محوطهسازی برای مراکز تجاری امروزی، امری مهم تلقی میشود. با ایجاد یک فضای تعاملی و جذاب، به برند و کسب و کار خود کمک خواهید کرد که بیشتر مورد استقبال عموم مردم قرار گیرد. در طراحی محوطه مجتمع تجاری نکات و ضوابطی وجود دارد که توجه به آنها در حصول نتیجه بهتر، تاثیرگذار است.
دسترسی سریع
مشاوره طراحی محوطه مجتمع تجاری در شرکت معماری آرل
چنانچه قصد طراحی مجتمع تجاری، اداری، ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون دارید، میتوانید با مهندسین در شرکت معماری آرل تماس بگیرید. شرکت آرل با متخصصین مجرب خود آماده ارائه مشاوره رایگان و هرگونه همکاری با شما عزیزان خواهد بود.
مشاورین شرکت معماری آرل در روند طراحی ساختمان همراه شما خواهند بود و اطلاعات کاملی را درباره بایدها و نبایدهای طراحی به شما ارائه میدهند. بهرهگیری از دانش روز در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون، آرل را به شرکتی خوشنام در این حوزه تبدیل کرده است. کارشناسان آرل با توجه به بودجه شما، ایدههای خلاقانه و منطبق با ترندهای روز دنیا را به شما پیشنهاد میکنند.
خدمات طراحی محوطه مجتمع تجاری شرکت آرل
- مشاوره جهت تعریف و شناخت موضوع و نیازهای پروژه
- درخواست اطلاعات در مورد نیازهای کارفرما، سایت و …
- بررسی ضوابط طراحی و اجرا در منطقه
- تجزیه تحلیل نمونه پروژههای مرتبط اجرا شده و ارائه به کارفرما برای شناخت سبک مدنظر
- بررسی نیازهای خاص کارفرما
- کسب مجوزها و دستور نقشه
- اعلام هزینه و تایید کارفرما
- بازدید پروژه در صورت نیاز و با توجه به پیشرفت کار طراحی
- طراحی اولیه با توجه به ویوها، جهت وزش باد، تابش و شرایط اقلیمی منطقه
- ارائه اتودهای اولیه جانمایی فضا و اتودهای حجمی برای تایید کارفرما
- نقشههای فاز یک
- نقشههای سازه، برق، مکانیک و نقشههای فاز ۲
- معماری داخلی ویلا و طراحی سهبعدی در صورت نیاز کارفرما
- طراحی لنداسکیپ
- ورود به فازهای اجرایی در صورت تمایل کارفرما
برای طراحی محوطه مجتمع تجاری و استفاده از مشاوره تخصصی گروه معماران آرل میتوانید از طریق شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید:
تلفن: ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱
آدرس مجموعه: تهران – نیاوران – سهراه یاسر – ساختمان آوا – پلاک ۲۵۰ – طبقه سوم – واحد ۳۱
محوطهسازی
محوطهسازی، اقدامی است که علم و هنر را در هم میآمیزد. با آگاهی از دانش باغبانی و آشنایی با اصول طراحی، یک متخصص میتواند محوطه یک مجتمع تجاری را متناسب با روح سازه طراحی کند. این فرآیند شامل مرحله رفتارشناسی، طراحی و ساخت است.
قبل از محوطهسازی باید، ماهیت مجموعه و ساختمان را بررسی کرد. اگر قصد طراحی محوطه مجتمع تجاری را دارید، باید با علم رفتارشناسی و زیباییشناسی اقدام به طراحی تکنیکی و ساخت کنید. شناخت هدف، مهمترین نکته برای شروع طراحی و محوطهسازی است.
اهمیت محوطهسازی برای محوطه مجتمع تجاری
عوامل بسیاری وجود دارند که بر اهمیت محوطهسازی در فضاهای تجاری تاکید میکنند. عواملی که هرکدام بهتنهایی موجب افزایش جمعیت و شناخت کسب و کار و برند شما میشوند.
مکانی برای تجمع
امروزه افراد بیشتر بهصورت آنلاین خرید میکنند. با وجود محوطهسازی برای مراکز تجاری میتوان افراد را برای لذت بردن از فضا و جمع کردن دور یکدیگر به سمت مراکز خرید دعوت کرد. این موضوع به این معنی است که اگر افراد میل به خرید حضوری نداشته باشند، برای لذت بردن از فضا در آنجا جمع میشوند. جمع شدن افراد در محوطه ساختمان تجاری موجب میشود افراد به خرید حضوری ترغیب شوند و کسب و کار شما سود بیشتری داشته باشد.
شناخت بیشتر
با یک طراحی بینظیر برای محوطه مجتمع تجاری، میتوانید بیش از پیش معروف و محبوب شوید. اگر در طراحی خود خلاقیت داشته باشید و از تمام ابزارهای محوطهسازی کمک بگیرید، افراد جذب محیط بیرونی مجتمع میشوند. این امر موجب میشود آوازه مجتمع و برند شما همهجا بپیچد.
افزایش ارزش ملک
با طراحی محوطه مجتمع تجاری به ارزش ملک نیز افزوده خواهد شد. مجتمعهای بزرگ دارای محوطههای زیبا و جذاب هستند؛ همین امر باعث گرانتر شدن قیمت ساختمان و مجتمع میشود. با بالا رفتن ارزش ملک و مجتمع تجاری، امکان سرمایهگذاریهای بزرگتری در منطقه شما نیز به وجود میآید.
پاکسازی هوای اطراف مجتمع تجاری
در فرآیند محوطهسازی چنانچه از درختان و جریان آب و آبنما استفاده کنید، به پاکسازی هوای اطراف مجتمع تجاری خود کمک کردهاید. این موضوع کمک بزرگی به محیطزیست همچنین تجمع افراد خواهد کرد.
نکات و ضوابط محوطهسازی برای مجتمع تجاری
اصول محوطهسازی در طراحی مجتمع تجاری کمی متفاوتتر از دیگر مراکز است. برای طراحی فضای بیرونی مراکز تجاری باید به رفاه و راحتی افراد بسیاری که بهقصد خرید به آن محیط میروند، توجه داشت. اولین نکته در طراحی، در نظر گرفتن نیاز و سلیقه مخاطب است.
مراحل بعدی شامل مسطح کردن فضا، راهسازی، طراحی سیستم آبیاری، زهکشی اصولی، تقسیمبندی فضا، نورپردازی و برنامهریزی برای نقاط مختلف نمای بیرونی مجتمع تجاری است.
برنامهریزی برای نقاط مختلف نمای بیرونی مجتمع تجاری
هنگام طراحی محوطه مجتمع تجاری باید برای تمامی نقاط برنامهریزی کنیم. اگر قصد دارید سرویسهای خدماتی و رفاهی را در داخل مجتمع قرار دهید، میتوانید محوطه را بیشتر به فضای سبز اختصاص دهید. حالت دیگر، وقتی است که شخص قصد دارد فضای بیرونی مجتمع را به غذاخوریها، کافهها، مراکز تفریحی مانند بولینگ، بیلیارد یا پیست دوچرخهسواری تبدیل کند.
مهمترین عناصر در طراحی فضای بیرونی مجتمع تجاری
المانهای کلیدی برای محیط بیرونی مراکز تجاری را باید بهخوبی شناسایی کرد. باید بررسی کرد که افراد در بدو ورود به منطقه شما چه نیازی دارند و تا زمانی که محوطه را ترک میکنند، چه دغدغهای خواهند داشت. از مهمترین عناصر تشکیلدهنده فضای بیرونی یک مجتمع تجاری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پارکینگ
اولین مکانی که افراد میبینند، پارکینگ مجتمع تجاری است. طراحان میتوانند پارکینگ را طوری طراحی کنند که با فضای زیبای محوطه مجتمع ترکیب شود. بنابراین از نکات مهم در طراحی پارکینگهای مجتمع تجاری علاوه بر آسودگی و راحتی آنها، بحث زیباییشناسی و ادغام آنها با محوطه و ساختمان مجتمع است.
نیمکت و آلاچیق
توجه داشته باشید محوطه مجتمع تجاری بیش از آنکه یک محیط تفریحی باشد، محیطی برای استراحت در هنگام خرید کردن است. بنابراین بهتر است برای افراد و همراهان آنها نیمکتهایی را در محوطه قرار دهید تا در صورت نیاز، از آنها استفاده کنند. همینطور برای زیباتر شدن فضا میتوان از آلاچیقهای جذاب و مطابق با سبک مجموعه بهرهمند شد.
درختان و گیاهان
همانطور که بیان شد، برای تصفیه هوا میتوان از درختان بلند و گیاهان استفاده کرد. سعی کنید فضاهای بزرگ را با باغچهها و درختان زیبا پر کنید. در این صورت، در فصلهای گرم مثل تابستان، افراد میتوانند از سایه آنها استفاده کنند.
توجه داشته باشید با استفاده بیش از حد از گل و گیاه موجب بروز ازدحام و شلوغی خواهید شد. طراحی محوطه مجتمع تجاری امری تخصصی است که نیاز به طراحان و مهندسین محوطهسازی دارد در غیر این صورت، ممکن است با طراحی غیر اصولی موجب چالشهای بزرگی شوید.
آبنما و برکه
اگر قصد دارید رقیب مراکز تجاری بزرگ دنیا شوید، استفاده از آبنما یا برکه را جدی بگیرید. همانطور که عنوان شد، استفاده از آبنما، برکه و گیاهان باعث تغییر آب و هوای اطراف مجتمع میشود. همینطور افراد بسیاری را دور خود جمع خواهد کرد که این موضوع برای مراکز تجاری بسیار مفید است.
نورپردازی محوطه مجتمع تجاری
نورپردازی منظره، یک راه عالی برای برجسته کردن گیاهان، ویژگیهای معماری و هر فضای بیرونی دیگری است که میخواهید با نورها بر آن تأکید کنید. نورپردازی محوطه امری حساس بهحساب میآید؛ زیرا با نورپردازی غیر اصولی موجب خستگی چشم و گیج شدن افراد خواهید شد. ابتدا باید دلیل استفاده از روشنایی در یک منطقه خاص را مشخص کنیم و پس از انجام این کار میتوان نوع صحیح نور را انتخاب کرد.
دلایل زیادی برای استفاده از نورپردازی محوطه مجتمع تجاری وجود دارد که در زیر به برخی از رایجترین آنها اشاره میکنیم:
- بهبود بصری: نورپردازی در محوطهسازی باعث برجسته شدن محوطه و ساختمان خواهد شد.
- امنیت: با وجود نورپردازی درست، آمار جرم و جنایت پایین خواهد آمد.
- تجمع: افراد عاشق جمع شدن کنار یکدیگر در مکانهایی با نورپردازی زیبا هستند.
- ایمنی: به وسیله نورپردازی در مکانهای پرتردد مانند پارکینگ، سلامت و ایمنی افراد به خطر نمیافتد.
اصول نورپردازی در محوطه مجتمع تجاری
موضوع مورد اهمیت در نورپردازی این است که منابع روشنایی، با توجه به شدت نور، رنگ نور و محل نصب تفکیک شوند. در نظر گرفتن نوع روشنایی برای هر بخش از محوطه مثل روشنایی باغچه، روشنایی معابر، روشنایی درختان و روشنایی فضای انتظار نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اصول نورپردازی محوطه به شرح زیر هستند:
- انتخاب منابع روشنایی مناسب: باید منابع روشنایی با توان و شدت نوردهی مناسب را انتخاب کرد. برای مثال، انتخاب منابع نور قوی میتواند باعث ایجاد سایههای زیاد و کمبود روشنایی در بخشهای دیگر محوطه شود.
- برنامهریزی: پیش از شروع کار، باید برنامهای دقیق برای روشنایی محوطه آماده کنید. قسمتهایی که نیاز به روشنایی دارند، مانند باغ، پارکینگ و معابر باید از قبل مشخص شوند و نور مناسب آنها نیز تعیین شود.
- توجه به رنگ چراغها: رنگ روشنایی برای هر منظرهای باید با توجه به محیط و اجزای آن انتخاب شود. برای مثال، نور زرد برای مناطق طوسی، نور سفید برای محوطههای سبز و نور آبی برای استخر و برکهها مناسب است.
- محل نصب منابع روشنایی: برای داشتن اثربخشی بیشتر، منابع نور باید در محلهای مناسب خود تعبیه شود تا فضایی یکدست را فراهم سازند.
اهمیت فضاهای غذاخوری در محوطه مجتمعهای تجاری
ایجاد یک فضای غذاخوری در فضای باز، برای کسب و کار، مشتریان و کارمندان شما سودمند است. شش مزیت وجود غذاخوری و کافه در محوطه مجتمعهای تجاری عبارتاند از:
ترجیحات مشتریان
این روزها افراد بسیاری عاشق غذاخوریهای مجتمعهای تجاری هستند. آنها خستگی روز و خرید خود را با نشستن و صرف یک غذای خوشطعم رفع میکنند. ۷۷ درصد مشتریان تمایل دارند در فضاهای بیرونی و محوطه مراکز خرید در غذاخوریها وقت بگذرانند و از منظره زیبای محوطه لذت ببرند. ایجاد یک فضای غذاخوری و کافه در فضای باز محوطه مجتمع تجاری، میتواند موقعیت کسب و کار شما را برای جذب مشتریان بیشتر بهبود ببخشد.
افزایش ظرفیت سرویسدهی به مشتریان
وجود فضاهای غذاخوری در فضای باز و محوطه مجتمع تجاری، ظرفیت صندلی غذاخوریها را افزایش میدهد و آنها را قادر میسازد بهطور همزمان به مشتریان بیشتری خدماترسانی کنند. برای مثال، اگر ظرفیت صندلیهای داخلی یک رستوران ۴۰ عدد است، ایجاد یک فضای ناهارخوری در فضای باز و در محوطه میتواند آن را به ۶۰ نفر افزایش دهد.
تبلیغات مجتمع تجاری
وجود غذاخوریها و کافهها، خود باعث شهرت و معروفیت برند و مجتمع تجاری خواهد شد. اگر کیفیت محصولات این مکانها بالا باشد، افراد بیشتری جذب آن میشوند. علاوه بر این، رهگذران و خریداران فضای پر جنبوجوش را در میان مشتریانی که در بیرون غذا میخورند، میبینند. درنتیجه، برخی افراد ممکن است تصمیم بگیرند برای صرف غذا به این مراکز بروند.
تجربهای جذاب
غذاخوری در فضای باز اطراف مراکز تجاری به مشتریان این امکان را میدهد که از یک وعده غذایی یا نوشیدنی خوب با فضای بیرون، هوای تازه و دسترسی به طبیعت لذت ببرند. در طراحی محوطه مجتمع تجاری غذاخوریها و کافهها را فراموش نکنید.
افزایش درآمد کسب و کار
بهطورکلی، استفاده از غذاخوریها و کافهها در طراحی محوطه مجتمع تجاری موجب افزایش درآمد کل مجموعه خواهد شد. ممکن است افراد برای خوردن غذای لذیذ دور یکدیگر جمع شوند و در عین حال، بدون برنامهریزی بخواهند به مرکز خرید بروند. بنابراین این موضوع موجب افزایش سوددهی مراکز تجاری خواهد شد.
بزرگترین مجتمع تجاریهای جهان با محوطهسازی جذاب
تعداد بیشماری مراکز خرید بزرگ با محوطهسازی خلاقانه در دنیا وجود دارد. این مراکز هرکدام ویژگیهای منحصربهفردی دارند و افراد بسیاری را در خود جای میدهند.
سیام پاراگون
سیام پاراگون در بانکوک یکی از بزرگترین مراکز خرید کشور تایلند است. در این مجتمع تجاری، طیف متنوعی از رستورانها، فروشگاهها، آکواریوم سیام اوشن ورلد، سالن سینمای چندمنظوره، گالری هنر و یک سالن کنسرت اپرا طراحی شده است. در این مجموعه، یک سالن بزرگ بولینگ نیز قرار دارد. علاوه بر اینها، دارای محوطهای جذاب با فودکورتها و غذاخوریهای جذاب است.
میدان تایمز برجایا
میدان برجایا تایمز که در شهر کوالالامپور قرار دارد، مجتمع تجاری بزرگی است که شامل برج دوقلو، یک مرکز خرید و همچنین دو هتل ۵ ستاره است. در حال حاضر، این مجموعه به عنوان پنجمین ساختمان بزرگ در جهان شناخته میشود. در این مجتمع تجاری، بیش از هزار فروشگاه، ۶۵ رستوران و چندین و چند جاذبه تفریحی گنجانده شدهاند. مهمترین نکته درباره این مرکز خرید، محوطهسازی آن است که شامل بزرگترین پارک موضوعی سرپوشیده آسیا میشود.
Cevahir
مرکز خرید و سرگرمی جواهیر که در سمت اروپایی شهر استانبول قرار گرفته است، در سال ۲۰۰۷ راهاندازی شد. این مجتمع تجاری، بزرگترین مرکز خرید اروپا بهحساب میآید. در این مجموعه ۳۴۳ فروشگاه خردهفروشی، ۳۴ رستوران فست فود و ۱۴ رستوران اختصاصی گنجانده شده است. از دیگر امکانات میتوان به محوطهسازی آن برای رویدادها، ۱۲ سینما، سالن بولینگ، ترن هوایی کوچک و چندین امکانات سرگرمی دیگر اشاره کرد.
اس ام مگامال
اس ام مگامال که در سال ۱۹۹۱ در شهر مانیل افتتاح شد، یکی از بزرگترین مراکز تجاری در فیلیپین محسوب میشود. این مرکز خرید دو ساختمان اصلی دارد. در ساختمان A سالن بولینگ، سینما، فودکورت و فروشگاه اسباببازی قرار دارد. ساختمان B نیز دارای مغازههای خردهفروشی بسیاری است.
پل ارتباطی دو ساختمان اصلی مرکز تجاری، از محوطهسازی بینظیری برخوردار است. این مجموعه در حال حاضر، تحت بازسازی قرار دارد. پس از اتمام پروژه نوسازی، میتوان عنوان بزرگترین مرکز خرید فیلیپین را به آن اطلاق کرد.
مرکز خرید وست ادمونتون
مجتمع تجاری وست ادمونتون در کانادا، بزرگترین مرکز خرید از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۶ بود. در حال حاضر نیز بزرگترین مجتمع تجاری در قاره آمریکا محسوب میشود. علاوه بر ۸۰۰ فروشگاه و خدمات رفاهی، این مرکز خرید شامل بزرگترین شهربازی سرپوشیده در جهان، بزرگترین پارک آبی سرپوشیده و پیست یخ است.
دبی مال
مرکز خرید دبی قسمتی از مجموعه بزرگ برج خلیفه، بلندترین سازه احداث شده توسط انسان، است. مجتمع تجاری دبی مال بزرگترین مرکز خرید جهان بر اساس مساحت کل شناخته میشود. این مرکز خرید یکی از بزرگترین آکواریومهای جهان را نیز در خود جای داده است. علاوه بر تمام این موارد، طراحی محوطه مجتمع تجاری دبی مال یکی از جذابترین طراحیهای حال حاضر بهحساب میآید.
SM Mall of Asia
مرکز خرید اس ام مال آسیا در مانیل که در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد، از ۴ ساختمان تشکیل شده است که توسط مسیرهای پیادهروی به هم متصل شدهاند. در این مجتمع تجاری، یک تراموا ۲۰ نفره، خریداران را به گوشه کنار محوطه میبرد.
نمونههای طراحی محوطه مجتمع تجاری
جمعبندی
محوطهسازی بهخودیخود امری پیچیده است و در صورت ادغام با مجتمع تجاری، پیچیدهتر نیز خواهد شد. برای طراحی محوطه مجتمع تجاری کافی است اصول و ضوابط محوطهسازی را بهدرستی بشناسیم و با متناسب با هدف و ماهیت کسب و کار خود، آنها را پیادهسازی کنیم. این موضوع به مشاوره متخصصین و مهندسین خبره نیاز دارد. در صورت نیاز به مشاوره در این حوزه، میتوانید از کارشناسان و مهندسان شرکت آرل مشاوره دریافت کنید.
منابع:
هیچ نظرات