تاثیرات چشمگیر پترن ها (نقوش) در دکوراسیون داخلی

نقش، عنصری تکرار شونده است که بر یک شبکه منظم و یکنواخت قرار می گیرد نقش ها چه در پارچه به کار روند و چه در پوشش دیوارها و کف به سطوح اتاق هیجان دیداری می دهند این نقوش با عناصر تکراری خود در سراسر سطح ، تعادل و نظمی چشم نواز ایجاد می کنند.. نقش ها ممکن است یک سطح کامل را بپوشانند و تمام عناصر را در هم آمیزند و یا در مقدار بسیار کم و برای برجسته نمودن برخی عناصر در فضا به کار گرفته می شوند علیرغم آن که قوانین تدوین شده ای برای چگونگی کاربرد نقوش وجود ندارد  اما درک تاثیر نقش ها در یک فضای داخلی بسیار مهم  است.

سطوح منقوش خوانش نسبی فضا را تغییر می دهند عناصر تکراری با مقیاس بزرگ طرح های پیچیده و رنگ های متضاد در اتاقی بزرگ به کار گرفته می شوند مشروط به آن که تنها بخشی کوچک از آن را در برگیرند نقش های پیچیده باید برای پارچه ها و کف پوش ها در نظر  گرفته شود و در صورت استفاده برای پوشش های دیواری به دقت و احتیاط به کار رود.

نقش های با خطوط عمودی به ارتفاع یک اتاق با سقف کوتاه می افزاید پرده هایی که از سقف تا زمین امتداد دارند با خطوط عمودی اتاق را بلندتر و در مقابل نقش های با خطوط افقی، اتاق یا مبلمان را عریض تر نشان می دهند.

نقش ها بر حالات فضا تاثیر می گذارند یک نقش گل دار بر روی یک سطح  حسی متفاوت نسبت به نقش های هندسی بر همان سطح ایجاد می کنند. نقش ها حاکی از شیوه ها و تمایلات هستند و حالت های یک محیط داخلی را به سرعت تنظیم می کنند.

نقش ها ممکن است یک سطح از مبلمان را بارزتر کنند یا حتی به صورت استراژیک چشم را به یک نقطه کانونی بدوزند.

مقیاس یک نقش ، میزان پیچیدگی و یا شلوغی آن را بر روی سطح تعیین می کند برای مثال نقشی که یک طرح با مقیاس کوچک را تکرار می کند، از سوی دیگر اتاق همچون یک رنگ توپر به نظر می رسد در حالی که از فاصله کم تک تک نقش ها قابل تشخیص است.

رنگ ها اهمیت فراوانی در شکل گیری نقش ها دارند. رنگ های متضاد در یک نقش موجب پویاتر شدن آن می شود و یک نقش با تونالیته تک رنگ حرفه ای تر و تاثیر گذارتر خواهد بود.

بافت هم جایگاه مهمی در شکل گیری  نقش دارد  بافت بر روی یک پارچه تک رنگ نقشی می آفریند که بر جذابیت پارچه ساده می افزاید.

 

تحریریه دکوبوم

منبع:کتاب مرجع و مشخصات فنی طراحی داخلی- کریس گریملی و می می لاو

امتیاز دهید post

۱ نظر

نظر خود را به اشتراک بگذارید

2524 بازدید

آخرین اخبار دکوراسیون

    ویدیو های دکوراسیون داخلی

      دکوراسیون آشپزخانه

        چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

          خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

            کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم