دکوراسیون داخلی

ایده و طرح مجتمع تجاری تفریحی

امروزه حضور مردم در یک مجتمع تجاری تفریحی تنها به دلیل خرید کردن نیست. این مکان‌ها بستری برای ملاقات بیشتر افراد با یکدیگر و گذراندن اوقات خوش نیز هستند. با افزایش تقاضای مردم برای فضاهای فیزیکی تجاری-تفریحی، طراحان روی ایده‌های متنوعی برای گرد هم آوردن گزینه‌های خرده‌فروشی، سرگرمی و غذاخوری کار می‌کنند. به این ترتیب باید در طراحی مجتمع تجاری تفریحی عوامل مختلفی مانند استفاده از تکنولوژی روز، زیبایی‌شناسی و … را مد نظر قرار داد.

مشاوره طراحی مجتمع تجاری تفریحی در شرکت معماری آرل

چنانچه قصد طراحی ساختمان و انواع مجتمع‌های تجاری تفریحی، اداری، ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون را دارید، می‌توانید با مهندسین شرکت معماری آرل تماس بگیرید. شرکت آرل با متخصصین مجرب خود آماده ارائه مشاوره رایگان و هرگونه همکاری با شما عزیزان خواهد بود.

مشاورین شرکت معماری آرل در روند پروژه همراه شما خواهند بود و اطلاعات کاملی را درباره بایدها و نبایدهای طراحی به شما ارائه می‌دهند. آن‌ها طرح دلخواه شما را با استانداردهای باکیفیت و روز دنیا ادغام می‌کنند و در نهایت ساختمانی با دکوراسیونی هدفمند و مدرن به شما تحویل خواهند داد.

خدمات طراحی مجتمع تجاری تفریحی شرکت آرل

  • مشاوره جهت تعریف و شناخت موضوع و نیازهای پروژه
  • درخواست اطلاعات در مورد نیازهای کارفرما، سایت و …
  • بررسی ضوابط طراحی و اجرا در منطقه
  • تجزیه و تحلیل نمونه پروژه‌های مرتبط اجرا شده و ارائه به کارفرما برای شناخت سبک مدنظر
  • بررسی نیازهای خاص کارفرما مانند: شومینه، استخر، کوشک و تراس و …
  • کسب مجوزها و دستور نقشه
  • اعلام هزینه و تایید کارفرما
  • بازدید پروژه در صورت نیاز و با توجه به پیشرفت کار طراحی
  • طراحی اولیه با توجه به ویوها، جهت وزش باد، تابش و شرایط اقلیمی منطقه
  • ارائه اتودهای اولیه جانمایی فضا و اتود های حجمی برای تایید کارفرما
  • نقشه‌های فاز یک
  • نقشه‌های سازه، برق، مکانیک و نقشه‌های فاز ۲
  • معماری داخلی ویلا و طراحی سه‌بعدی در صورت نیاز کارفرما
  • طراحی لنداسکیپ
  • ورود به فازهای اجرایی در صورت تمایل کارفرما

برای طراحی مجتمع تجاری تفریحی و استفاده از مشاوره تخصصی گروه معماران آرل می‌توانید از طریق شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید:

تلفن : ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱

آدرس مجموعه: تهران – نیاوران – سه‌راه یاسر – ساختمان آوا – پلاک ۲۵۰ – طبقه سوم – واحد ۳۱

عناصر تشکیل‌دهنده ایده‌های طراحی مجتمع تجاری تفریحی

اگر عناصر موجود در بهترین ایده‌های طراحی مجتمع تجاری را بررسی کنیم، به مواردی مثل پایداری، ادغام با تکنولوژی بالا، زیبایی‌شناسی فضای باز، فضای خرده‌فروشی انعطاف‌پذیر و … خواهیم رسید.

پایداری

امروزه مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری نسبت به محیط‌زیست حساس هستند. مطالعات اخیر نشان می‌دهند پایداری برای تقریبا ۸۰٪ از مصرف‌کنندگان، موضوعی مهم است.

مهندسان و معماران در طراحی مجتمع تجاری تفریحی با استفاده از راه‌حل‌های مختلف فناوری سبز و سازگار با محیط‌زیست در طرح‌های خود از ابتدا به این روند متمایل شده‌اند. پانل‌های خورشیدی، مکمل یا جایگزین مصرف برق سنتی هستند و فیلتراسیون هدر رفت آب را کاهش می‌دهند. گلخانه‌ها و باغ‌های محلی نیز باعث کاهش کربن می‌شوند و مناطق جذاب را برای بازگشت مشتریان فراهم می‌کنند.

ادغام با تکنولوژی بالا

تلفن‌های هوشمند در زندگی روزمره مصرف‌کنندگان همه‌جا حضور دارند و مراکز خرید از حضور آن‌ها برای جمع‌آوری داده‌های بهتر و بهبود تجربه خرید استفاده می‌کنند. به‌طور خاص، واقعیت افزوده (AR) یک موهبت بزرگ برای مصرف‌کنندگان و صاحبان خرده‌فروشی است.

خریداران می‌توانند از دستگاه‌های هوشمند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات مورد علاقه خود استفاده یا یک فهرست تعاملی را جستجو کنند. صاحبان مشاغل می‌توانند داده‌های استفاده مشتری را برای نمایش بهتر اطلاعات، به حداکثر رساندن بازدید محصول و تنظیم علائم برای بهبود فروش جمع‌آوری کنند.

مصرف‌کنندگان نیز خواهان این یکپارچه‌سازی با فناوری بالا هستند. دو سوم مصرف‌کنندگان می‌گویند علاقه‌مند به استفاده از AR برای کمک به خود در هنگام خرید هستند.

توسعه با استفاده ترکیبی

با وجود محبوبیت خرده‌فروشی‌های آنلاین، مصرف‌کنندگان همچنان به فروشگاه‌ها هجوم می‌آورند. به‌جای رانندگی در شهر و رفتن به مکان‌های مجزا برای سرگرمی، صرف غذا و سایر خدمات، مصرف‌کنندگان برای گذراندن اوقات فراغت خود به فضاهای با کاربری مختلط می‌روند. در نتیجه، توسعه فضاهای با کاربری مختلط مانند مجتمع‌های تجاری تفریحی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

زیبایی‌شناسی فضای باز

طرح‌های بزرگ‌تر و ارگانیک‌تر با جذب افرادی که به دنبال انجام کارهایی غیر از خرید هستند، به بهبود ترافیک پیاده‌روی کمک می‌کنند. با بازگشت نرخ اشغال به سطح قبل از همه‌گیری کرونا، داده‌های شورای بین‌المللی مراکز خرید نشان می‌دهد که نرخ اشغال در فضای باز، سریع‌تر از مراکز خرید داخلی افزایش می‌یابد.

جدا از مراکز خرید بسته و دارای نور فلورسنت دهه ۸۰ و ۹۰، مراکز خرید در فضای باز، روشن‌تر و پر جنب‌وجوش تر هستند و حس ارگانیک‌تری به تجربه خرید می‌دهند. نور طبیعی و فضای سبز باعث می‌شود وقتی مشتریان در فضاهای میدان مانند شهر حرکت می‌کنند، برای غذا خوردن یا خرید توقف کنند. اگر در مرکز خرید از طراحی و دکوراسیون مدرن داخلی استفاده شود، ساختمان احتمالا دارای شیشه‌های متعدد و نورگیر خواهد بود تا مردم در هنگام خرید احساس راحتی داشته باشند.

ایده‌های جذاب طراحی مجتمع تجاری تفریحی

لیست زیر تنها تعدادی از جاذبه‌های مختلفی است که در مجتمع‌های تجاری تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زمین‌های بازی سرپوشیده و بازی تعاملی

بسیاری از مراکز خرید دارای یک زمین‌بازی اولیه هستن؛ اما تجهیزات بازی تعاملی جدید، آن را به سطح کاملا جدیدی می‌برد. آن‌ها ممکن است شامل سازه‌های مختلف، سرسره‌ها و پله‌ها و انواع مجموعه‌های تعاملی برای بازی باشند. یکی از جدیدترین جاذبه‌هایی که تجربه بازی منحصربه‌فردی را در یک فضای کوچک فراهم می‌کنند، STOMP است.

یکی دیگر از گزینه‌های عالی، کنسرتو است. این تجهیزات موسیقی زمین‌بازی را می‌توان تقریبا در هر مکانی قرار داد و در عین حال لذت و فواید پخش موسیقی را برای همه فراهم کرد. زمین‌های بازی سرپوشیده، راهی عالی برای جذب خریدارانی هستند که به دنبال مناطق بازی محافظت‌شده و فضایی برای معاشرت با سایر خانواده‌ها هستند. با این نوع مکان‌ها، بچه‌ها همچنان پارکی خواهند داشت که می‌توانند در آن بازی کنند؛ حتی اگر هوا ایده‌آل نباشد. آن‌ها دوست دارند فرصت تخلیه انرژی را در یک محیط سرگرم‌کننده و خلاقانه داشته باشند.

مزیت زمین‌های بازی سرپوشیده در طراحی مجتمع تجاری تفریحی این است که کودکانی که از خرید خسته شده‌اند، می‌توانند از بازی در این زمین‌های بازی تحت نظارت والدین لذت ببرند. این در حالی است که والدین یا خواهر و برادر بزرگ‌تر می‌توانند با خیال راحت به خرید خود ادامه دهند. این روزها، زمین‌های بازی سرپوشیده، خلاق‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از همیشه شده‌اند.

بولینگ

سالن‌های بولینگ اگرچه به فضای اختصاصی بزرگی نیاز دارند، اما نوعی سرگرمی هستند که انجام آن برای هر کسی جذاب است. گاهی اوقات امکان دارد فقط یک سالن بولینگ معمولی با وسایل ضروری آماده شود، اما آن‌ها می‌توانند کمی جذاب‌تر نیز طراحی شوند. نمونه‌ای از این سالن‌های بولینگ مجلل‌تر، Lucky Strike Lanes نام دارد که در بسیاری از مجتمع‌های تجاری تفریحی در جهان ‌دیده می‌شود. اولین مکان این سالن در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد و از آن زمان تا کنون به رشد ادامه داده است. آن‌ها قبل از هر چیز یک سالن بولینگ هستند، اما رستوران، موسیقی زنده و یک فضای دوستانه و اجتماعی نیز دارند. این دقیقا نوعی مرکز تفریحی هیجان‌انگیز است که می‌تواند جمعیت را به خود جذب کند.

Lucky Strike یک نمونه عالی است، اما به‌هیچ‌وجه تنها نمونه در نوع خود نیست. سایر شرکت‌ها با افتتاح کسب‌وکارهای ترکیبی که سالن‌های بولینگ را با رستوران‌ها یا ویژگی‌های دیگر ترکیب می‌کنند، الگوی خود را دنبال می‌کنند.

بوفه پیتزا و رستوران‌های دیگر

درست مانند سالن‌های بولینگ، این مکان‌ها نیز می‌توانند فقط رستوران‌های پیتزا ساده باشند. آن‌ها ممکن است به‌طور انحصاری به فروش پیتزا بپردازند یا ممکن است غذاهای دیگری نیز سرو کنند. یکی از این نمونه‌ها John’s Incredible Pizza Co نام دارد. این یک پیتزا فروشی زنجیره کالیفرنیایی است که کلمه پیتزافروشی را به سطح کاملا جدیدی می‌برد. این مراکز بوفه‌ای را ارائه می‌دهند که همه‌چیز را می‌توانید بخورید که شامل پیتزا و سایر خوراکی‌ها و همچنین انواع سواری، بازی و جاذبه‌های دیگر است.

فیلم تئاتر

خود سینماها در طراحی مجتمع تجاری تفریحی مفهوم جدیدی هستند و به‌خوبی با این جنبش رو به رشد، خود را منطبق کرده‌اند. از سوی طراحان سرگرمی، راه‌های متفاوتی که در آنها سالن‌های سینما سرگرم‌کننده‌تر و دعوت‌کننده‌تر به نظر می‌رسند، امتحان می‌شوند. بسیاری از سینماها تجربه‌های سه‌بعدی هیجان‌انگیز، صندلی‌های خوابیده راحت و همچنین مجموعه گسترده‌تری از امتیازات را ارائه می‌دهند.

اتاق‌های فرار

اتاق‌های فرار یک پدیده نسبتا جدید هستند که اولین آنها در سال ۲۰۱۲ در ایالات‌متحده افتتاح شد. از آن زمان، آن‌ها به محبوبیت خود ادامه داده‌اند و بر موج سرگرمی‌های واقعیت مجازی سوار شده‌اند که بر خواسته‌های مردم سرمایه‌گذاری می‌کند.

اتاق فرار در واقع به فضاهایی گفته می‌شود که در آنها، گروهی از مردم در اتاقی با تزئینات جذاب محبوس شده‌اند و باید از آن بگریزند. برای کاربران در این فضا یک محدودیت زمانی تعیین می‌شود تا بتوانند سرنخ‌های هوشمندانه پنهان در اتاق را کشف کنند. هدف این است که قبل از اینکه تایمر به صفر برسد، آن‌ها از اتاق خارج شوند.

MINI-GOLF

مینی گلف یک فضای شبیه‌سازی‌شده از گلف در فضای بسته است که جذابیت فوق‌العاده‌ای را به مشتریان و بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. یکی از این نمونه‌ها، Glowgolf است. در طراحی مجتمع تجاری تفریحی استفاده از ابزار مینی گلف برای جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است.

برچسب لیزر

مانند مینی گلف، برچسب لیزر ممکن است چیزی باشد که به‌طور سنتی به عنوان یک فعالیت در فضای باز در نظر گرفته می‌شود. اما امروزه این تفریح به یک جاذبه برای مجتمع‌های تجاری تفریحی تبدیل شده است. سالن‌ها و پارک‌های تگ لیزری سرپوشیده بزرگ در حال ساخت هستند و به مراکز خرید و سایر مراکز اضافه می‌شوند.

در بسیاری از موارد، جاذبه‌هایی مانند لیزر تگ و مینی گلف در فضاهای اختصاصی قرار نمی‌گیرند. بیشتر اوقات، آن‌ها در مراکز تفریحی با دیگر فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها ترکیب می‌شوند.

شبیه‌سازهای اسکای دایوینگ

آیا می‌دانستید مراکز تجاری تفریحی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند تجربه چتربازی را در یک محیط کاملا امن امتحان کنید. آن‌ها نه تنها وجود دارند، بلکه در حال اضافه شدن به مراکز خرید لوکس در جهان هستند. در این سرگرمی، از فن‌ها برای ایجاد تونل‌های باد عمودی استفاده می‌کنند. این امر منجر به جریانی صاف از هوا می‌شود که می‌توانید در آن، پرواز را تجربه کنید.

آکواریوم

اگر به دنبال جذب مشتری بیشتر در مرکز خرید خود هستید، وجود آکواریوم در طراحی مجتمع تجاری تفریحی بسیار کمک‌کننده است. البته تعبیه آکواریوم کمی متفاوت از دیگر امکانات است؛ اما راهی فوق‌العاده برای ارائه یک تجربه سرگرم‌کننده به مردم و کمک به جذب آن‌ها به مراکز خرید محسوب می‌شود.

مثال اصلی در اینجا، آکواریوم تعاملی Seaquest است. این آکواریوم محل نگهداری کوسه‌ها و ماهی‌های خاری، پرندگان عجیب و غریب و غیره است. به این ترتیب، بازدیدکنندگان علاوه بر خرید می‌توانند ماهی‌های متنوع را نیز تماشا کنند.

ویژگی طراحی مجتمع تجاری تفریحی

با بررسی ویژگی‌های معماری ساختمان و مجتمع تجاری متوجه خواهید شد که تمامی آن‌ها عنصر تعامل را مد نظر قرار داده‌اند. با گنجاندن این نوع فعالیت‌ها در محیط‌های سنتی‌تر، مراکز خرید برای خریداران و خانواده‌های امروزی جذاب‌تر می‌شوند.

ایده این است که این فضاها و مراکز خرید کمتر اختصاصی و بیشتر به یک مرکز تفریحی همه‌جانبه تبدیل شوند؛ مراکز همه‌جانبه که در آنها می‌توانید با خانواده و دوستان خود از یک فعالیت سرگرم‌کننده لذت ببرید، کمی غذا بخورید و خرید خود را نیز انجام دهید.

نمونه طراحی مجتمع تجاری تفریحی

جمع‌بندی

امروزه طراحی مجتمع تجاری تفریحی تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند پایداری، استفاده از تکنولوژی، زیبایی‌شناسی و … قرار دارد. تلاش طراحان این است که هرچه بیشتر فضاهای سرگرم‌کننده و جذاب را به مجتمع‌های تجاری اضافه کنند. به این ترتیب، بازدیدکنندگان دلایل دیگری به جز خرید کردن برای رفتن به مجتمع تجاری تفریحی خواهند داشت.

منابع:

۵/۵ - (۱ امتیاز)
تحریریه دکوبوم

آخرین مطالب

طراحی داخلی تجاری برای فروشگاه های لوکس

در دنیای رقابت‌آمیز فروشگاه‌های لوکس، تجربه خریدی فراموش‌نشدنی، کلید موفقیت است. طراحان همواره در تلاش‌اند…

19 ساعت پیش

طراحی داخلی تجاری با تمرکز بر تجربه مشتری

صرف‌نظر از حوزه فعالیت، هر کسب‌وکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…

7 روز پیش

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی اداری

رنگ‌ها، ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان، طراحان و روان‌شناسان هستند و به‌طور چشمگیری بر بهره‌وری،…

2 هفته پیش

طراحی داخلی اداری برای فضاهای کوچک

رشد روزافزون شرکت‌ها، تقاضا برای فضاهای اداری کوچک را به‌شدت افزایش داده است. به همین…

2 هفته پیش

معماری داخلی فضاهای اداری کوچک با حداکثر بهره‌وری

در دنیای امروز که فضاهای کاری به‌سرعت در حال کوچک‌تر شدن هستند، معماری داخلی فضاهای…

3 هفته پیش

معماری داخلی فضاهای تجاری

معماری داخلی فضاهای تجاری، تلفیقی هوشمندانه از زیبایی‌شناسی، روانشناسی و عملکرد است که باهدف ایجاد…

4 هفته پیش