معرفی گیاهان آپارتمانی (قسمت پنجم)

گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم

نام علمی: Spathiphyllum

نام انگلیسی: Peace Lily

این گیاه زیبا بومی جنگل های بارانی نواحی مرکز و جنوب امریکا و نواحی گرمسیری است. کاشت اسپاتیفیلوم ها به صورت انبوه منظره زیبایی می افریند. همچنین به دلیل نگه داری آسان و گلدهی آنها در نور متوسط، اسپاتیفیلوم ها برای کاشت در گلدان و نگه داری در آپارتمان هم گیاهان محبوبی هستند.

اسپاتیفیلوم برگ های های سبز تیره براق، نسبتاً پهن، بیضی و نوک تیزی دارد که از سطح خاک می رویند. پاک کردن این برگ ها با دستمال نمناک هم ظاهر گیاه را زیبا می کند و هم آفاتی را که معمولا در زیر برگ متراکم می شوند، از آن می زداید.

گل های سپید آن، بر گل آذین سنبله ای بر بستر برگواره (اسپات) سفید ظاهر می شوند که به تدریج در ده روز، رنگ آن از سفید به زرد یا سبز کمرنگ می گراید و پس از آن حداقل یک ماه عمر می کند. سنبلۀ گل آذین به رنگ سفید یا زرد است.

فصل گل اسپاتی فیلوم بهار است و گل های این گیاه با دوام اند. در شرایط بسیار مطلوب این گیاه می تواند دوبار در سال گل بدهد و می توان در پاییز یا زمستان آن را وادار به گلدهی کرد.

این گیاه به گلدانی بزرگ نیاز دارد و پیچیدگی ریشه ها در گلدان کوچک، باعث کاهش گلدهی می شود.

اسپاتی فیلوم مستعد ابتلا به شپشک آردآلود، شته و برخی آفات دیگر است.

از نکات قابل توجه در این گیاه این است که اسپاتی فیلوم از گیاهان تصفیه کننده ی هوا می باشد و قادر است فرمالدیید، بنزن، متیل، تولوین، استون، و مونوکسید کربن هوا را تصفیه کند.

معرفی گیاهان آپارتمانی (قسمت پنجم)

 

نیازمندی های محیطی
خاک:

بهترین خاک برای آن خاکی سبک با زهکش مناسب است که غنی از مواد آلی باشد. بنابراین خاکی با نسبت مساوی از کوکوپیت (پیت موس)+ خاک برگ +پرلایت بستر مناسبی برای آن است.

برای کوددهی می توان در فصل رشد هر ۱۵روز یک بار از کود های کامل مثل ۲۰-۲۰-۲۰ که دارای عناصر آهن و منیزیم باشد، استفاده کرد. غلظت کود را در هر بار استفاده نصف کنید. کوددهی ضعیف می تواند دلیل عدم گلدهی گیاه باشد.

آبیاری:
در فصل رشد خاک گلدان همیشه باید مرطوب بماند. برای جلوگیری از آبیاری بیش از اندازه و غرقابی شدن خاک، آبیاری را زمانی انجام دهید که سطح خاک گلدان تا عمق ۳-۲ سانتیمتری رطوبت خود را از دست داده باشد.

آبیاری بیش از اندازه موجب پژمردگی حاشیه برگ و افتادن برگ ها و سیاه شدن نوک و حاشیه برگ ها خواهد شد.

این گیاه نسبت به آب های با املاح بالا حساس است.

نور:

اسپاتی فیلوم گیاهی سایه دوست است که نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد. در صورت نگهداری در آپارتمان، آن را در مکانی روشن قرار دهید. نور کم موجب پیچش، رنگ پریدگی و نازکی برگ ها می شود.

دما:
دمای ایده آل اسپاتی فیلوم ۳۰-۲۰ درجه است و در دماهای بالاتر با غبار پاشی متناوب گیاه در طول روز مانع سوختگی نوک برگ ها شوید. دمای زیر ۱۳ درجه به گیاه آسیب می رساند.

تکثیر:
با رشد خوب گیاه به تدریج انبوه و گسترده می شود. در این صورت گیاه مادری را به دو یا سه دسته تقسیم کرده و هر قسمت را در گلدانی جداگانه می کاریم.

تحریریه دکوبوم

منبع: golvagiah

معرفی گیاهان آپارتمانی (قسمت چهارم)

معرفی گیاهان آپارتمانی (قسمت سوم)

معرفی گیاهان آپارتمانی (قسمت دوم)

معرفی گیاهان آپارتمانی (قسمت اول)

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1548 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم