نور پردازی اتاق غذا خوری

نور محیطی در نورپردازی یک اتاق غذاخوری ضروری است. ایجاد حس محیط خصوصی باید در سرلوحه لیست معیارهای طراحی نورپردازی قرار گیرد و دومین امر ضروری، تنها رضایت بخش بودن کارهای بصری است. به علاوه، نور محیطی مطلوب، یک موضوع در حال تغییر است. دور از انتظار نیست که یک اتاق غذاخوری  در یک موقع درخشان و رسمی باشد، و در وقتی دیگر صمیمی و رمانتیک و در زمانی دیگر شاد و در عین حال غیررسمی باشد. کارهای بصری در اکثریت اتاق های غذاخوری ابتدایی و نسبتاً ساده هستند. برای اتاق غذاخوری نمونه که نشان داده شده است، این کارها باید انجام پذیرد:

  1. ابتدا و در وهله اول، تامین نور روی میز است به طوری که کسی که غذا می خورد بتواند در حین غذا خوردن صورت دیگر افراد را ببیند.
  2. زمانی که بوفه برای خدمات دهی به کاربرده می شود، تامین نور مناسب و کافی برای این که خدمتکار به راحتی کار خود را انجام دهد.
  3. با درنظر گرفتن این که سطوح دیوارهای اصلی ، متریال گرافیکی برای نمایش دارند( تابلو های نقاشی، پوسترها، عکس ها) ، نور پردازی موضعی بر روی این متریال ها برای امکان دید مناسب ضروری است.
  4. نورپردازی محیطی برای محیط پیرامون اتاق ضروری است تا در اتاق و فضاهای خالی اطراف میز، احساس فضای تاریک و تیره وجود نداشته باشد.

روش طراحی نورپردازی نشان داده شده در صفحه بعدی، کارهای بصری را بر اساس حالت های ذیل مشخص می کند:

  1. یک چراغ آویز که در بالای نقطه مرکزی میز برای عملکرد های بصری اولیه، آویخته شده است. یک میزبا طول ۷-۸ تنها به یک آویز تکی نیاز دارد، اما می تواند دو یا حتی سه آویز هم به کار برده شود. بهتر است ارتفاع ارتفاع نصب آن، در حدود ۵ باشد، در صورتی که کوتاه تر باشد برای تاکید بر بالای میز و صورت کسی که غذا می خورد، کفایت می کند و در صورتی که بلند باشد، روشنایی خارج از مسیر دید آن ها به راحتی تامین خواهد شد. توزیع نور باید در ترکیب با یک نورپردازی دیگر در اتاق تعیین شود به طوری که کیفیت مطلوب نور محیطی ایجاد گردد و در آخر، بر حسب میزان مطلوب درخشندگی و روشنایی در تراز چشم چراغ آویز می تواند مات یا نیمه شفاف باشد.

یک روش انتخابی برای نورپردازی میز غذاخوری در تصویر صفحه بعد با خطوط خط چین نشان داده شد است. در حالی که چراغهای آویز یک تکنیک خوب و قابل اطمینان هستند، راه حل انتخابی دیگر استفاده از چراغ های تاکیدی نزدیک که هر یک از دو سر میز است که یک نتیجه قابل قبول تامین می کند، به نحوی که نور منعکس شده از روی میز به نرمی چهره افراد را روشن می نماید.

  1. چراغ های دیوارکوب در هر دو جانب ورودی اصلی اتاق و نیز در هر دو سمت بوفه روی دیوار جنوبی واقع شده اند. این چراغ ها برای جوانب شمالی و جنوبی اتاق نور محیطی تامین می کنند. علاوه بر تولید روشنایی کلی در تراز چشم به عهده دیوارکوب هاست. کیفیت خاص نور در تراز چشم بستگی به طراحی و متریال های چراغ های انتخابی دارد. چراغ های دیوارکوب کنار بوفه نورکاری را روی سطح بوفه برای عملکرد خدماتی تامین می کنند. به دلیل این که این چراغ ها بیشتر قابل رویت هستند نسبت به چراغ های نصب شده روی سقف، بهتر است نماهای دیوارهایی تواند باشد.
  2. چراغ های عقب نشسته روشنایی دیوارها درجایی واقع شده اند که متریال های هنری نصب شده روی دو دیوار اصلی ( شرقی و غربی) قابل رویت باشند. دیوار غربی به طول (۱۳) است به طوری که ۳ چراغ روشنایی برای تامین محدوده دید کافی مورد نیاز است و در این حالت چند متریال هنری مورد نظر بوده اند، اگر یک موضوع هنری یا نمایشی روی همه سطوح دیوار مدنظر بود، مثلا دو بخش دیوار شمالی، یک سیستم خطی باید برای دیوارهای غربی، شرقی و شمالی مورد بررسی قرار می گرفتند، این کار نهایت انعطاف پذیری را در نورپردازی آثار هنری تامین خواهد نمود.
  3. نورپردازی محیطی ویژه برای محیط پیرامون اتاق مورد نیاز نیست زیرا سه سیستم شرح داده شده در بالا بیشتر از اندازه کافی نور کار تامین می کنند. جز غیرمستقیم چراغ آویز می تواند نور را از روی سطح سقف منعکس کند، دیوارکوب ها یک محدوده نوری روی جوانب جنوبی و شمالی اتاق به وجود می آورند و چراغ های روشنایی دیوارها، نور را از روی دیوارهای شرقی و غربی منعکس می کنند. مسلما این چراغ ها باید بر اساس میزان انتشار نور محیطی آن ها انتخاب گردند.

از آنجایی که محیط در اتاق های غذاخوری بسیار مهم است، تمام چراغ ها باید توسط سوییچ های دایمر کنترل شوند به طوری که ترکیبات متنوعی از میزان شدت روشنایی برای ایجاد حس محیطی مطلوب برای هر زمانی داشته باشند.

چراغ ها و لامپ های انتخابی باید بر اساس شرایط ذیل باشند:

چراغ آویز : نسبت مستقیم- غیر مستقیم، انتشار نور، درجه ای از تابش در تراز چشم و درخشندگی

چراغ های دیوار کوب: نسبت مستقیم- غیر مستقیم، جهت گیری روی سطح بوفه، درجه ای از تابش در تراز چشم و درخشندگی.

چراغ های روشنایی دیوار: نصب شده روی سطح یا توکار ، انتشار نور( بر حسب آثار هنری، اگر مشخص باشد)

کیفیت طراحی یا سبک چراغ های انتخابی باید بر اساس کیفیت یا سبک طراحی جزییات و متریال های طراحی معماری و طراحی داخلی از شمعدان های بلورین و کریستال سنتی تا متریال های چوبی طبیعی معاصر تا متریال های- تک و تکنیک ها باشد. اما کمی غیر معمول است که متریال ها و جزییات اتاق بر اساس روش طراحی نورپردازی تعیین شوند. مثلا انتخاب چراغ ها، این قسمت از انتخاب چراغ برای ساخت هنرمندانه آن بسیار دشوار است. به دلیل این که درگیر المان های هنری زیبایی شناسانه، سبک و ذوق و سلیقه می شویم. تنها جزییات طولانی در یک فرآیند سعی و خطا در طول انجام چندین پروژه، طراحان را قادر به تصمیم گیری زیبایی شناسانه هوشمند می نماید.

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

تحریریه دکوبوم

منبع: اصول و مبانی نور پردازی ( مارک کارلن) 

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    3829 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم