رنگ های دکوراسیون اتاق نوزاد چطور بر خلق او اثر می گذارند؟

مطالعات روانشناختی، نشان می دهند که رنگ ها می توانند روی خلق و خو و رفتار اثر گذار باشند و  مغز و بدن را تحریک کنند و حتی بر سلامت هم تاثیر بگذارند. کارشناسان بازاریابی و فروش نیز برای از این یافته ها چندین دهه استفاده نموده اند به همین سبب است که در دکوراسیون رستوران ها رنگ ها طوری طراحی شده است تا با تغییر نگرش شما اشتها را تحت تاثیر قرار دهد و از این طریق امروزه از روانشناسی رنگ می توان برای بهبود سلامتی و همچنین مزایای مالی نیز بهره وری نمود مطالعات علمی نیز دریافتند که قرار گرفتن در معرض رنگ خاص می تواند عادت های خواب را بهبود بخشد، قدرت حافظه را افزایش دهد و حتی عملکرد تحصیلی را افزایش دهد و مزایای عالی برای رشد ذهن و بدن در افراد داشته باشد که این تاثیرات در کودکان بیشتر است.

بنابراین اگر برای دکوراسیون اتاق کودک در حال برنامه ریزی هستید بهتر است با نگاهی به روانشناسی و تاثیرات رنگ ها بر کودکان رنگ ها را انتخاب و به کار برید.

رنگ های دکوراسیون اتاق نوزاد

رنگ های مختلف می توانند اثرات متفاوتی روی ذهن و بدن داشته باشند. چه رنگی مورد علاقه شما و چه رنگی برای شما مناسب است؟ در ادامه با دکوبوم همراه باشید….

رنگهای گرم:
به طور کلی، رنگ های گرم باعث خوشحالی و راحتی می شوند، احساس بودن در فضاهای بزرگ و باز ایجاد می کنند و در کل می توان گفت سایه های رنگی قرمز، نارنجی و زرد می تواند ذهن را تحریک کند و تاثیرات مثبتی بر بدن ایجاد کند. از سوی دیگر این امر برای رشد کودک سودمند است و برای کودکان نوپا که انرژی زیادی می طلبند رنگ های گرم بهترین ایده برای ایجاد تعادل و آرامش است.

به جای نقاشی دیوار یک اتاق به صورت کاملا زرد  یا رنگ قرمز سعی کنید از نقاشی تک دیوار در کنار لوازم جانبی همان رنگ استفاده کنید همچنین می توانید رنگ های گرم را با سایه های خنک ترکیب کنید تا تعادل ایجاد نمایید.

رنگ های دکوراسیون اتاق نوزاد

رنگ قرمز:
غنی و بسیار احساسی، هیجان زده و بالا برنده انرژی بدن، افزایش دهنده ضربان قلب، فشار خون و تنفس می باشد برخی مطالعات نشان می دهد که اثرات فیزیکی مرتبط با رنگ قرمز باعث افزایش توانایی های ورزشی می شود. با این حال، قرمز همچنین با افزایش تهاجم، ناتوانی در تمرکز و حتی سردرد همراه است. برخی تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض رنگ قرمز حتی ممکن است باعث آسیب به عملکرد تحصیلی کودک شما شود.

رنگ صورتی:
به طور کلی برای دختران کوچک دوست داشتنی، صورتی موجب همدلی و  ایجاد حسی لطیف و زنانه می شود و فضای آرامش بخشی را ایجاد می کند. با وجود اثر آرام بخش اولیه، صورتی در طول زمان می تواند باعث تحریک و اضطراب شود پس بهتر است در آن افراط نکنید.

رنگ زرد:
روشن و شاد، رنگ زرد با شادی و انگیزه همراه است. نرمی و ملایمت با غلظت رنگ افزایش می یابد در حالی که سایه های درخشان تر این رنگ می توانند حافظه و سوخت و ساز بدن را افزایش دهند. با این حال، استفاده بیش از حد زرد می تواند باعث احساس خشم و سرخوردگی شود، که باعث ایجاد افسردگی زودرس و احساسات ناراحت کننده می شود.

رنگ های دکوراسیون اتاق نوزاد

رنگ نارنجی :
دوستانه و پذیرا ، رنگ نارنجی ماهیتی متمایز و اجتماعی دارد، ارتباطات بین فردی را الهام بخشیده و افراد را به آسانی به تعاملات وا می دارد. مانند زرد، پرتقالی بیش از حد می تواند سبب تحریک شود بنابراین استفاده از تناژ های تند آن انتخاب خوبی در دکوراسیون اتاق کودک نمی باشد.

رنگ های سرد:
رنگ های خنثی و سرد یک اثر آرام بخش بر روی بدن ایجاد می کنند و می توانند اتاق کودک شما را به اندازه کافی بزرگ و آرام  نشان دهند. با این حال، رنگ های تیره و خنک نیز ارامش بخشی را داشته و می تواند ایده خوبی باشد.
به رغم طبیعت آرامش بخشی رنگ های سرد  این رنگ ها ایده خوبی برای ایجاد تعادل حاصل از رنگ های به کار رفته در دکوراسیون هستند و قابلیت خنثی سازی و تطبیق خوبی با سایر رنگ ها و المان های دکوراسیون دارند.

رنگ های دکوراسیون اتاق نوزاد

رنگ آبی:
دقیقا در مقابل رنگ قرمز در چرخه رنگ، رنگ آبی قرار گرفته که آرام بخش ذهن و بدن، کاهش دهنده فشار خون،  تنظیم کننده ضربان قلب و تنفس و کاهش  دهنده احساس اضطراب و پرخاشگری می باشد این رنگ  برای کودکان دارای خواب کم یا مستعد ابتلا به مشکلات رفتاری می تواند اثربخش و اثرات فیزیکی و رفتاری مطلوبی ایجاد نماید همچنین به دلیل احساس خنکی در مناطق گرم و مرطوب نیز مناسب می باشد.

رنگ های دکوراسیون اتاق نوزاد

رنگ بنفش:

این رنگ وابسته به عقل و معنویت بوده و ترکیبی از ثبات آبی و انرژی قرمز می باشد و ویژگی های هر دو را بسته به تنالیته به کار رفته داراست. بنفش همچنین می تواند احساسی لوکس و مجلل در فضا ایجاد کند.

رنگ های دکوراسیون اتاق نوزاد

رنگ سبز:

سبز نماد طبیعت است در نتیجه محیطی آرام را ترویج می کند سبز با سلامت و شفا در ارتباط است و تأثیر آرام بخشی بر بدن و ذهن دارد، باعث کاهش اضطراب می شود و قرار گرفتن در معرض رنگ سبز ممکن است حتی توانایی خواندن را افزایش دهد. یک پژوهش نشان داده که با قرار دادن برگ سبزی در بالای متن برای دانش آموزان  توانایی آنان در سرعت خواندن و درک بهتر متن افزایش یافته است.

رنگ های دکوراسیون اتاق نوزاد

به احساس درونی خود اعتماد کنید….

در حالی که علم میتواند مفاهیم مفیدی را ارائه دهد اما به یاد داشته باشید که پاسخهای روانشناختی عمیقا شخصی هستند. شما ممکن است در مورد یک رنگ بر اساس مسائل فرهنگی و شخصی خودتان احساس متفاوتی داشته باشید و برایتان مفید یا مضر باشد  به همین دلیل اگر پسر کوچک شما رنگ قرمز را دوست دارد نگران نباشید مغز برای شناسایی آنچه نیاز دارد و دوست دارد طراحی شده است و طبق این انتخاب ها به ما پاداش می دهد به عبارت دیگر، اگر کودک شما خوشحال باشد، مغز او نیز خوشحال است و احساس خوبی در او ایجاد خواهد شد بنابراین بهترین کار تعادل بخشیدن به رنگ های مورد علاقه و مورد نیاز و پرهیز از افراط در رنگ های چه مفید و چه مضر می باشد.

تحریریه دکوبوم

منبع: thespruce

امتیاز دهید post

۱ نظر

  • ناشناس اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۸

    بسیار عالی و از نظرروانشناسی کاملا درسته

    پاسخ

نظر خود را به اشتراک بگذارید

3468 بازدید

آخرین اخبار دکوراسیون

    ویدیو های دکوراسیون داخلی

      دکوراسیون آشپزخانه

        چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

          خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

            کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم