گیاهان بهاری: گل یکساله پامچال زینتی

پامچال گل روزهای اسفند است که رنگ هایش از زیر برف روزهای آخر سال جلوه گری می کنند. هر چند که تصویرش با عید نوروز و باغچه های بهاری گره خورده است، گلی است که می تواند در برف زمستان باغچه را جان ببخشد. گل پامچال های زینتی امروزی، نتیجه بیش از صد ها سال دورگه گیری، پرورش و انتخاب میان گونه های مختلف خانواده پامچال سانان (Primulaceae) است.

گیاهان بهاری: گل یکساله پامچال زینتی

Polyanthus Primrose  گیاهی است چند ساله، که بیشتر به علت کیفیت بالاتر گلدهی آن در سال اول گلدهی، به عنوان گیاه یکساله کاشته می شود. ارتفاع آن بین ۳۰ – 15 سانتیمتر و گستردگی آن بین ۲۰ – 15 است. رنگ گل ها بسیار متنوع و زمان گلدهی از اواخر زمستان تا اوایل بهار است. در واقع گلدهی با قطع گل های خشک گیاه در صورت وجود هوای خنک بهاره ادامه می یابد. این گیاه به جابجایی مقاوم بوده حتی هنگامیکه گل دارد و می توان بعد از خرید آن ها را در گلجا یا باغچه کاشت. با گرم شدن هوا و پایان فصل گلدهی می توان آن را به مکانی سایه دار انتقال داد تا  به دور از تابش گرم تابستانی برای سال بعد زنده بماند.

 آب: به خشکی مقاوم نیست. در این صورت گل نمی دهد و برگ ها چروکیده و خشک می شوند. پامچال رطوبت را دوست دارد در صورتی که خاک زهکش خوب داشته باشد، مرطوب بودن خاک و آبیاری منظم مخصوصاً هنگام  گرم شدن هوا باعث گلدهی دوباره و سرزنده بودن گیاه می شود.

خاک: بافت سبک تا متوسط و خاکی هوموسی غنی (مخلوط از کمپوست و خاک برگ) برای آن ایده آل است. زهکشی خوب برای جلوگیری از غرقابی شدن و کمی اسیدی بودن آن به رشد بهتر گیاه کمک شایانی می کند.

نور: نور مستقیم خورشید در صورت خنکی هوا باعث رشد سریع تر و گلدهی بهتر آن می شود. در صورت گرم شدن هوا نور زیاد باعث خشک شدن گیاه می شود.

دما: برای گلدهی به دمای شبانه ۱۵ – 10 درجه و دمای زیر ۲۵ درجه در روز نیاز دارد. در زمستان سرمای هوا و کمی یخبندان را نیز تحمل می کند. دمای تابستان در صورت کمی خشکی کشیدن یا نور زیاد باعث مرگ گیاه می شود.

تکثیر: بهترین روش استفاده از بذر و کاشت گیاه به صورت یکساله است. در صورت نگهداری گیاه به صورت چند ساله، می توان با تقسیم بوته گیاه را تکثیر کرد.

گیاهان بهاری: گل یکساله پامچال زینتی

گیاهان بهاری: گل یکساله پامچال زینتی

گیاهان بهاری: گل یکساله پامچال زینتی

گیاهان بهاری: گل یکساله پامچال زینتی

گیاهان بهاری: گل یکساله پامچال زینتی

تحریریه دکوبوم

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    2674 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم