روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی

رنگ‌ها از نظر روان‌شناسی تاثیرات مختلفی بر افراد می‌گذارند. تاثیر هر رنگ به‌طور مستقیم بر خلق‌وخو، شخصیت شناختی و رفتارهای روان‌شناسی، بهره‌وری و خلاقیت فرد روی می‌دهد. رنگ سفید معمولا نماد سادگی، خلوص و پاکی است. سفید در طراحی داخلی به‌عنوان پس‌زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرد تا به عناصر دیگر فضایی برای حرکت داده شود.

اهمیت کاربردی روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی

رنگ به طراحی داخلی روح می‌بخشد و بینایی افراد بیشتر تحت تاثیر رنگ قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی رنگ سفید از طریق نور به چشم‌ها می‌رسد و برای پردازش و تجزیه‌وتحلیل با سرعت نور به مغز منتقل می‌شود به درجات مختلفی بر احساسات روانی و فیزیکی افراد تاثیر می‌گذارد.

دنیای طراحی مانند رابطه بین لب و دندان از رنگ جدایی‌ناپذیر است. کار طراحی بدون رنگ، معنای وجودی خود را از دست می‌دهد. وقتی وارد فضای داخلی می‌شویم رنگ اجسام اولین چیزهایی هستند که در مغز انسان انعکاس می‌یابد. رنگ به‌عنوان نوعی محرک اطلاعاتی، وسیله‌ای برای تشریح احساسات در محیط به‌شمار می‌رود.

در طراحی داخلی رنگ سفید را معمولا برای ۶۰ درصد فضا به‌عنوان رنگ غالب به کار می‌برند. سپس یک رنگ مکمل (که حدود ۳۰ درصد از مساحت را اشغال می‌کند) و یک رنگ برجسته را برای جزییات روشن انتخاب می‌کنند. در فضای داخلی هر سایه تاثیر خاص خود را بر روان افراد حاضر در اتاق بر جای می‌گذارد و همه با هم فضای بسیار سازنده و راحتی را خلق خواهند کرد.

اهمیت کاربردی روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی

سه تاثیر رنگ سفید بر دکوراسیون از نظر روانشناسی

طیف‌های مختلفی از رنگ سفید وجود دارد، مانند عاج که به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان رنگ استاندارد برای دیوارها، پوسته تخم مرغ و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. رنگ سفید آرامش را به‌همراه می‌آورد. به همین دلیل است که امکانات اسپا، معماری ژاپنی و فرهنگ‌های اسکاندیناوی از رنگ سفید به وفور استفاده می کنند. این رنگ، تمیزی را نشان می‌دهد و به‌راحتی می‌تواند کثیفی روی سطح را مشخص کند.

در مورد رنگ سفید حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. تازگی این رنگ در هر کجا که استفاده شود از لباس گرفته تا دکوراسیون، نظر همه را به خود جلب خواهد کرد. از نظر روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی نباید محیط را به‌صورت یکدست به این رنگ در آورد. زیرا استفاده از سفید یکدست باعث احساس سردی و تنهایی می‌شود. این رنگ با هر رنگ دیگری تصویری آرامش بخش ایجاد می‌کند. فضای داخلی سفید نه‌تنها زیبا است، بلکه سه تاتیر بر محیط نیز دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی تاثیر رنگ سفید بر دکوراسیون .jpg

بزرگ‌تر نشان دادن فضا

سفید یک رنگ گسترده است، بنابراین باعث می‌شود اتاق عریض‌تر به نظر برسد. شما نمی‌توانید اندازه اتاق را تغییر دهید. اما با استفاده از رنگ سفید می‌توانید فضا را گسترده‌تر به نمایش بگذارید. انتخاب مبل و میز بزرگ به این رنگ که فضای زیادی را اشغال می‌کنند نیز در عریض‌تر به نظر رسیدن اتاق تاثیر دارد.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی بزرگ‌تر نشان دادن فضا

احساس آرامش و تمیزی

بسیاری از افراد تصویر تمیزی از رنگ سفید در ذهم خود دارند. به همین ترتیب استفاده از این رنگ در اتاق باعث ایجاد فضایی تمیز می‌شود. بنابراین می‌توان با به کار بردن آن اتاقی با فضایی زیبا و باطراوت در اختیار داشت.

روشن جلوه دادن اتاق

رنگ سفید نور را منعکس و اتاق را روشن می‌کند. با سفید کردن سقف و همچنین دیوارها و کف حتی خواهید توانست روشنایی را بیشتر احساس کنید. بنابراین، ایده خوبی است که به‌طور فعال از فضای داخلی سفید در اتاق‌هایی بهره بگیرید که آفتاب‌گیر نیستند.

روشن جلوه دادن اتاق روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی

استفاده از رنگ سفید با توجه به سبک دکوراسیون

رنگ سفید برای تمام سبک‌های داخلی اعم از مینیمال، کلاسیک، مدرن، رمانتیک یا حتی اسکاندیناوی مناسب است. اگر دکوراسیونی به سبک مینیمالیستی را در یک اتاق سفید تک‌رنگ انتخاب می‌کنید حتما به سراغ بازی با تکیه بر تفاوت‌های ظریف و رنگ، مبلمان و بافت پارچه‌ها بروید. برای یک دکوراسیون کلاسیک و شیک، بهتر است از ترکیب رنگ سفید با سایه‌های خاکستری، مشکی یا حتی کرم کمک بگیرید.

اگر رنگ سفید در مکانی خودنمایی می‌کند، انتخاب رنگ باید مطابق با سبک دکوراسیون مکان باشد. به‌عنوان‌ مثال، اگر قصد دارید یک سبک داخلی مینیمال به‌‌دور از شلوغی داشته باشید، جایی که راحتی و سادگی حرف اول را می‌زند، حتما باید مشکی و سایه‌های آن را در این دکوراسیون بگنجانید.

برای کسانی که سبک‌های کلاسیک سنگین را دوست دارند، یک رنگ سوم برای همراهی سفید در فضا لازم خواهد بود. این رنگ حتما باید رنگ‌های طلایی یا نقره‌ای باشد.

صرف نظر از سبک دکوراسیون انتخابی، وقتی هم کف و هم مبلمان را در نظر می‌گیریم، تاثیری که چوب در فضا ایجاد می‌کند، عامل دیگری است که در انتخاب رنگ باید به آن توجه کرد.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی استفاده از رنگ سفید با توجه به سبک دکوراسیون

هارمونی سفید با سایر رنگ‌ها از نظر روان‌شناسی

رنگ سفید در فضای داخلی را می‌توان از دو دیدگاه مثبت و منفی روان‌شناسی بررسی کرد. تاثیر خوب آن در این واقعیت نهفته است که نمادی از خلوص و پاکی به‌حساب می‌آید. در مقابل یک اتاق در سایه‌های سفید می‌تواند افسردگی، احساس تنهایی و اشتیاق را تداعی کند. اما اینجا همه چیز به ترکیب رنگ‌ها مربوط می‌شود و سفید باید غالب باشد. این رنگ قابلیت هارمونی با رنگ‌های مختلفی را دارد و همه این‌ها به روحیه شما و روشنایی محیط بستگی خواهد داشت.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی با خاکستری


خاکستری رنگی است که به خوبی با سفید هارمونی نشان می‌دهد. رنگ خاکستری باید همراه سفید در جایی گنجانده شود که باعث تغییر در فضای اتاق می‌شود. به‌عنوان ‌مثال می‌توان از یک فرش خاکستری در پذیرایی یا در آشپزخانه برای تقسیم فضا بهره جست.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی هارمونی سفید با سایر رنگ‌ها از نظر روان‌شناسی.jpg

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی با قهوه‌ای روشن

فضای داخلی یکدست سفید تاثیر کسل‌کننده‌ای دارد. اما اگر می‌خواهید فضایی راحت‌تر داشته باشید آن را با قهوه‌ای روشن هماهنگ کنید.
قهوه‌ای روشن که یادآور گرمای چوب است به آرامش ذهن و ایجاد اتاقی گرم منجر خواهد شد. همچنین استفاده از این دو رنگ فشار روی چشمان را به‌دلیل انعکاس کاهش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود آن را برای اتاق‌هایی به کار ببرید که حس خیره‌کننده دارند.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی با خاکستری

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی با سیاه

رنگ سیاه به کسانی توصیه می‌شود که می‌خواهند فضا را به وضوح تقسیم کنند. کنتراست ملایم سفید و سیاه به خلق یک فضای داخلی شیک منجر خواهد شد. با این حال در این ترکیب رنگ نباید زیاده روی کرد. بنابراین اگر از آن استفاده می‌کنید حتما باید به خاطر بسپرید که از رنگ سفید به‌عنوان رنگ پایه و از سیاه به‌عنوان رنگ برجسته بهره ببرید. همچنین این رنگ‌ها در فضای داخلی نباید به نسبت مساوی قرار بگیرند، در غیر این صورت سیاه از نظر بصری غالب خواهد شد.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی با قهوه‌ای روشن

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی اتاق خواب

رنگ سفید در فضای داخلی اتاق خواب، جایی که نور طبیعی در طول روز غالب است، عالی به نظر می‌رسد. استفاده از این رنگ در فضای اتاق خواب احساس راحتی و آرامش ایجاد می‌کند. اگر از رنگ‌های روشن دیگر به شکل ملحفه یا دکوری در اتاق استفاده شود، فضای داخلی سفید خسته‌کننده نخواهد بود. نمونه‌هایی از استفاده از رنگ سفید در فضای داخلی اتاق‌های کاملا متفاوت را در زیر آورده‌ایم:

سفید با آبی، زرد، نارنجی – اتاق مناسب برای جوانان، برای افراد پرانرژی، مناسب برای اتاق‌های عمومی.
سفید و کرم یا قهوه‌ای با شیری، رنگ آمیزی‌شده با لوازم جانبی سیاه – عاشقانه و آرامش بخش پس از یک روز کاری، ایده‌آل برای اتاق خواب و حمام.

در فضای داخلی سفید، اهمیت زیادی به استفاده از متریال‌ها و بافت‌های مختلف داده می‌شود. ترکیبی از سطوح براق و مات، خشن و صاف، ترکیب پارچه‌های سنگین و مطبوع، تضاد مواد گرم و سرد در اینجا جذابیت خاصی پیدا می‌کند.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی اتاق خواب

سفید و پیوندهای آن

راز یک دکوراسیون موفق در رنگ سفید در دو اصل ساده نهفته است. اولین مورد مربوط به بافت می‌شود. در واقع، به‌گفته بسیاری از متخصصان طراحی داخلی، خنثی بودن رنگ سفید این قابلیت را دارد که بافت‌های اتاق را برجسته نمایش دهد. به همین دلیل کسانی که می‌خواهند در یک اتاق نشیمن یا اتاق خواب با رنگ سفید سبک بیشتری را به اجرا برسانند باید به بافت‌ها و وسایل مورداستفاده فکر کنند.

بدون این عنصر ضروری، اتاقی که به‌رنگ سفید تزیین شده است احتمالا فاقد سبک خواهد بود. مواد طبیعی، مانند چوب و سنگ، مکمل‌های عالی برای دکوراسیون داخلی مدرن به‌شمار می‌آیند. روند فعلی در دنیای دکوراسیون به‌طور فزاینده‌ای به سمت احترام به محیط زیست و استفاده از مواد طبیعی پیش می‌رود. بنابراین، برای به دست آوردن یک فضای داخلی مدرن با رنگ سفید، در پیروی از مد و استفاده از این مواد تردید نکنید.

برای افزودن تضادها یا تاکید بر یک اکسسوری خاص می‌توان دکوراسیون را با اشیا تزیینی ساخته‌شده از این مواد مانند آینه، آهن، استیل یا حتی شیشه تکمیل کرد. دومین اصل که باید رعایت شود مربوط به ویژگی روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی می‌شود یعنی توانایی برخورداری از برجسته کردن هر شی با رنگ دیگر. برای موفقیت در دکوراسیون خود با رنگ سفید، توجه به این اصل و اجرای آن را فراموش نکنید.

جمع بندی

انتخاب رنگ‌هایی که در دکوراسیون استفاده می‌شود، اغلب قابل‌تامل‌ترین بخش در طراحی داخلی خواهد بود. زیرا رنگ‌های انتخابی عاملی هستند که فضا، ادراک و احساس محیط را تغییر می‌دهند. رنگ سفید در دکوراسیون بسیار موردپسند قرار می‌گیرند. رنگ سفید هرگز از مد نمی‌افتد. بر اساس روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی استفاده از این رنگ در محیط و طراحی باعث انتقال حس آرامش خواهد شد. علاوه بر این، سفید به‌دلیل قابلیت بازتاب نور، اتاق‌های کوچک را بزرگ، روشن و جادار جلوه می‌دهد.

bolgegundem

emlakhaber

۲۱ks

covearth

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    976 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم