آشپزخانه ای باب میل تان

آشپزخانه یکی از فضا های بسیار مهم و حیاتی در خانه محسوب می شود و به سبب آن طراحی و دکوراسیون داخلی آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

امروزه در طراحی و دکوراسیون بیشتر خانه ها از آشپزخانه های به اصطلاح اپن استفاده می شود،این نوع آشپزخانه ها اولین بار در کشور های اروپایی استفاده می شد، با صنعتی شدن زندگی و کم شدن پخت و پز در خانه  سیستم آشپزخانه ی اپن رواج پیدا کرد. به دنبال کاهش استفاده از قسمت پخت و پز خانه ، متراژ این فضا رو به کاهش گذاشت و فضای بیشتر به قسمت های ضروری تر خانه تعلق گرفت. با تداوم این سیستم، استفاده از آشپزخانه اپن در فضا هایی که محدودیت متراژ نداشتند هم رونق یافت و مورد استقبال قرار گرفت.

استفاده از آشپزخانه اپن هنوز هم در کشور ما رواج بسیار دارد با وجودی  که پخت و پز روزانه حتی با وجود صنعتی شدن زندگی روزمره در فرهنگ و رسوم و عادات  مردمان کشورمان ریشه دارد.

در متن زیر نکاتی کاربردی برای دکوراسیون آشپزخانه آورده شده است.

آشپزخانه ای باب میل تان

نحوه ی قرار گیری وسایل ضروری آشپزخانه

در دکوراسیون و چیدمان وسایل و مبلمان آشپزخانه سه عنصر اهمیت بیشتری دارند، یخچال، اجاق گاز، سینک ، دسترسی به این وسایل باید به گونه ای باشد که راحتی کاربر فراهم گردد. می توان آن ها را بصورت مثلثی قرار داد یعنی دو وسیله در یک طرف آشپزخانه و یکی از وسیله ها در طرف دیگر قرار گیرد. همچنین می توان آنها را به صورت خطی قرار دهیم ، یعنی گاز،یخچال، و سینک ظرفشویی در یک طرف فضا قرار گیرند. بهتر است یخچال را به گونه ای قرار دهیم که هنگام باز شدن درب آن محتویات یخچال از فضای نشیمن قابل رویت نباشند. اگر در آشپزخانه پنجره دارید می توانید سینک را در زیر پنجره قرار دهید تا دید خوبی به بیرون داشته باشید، توجه داشته باشید که در صورت قرار گیری سینک، زیر پنجره ،نمی توانید آبچکان را در مقابل سینک نصب کنید، بهتر است کابینت های اطراف به گونه ای باشد که در مقابل رطوبت مقاوم باشد.

آشپزخانه ای باب میل تان

آشپزخانه ای باب میل تان

آشپزخانه ای باب میل تان

اگر می خواهید در آشپزخانه از فر برقی استفاده کنید بهتر است آن را در مجاورت گاز قرار دهید تا به همراه پخت و پز بر محتویات فر هم نظارت داشته باشید، توجه داشته باشید که ارتفاع فر را نه خیلی بالا در نظر بگیرید نه خیلی پایین که دسترسی به آن مشکل باشد. از کابینت هایی با درب های شیشه ای در اطراف گاز استفاده نکنید، زیرا چربی ناشی از پخت و پز شیشه را آلوده و نظافت آن را مشکل می کند. همچنین در اطراف فضای پخت و پز از پوشش های قابل شست و شو برای دیوار استفاده کنید. اگر آشپزخانه ی شما بزرگ است می توانید آن را به وسیله ی پارتیشن شیشه ای یا میز غذا خوری به دو بخش گرم و سرد تقسیم کنید، در این صورت وسایل پخت و پز مثل گاز و فر و … در قسمت گرم و میز نهار خوری یا صبحانه خوری یا یک یخچال کوچک را در قسمت سرد قرار دهید.

آشپزخانه ای باب میل تان

بخش مهمی از آشپزخانه را کابینت ها تشکیل می دهند

کابینت ها انواع مختلفی دارند، ساده ترین و قدیمی ترین نوع آن ها کابینت های فلزی اند که هنوز هم در بعضی از خانه ها وجود دارند. 

این کابینت ها نسبت به ضربه،خط و خش و حرارت مقاومت خوبی دارند و نصب آن ها آسان است. نوع دیگری از کابینت ها که بسیار متداول اند کابینت های ام دی اف اند که قطعات خرد شده و فرآوری شده ی چوب هستند که پس از روکش شدن با ضخامت ۱۵ میلیمتر برای دیواره های داخلی کابینت و ضخامت ۳۰ میلی متر برای سطوح اصلی کابینت عرضه می شوند. این نوع کابینت ها در برابر رطوبت مقاومت بسیار کمی دارند پس بهتر است در قسمت های بسیار مرطوب استفاده نشوند. مقاومت کمی در برابر خط و خش  و ضربه دارند ولی در برابر حرارت پایدارند.

دسته ی بعدی کابینت های ساخته شده از مواد پلیمری هستند که تحت عنوان کورین به فروش می رسند از ویژگی های آن ها می توان به مقاومت در برابر خط و خوردگی و حرارت اشاره کرد. ویژگی مهم تر این نوع کابینت ها مشخص نبودن مرز میان دو قطعه ی کنار هم چیده شده می باشد.

تحریریه دکو بوم

منبع: /http://decoboom.ir

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    3569 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم