معماری و طراحی داخلی ساختمان مسکونی کوچه خانه

مشخصات پروژه

نام:  معماری و طراحی داخلی ساختمان مسکونی کوچه خانه
موقعیت: قم، بنیاد، خیابان ذوالفقاری، کوچه ۱
معماران: محسن مریزاد، مرضیه زاد، رها اشرفی
تیم طراحی: عسل علیزاده، نگار حسینی
تاریخ: ۱۳۹۹-۱۴۰۰
مساحت زمین: ۱۲۴ مترمربع
مساحت زیربنا: ۲۸۰ مترمربع
نوع: مسکونی

طبق متن ارائه شده توسط معماران، معماری و طراحی داخلی ساختمان مسکونی کوچه خانه بین دو کوچه قرار گرفته است، که یکی از کوچه ها ماشین رو با عرض ۱۲متر بوده و دیگری، کوچه پیاده است که در زمان شروع پروژه در مجاورت یک زمین خالی قرار داشت که مدارک شهرداری نشان می داد پارک محلی برای این زمین در طرح تفصیلی شهر در نظر گرفته شده است.

 پروژه معماری ساختمان مسکونی کوچه خانه در پاسخ به دو جنبه ذاتی فرهنگ و شیوه زندگی ایرانی شکل گرفت.

مبانی طراحی پروژه

مبانی طراحی پروژه مسکونی بر دو اصل استوار شده است: محرمیت و تغییر تیپولوژی
 درخانه های آپارتمانی در ایران ، هرچه خانه پنجره های بزرگ و رو به خیابان داشته باشد ، پرده های ضخیم تری را شاهد خواهیم بود. نه فقط پرده بلکه هر عنصری که دید را محدود کند و محرمیت را حفظ نماید. با مدرن شدن و سوق داده شدن خانواده های ایرانی به سمت آپارتمان نشینی، کالبد زندگی ایرانی با فرهنگ حاکم برآن همسو و هم راستا تغییر نکرده است.

فی الواقع آنچه که شاهدش هستیم، یک زندگی و فرهنگ ایرانی در درون و یک کالبد غیر ایرانی در بیرون است. به دلیل بالا بودن قیمت زمین در ایران و همچنین نوع ساخت و سازی که رایج شده است، همواره تلاش بر این است که از حداکثر متراژها برای ساخت استفاده شود. این استفاده حداکثری از طرفیت ساخت ،باعث شده است که دیاگرام زندگی در تمام آپارتمان ها یکسان تعریف شود و تفاوت های فرهنگی، اقلیمی و بستر خانه در طراحی دخیل نباشند و این دیاگرام زیستی به شدت بسته شکل گرفته است.

 

در این پروژه تلاش بر این بود که دیاگرام زیست در آپارتمان تعریف مناسب تری پیدا کند، به مسئله محرمیت احترام گذاشته شود و ارتباطی معنادار بین خانه و محیط ایجاد کنیم.

درونگرایی خانه ایرانی

در پاسخ به نیازها، طراحی کوچه  خانه پیشنهادی را ارائه می کند که درونگرایی لازم را در یک معماری مبتنی بر فرهنگ حفظ کرده و در عین حال ارتباطاتی را با محیط بیرون ایجاد می کند که منحصر به هر فضا و فعالیت هایی است که از درون آنها را در خود جای داده اند. برای انجام این کار، معماران سیستمی از قاب ها را ایجاد کردند.

این قاب ها به جای اینکه مستقیماً رو به خیابان باشند، رو به سمت کناره های ساختمان‌های آپارتمانی مجاور چرخانده می‌شوند.

عنوان «خانه کوچه» منشأ عملکردی و مفهومی دارد و  مفهوم کهن الگوی کوچه عمیقاً در فرهنگ ایرانی ریشه دارد را نمایش می دهد.
 
در این پروژه، معماران تلاش کردند تا ضمن استفاده از مصالح ساختمانی سنتی و بومی به شیوه ای بدیع و زیبا، به ریشه های فرهنگ و معماری ایرانی اشاره کنند با پلان و مدارک این ساختمان مسکونی با نمای آجری همراه باشید….

تحریریه دکوبوم

منبع: caoi

 

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    2515 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم