روانشناسی رنگ قهوه ای در معماری داخلی

روانشناسی رنگ قهوه ای در معماری داخلی

اگر از کسی بپرسید در طراحی و دکوراسیون خانه‌ خود چه رنگی را ترجیح می‌دهند، اکثر پاسخ‌ها طیف‌های سفید، زرد، سبز یا آبی خواهد بود. کمتر کسی از رنگ قهوه‌ای در این مورد استفاده می‌کند. با این ‌وجود، وسایلی را که از چوب ساخته شده‌اند و به رنگ قهوه‌ای هستند در خانه‌های مختلف می‌بینیم. امروز می‌خواهیم با هم روانشناسی رنگ قهوه ‌ای در معماری داخلی را بررسی کنیم.

تاریخچه رنگ قهوه‌ای

اولین استفاده رسمی از رنگ قهوه‌ای برای یک طرح در سال میلادی ۱۰۰۰ بود. عبارت قهوه‌ای (Brown) بعد از رنگ‌های قرمز، سبز، زرد و سیاه به زبان‌های مختلف اضافه شد و در بسیاری از آثار هنری ماقبل تاریخ نیز از آن استفاده می‌کردند. بسیاری از راهبان پیروان فرانسیسکان از این رنگ برای نشان دادن فروتنی و فقر خود در قرون وسطی کمک می‌گرفتند. پس روانشناسی رنگ قهوه ‌ای در معماری داخلی از ابتدا مورد توجه بوده است.

در قرن ۱۸، آثار هنری بسیاری به‌رنگ قهوه‌ای دیده می‌شد. چراکه این رنگ نشانه‌ای از سادگی، طبیعی بودن و سلامتی به‌حساب می‌آمد. البته در زمان حال دیگر کسی رنگ قهوه‌ای را یک رنگ بی‌کلاس نمی‌داند. زیرا رنگ سفالین که از روستاها آمده است توسط بسیاری از برندهای بزرگ و افراد غیرعامه و ثروتمند مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نپذیرفتن رنگ قهوه ای در معماری داخلی

رنگ‌هایی که عموما توسط افراد قابل قبول است رنگ‌های خنثی هستند. رنگ قهوه‌ای جزو این دسته قرار نمی‌گیرد. روانشناسی رنگ قهوه ای در معماری داخلی اغلب این رنگ را یکنواخت و خسته‌کننده توصیف می‌کند. با این حال رنگ قهوه‌ای در معماری داخلی در شمار رنگ‌هایی دسته‌بندی خواهد شد که با کمی خلاقیت، یک طرح بی‌نظیر می‌سازد. این رنگ طیف گسترده‌ای از رنگ‌های پایه و غنی مثل رنگ چوب ماهونی، رنگ زنگ آهن و کهربایی دارد که بسیار در هماهنگی با طراحی‌های داخلی خواهد نشست.

در واقع عجیب به نظر می‌رسد که رنگ قهوه‌ای را برای طراحی داخلی استفاده‌ نمی‌کنیم. این رنگ را در درختان، کوه‌ها، قهوه، شکلات و بسیاری عناصر زیبای دیگر می‌بینیم که رنگ قهوه‌ای آن‌ها را به یاد ما می‌آورد.

روانشناسی رنگ قهوه ای در معماری داخلی گیاهان

روانشناسی رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای سرسختی را در اذهان تداعی می‌کند. برای همین است که رنگ‌های خاکی یا دیوارهای قهوه‌ای حس امنیت و ایمنی به ما می‌دهد. این رنگ تلنگری برای ما شمرده می‌شود که هر از چندگاهی به ریشه‌های زمینی‌مان فکر کنیم. همچنین این رنگ ارتباط افراد را با اعضای خانه و خانواده خود بهبود می‌بخشد. بنابراین روانشناسی رنگ قهوه ‌ای در معماری داخلی به ما یادآوری می‌کند که قدر داشته‌های کوچک زندگی‌مان را بدانیم.

این رنگ نشانه ثروت و ولخرجی نیست، بلکه ارزش نیازهای اولیه زندگی زا نشان می‌دهد. قهوه‌ای احساس گرما، راحتی و لطافت را مثل یک فنجان قهوه داغ و شکلات شیرین و دل‌چسب القا می‌کند. طیف‌های تیره‌تر این رنگ ما را به یاد چوب و طیف‌های روشن آن ما را به یاد زمینی می‌اندازد که در آن زندگی می‌کنیم.

این رنگ برجسته و خاص نیست، بلکه بیشتر حس ترکیب شدن با جمعیت را می‌دهد. حتی وقتی که رنگ قهوه‌ای را در کانون توجه نمی‌بینید، متوجه حضور آن خواهید شد.

تیپ شخصیتی علاقه‌مندان به رنگ قهوه‌ای

افرادی که به این رنگ علاقه‌مند هستند، سربه‌زیر و با اعتمادبه‌نفس شناخته می‌شوند. غرور دارند، اما مغرور نیستند. عزت‌نفس این افراد بسیار بالا به نظر می‌رسد و زرنگی‌شان اجازه نمی‌دهد سرشان کلاه برود. برای خود ارزش قائل‌اند و به خود احترام می‌گذارند. همچنین برای دیگران نیز ارزش قائل هستند و به آن‌ها احترام می‌گذارند، مگر اینکه شرایط را جور دیگری ببینند.

اگر کسی افراد علاقه‌مند به قهوه‌ای را اذیت کند آن‌ها حتما از خود دفاع می‌کنند. این دسته از افراد قابل‌اعتماد و مسئولیت‌پذیر هستند. هرگز دیر نمی‌رسند، قرار ملاقات را لغو نخواهند کرد و انتظار یکسانی از دیگران دارند. آن‌ها با برنامه هستند و دوست دارند همه‌چیز را پیش‌بینی کنند. به همین دلیل تمایلی به زندگی ریسک‌طلبانه یا ماجراجویانه نشان نمی‌دهند.

در عین حال، کاملا دوستانه و همیشه در دسترس هستند. آ‌ن‌ها از سادگی و راحتی لذت می‌برند. دوستان وفاداری خواهند بود و احساس راحتی و روراستی به دیگران می‌دهند. به‌گونه‌ای که دوست دارید با این افراد ساعت‌ها صحبت کنید. اگر در بدترین شرایط هم قرار بگیرند، جلوه گرم و مهربان خود را نشان می‌دهند.

جنبه‌های منفی رنگ قهوه‌ای

همان‌طور که اشاره شد، با اینکه قهوه‌ای از غالب‌ترین رنگ‌های سیاره است، آن را یکنواخت می‌دانند. دلیل این امر آن است که رنگ قهوه‌ای توانایی غافل‌گیرکردن ندارد. این رنگ را فاقد روحیه، انرژی و نشاط می‌دانند و اغلب احساس انفعال را انتقال می‌دهد. به همین دلیل این رنگ ممکن است احساس غمگین بودن، بی‌میلی یا پوچی را در افراد برانگیخته کند.

رنگ قهوه‌ای می‌تواند حال یک غربت خاص را به وجود بیاورد که با رنگ‌های دیگر هماهنگ نیست. این رنگ گاهی اوقات حس کنترل‌کنندگی می‌دهد و خودجوشی را می‌گیرد.

روانشناسی رنگ قهوه ای در معماری داخلی جنبه‌های منفی

مزایای استفاده از رنگ قهوه‌ای در معماری داخلی

رنگ قهوه‌ای یک رنگ تزیینی غنی و کلاسیک در نظر گرفته می‌شود. این رنگ بهترین گزینه برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی است و بلوغ و قدرت را نشان می‌دهد. به همین دلیل در خیلی از معماری‌های داخلی تجاری از قهوه‌ای استفاده می‌شود.

قهوه‌ای، زمانی که با رنگ‌های دیگر ترکیب شود، جلوه‌ای پیچیده و ظریف ایجاد می‌کند که در عین حال می‌تواند یادآور فضایی دل‌پذیر و راحت باشد. رنگ‌هایی مثل خاکستری، نقره‌ای و بژ این رنگ را خنثی می‌کنند. در پس‌زمینه‌های خنثی، رنگ قهوه‌ای باید با طیف‌های روشن مثل نارنجی، قرمز و زرد ترکیب شود.

روانشناسی رنگ قهوه ای در معماری داخلی مزایا

رنگ قهوه‌ای در برندسازی و تجارت

این رنگ حس اعتماد، اطمینان و وفاداری را القا می‌کند که برای راه انداختن و نفوذ شغلی یک کسب و کار گزینه مناسبی خواهد بود. قهوه‌ای در طبیعت بسیار دیده می‌شود و نشانه سلامت، حفاظت و ارگانیک است. به همین دلیل در طراحی‌ها و تبلیغ‌های مواد غذایی، محصولات طبیعی، محیط‌زیست و… از این رنگ استفاده می‌کنند.

جنبه‌های مثبت این رنگ مثل وفاداری و صداقت، می‌تواند روابط فروشنده و خریدار را بهبود ببخشد. رنگ قهوه‌ای به خریدار شما می‌گوید که از اشتباهات خودتان درس گرفته‌اید و دیگر آن‌ها را تکرار نخواهید کرد و به همه خواهد گفت که شما یک فرد معتمد، وفادار، مسئولیت‌پذیر و رک هستید‌‌.

محبوبیت اخیر رنگ قهوه‌ای

طیف‌های رنگی مختلف روی هرکدام از احساسات ما تاثیراتی می‌گذارند. قهوه‌ای نیز احساسات زیادی را برانگیخته می‌کند. یکی از این احساسات، یادآوری ریشه و گذشته انسان‌هاست که ارتباطشان با طبیعت را به آن‌ها نشان می‌دهد. این حس ارتباط به دوران غارنشینی انسان‌ها بازمی‌گردد.

بر اساس همه‌گیری اخیر کرونا، بسیاری از افراد از دنیای مدرن فاصله گرفتند و روی خودشان تمرکز کردند. به احساسات و عواطفشان فکر کردند و با طبیعت مجددا ارتباط یافتند. چه در مبل‌های کتانی قهوه‌ای چه کابینت‌های شکلاتی، می‌خواهند طبیعت و زمین را در خانه خود حس کنند.

ساده‌گرایی دلنشین این رنگ از عوامل دیگری است که به محبوبیت آن کمک می‌کند. معمولا ساده‌گرایی یا مینیمالیسم در معماری داخلی را به رنگ سفید می‌شناسند. اما دو سال خانه‌نشینی به‌دلیل همه‌گیری اخیر ما را مجبور کرد که چیزی بیشتر از یک سادگی تک‌رنگ بخواهیم. قهوه‌ای را می‌توان در یک پالت مینیمال و در عین حال خنثی جای داد تا احساس آرامش و خودمانی بودن به افراد بدهد. این رنگ میان دو سبک طراحی مینیمال و شلوغ و درگیر قرار دارد که جلوه‌ای خاص ایجاد می‌کند.

برخلاف بسیاری از مدهای طراحی و معماری داخلی که بعد از مدتی از یاد می‌روند، رنگ قهوه‌ای را می‌توان یکی از رنگ‌های دائم معماران در طراحی یک خانه دوستانه و راحت دانست.

روانشناسی رنگ قهوه ای در معماری داخلی محبوبیت

بهترین راه‌های استفاده از رنگ قهوه‌ای در معماری داخلی

استفاده از رنگ قهوه‌ای در معماری داخلی تنها به معنای تغییر رنگ در و دیوار خانه به این رنگ نیست. راه‌هایی برای برجسته کردن رنگ قهوه‌‌ای وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌های آوردن رنگ قهوه‌ای به دکور خانه، استفاده از المان‌هایی است که یک رگ قهوه‌ای در خود دارند. به‌عنوان مثال در خرید کابینت‌های خود می‌توانید به‌جای رنگ‌های سفید از رنگ‌هایی با یک لکه چوبی قهوه‌ای یا تیره استفاده‌ کنید تا یکنواختی رنگ قهوه‌ای را نیز از بین ببرید.

ترکیب مبلمان از طیف‌های مختلف قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای طیف‌های زیادی دارد که همه آن‌ها با همدیگر هماهنگ هستند. این رنگ‌ها را در مبلمان خود ترکیب کنید و هر بخش مبل را به یکی از طیف‌های قهوه‌ای مبدل سازید. روی زمینه سطح مبل از قهوه‌ای چوبی کمک بگیرید و برای تکیه‌ها از رنگ چوب ماهونی غافل نشوید. برای صندلی‌ها هم می‌توانید چرم کاراملی یا قهوه‌ای مخملی به کار ببرید.

روانشناسی رنگ قهوه ای در معماری داخلی ترکیب چوب و درن

ترکیب وسایل چوبی قدیمی با دکوراسیون مدرن

همیشه یک تلفن چوبی قدیمی، اسلحه با حکاکی‌های کهنه یا یک میز ناهارخوری عتیقه یک حس و حال خاص و منحصربه‌فردی به آدم می‌دهد و احساسات را برانگیخته می‌کند.

ترکیب مبلمان روانشناسی رنگ قهوه ای در معماری داخلی

رنگ و کاغذ دیواری با توجه به سلیقه شما

رنگ‌های تیره روی دیوار با یک کاغذ رنگی قهوه‌ای ساده، می‌تواند فضای خانه را بزرگ‌تر نشان دهد.

روانشناسی رنگ قهوه ای در معماری داخلی کاغذ دیواری

قرار دادن گیاهان

می‌توانید از گیاهان چوبی قهوه‌ای مثل چوب و وسایل تزیینی از جنس بامبو یا گل‌های خشک در تزیین خانه بهره ببرید.

قرار دادن فرش یا کف‌پوش قهوه‌ای

با اضافه کردن فرش یا کف‌پوش‌های قهوه‌ای با رگه‌ای از رنگ‌های کرمی یا زرد می‌توان یک دکور گرم و صمیمی خلق کرد. همچنین کف به رنگ قهوه‌ای برای اتاق‌هایی با دیوارهای روشن کمک می‌کند تا فضای اتاق بزرگ به نظر برسد.

ترکیب با رنگ طلایی برای ایجاد فضایی لاکچری

رنگ قهوه‌ای به رنگ‌های درویشانه مثل طلایی، برنز یا مسی می‌آید و یک فضای لوکس برای خانه شما ایجاد می‌کند. آشپزخانه و پذیرایی می‌تواند گزینه خوبی برای ترکیب این دو رنگ باشد. از وسایلی که می‌توانید به رنگ طلایی یا برنزی در آورید، قاب‌ها، ظروف، وسایل غذاخوری (قاشق و چنگال) و چراغ‌ها قابل‌اشاره هستند.

روانشناسی رنگ قهوه ای در معماری داخلی ترکیب با طلایی

جمع‌بندی

رنگ قهوه‌ای در داخل معماری یکی از رنگ‌هایی شناخته می‌شوند که از ابتدا توجه معماران و طراحان داخلی را به خود جلب کرد. این رنگ به‌دلیل ایجاد حس گرما، صمیمیت و آرامش در فضاهای داخلی بسیار محبوبیت دارد. رنگ قهوه‌ای باعث ایجاد حس شادابی و پویایی در محیط می‌شود و همچنین این رنگ می‌تواند برای ایجاد کنتراست با رنگ‌های دیگر در فضاهای داخلی به کار رود. به‌طور کلی، آشنایی با روانشناسی رنگ قهوه ‌ای در معماری داخلی می‌تواند برای ایجاد فضای داخلی دل‌پذیر، دوستانه و آرام بسیار مفید باشد.
colorpsychology

nunc.design

amityworrel

۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1665 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم