مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی

مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی


نارنجی رنگی قوی و غالبی است که بیشتر برای ایجاد نقطه کانونی در چیدمان داخلی استفاده می‌شود. فضای نشیمن با رنگ نارنجی از هر زاویه‌ای ظاهری زنده و پویا خواهد داشت. این رنگ در دسته رنگ‌های گرم با تناژهای متفاوت خود گزینه‌ای شیک برای هر دو سبک مدرن و کلاسیک به کار می‌رود. استفاده از نارنجی باید متناسب با سبک چیدمان، تن مناسب، هارمونی و مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی صورت گیرد. به‌عنوان‌ مثال در یک فضای داخلی کلاسیک یا سنتی رنگ نارنجی تیره‌تر ترجیح خواهد داشت.

پیشنهادهای ترکیب رنگ نارنجی

نارنجی رنگی بسیار زنده و شاد است و به همین دلیل یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها در چیدمان داخلی به‌شمار می‌رود. استفاده از این رنگ به افرادی توصیه می‌شود که به‌دنبال روشن کردن فضاهایی هستند که زمان زیادی را در آن می گذرانند.
این رنگ هیجان‌انگیز به‌طور یکپارچه با بسیاری از رنگ‌ها در پالت رنگ ترکیب می‌شود. اما نکته مهم این است که نارنجی را کجا و چگونه استفاده کرد. از آنجایی که نارنجی رنگی غالب و برجسته به‌حساب می‌آید برای ایجاد نقطه کانونی‌تری در چیدمان گزینه ایده‌آلی خواهد بود.
استفاده زیاد از رنگ نارنجی در یک مکان بعد از مدتی موجب دل‌زدگی خواهد شد. با ترکیب رنگ‌هایی که برای شما آماده کرده‌ایم به‌راحتی خواهید توانست این رنگ پرانرژی را در فضای زندگی خود بگنجانید.
سفید، آبی، بنفش و سبز را می‌توان جزو رنگ‌های مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی دانست. رنگ‌هایی مانند کرم، مشکی، بژ و خاکستری از جمله جایگزین‌های رنگی هستند که می‌توانید آن‌ها را در هماهنگی با نارنجی استفاده کنید. با این حال بهترین راه برای رسیدن به هارمونی بین نارنجی و دیگر رنگ‌ها استفاده از تن‌های مشابه و الهام گرفتن از طبیعت است.

سفید – آبی پاستلی – نارنجی

بی‌دردسرترین راه برای متعادل کردن رنگ نارنجی پرجنب‌وجوش و رسیدن به ظاهری شیک استفاده از رنگ‌ سفید در کنار این رنگ است. رنگ سفید مثل همیشه در تعادل رنگ‌های غالب به ایفای نقش می‌پردازد. در این مرحله اگر می‌خواهید رنگ سومی را به این ترکیب بیفزایید به سراغ رنگ آبی پاستلی بروید و ترکیب زیبایی را صورت دهید.

مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی سفید – آبی پاستلی – نارنجی

سفید – قهوه‌ای شکلاتی – نارنجی

طیف رنگ نارنجی بسیار متنوع است. اگر به‌دنبال مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی هستید حتما رنگ‌ قهوه‌ای شکلاتی را در فضای خود به کار بگیرید. این رنگ به‌خصوص در سبک‌های داخلی کلاسیک انتخابی برجسته و عالی به نظر می‌رسد. همچنین یک ترکیب رنگ قوی در سبک‌های مدرن شمرده می‌شود.

مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی سفید – قهوه‌ای شکلاتی – نارنجی

ترکیب کرم – نارنجی

اگر قصد استفاده از رنگ نارنجی هلویی را در سر دارید حتما باید رنگ کرم را در فضای کار موردنظر بگنجانید. این دو ترکیب را می‌توان در چیدمان داخلی با ‌سبک‌های رمانتیک‌تر ترجیح داد. به‌عنوان‌ مثال ترکیب فوق در اتاق خواب به خلق ظرافتی کامل منجر خواهد شد.

مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی ترکیب کرم - نارنجی

سیاه – سفید – نارنجی

رنگ‌های سیاه و سفید از جمله رنگ‌هایی هستند که مکمل رنگ نارنجی در طراحی داخلی به‌شمار می‌روند. این طرح رنگ به‌ویژه برای سبک مینیمالیسم و چیدمان مدرن که در آن سفید و سیاه عناصر غالب شناخته می‌شود انتخابی موثر و بسیار مناسب به نظر می‌رسد. رنگ نارنجی را می‌توان در اکسسوری و تزیینات دیوار نیز برجسته کرد.

مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی سیاه – سفید – نارنجی

فیروزه‌ای – سفید – نارنجی

آبی از جمله رنگ‌هایی است که با نارنجی سازگاری دارد. فیروزه‌ای که رنگ آبی روشن‌تری را نشان می‌دهد اغلب در نمونه‌های چیدمان به‌عنوان مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی معرفی می‌شود. این دو ترکیب گزینه‌ای ایده‌آل برای افرادی است که رویای یک چیدمان داخلی بزرگ و آرام را در سر می‌پرورانند. این ترکیب‌ها بیشتر مناسب خانه‌هایی به سبک ساحلی هستند. در اینجا نیز نباید فراموش کنید که رنگ سفید که نقش متعادل‌کننده‌ای دارد باید در فضا برجسته شود.

فیروزه‌ای – سفید – نارنجی مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی

قرمز مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی

یکی دیگر از رنگ‌هایی که به‌راحتی با نارنجی ترکیب می‌شود رنگ قرمز است. البته ترکیب دو رنگ گرم ممکن است خفه‌کننده به نظر برسد. اما زمانی که تناژهای سازگار را انتخاب و از آن‌ها در نسبت مناسب استفاده کنید، دریافت شما از این فضای رنگی، انرژی بیشتر خواهد بود. اگر می‌خواهید ظاهری روشن به فضای خود ببخشید باید رنگ‌های روشن و گرم را برای ترکین با رنگ نارنجی در نظر بگیرید.

قرمز مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی

نکات طراحی چیدمان با رنگ نارنجی

در اینجا چند نکته برای ترکیب رنگ نارنجی در معماری داخلی معرفی کرده‌ایم به‌گونه‌ای که محیطی هماهنگ و دل‌پذیر را برای خود بیافرینید:

ست کردن نارنجی با رنگ‌های خنثی

آبی، خاکستری، بژ و قهوه‌ای رنگ‌های خنثی هستند که به خوبی با نارنجی هماهنگ می‌شوند. این رنگ‌ها را می‌توان برای عناصر اصلی مانند دیوار، پارچه مبل و پرده استفاده کرد. نارنجی را می‌توان برای کوسن مبل، آباژور و فرش نیز به کار برد.

استفاده از سبز

سبز، رنگی آرامش بخش و وقتی که با نارنجی ترکیب شود نتیجه کار ترکیبی از انرژی و آرامش به همراه دارد. این ترکیب برای ایجاد محیطی دل‌پذیرتر، شادتر و مفرح بسیار کاربردی خواهد بود. سبز و نارنجی هم به‌خوبی در کنار یکدیگر می‌نشینند. به‌عنوان‌ مثال می‌توانید از فرش سبز در کنار دیوارها یا مبلمان نارنجی استفاده کنید.

مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی استفاده از سبز

استفاده از سایه‌های مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی

سایه‌های مکمل نارنجی، بنفش و فیروزه‌ای هستند. از این رنگ‌ها می‌توان برای ایجاد ظاهری مدرن و شیک بهره‌برداری کرد. به‌عنوان ‌مثال می‌توانید یک مبل نارنجی را با یک دیوار فیروزه‌ای یا یک فرش بنفش با هم در یک مجموعه قرار دهید.

اضافه کردن جزییات مشکی

رنگ مشکی را می‌توان برای افزودن ظرافت و درام به اتاق به کار گرفت. به‌عنوان ‌مثال یک میز قهوه نارنجی با صندلی‌های مشکی هماهنگی چشم‌نوازی را شکل می‌دهند. همچنین استفاده از قاب‌های مشکی برای نمایش عکس‌های موردعلاقه خوتان هم می‌تواند ایفاگر این نقش باشد.

سبک‌های مکمل رنگ نارنجی در چیدمان

به‌طور کلی می‌توان رنگ نارنجی را در چندین سبک چیدمان استفاده کرد و انتخاب آن به سلیقه شخصی و تاثیری بستگی دارد که می‌خواهید در محیط به جای بگذارید. در ادامه مناسب‌ترین سبک‌ها برای استفاده از رنگ نارنجی و رنگ‌های هماهنگ با آن معرفی شده است:

• مدرن:

از رنگ نارنجی می‌توان برای ایجاد محیطی مدرن و پیچیده استفاده کرد. به‌عنوان ‌مثال یک مبل نارنجی را می‌توان در هماهنگی با دیوارهای سفید یا خاکستری و عناصر استیل یا شیشه‌ای به میان آورد.

• بوهمیایی:

رنگ نارنجی را می‌توان برای ایجاد محیطی عالی و سرزنده به کار برد. به‌عنوان ‌مثال، فرش‌های نارنجی، کوسن و پارچه‌های رنگارنگ را می‌توان با هم برای ایجاد فضایی زیبا و سرزنده به کار برد.

• روستیک:

به کار بردن رنگ نارنجی برای داشتن چیدمان روستیک و فضای گرم انتخاب خوبی است. برای ‌مثال دیوارهای نارنجی با مبلمان چوبی تیره و پارچه‌های گرم مانند پشم و مخمل، ترکیبی دیدنی را خلق خواهند کرد.

• طبیعی:

نارنجی رنگی است که در ایجاد محیطی طبیعی و آرامش‌بخش نقش بسزایی خواهد داشت. به‌عنوان ‌مثال چیدمان و تزیین دیوارهای نارنجی را می‌توان با فرش سبز و عناصر چوبی طبیعی مانند میز و صندلی به نمایش گذاشت.

استفاده از رنگ نارنجی در فضا‌های مختلف

نارنجی به‌عنوان یک رنگ گرم، محیط را را کوچک‌تر نشان می دهد. بنابراین اینکه کل اتاق را به رنگ نارنجی درآورید برای هر فضایی ایده خوبی نخواهد بود. با این حال می توان دیوار اصلی یا بخشی از آن را طوری رنگ کرد که به‌عنوان نقطه کانونی عمل کند. همچنین می‌توان کاغذهای دیواری با نقوش اصلی نارنجی در محیط به کار برد.

نارنجی برای استفاده در قسمت نشیمن و آشپزخانه بسیار مناسب است. سایه‌های روشن‌تر آن نیز می‌تواند کاملا با فضای خواب ادغام شود. در ادامه چند ایده برای کاربرد این رنگ در محیط‌های مختلف منزل آورده شده است.

رنگ نارنجی در اتاق نشیمن

یکی از رایج‌ترین راه‌حل‌ها برای تزیین اتاق نشیمن با رنگ نارنجی قطعا رنگ‌آمیزی دیوارها خواهد بود ولی نه تمام آن‌ها بلکه ترجیحا فقط یکی از دیوارها مثلا دیوار پشت مبل‌ها به‌تنهایی رنگ نارنجی بگیرد. دیوارهای باقی‌مانده نیز باید با سایه‌هایی که کاربردی خنثا دارند مانند سفید، رنگ شوند. در این فضا استفاده از رنگ بژ برای خلق جلوه‌ای مدرن یا با رنگ‌های سفالی یا آجری برای محیطی گرم‌تر و دل‌پذیرتر پیشنهاد می‌شود. در نهایت اگر کف اتاق نشیمن با پارکتی به‌رنگ تیره مانند بلوطی ترکیب شود، عالی به نظر خواهد رسید.

مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی رنگ نارنجی در اتاق نشیمن

رنگ نارنجی در آشپزخانه

گفته می‌شود رنگ نارنجی اشتها را تحریک می‌کند. بنابراین استفاده از این سایه در آشپزخانه می‌تواند انتخاب جالبی باشد. در این مورد علاوه ‌بر رنگ‌آمیزی دیوارها می‌توان رنگ نارنجی را در یونیت‌های دیواری یا چهارپایه‌ها یا حتی رنگ پرده‌ها یا رومیزی وارد کرد. برای ایجاد جلوه صنعتی هم با ترکیب نارنجی – مشکی ترکیب‌هایی را صورت‌بندی کنید و لوازم جانبی فلزی یا استیل را در فضا بگنجانید.

رنگ نارنجی در آشپزخانه مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی

رنگ نارنجی در اتاق خواب

در اتاق خواب رنگ نارنجی حالتی تهاجمی القا خواهد کرد. اما راه‌حل‌های مختلفی برای کسانی وجود دارد که می‌خواهند این رنگ را به اتاق خواب خود بیفزایند. اولین ایده این است که بر روی یک سایه ملایم‌تر مانند هلویی تمرکز کنید. برای این منظور یک افکت اسفنجی را روی دیوارها در نظر بگیرید تا کمی شادابی رنگ را کاهش دهید. ترکیب با رنگ‌های روشن سفید، بژ و خاکستری روشن هم برای نمایاندن جلوه‌ای ظریف و پیچیده در اتاق خواب ایده‌آل هستند.
از سوی دیگر، نارنجی یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای اتاق خواب کودکان باقی مانده است. در واقع نارنجی را باید رنگی دانست که برای همه افراد کارکرد مناسبی را نشان خواهد داد. این رنگ می‌تواند شادی و مثبت‌اندیشی را القا کند و جایگزین معتبری برای صورتی یا آبی کلاسیک‌تر باشد.

جمع‌بندی

از رنگ نارنجی می‌توان برای افزایش حس و حال چیدمان یک محیط استفاده کرد. نارنجی دقیقا یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای چنین مواردی است. این رنگ تاثیر بصری منحصر‌به‌فردی در چیدمان بر جای می‌گذارد.
این رنگ زیبا در سایه‌های مختلفی از روشن تا تیره وجود دارد و محیط‌های گرم و شادی را ایجاد می‌کند. رنگ نارنجی به‌خوبی با محیط‌ها و سبک‌های مختلف به هماهنگی می‌رسد. به‌طور کلی رنگ‌های سفید و خنثی مکمل رنگ نارنجی در معماری داخلی شناخته می‌شوند. همچنین رنگ نارنجی با سایه‌های آبی، رنگ مکمل آن در مقیاس کروماتیک و همچنین با سبز و بنفش از هماهنگی کامل برخوردار است.

guzelfikir
elledecor

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    1202 بازدید

    داغ ترین مطالب هفته

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم