ارکیده فالانوپسیس

معرفی گیاهان آپارتمانی-ارکیده فالانوپسیس

ارکیده گیاهی بسیار متنوع،عجیب،دارای ساختاری پیچیده،دوست داشتنی،راحت برای نگهداری هستند.حدود ۲۶۰۰۰ هزار گونه ارکیده تاکنون کشف شده که ۶۰ گونه  ازخانواده فالانوپسیس ها هستند و میتوان گیاه ارکیده را تمام مناطق به جز قطب ها مشاهده کرد. در ابتدا به بررسی خصوصیات این گیاه و نماد های خاص آن سپس شرایط نگهداری می پردازیم.

اسم این گل ارکیده فالانوپسیس از خانواده ی ارکیداسه است.خارج از ایران به این گل ارکید شب پره نیز می گویند.ارکیده به خاطر ظاهر  ظریف و زیبای  خود ،شکوه و شیکی و آنتیک بودن را به منزل القا میکند.

ارکیده فالانوپسیس

این گیاه توی جنگل بر روی تنه ی درخت ها و سنگ ها به صورت اپی فیت می روید و در خاک نمیروید.اگه نقطه ی شروع رشدی این گیاه رو بهار تعیین کنیم،اونوقت ما اوایل بهار شروع رشد و نیمه های بهار پایان گلدهی رو و اوایل تابستون شروع برگدهی گیاه رو  شاهدهستیم که ممکن است ۲ الی ۳ برگ در طول فصل تولید کند.در  تابستان که برگ و ریشه تولید کرده و انرژی گیاه در ریشه و برگ ها ذخیره می شود،با شروع پاییز و خنک شدن هوا و کوتاه شدن طول روز،حالا نوبت به استراحت کردنه!ورنالیزه شدن یا اصطلاحا بهاره شدن گل را در این فصل شاهد هستیم و زمانی است که که گل ما وارد فاز زایش می شود و اولین جوانه ی گل ظاهر می شود و تا فصل بهار که گل ها بریزند این روند ادامه دارد.در این مدت هیچ برگی نمی روید.

ارکیده فالانوپسیس

نیازها:

نور:

فالانوپسیس برخلاف تصور گلی بسیار راحت برای نگهداری داخل آپارتمان است، ارکیده رو می توانید در هر نقطه ای از اتاق که تمایل دارید قرار دهید تنها به نور نیاز که داره که توسط لامپ و.. تولید می شود.هر چقدر نور بیشتر باشد به شرط نسوختن برگ گل،بر میزان گلدهی تاثیر مثبت دارد.این گا را در مقابل نور مستقیم قرار ندهید. برای فهمیدن اینکه نور کافی است،دست خود را جلوی منبع نور ارکیده بگیرید،اگر سایه دست شما،دارای مرز مشخص بود خب نور زیاد است،اگر سایه مشخص نداشت،خب نور کم است ولی اگر بین این دو حالت بود نور کافی است!

آبیاری:

در مدت گلدهی هر ۴ یا ۵ روز یکبار به این گل زیبا آب بدهید تا نه از خشکی و نه پرآبی گل هایش بریزد.

ارکیده فالانوپسیس

رطوبت:

همانطور که گفته شد این گیاه بومی مناطق مرطوب و شرجی آسیای جنوب شرقی است بنابراین نیاز رطوبتی دارد و باید حتما طبق عکس زیر  یک زیر سینی پر از آب به طور غیرمستقیم زیر گلدان قرار داد تا با تبخیر شدن آب آن هوای دور گیاه شرجی شود.

ارکیده فالانوپسیس

دما :

بهترین دما برای این گیاه دمای بین ۱۶ تا ۲۶ درجه که همان دمای اتاق است،میباشد طبیعتا گرمای بیشتر از این مستلزم هوای مرطوب تری است که در منزل امکان پذیر نیست،هوای گرم یعنی تنفس بیشتر گیاه و سوزاندن بیشتر اندوخته ی خود و در نهایت ضعف و سو تغذیه گیاه میباشد.همینطور که گفته شد پاییز فصل گلدهی این گیاه است پس در فصل پاییز با گذاشتن گلدان توی راه پله که هوا خنک تر است یعنی دمای مابین ۱۲ تا ۱۶ درجه، به گیاه بفهمانیدکه پاییز شده و فصل رویش گل است.

ارکیده فالانوپسیس

خاک :

توجه داشته باشید که این گیاهان در طبیعت داخل خاک نیستند بلکه این گیاه اصطلاحا اپیفیت یا دارزی است و روی تنه ی درختان و سنگ ها و غیره می روید!!به همین دلیل ریشه ی آنها طوری شکل میگیرد که نه توی آب،نه طوی خشکی و نه توی خاک معمولی باشد.خاک مورد استفاده برای ارکیده کمی متفاوت تر از خاک معمولی است برای تهیه آن کافی است اسفنج رو قطعه قطعه کنید،براده ی چوب،خزه،ذغال،پرلیت،پوست درخت رو  باهم ترکیب کنید، به این نکته توجه کنید که ارکیده را داخل خاک باغچه نکارید.

ارکیده فالانوپسیس

تعویض گلدان:

درنظر داشته باشید که ریشه این گل  قادر به فتوسنتز و غذاسازی ولو اندک،است پس گیاه را داخل گلدان پلاستیکی روشن بکارید که نور بتواند از آن عبور کند و ریشه نیز از نور استفاده کند.زمانی که ریشه گیاه به سمت بالا بیاید و ظاهری شبیه خزه بگیرد زمان تعویض گلدان است.به این نکته توجه کنید که در زمان گلدهی،گلدان را تعویض نکنید.

ارکیده فالانوپسیس

ارکیده فالانوپسیس

ارکیده فالانوپسیس ارکیده فالانوپسیس

ارکیده فالانوپسیس

ارکیده فالانوپسیس

ارکیده فالانوپسیس

ارکیده فالانوپسیس

تحریریه دکوبوم

منبع:glassy-garden.com

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    5668 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم