طراحی داخلی خوب چیست؟

طراحی داخلی خوب چیست؟

تغییرات جهان به سمت اولویت‌بندی سلامتی، افراد را تحت تأثیر قرار داده است تا با درک کلی از بدن و ذهن، به دنبال سبک زندگی سالم‌تر باشند. عوامل خارجی از جمله موقعیت جغرافیایی، محیط، جوامع اطراف، وضعیت مالی و ارتباطات با دوستان و خانواده همگی اثرات چشم‌گیری بر سلامت افراد دارند. بااین‌حال، آشکار شد که تضمین سلامت جسمی و روانی تنها به دسترسی به امکانات پزشکی و درمان‌های حرفه‌ای محدود نمی‌شود، بلکه توسط عوامل متعددی مرتبط باکیفیت محیط ساخته شده تعیین می‌شود. پس ببینیم طراحی داخلی خوب چیست؟

آشنایی با مفهوم طراحی داخلی خوب

معماران و طراحان داخلی همواره یک انتخاب برای طراحی بهتر و در نتیجه کمک به مردم در انتخاب بهتر دارند؛ بنابراین چه چیزی به‌عنوان یک طراحی داخلی خوب درنظر گرفته می‌شود و چه عواملی باعث می‌شود هر فضای داخلی یک فضای خوب باشد؟ با تمرکز بر طراحی داخلی، ما جنبه “خوب” طراحی را بررسی خواهیم کرد و به این خواهیم پرداخت که چگونه معماران نیازهای کاربران را با اذعان به تنوع جمعیتی، اقتصاد و محیط، بدون توجه به زیبایی‌شناسی تضمین کرده‌اند.

در بیشتر موارد، فضاهایی که در خدمت هدف تعیین‌شده آن هستند، موفق درنظر گرفته می‌شوند. به‌ندرت یک طراح داخلی موفق وجود دارد که به‌طور کامل نیاز به اطمینان از عملکرد را هنگام اتخاذ هر تصمیم فضایی تصدیق نکند. هر فضا هدفی دارد و برای رسیدن به آن هدف باید فضا را طوری طراحی کرد که کارکردهای خاصی را انجام دهد.

اما ازآنجایی‌که مردم از اهمیت سلامتی بیشتر آگاه شده‌ا‌ند و برای داشتن یک زندگی موفق‌تر تلاش می‌کنند، بسیار مهم است که معماران با رویکردی جامع‌تر طراحی کنند و از رفتارهای انسانی از طریق فضاهایی که ذهن، بدن و روح را بازسازی می‌کنند، حمایت لازم را داشته باشند.

آشنایی با مفهوم طراحی داخلی خوب

طراحی داخلی خوب باتکیه‌بر سلامتی

امروزه سازمان بهداشت جهانی سلامت را نه به‌عنوان عدم وجود بیماری، بلکه به‌عنوان «وضعیت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی» تعریف می‌کند. اگرچه تعریف آن در طول زمان در حال تغییر بوده است، اما جنبه عمومی سلامت در حال‌حاضر شامل همبستگی بین اجتماعی و روان‌شناختی در کنار عوامل پزشکی رایج است و این، استراتژی‌ها و منابع برای برابری و مناسبت بیشتر در حال ارزیابی و اجرا هستند.

اساسا، طراحان باید به پارامترهای سلامت جسمانی دست یابند که معیاری را هدف قرار می‌دهند که «به‌اندازه کافی خوب» برای جلوگیری از بیماری‌ها درنظر گرفته می‌شود. خوشبختانه معماری از طریق طراحی فرم، فضا و مصالح می‌تواند با ایجاد تنظیمات تعاملی، روابط کاربران را با یکدیگر و محیط سازماندهی کند.

اصول طراحی داخلی خوب در قرن بیست و یکم متنوع است، زیرا هیچ راه‌حل طراحی جهانی برای اطمینان از بهینه‌سازی هر پارامتر سلامتی وجود ندارد. بااین‌حال، اعتقاد بر این است که مفهوم رفاه عمدتا از دو عنصر کلیدی تشکیل شده است: احساس خوب و عملکرد خوب. به‌طور خلاصه، طراحی در تمام جنبه‌های آن باید سلامت، راحتی و شادی را تضمین کند.

اصول طراحی داخلی خوب

تاثیر طراحی خوب بر سلامتی جسمی

برای اطمینان از سلامت فیزیکی ساکنان یک فضا، طراحان عمدتا به کیفیت هوا، آسایش حرارتی، بصری و صوتی و موادی که از رشد قارچ‌ها یا باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کنند، توجه دارند. اصطلاح “راحتی” معمولا به‌عنوان “وضعیت ذهنی که بیانگر رضایت” از محیط است، اعم از حرارتی، بصری یا صوتی تعریف می‌شود. اما آنچه که از نظر جسمی برای یک دانشجوی دانشگاه راحت یا سالم تلقی می‌شود، برای یک کارمند میان‌سال لزوما راحت نیست.

اینجاست که طراحی داخلی خوب وارد عمل می‌شود. طراحی منعطف و قابل‌انطباق است و به هر یک از کاربران خود بدون آسیب‌رساندن به دیگری پاسخ می‌دهد. برای بچه‌ها، طراحان، فضای داخلی خود را با مواد بدون سم و غیر لغزش، لبه‌های منحنی و همچنین کوچک‌کردن تمام مداخلات و وسایل به‌اندازه آنها می‌سازند. در مورد افراد مسن، فضاهای داخلی دارای پله‌های کم یا بدون پله، گردش آسان با فضاهای بازتر و وسایل داخلی مناسب، می‌تواند از تحرک آنها پشتیبانی ‌کند.

طراحی داخلی خوب تاثیرش بر سلامتی

تاثیر طراحی خوب بر سلامت عاطفی

یکی دیگر از عناصر زیر چتر رفاه، سلامت بهزیستی عاطفی است که اغلب دست‌به‌دست هم می‌دهد. این فضاهای داخلی را توصیف می‌کند که احساسات شادی، مثبت‌اندیشی، کنجکاوی، آرامش و درگیری را تراوش می‌کنند و به سمت یک محیط ذهنی‌تر و روان‌شناختی حرکت می‌کنند.

بهزیستی عاطفی اغلب نتیجه فراوانی نور طبیعی خورشید، ادغام طبیعت، دمای متوسط داخلی، انتخاب مواد راحت و دنج و دوگانگی بین فضاهای صمیمی و مشترک است. بعضی از طراحان نیز اصول فنگ‌شویی را به‌منظور ساخت یک زندگی جامع و متعادل در فضاهای داخلی به‌کار می‌برند.

بهزیستی ذهنی و بهره‌وری

یک تحقیق اخیر ارتباط ویژگی‌های کلیدی طراحی داخلی خوب فیزیکی را با پنج راه بهزیستی (اتصال، فعال نگه‌داشتن، توجه‌کردن، ادامه‌دادن و یادگیری) نشان داد که با سلامت روانی و بهره‌وری مثبت مرتبط است. مهم‌تر از همه، ارائه کنترل شخصی بر محیط داخلی به ساکنان این امکان را می‌دهد که شرایطی را ایجاد کنند که با رفتارها و الگوهای آنها مطابقت داشته باشد، خواه از طریق نور، دما، صدا، سازماندهی فضایی یا ساختمان با مصالحی که ظاهر طبیعی دارند.

اتاق‌هایی که بیشتر در طول روز استفاده می‌شوند، مانند اتاق‌خواب و آشپزخانه، به سمت شرق، ریتم شبانه‌روزی را تحریک می‌کنند، د‌رحالی‌که اتاق‌های اصلی خانواده باید حداقل ۲ ساعت در روز به نور مستقیم خورشید دسترسی داشته باشند.

نصب پنجره‌هایی با ارتفاع بالای سر، توزیع بهتر نور روز را در اتاق و دسترسی بصری بیشتری به چشم‌انداز اطراف فراهم می‌کند. برای اطمینان از الگوهای خواب منظم و طراحی داخلی خوب، توصیه می‌شود که اتاق‌خواب‌ها دارای گزینه‌های خاموشی مؤثر مانند کرکره‌های حرارتی یا پرده‌های قابل‌تنظیم باشند که تهویه شبانه را نیز تضمین می‌کنند.

طراحی داخلی خوب راحتی

راحتی آکوستیک در محیط‌های کاری و مطالعه

در فضای داخلی تجاری، به‌ویژه در محیط‌های کار و مطالعه، راحتی آکوستیک برای بهره‌وری ضروری است. ازآنجایی‌که این فضاها اغلب توسط چندین نفر با ترجیحات مختلف اشغال می‌شود، داشتن چند فضای آرام خلوت برای مطالعه یا اتاق‌های ضدصدا برای فعالیت‌هایی مانند موسیقی یا اوقات فراغت از ایجاد مزاحمت برای دیگران جلوگیری می‌کند.

به‌موازات این فضاهای خصوصی، توصیه می‌شود که پنجره‌ها یا مناطق تجمع وجود داشته باشد تا افراد این فرصت را داشته باشند تا با همکاران خود معاشرت کنند. هنگامی که افراد در یک اتاق با ارتفاع کم قرار دارند، تمایل بیشتری به تمرکز بر روی کارهای نظری خواهند داشت. درحالی‌که فضاهای وسیع‌تر احساس آزادی بیشتری دارند که به‌طور خودکار افراد را مجبور می‌کند در فعالیت‌های تفکر خلاق‌تر شرکت کنند.

همین رویکرد در مورد مبلمان نیز اعمال می‌شود. فرم‌های منحنی اغلب دلپذیر تلقی می‌شوند. اگر فضاها به‌جای مستطیل دارای چیدمان و مبلمان منحنی باشد، احتمال بیشتری دارد که فضاها را انتخاب کنند.

طراحی داخلی خوب بررسی محیط

بهزیستی محیط

با درنظرگرفتن فوریت بحران آب‌وهوایی کنونی، مجموعه‌ای از استراتژی‌ها برای کمک به مبارزه با تغییرات اقلیمی از طریق معماری و طراحی داخلی خوب، ترویج تعامل با طبیعت و ایجاد محیطی لذت‌بخش معرفی شده است. همراه با معیار حیاتی برای به‌حداقل‌رساندن ردپای کربن ناشی از فرآیندهای ساخت‌وساز، طراحان از طبیعت بهره بردند تا به‌طور ارگانیک فضاهای داخلی را از طریق عناصر طراحی بیوفیلیک (biophilic design elements) پوشش دهند.

ویژگی طراحی داخلی خوب

۱۰ ویژگی طراحی داخلی خوب

همانند هنر، طراحی داخلی با هر یک از ما متفاوت صحبت می‌کند. برای برخی طراحی عالی به معنی خارج‌شدن از حاشیه امن، مخلوط‌کردن رنگ‌ها، بافت‌ها و پارچه‌ها به روش های منحصربه‌فرد است. اما برای دیگران طراحی خوب در مورد سادگی، خطوط تمیز و مبلمان مدرن خواهد بود. صرف‌نظر از سبک شما، طراحی داخلی خوب باید دارای شخصیت باشد.

یک طراحی خوب طراحی است که به‌طور موثر زیبایی‌شناسی، عملکرد و حس هدف را برای ایجاد یک فضای زندگی یا کاری هماهنگ و راحت ترکیب کند. چندین عنصر کلیدی در طراحی داخلی موفق نقش دارند:

تعادل

دستیابی به تعادل بصری در یک فضا بسیار اهمیت دارد. تعادل شامل توزیع یکنواخت وزن بصری در سراسر اتاق با درنظرگرفتن رنگ، محل قرارگیری مبلمان و لوازم جانبی است.

هارمونی

همه عناصر موجود در فضا باید به‌طور منسجم با هم کار کنند. این انسجام شامل طرح‌های رنگی، الگوها و سبک کلی مبلمان می‌شود.

عملکرد

یک فضای خوب طراحی‌شده نه‌تنها ظاهر خوبی دارد، بلکه هدف موردنظر خود را نیز برآورده می‌کند. نیازها و سبک زندگی افرادی که از فضا استفاده می‌کنند را در نظر بگیرید تا بدانید آیا طراحی آن نیازها را برآورده می‌سازد یا خیر.

تناسب و مقیاس

تناسب و مقیاس مناسب باعث ایجاد حس نظم در اتاق می‌شود. مبلمان و عناصر تزیینی باید نسبت به فضا و یکدیگر اندازه مناسب داشته باشند.

پالت رنگ

انتخاب رنگ‌ها به‌شدت بر فضای کلی اتاق تاثیر می‌گذارد. یک پالت رنگ به‌خوبی انتخاب شده می‌تواند حال و هوا و عملکرد هر فضا را افزایش دهد.

طراحی داخلی خوب

نورپردازی

نور کافی و مناسب هم به دلایل عملی و هم به جهت زیبایی‌شناختی ضروری است. نورپردازی خوب و کافی می‌تواند ویژگی‌های کلیدی را برجسته کند، محیطی خاص بسازد و عملکرد فضا را بهبود بخشد.

بافت

ترکیب انواع بافت‌ها به اتاق عمق و جذابیت می‌بخشد. این بافت را می‌توان از طریق منسوجات، کف‌پوش‌ها و عناصر دکور به‌دست آورد.

انتخاب مبلمان

انتخاب مبلمانی که مکمل سبک فضا باشد و نیازهای کاربردی را برآورده کند بسیار مهم است. چیدمان مبلمان باید حرکت و مکالمه آسان را تسهیل سازد.

تجلی روحیات شخصی

یک طراحی داخلی خوب نشان‌دهنده شخصیت و ترجیحات افراد ساکن در فضا است. گنجاندن آیتم‌هایی برای مطابقت با روحیات شخصی، مانند آثار هنری، عکس‌ها یا آیتم‌های احساسی، در محیط گرما و شخصیت را می‌افزاید.

توجه به جزئیات

جزئیات کوچک می‌توانند تفاوت زیادی در ظاهر و احساس کلی فضا ایجاد کنند. توجه به جزئیاتی مانند تزیینات، قالب‌گیری و متریال هر آیتم به طراحی خاص و فکر شده کمک می‌کند.

در نهایت، یک طراحی داخلی مناسب، طراحی است که محیطی بصری دلپذیر و کاربردی را متناسب با نیازها و ترجیحات افراد استفاده‌کننده از فضا ایجاد کند.

جمع‌بندی

طراحی داخلی خوب، هماهنگی هنر و عملکرد را بادقت بالا در اجزای یک فضا به ارمغان می‌آورد. تعادل دیداری، هماهنگی عناصرو توجه‌به جزئیات از جمله ویژگی‌های اساسی این طراحی محسوب می‌شوند. از تطبیق رنگ‌ها و الگوها تا انتخاب مبلمان و نورپردازی موثر، همه این جنبه‌ها به طراحی فضا ابعادی از سلیقه و کاربری مناسب می‌بخشند. به‌طورکلی، طراحی خوب نه‌تنها به چشم زیباست، بلکه به بهبود کیفیت زندگی افراد در آن فضا نیز خدمت می‌کند.

archdaily

houzz

منا

۱/۵ - (۱ امتیاز)

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    416 بازدید

    داغ ترین مطالب هفته

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم