نور محیطی در نورپردازی یک اتاق غذاخوری ضروری است. ایجاد حس محیط خصوصی باید در سرلوحه لیست معیارهای طراحی نورپردازی قرار گیرد و دومین امر ضروری، تنها رضایت بخش بودن کارهای بصری است. به علاوه، نور محیطی مطلوب، یک موضوع در حال تغییر است. دور از انتظار نیست که یک اتاق غذاخوری در یک موقع درخشان و رسمی باشد، و در وقتی دیگر صمیمی و رمانتیک و در زمانی دیگر شاد و در عین حال غیررسمی باشد. کارهای بصری در اکثریت اتاق های غذاخوری ابتدایی و نسبتاً ساده هستند. برای اتاق غذاخوری نمونه که نشان داده شده است، این کارها باید انجام پذیرد:
روش طراحی نورپردازی نشان داده شده در صفحه بعدی، کارهای بصری را بر اساس حالت های ذیل مشخص می کند:
یک روش انتخابی برای نورپردازی میز غذاخوری در تصویر صفحه بعد با خطوط خط چین نشان داده شد است. در حالی که چراغهای آویز یک تکنیک خوب و قابل اطمینان هستند، راه حل انتخابی دیگر استفاده از چراغ های تاکیدی نزدیک که هر یک از دو سر میز است که یک نتیجه قابل قبول تامین می کند، به نحوی که نور منعکس شده از روی میز به نرمی چهره افراد را روشن می نماید.
از آنجایی که محیط در اتاق های غذاخوری بسیار مهم است، تمام چراغ ها باید توسط سوییچ های دایمر کنترل شوند به طوری که ترکیبات متنوعی از میزان شدت روشنایی برای ایجاد حس محیطی مطلوب برای هر زمانی داشته باشند.
چراغ ها و لامپ های انتخابی باید بر اساس شرایط ذیل باشند:
چراغ آویز : نسبت مستقیم- غیر مستقیم، انتشار نور، درجه ای از تابش در تراز چشم و درخشندگی
چراغ های دیوار کوب: نسبت مستقیم- غیر مستقیم، جهت گیری روی سطح بوفه، درجه ای از تابش در تراز چشم و درخشندگی.
چراغ های روشنایی دیوار: نصب شده روی سطح یا توکار ، انتشار نور( بر حسب آثار هنری، اگر مشخص باشد)
کیفیت طراحی یا سبک چراغ های انتخابی باید بر اساس کیفیت یا سبک طراحی جزییات و متریال های طراحی معماری و طراحی داخلی از شمعدان های بلورین و کریستال سنتی تا متریال های چوبی طبیعی معاصر تا متریال های- تک و تکنیک ها باشد. اما کمی غیر معمول است که متریال ها و جزییات اتاق بر اساس روش طراحی نورپردازی تعیین شوند. مثلا انتخاب چراغ ها، این قسمت از انتخاب چراغ برای ساخت هنرمندانه آن بسیار دشوار است. به دلیل این که درگیر المان های هنری زیبایی شناسانه، سبک و ذوق و سلیقه می شویم. تنها جزییات طولانی در یک فرآیند سعی و خطا در طول انجام چندین پروژه، طراحان را قادر به تصمیم گیری زیبایی شناسانه هوشمند می نماید.
تحریریه دکوبوم
منبع: اصول و مبانی نور پردازی ( مارک کارلن)
صرفنظر از حوزه فعالیت، هر کسبوکاری آرزو دارد روی مشتریانش تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که…
رنگها، ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان، طراحان و روانشناسان هستند و بهطور چشمگیری بر بهرهوری،…
رشد روزافزون شرکتها، تقاضا برای فضاهای اداری کوچک را بهشدت افزایش داده است. به همین…
در دنیای امروز که فضاهای کاری بهسرعت در حال کوچکتر شدن هستند، معماری داخلی فضاهای…
معماری داخلی فضاهای تجاری، تلفیقی هوشمندانه از زیباییشناسی، روانشناسی و عملکرد است که باهدف ایجاد…
معماری داخلی ساختمان تجاری نقش اساسی در ایجاد فضایی کاربردی و جذاب دارد. فضاهای تجاری…