بازسازی خانه بی‌مرز،دفتر طراحی مرز

طبق شرح ارائه شده توسط معماران :در بازسازی خانه بی مرز خطوط مرزها را تشکیل می‌دهند و مرزها، عرصه‌ی زندگی ما را. این تعریف در مقیاس خرد شهری و کلان قاره‌ای نیز شاید منطقی به نظر برسد ولی ممکن است قطعی و جهان شمول نباشد به خصوص برای جهانگردانی که مرز را بیش‌تر عامل محدود‌کننده تلقی می‌کنند تا عامل تامین‌کننده‌ی امنیت.

بازسازی آشپزخانه خانه بی‌مرز    

مشخصات خانه بی مرز: 

نام پروژه: خانه‌ی بی‌مرز
عملکرد: مسکونی – بازسازی
 شرکت، مهندسین مشاور / دفتر طراحی: دفتر طراحی مرز| Edgeoffice
معماران اصلی: حامد اخوی‌زادگان
همکاران طراحی: نیما هیئت – صبا مهرآرا – نسترن شاهرخی – محسن رضاخانی
طراحی و معماری  داخلی: حامد اخوی‌زادگان
مجری: امیرحسین نصیبی
کارفرما: هدی رستمی
آدرس پروژه: تهران، خ سنایی، ک سیزدهم
زیربنا: ۱۲۰ متر مربع

پروژه‌ی بازسازی خانه ی بی‌مرز متعلق به یک جهانگرد است که برای مرزبندی سیاسی و جغرافیایی اهمیت چندانی قائل نیست و بیش از ۱۲۰ مرز را به منظور سیاحت درنوردیده است. او خلاف تصور غالب “هیچ جا خونه‌ی آدم نمیشه” می‌تواند هرجا و هر نقطه از دنیا را خانه‌ی خود بداند. از همین رو ما ایدئولوژی کارفرما را در طراحی داخلی خانه‌اش، تبدیل به ایده‌ای برای حذف مرزها کردیم.

مرزهایی که بیش‌تر عامل محدودکننده بودند تا تعریف‌کننده‌ی فضا. همچنین از خلقیات او اینطور استنباط کردیم که سفرهای متعدد او باعث از بین رفتن قطعیت‌های مختلف شده است.

قطعیت‌های ذهنی و فیزیکی که هر قومی برای خود رغم زده و در نظر او رنگ این قطعیت‌ها با هر سفر کمرنگ‌تر شده است.

دکوراسیون اشپزخانه پس از بازسازی

ترکیب عملکردها

در همین راستا به فضاها عملکردهایی دوگانه دادیم تا هر فضا صرفا تعریف‌کننده یک عملکرد نباشد و گاهی با اختلاط این عملکردها، فضاهای جدیدی نیز شکل بگیرد.
در پلان، مقطع و نما خطوط را تا حد امکان حذف کردیم و سعی کردیم دو مشخصه از فضا استخراج کنیم:

  • خلق فضای بینابینی
  • ایجاد سیالیت فضایی

دکوراسیون خانه هدی رستمی

تعامل و تناوب فضایی در فضا

 در بازسازی، فضاهای تعریف شده، با هم در تعامل هستند و به مناسبت تناوب عرصه‌ها در طول یکدیگر، سرویس‌های مختلفی به استفاده‌کننده ارائه می‌دهند تا از قطعیتی برخودار نباشند. گویی بعضی از فضاها نه بیرون است نه داخل، نه سرویس‌گیرنده است نه سرویس‌دهنده و اینگونه ویژگی بینابین را به خود اختصاص داده‌اند.

ظروف سرامیکی در دکوراسیون خانه
از روی دیگر سیالیتی به برنامه فیزیکی اضافه کردیم تا کارفرما برای انجام هر فعالیتی محدود به استفاده از یک فضا نباشد و ارتباط بصری آنها نیز در حین فعالیت‌ها قطع نشود، چه در اتاق‌خواب باشد چه در نشیمن و چه در فضای تعامل، می‌تواند بیاساید.
گاهی حریم فضاهای جدید توسط مرزهای جمع شونده و ریلی، در هم آمیخته می‌شود تا هرچه بیش‌تر به چالش‌های پروژه پاسخ داده شده باشد.

دکوراسیون اتاق خواب خانه هدی رستمی

فضاهای بینابینی در خانه

این امکان توسط مکانیزم‌های ریلی قابلیت تبدیل دو فضا به یکدیگر و یا یکپارچه شدن فضاهای بینابینی با همدیگر را در پروژه تامین می‌کند تا نتوان تعریف مشخص و واحدی از فضا ارائه داد.

درحالی‌که فضای آسودن و تعامل کردن به استفاده‌کننده سرویس می‌دهد، می‌توان آن را توسط جداکننده‌ی شیشه‎‌ای به فضای بالکن سرپوشیده الحاق کرد تا تعریف قطعی‌ای از بالکن وجود نداشته باشد و با باز کردن پنجره‌ی سرتاسری بالکن، تمام فضای خانه را با هوای آزاد در حال خود رها کرد.

یا حتی می‌توان درخت سرو چندین ساله را با حذف مرز به درون کشید و یا راهروی ارتباطی به اتاق را در مجاورت آشپزخانه‌ی باز قرار داد تا همیشه فقط راهرو، راهرو نباشد و برای حرکت در خانه، مسیرهای دیگری نیز خودشان را به عنوان حق انتخاب به استفاده‌کننده ارائه کنند.

در ادامه با دیاگرام و پلان قبل و بعد از بازسازی خانه همراه باشید…

اگر قصد نوسازی منزل خود را دارید این مطلب میتواند برای شما کمک کننده باشد: 

بازسازی خانه،۱۰ اشتباه رایج

تحریریه دکوبوم

منبع: aoapedia

 

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    2683 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم