نقش و جلوه ی آینه در طراحی و دکوراسیون داخلی

نقش آب و آیینه در معماری ایرانی بسیار مشهود و گرامی و نشانه ی پاکی و پاکیزگی است. چه بسا بسیاری از معماران آن را به فضای خارجی و داخلی ساختمان نیز سوق داده اند؛ ولی امروزه از نقش ونگارهای ایینه کاری در خارج و داخل ساختان خبری نیست و نقش آینه ها امروزه به صورت جامهای آیینه ای در فضای داخلی با رنگ و بویی دیگر(مدرن) دیده میشود.

سبک

آینه ها مردم را گمراه می کنند تا بایستند و سرشان را در مقابل آنها اندکی کج کرده و با این کار احساس دلفریبی بیشتری کنند؛ اگر شما در یک رستوران طوری نشسته باشید که پشت سرتان آینها ی قرارگرفته باشد و در مقابلتان نیز همسرتان نشسته باشد، در اینهنگام متوجه میشود که چطوریک آیینه می تواند اینقدر فریبنده باشد. برای همسرتان دشوار است که به صورت کاملا زیرکانه نگاهی گذرا بر آیینه نداشته باشد، در حالیکه تصور میکند شما متوجه این امر نمی شوید. در نگاه دوباره او با اعتماد به نفس بیشتری درحالتی دست خود را روی چانه اش می گذارد و با چشمانی خیلی باز به شما نگاه می کند. آیینه ها در یک مهمانی با تحریک نگاه های اجمالی به سمت خود و بهبود طرز برخورد مهمانان، به صورت جزئی سبکی را به اتاق اضافه می کنند.


آیینه ها اتاق را دوست داشتنی تر می کنند. آنها دارای شان و مقام بزرگی هستند و درست مانند ساعت های قدیمی آونگی هستند. آنها در اتاق، جنبش و تحرک را با حرکت پرده ها، در اثر وزش نسیم، افزایش می دهند. |
برای ایجاد یک لحظه در اتاق، از تکنیکهای تجاری بصری بهره می گیریم. اشیایی را جمع آوری کنید که داستانی را نقل میکنند که از یک سفر با یک دوره ی خاص به دست آمده اند.
دربارهی اشکال، رنگها، اجسام و اشیا فکر کنید. با بزرگترین اجسام و اشیا در وسط محل کار طراحی را شروع کنید و بقیه ی مواد را در کناره ها به کار ببرید تا اثر هرمی آزاد ایجاد شود. درباره ی ماهیت هرمی گروه چندان سختگیر نباشید و فقط از آن به عنوان یک راهنما استفاده کنید. فواصل کوچک بین هرم را با اجسامی که در آن محل مناسب هستند، پرکنید.


این لحظه ها می توانند بسیار پیچیده یا کاملا ساده باشند؛ زیرا بستگی به حساسیت طراحی خاص شما دارد؛ اما در هر حالت کاملا جذاب و مسحورکننده هستند. ساختار آیینه ها و به هرحال، آیینه ها دارای کاربردهای تجاری هستند. آیینه های تجاری متنوعی وجود دارند که میتوانند برای خانه ها مناسب باشند. نمونه های تهیه شده به صورت شیشه های ساختارشده و آیینه ای نمی توانند تصاویر را به طور کامل منعکس کنند (مانند آیینه های تخت و ساده)؛ اما می توانند کیفیتی مناسب از درخشندگی را با انعکاس نور و سایه ایجاد کننده شیشه ی ساختارسازی شده دارای قالبی به رنگ سبز است، همانند رنگی که شما در لبه ی میزهای شیشه ای مشاهده میکنید. شیشه ی یخی مات، آیینهای دارای محدوده ای از رنگهای مناسب است.
استفاده از اجسام قرینه روشی عالی برای این است که بتوان تلالو را برای فضای داخلی به ارمغان آورد. وقتی که شمع روی این سیمای شمعدان دیواری روشن می شود، نور را به همه ی اطراف خود منعکس میکند و در بالای ترکیبی از عکسهای قاب گرفته شده، آویزان می شود، مانند زینت یک روز تعطیل.

آیینه های بزرگ اغلب در سالن های ورودی نصب می شوند؛ اما در این خانه، آینه در راه پله و در محل انحنای پله ها قرار گرفته است.


قراردادن آیینه در این نوع از راه پله ها باعث می شود که احساس محدودیت و کوچکی فضا برطرف شود.
اما معمولا آیینه ها را به عنوان عناصری بی پیرایه در نظر میگیریم که یک فضا را بزرگ و یک تصویر را منعکس می کنند. آویزان کردن یک تصویر از آیینه این برداشت را نقض می کند؛ زیرا در این حالت فضا را دو برابر کرده و همزمان مرز واقعی را نیز تعیین میکند. از آنجایی که معمولا آنها را در مقابل مسیر نصب عکس ها قرار می دهیم، آنها به وسیله ی فضاهای میانه بی اثر می شوند. در یک موقعیت مناسب، نصب یک عکس بالای آیینه خودنمایی میکند و فضایی متناسب در اتاق به وجود می آورد.


یک آینه می تواند به جای یک نقاشی با عکس در چیدمان روی یک دیوار به کار رود، همچنین به عنوان زرورق برای قابی زیبا که می خواهید آن را نصب کنید، کاربرد دارند. آینه ها را در بالا و پایین، به صورت شیب دار در بالا یا چندگانه آویزان کنید.
آینه های قرارگرفته از کف تا سقف معمولا برای اتاق های بزرگ و رسمی کاربر دارند. این آیینه ی قدی ترکیب شده با یک کف سنگی و صندلی های ایمن، یک فضای باز مدرن را به وجود آورده اند. توجه کنید که این آیینه آویزان نشده؛ بلکه به دیوار تکیه داده شده است. علاوه بر ایجاد یک حس خودمانی و طبیعی، شیب کم آیینه به سمت دیوار، یک پرسپکتیو جذاب را در اتاق ایجاد میکند.


با ظهور نظریه های کوچک سازی در اوایل دهه ی ۹۰، لوازم تزیینی و دکوراسیون اتاق ها کاهش یافت. این سبک ساده به صورتی بود که در آن پارچه های هم رنگ کف ساختمان و مبلمانی، با پارچه های ساده و تمیز جایگزین شدند. همه چیز به خوبی و ماهرانه کار شد. تزیینات و دکوراسیون با رنگ سطح همخوانی داشتند. یک شی بارز در مجموعه ی وسایل خانه مشهود بود. تا حد امکان استفاده از وسایل ضمخت کاهش یافتند. بیشتر از همه، از نصب لوازم روی دیوارها پرهیز شد. هنر روی دیوارها به کف ساختمان منتقل شد. با توجه به تمام تمایلات، حتا هنگام استفاده از تزیینات، عناصر مشخصی باقی ماندند که مورداستفاده بودند. آیینه معمولا به دیوار تکیه داده می شدند و جزئی از دکوراسیون به حساب می آمدند.
کارکردن با افراد هنرمند و متخصص و ایجاد ایده در طراحی دکوراسیون و تزیینات به شما در کسب اثری دلخواه کمک خواهد کرد. ممکن است آیینه فقط برای یک اتاق خاص استفاده شود؛ لذا نه تنها شما میتوانید قاب مورد نظرتان را از فروشگاه مخصوص تهیه کنید؛ بلکه تکه ای از یک آیینه ی مات و خطوط در هم می تواند جزوی از هنر محسوب شود.

 

تحریریه دکوبوم

منبع:ماهنامه اختصاصی تفکر معماری- سال سیزدهم

امتیاز دهید post

هیچ نظرات

    نظر خود را به اشتراک بگذارید

    3263 بازدید

    آخرین اخبار دکوراسیون

      ویدیو های دکوراسیون داخلی

        دکوراسیون آشپزخانه

          چیدمان و دکوراسیون پذیرایی

            خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

              کانال دکوراسیون کانال تلگرام دکوبوم