طراحی خانه اتفاق در کرج

طبق متن ارائه شده توسط معماران نام پروژه طراحی خانه به این دلیل اتفاق انتخاب شد که در سراسر فضاهای این خانه در پی خلق اتفاقی جدید و خاص بودیم. پروژه زمانی که به دفتر  این گروه معرفی شد یک واحد آپارتمان معمولی تقریبا نوساز با مساحت ۱۳۵ مترمربع واقع در عظیمیه کرج بود.

واحد همه چیز داشت و آماده اسکان زوج جوان بود، اما خانه نبود؛ نه تنها خانه نبود بلکه هیچ اتفاق خاصی در آن جریان نداشت، انگار که می‌خواست میزبان زندگی‌های روزمره امروز آپارتمانی باشد. در اولین جلسه با کارفرما تعریفی متفاوت از ایشان برای تعریف پروژه شنیدیم، “می‌خواهیم خانه ما قصه‌ای داشته باشد”. این برایمان از هر چیز مهم‌تر است که اتفاقی در آن رخ دهد؛ پروژه “خانه اتفاق “ از این دیالوگ آغاز شد.

نام پروژه: طراحی خانه اتفاق
عملکرد: مسکونی
معماران اصلی: مهیار جمشیدی
دستیار طراحی: حانیه دانشور
همکاران طراحی: تینا الفیده فرد، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلو، لیلا نوری
گرافیک محیطی: مازیار جمشیدی
مدیر اجرایی پروژه: مهیار جمشیدی
مساحت زمین: ۱۳۵ مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: ۱۴۰۰

مبانی طراحی:

طراحی خانه دارای دو خواب عادی و یک خواب مستر بود، فضای سالن تقریبا در هندسه‌ای ناگونیا در میان اتاق‌ها و آشپزخانه بود، سرویس اصلی حمام در مرکز خانه قرار گرفته بود و عنصر تعریف فضایی مابین اتاق‌ها بود. از ابتدا فضای واحد را خالی تصور کردیم تا آن را از نو ترسیم کنیم.

طراحی آشپزخانه:

آشپزخانه جا‌نمایی خوبی داشت اما تنها یک پنجره مثلثی به سمت ساختمان همسایه داشت و یک دیوار صلب این فضا را از تماشای منظره زیبای کوه انتهای خیابان محروم می‌کرد؛ جداره‌ای که حدِ فاصل آشپزخانه و تراسِ کوچک خانه بود، همان تراس‌هایی که صرفا هستند تا باشند فضای آنها نهایتا جانمایی سیستم گرمایش دیواری و محلی برای نگه‌داری پیاز و سیب‌زمینی است! اما این برای ما کافی نبود؛ قرار بود این تراس اتفاقی را رقم بزند.

 

ابعاد اتاق‌خواب اصلی مناسب بود اما جداره قابل استفاده نداشت و خانه را از داشتن هال خصوصی محروم کرده بود. برنامه ما اینطور تعریف شد: نگه داشتن آشپزخانه با تغییر در فضای عملکردی، حذف هر دو خواب شرقی، حذف حمام و ایجاد سالن خصوصی بزرگ.

این سالن از پنجره‌ای بزرگ که قبلا در خواب اصلی خانه بود، بهره می‌برد اما این سلسه‌مراتب تنها استانداردهای حداقلی را برایمان فراهم می‌کرد. جهت خلق اتفاق خانه تصمیم به خلق مکعبی جسورانه و سبز رنگ کردیم.

مکعب اتفاق اصلی خانه

از آنجایی که یکی از اتفاقات اصلی خانه این مکعب بود، نمی‌توانست صرفا یک کار را برای ما انجام دهد. هدف این بود که این مکعب هر زمان فضایی قابل الحاق به سالن خصوصی در هنگام مهمانی‌ها، فضای ناهارخوری و نشیمن صمیمی‌تری روی زمین باشد؛پس در طراحی جزییات آن سعی در انعطاف‌پذیری شد.

یک میز ناهارخوری می‌خواستیم برای سرو غذا اما حضور همیشگی آن امکان انعطاف فضا را می‌گرفت پس به نحوی این ابژه طراحی و اجرا شد تا در زمانی که به آن نیازی نبود صحنه را ترک کند و به هنگام لزوم استفاده یک میز نهارخوری عملکردی باشد، این اتفاق از طریق یک موتور بالابر هیدرولیک و یک شاستی صنعتی محقق گشت.

سیستم گرمایشی

برای عملکردهای دیگر آن سیستم گرمایش از کف برایش در نظر گرفتیم تا نشستن بر روی زمین را دلچسب‌تر کند. شومینه عنصری مکمل برای فضا بود که با هم نشینی خود کنار Window Seat مجموعه مکعب را کامل می‌کرد.

جهت کاربری‌های متنوع میز در هر ترازی قابل تنظیم بود تا میز ناهارخوری، میز بار و یا حتی فضای استقرار کیک تولد یا دی‌جی باشد.جهت حفط خلوص این مکعب تمامی عناصر آن یک جنس و رنگ پیدا کردند تا کنار تمامی کاربرد خود هم چون مجسمه‌ای جسورانه در کنار خانه باشد.


در این پروژه سعی بر آن بود تا تعامل حداکثر آشپزخانه با فضاهای خانه، تراس و منظره شمالی پروژه را ایجاد کنیم.

جداره صلب تراس برای بزرگتر کردن فضا به سمت داخل خانه جابه‌جا شد و در آن پنجره‌ای بزرگ ایجاد شد تا هم بهره کافی از منظره را ببریم و هم ارتباط آشپزخانه با تراس حفظ شود و همزمان فضای داخل تراس قابل استفاده گردد.

تمامی عملکردهای آشپزخانه جابه‌جا شد تا فضای کاری جدید و موازی ایجاد کند. پنجره و هندسه مثلثی انتهای آشپزخانه امکان ایجاد فضایی دنج (Cozy) را برای حضور در آشپزخانه ایجاد کرد. کنجی برای همنشینی با فردی که در آشپزخانه مشغول کار است، پستویی جهت مطالعه یا خوردن فنجانی قهوه.

تراس 

تراس نیز رویکردی  تازه پیدا کرد. جداره روبرویی فضای سالن با گلدانی یکسره پر شد، پکیج در یک کاور فلزی قرار گرفت و با گیاه رونده پوشیده شد تا لذت حضور در تراس و دیدن منظره کوه را با طعم فراغت تکمیل کند.
امتداد سالن جدیدمان اما به اتاقی می‌رسید که تنها جای خانه ما برای داشتن اتاق دوم (مورد نیاز کارفرما) بود. جهت ایجاد تعامل حداکثری این فضا با سالن این اتاق با جداره‌ای شیشه ای و قابل الحاق به سالن ساخته شد. همزمان این اتاق فضای کار در خانه نیز بود. در یک جداره فضای کتابخانه و در جداره روبه‌رویش فضای ساخت ترانه یا همان Music Desk را دارا بود.

محرمیت خانه 

اتاق‌خواب اصلی خانه فضای حمامی را در خود جای داد که از طریق جداره‌ای تماما شفاف به فضای اتاق خواب متصل می‌شد. در ورودی اتاق یک فضای پیش‌ورودی در نظر گرفتیم تا همزمان با تعریف فضا و ایجاد محرمیت محل بازشوی درب اتاق، فضایی با عملکرد میز آرایش با جداره‌ای آینه‌ای در برابر حمام تلفیق کرد.

فضای این اتاق پس از مراتب ورودی روی سکویی با دو پله قرار می‌گیرد تا در عمق معکوس خود عملکردی متفاوت برای تخت خواب را بسازد.کفسازی اطراف این سکو با گرمایش از کف دلچسب‌تر شد. هم چنین نورپردازی و انتخاب متریال را در جهت تقویت تعریف فضایی به کمک گرفتیم.

عملکرد های رختشویخانه (Laundry) و سرویس مهمان نیز کاملا در پلان جابه‌جا شدند و عمق موجود، بخشی از فضای سرویس مهمان قبلی خانه به رختشویخانه اختصاص یافت تا با جداره‌ای آینه‌ای  به صورت مخفی در فضای ورودی قرار گیرد. در همنشینی دیگر این فضا نیز سرویس مهمان در نزدیک ورودی قرار گرفت.

نورپردازی

نورپردازی در این پروژه به نحوی است که جلوه تاکیدی به خطوط موثر طرح و تعریف فضاهای پروژه را دارد.آرایش خطی نورهای اصلی در شیارهای سقف با پنل‌های توکار ترکیب شده است تا سقف هم چون یک تابلوی نقاشی رفتار کند و بخشی از این اتفاق باشد. نحوه‌ی روشن شدن چراغ‌ها و تعریف کارکرد کلید‌ها هم به همین نحو است و چراغ‌ها طبق کمپوزیسیون‌های از پیش تصمیم گرفته شده، روشن می‌شدند.

به صورت متناوب معمول، محل و نوع قرار گیری کلیدها و پریزها هم به همین صورت است تا با طرح و رنگ دوگانه  خود عنصری در جهت تکمیل کمپوزیسیون‌های جداره‌های خانه باشند نه به صورت عناصری زائد. متریال کف، اسلب طرح بتن و سرامیک طرح چوب می‌باشد تا همزمان با القای احساس این دو متریال کنار هم دوام و تمیزی متریال کف را به ما بدهد.

سقف کاذب

در طراحی مرتبه‌بندی ارتفاعی سقف کاذب، سعی بر آن شده که همزمان با هموارسازی امکان عبور و برقراری تاسیسات در جهت کلیت بخشیدن به فضاها عمل کند؛ همچون جعبه‌ای فضای آشپزخانه را دربرگیرد و در تعریف ورودی خانه نیز تاکید کند.
در آخر اینکه در این پروژه تمامی ابژه‌ها از کلید روشنایی تا قرنیز میز و صندلی و مبل توسط مجموعه درک فضا طراحی و اجرا شده است تا اتفاقات این خانه برای همیشه برای خانه اتفاق بماند؛خانه‌ای که تمام تلاشش بیان موضوعی است که خانه فقط فضایی برای بودن نیست.

می‌تواند روایتگر زندگی باشد، حتی در آپارتمانی عادی با تمامی محدودیت‌های معمول خود. در دفتر درک فضا “بازسازی” به این صورت مورد تمرین قرار می‌گیرد: تلاش برای نوشتن قصه یک پروژه.

تصاویر بیشتر  طراحی داخلی پروژه:

مدارک فنی پروژه:

تحریریه دکوبوم

منبع: aoapedia

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    2448 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم