، طراح بریتانیایی هم از قافله عقب نمانده و لباسی را طراحی کرده که فرد با پوشیدن آن دوش هم میگیرد، در واقع یک حمام پوشیدنی. این لباس هم در مقایسه با حمامهای معمولی بسیار سبکتر است و هم اینکه استفاده از آن مصرف آب را کاهش میدهد.
خانههای مریخی
سازمان فضایی آمریکا، ناسا در فراخوانی از طراحان خواست تا خانههایی را که قرار است در آینده بر روی مریخ ساخته شوند طراحی کنند. جایزه نخست ناسا به طرح خانه یخی مریخ رسید. این طراحی از خانههای اسکیموها در قطب الهام گرفته شده است. نقطه قوت آن به نسبت سایر طرحها این بود که علاوه بر محیط خصوصی فضای عمومی نیز برای ساکنان خانه در نظر گرفته شده است.
دو طرح برتر دیگر نیز هیچ شباهتی به خانههای انسان بر روی کره زمین ندارد. جایزه دوم به طرحی رسید که بیشتر به ریشه درخت میماند و جایزه سوم نیز مجموعهای از کپسولهای قابل اقامت است.
تحریریه دکوبوم
منبع : per.euronews
در دنیای رقابتآمیز فروشگاههای لوکس، تجربه خریدی فراموشنشدنی، کلید موفقیت است. طراحان همواره در تلاشاند…
صرفنظر از حوزه فعالیت، هر کسبوکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…
رنگها، ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان، طراحان و روانشناسان هستند و بهطور چشمگیری بر بهرهوری،…
رشد روزافزون شرکتها، تقاضا برای فضاهای اداری کوچک را بهشدت افزایش داده است. به همین…
در دنیای امروز که فضاهای کاری بهسرعت در حال کوچکتر شدن هستند، معماری داخلی فضاهای…
معماری داخلی فضاهای تجاری، تلفیقی هوشمندانه از زیباییشناسی، روانشناسی و عملکرد است که باهدف ایجاد…